• 2
  • 3
2006-10-15, 21:19
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Men hela tanken om att på konstgord väg kunna ersätta alla kroppens och psykets behov av sömn med ett piller är ändå ganska svindland. Hur långa arbetsdagar vore rimligt om man självmant gick med på det? Men att sätta sig över naturen brukar inte vara någon bra ide? Snart har dom forskat fram ett piller som gör att du slipper åldras och dö men vem fan vill leva i evighet?

Slippa åldas och dö, det hade jag tagit direkt ! Bara man hade hälsan !
Citera
2006-10-15, 22:01
Medlem
anakata2s avatar
Det går ju alldeles utmärkt att klara sig länge (läs: flera år) på ca 3h sömn/dygn - man sover runt en halvtimme var fjärde timme dygnet runt. Huruvida det är nyttigt i längden vet jag givetvis inte, men man märker inte av några negativa effekter (snarare tvärtom!).
Citera
2006-10-16, 05:46
Medlem
zizacons avatar
Det finns t,ex en kines som inte sover alls. Nån störning nånstans i skallen, men uppenbarligen går det utmärkt.

Sen, den lilla 80 åriga farbrorn i 100 höjdare som sov en halvtimme per natt. Han led av en speciell sjukdom verkade det som. Det finns en sjukdom som gör så folk inte kan vara still för länge, utan att det blir obehagligt och kryper i benen. Hursomhelst sov han bara en halvtimme per natt, och verkade må rätt bra ändå.
Citera
2006-10-21, 21:53
Medlem
>>Operator<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Läser i dagens Metro att forskare snart tagit fram ett piller som gör att vi klarar oss med bara två timmar sömn per dygn. Enligt New Scientist så kommer sömn att bli helt överflödigt i framtiden.Sömnforskaren Russel Foster tror att när vi förstår kroppens egen klocka så kan vi göra ett piller som gör sömn helt överflödigt. Andra forskare tror att det är det värsta som kan hända samhället. Men faktum är att vi normalt sover bort 1/3 av vår livslängd. Skulle du vilja kunna ta ett piller och aldrig behöva sova?

Ptja, några få miljoner år av evolution har säkerligen fel i sina grundvalar som vanligt och nu tar vi ett piler och slipper sova. Känns som en bra dröm, intressant när vaknar man? Jag har mer irriterat mig på det där med att andas in och ut hela tiden för att överleva, känns en anings b asså. och nog rosslar det ganska bra också va?

Ett interkraniellt syreflöde direkt nedlodat till organen också, känns bra. Slippa andas och sova och sådan gammalmodig skit.

come on sherelock....mera blodfattig syrgas till folket.
Citera
2006-10-21, 23:00
Medlem
jaha jovissts avatar
Förmodligen är sömnens huvudfunktion energikonservation under den mörka delen av dygnet då matinsamling är omöjlig för människan som är ett daglevande djur. Jag tror inte på att det skulle vara vårt avancerade psyke som gör att vi måste sova så mycket, katter sover mer än dubbelt så mycket som människor men det betyder nog inte att deras hjärnor är mer komplicerade för den skull.

Självklart skulle jag ta pillret, sova gör man för att slippa vara trött, men det räcker säkert med två timmar, det tror jag.
Citera
2006-10-21, 23:30
Medlem
>>Operator<<s avatar
Jag gillar inte ljuden från den ständiga lufthätmingen, det är alldels för primitivt i sin lilla evolutionära linda för att de ska vara riktigt skoj.

Vill bara andas ut kontinuerligt!!!

Får nog intubera mig själv i den sjuhuslärda skolan och sedan bara ligga där och sakta men bestämt Pyyysa.

människan ska inte behöva andas för egen maskin!
Citera
2006-10-22, 15:28
Medlem
motivs avatar
man skulle fan må skit i kroppen =/. Hjärnan behöver ju också vila...ne föfan, dom får forska vidare på det...
Citera
2006-10-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av >>Operator<<
Jag gillar inte ljuden från den ständiga lufthätmingen, det är alldels för primitivt i sin lilla evolutionära linda för att de ska vara riktigt skoj.

Vill bara andas ut kontinuerligt!!!

Får nog intubera mig själv i den sjuhuslärda skolan och sedan bara ligga där och sakta men bestämt Pyyysa.

människan ska inte behöva andas för egen maskin!

jag tänker inte hindra dig ligga fastspänd till en maskin på någon bänk. men att evolutionen skulle designat oss optimalt på allt och alla sätt stämmer inte. Skulle vi anstränga oss lite kan vi antagligen med dagens teknik ersätta lungorna med något annat syrgasfilter som skulle vara bra mycket effektivare. Men förutom du då så är det inte riktigt så många som tycker det är så ansträngade att andas, den är tillräckligt effektiv redan för våra behov. Att däremot sova bort 1/3 av våra liv är det inte alla som uppskattar.
Citera
2006-10-22, 16:05
Medlem
>>Operator<<s avatar
Ja du, att slippa sömnen låter ju verkligen som en dröm!
Citera
2006-10-22, 23:07
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
men att evolutionen skulle designat oss optimalt på allt och alla sätt stämmer inte.
Det går inte att vara en "ultimat" människa. Evolutionen formar oss efter vad vi behöver, och därmed är evolutionen på ett sätt ultimat, även om det tar en oerhört lång tid innan vi förändras.

Dåligt exempel: om alla människor på jorden helt gick över till att bli växtätare, så skulle människorasen efter en ett antal århundraden (om inte mycket mer!) bli växtätare och få tänder gjorda för att äta växter.
Citera
2024-08-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av >>Operator<<
Ja du, att slippa sömnen låter ju verkligen som en dröm!
Gäääsp
snart drömmer jag om att jag sover ännu än gång.

Hur har det gått med forskningen så här 18 år senare?
Har den insomnat eller frodas den?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in