Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-05, 19:51
Medlem
udons avatar
Metoden med cykel är beprövad så ni kan sluta tjafsa. Testerna är lätta och kan appliceras till och med p folk som aldrig sett en cykel.

Folk rör sig som grupp betydligt mindre idag än förr. Jag tror inte det är relaterat till träning utan till vardagsmotion. Men även när vi tittar på resultatlistor för tex lidingöloppet så var det bättre resultat överlag på 80-talet.

I en självrapporterad studien uppger runt 60% av befolkningen att dom är överviktiga eller feta. Ni kan ju gissa hur hög den verkliga siffran är och hur god deras kondition är.
Citera
2018-12-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Jag förmodar att sambandet är väl beprövat. Jag finner ingen anledning till att ifrågasätta sambandet mellan prestation på cykel och vad det motsvarar via förflyttning till fots, d.v.s. "rask promenad".
Detta är egentligen lite utanför mitt område (som är laboratoriemedicin) men jag vore förvånad om konditionstest på motionscykel inte vore applicerbart även i andra konditionssammanhang.
Det är ju trots allt någonting som används både inom forskning och klinisk verksamhet.

Ja det skulle jag vilja ha (studier) eftersom tror gör man i kyrkan. Man kan givetvis argumentera för en viss ståndpunkt som du gör, men det betyder inte att den eventuella skillnaden eller felmarginalen är signifikant för en sån här stor studie.
Det kan jämföras med t.ex. bioimpedansvågar. En sådan ger inte alltid rättvisande resultat per enskilt fall då de kan ha en rätt stor felmarginal. Men de är tillräckligt träffsäkra för att göra större studier på eftersom man kan acceptera en viss felmarginal.
Förstår du skillnaden mellan på att göra studier på gruppnivå resp. att göra det enskilda individer.

Det jag ville visa på var att det går inte få bättre resultat på en motionscykel med hjälp av teknik. Därför är den ett bra verktyg för att mäta ren kondition.
Löpning bör för övrigt inte förväxlas med "rask promenad" eftersom det förstnämnda har ett något annorlunda rörelsemönster.

Du förmodar att sambandet är väl beprövat. Nedan skriver du att tror det gör man i kyrkan. Jäkla lirare..
Men såhär då, om det är same shit och marginalen enligt dig per indvid kan vara stor för att man får ett generaliserande resultat när man slår ihop det. Förklara för mig denna artikel som visar hur förbränningen är olika för olika motionsmoment. https://iform.se/ga-ner-i-vikt/kalor...-pa-30-minuter. Jag menar hur kan dem vara olika när man kan applicera cykling till rask gång? Vad tror du gör att man förbränner olika?
Citera
2018-12-10, 00:41
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordjoel
Du förmodar att sambandet är väl beprövat. Nedan skriver du att tror det gör man i kyrkan. Jäkla lirare..

Ja, jag finner ingen anledning till att ifrågasätta expertisen. Motionscykel är så vitt jag förstår en sorts "gold standard" för att mäta konditionen. Så egentligen borde du rikta din kritik direkt till artikelförfattaren och inte här på FB.
Det känns lite fånigt att jag ska behöva försvara en beprövad metod, särskilt när det inte är det som är huvudbudskapet i studien.

Citat:
Men såhär då, om det är same shit och marginalen enligt dig per indvid kan vara stor för att man får ett generaliserande resultat när man slår ihop det. Förklara för mig denna artikel som visar hur förbränningen är olika för olika motionsmoment. https://iform.se/ga-ner-i-vikt/kalor...-pa-30-minuter. Jag menar hur kan dem vara olika när man kan applicera cykling till rask gång? Vad tror du gör att man förbränner olika?

Faktorer som påverkar förbränningen är: individens vikt, intensitet (belastning) och andelen aktiverade muskelgrupper.
Crosstrainer (CT) aktiverar fler muskelgrupper än motionscykel (MC) och därför förbränner man fler kalorier i en CT än på en MC under samma belastning. Samma sak kan även sägas om stavgång jämfört med rask promenad (RP). Jämför man däremot RP med MC så är det i princip bara vaderna, och möjligtvis lite mer bålstabiliserade muskler, som aktiveras vid RP jämfört med MC. Så skillnaden är marginell vid den här typen av stora studier.
https://jagakcal.wordpress.com/2012/...sar-skrivning/
Länken är inte den mest akademiska, men den får duga tills vidare och den illustrerar tydligt vilka muskelgrupper som aktiveras.
Citera
2018-12-10, 13:01
Medlem
Det är skrämmande, ja. Folk i allmännhet blir allt fetare och har allt sämre kondition, och det kryper allt längre ner i åldrarna också. Efter gymnasieåldern är det som att de flesta lägger av helt med motion. Speciellt tjejer har en tendens att lägga på sig, svälla ut och bli som paddor. Det tragiskt och vidrigt.
Citera
2018-12-11, 13:48
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Det är skrämmande, ja. Folk i allmännhet blir allt fetare och har allt sämre kondition, och det kryper allt längre ner i åldrarna också. Efter gymnasieåldern är det som att de flesta lägger av helt med motion. Speciellt tjejer har en tendens att lägga på sig, svälla ut och bli som paddor. Det tragiskt och vidrigt.

Fast studien visar på att nedgången av konditionen är så omfattande att det inte går att skylla den på en allmän viktuppgång. Dessutom är det män, lågutbildade och glesbygdsbor som står för den största nedgången. Kvinnor tappar också i kondition men tydligen inte lika mycket som oss män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in