2018-11-22, 23:00
Medlem
Kronartskockas avatar
Godkväll.

Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.

Sociala medier har jag raderat (inte flashback, tack för att ni finns), jag känner inget behov att tala om för andra i bild eller text vad jag äter till middag eller vad jag tycker om den senaste politiska skandalen. Att diskutera tankar fritt och anonymt som på Flashback är dock rätt trevligt.

De flesta jag känner verkar tycka att känslor är något dåligt som man helst ska vara tyst om. Jag finner ett egenvärde i att vara ärlig och har alltid tyckt att nära och kära är några man bör anförtro sig åt. Dock vill många aldrig prata om sådant med mig, då de är för trötta, upptagna eller ger sken av att inte bry sig. Detta leder ju till att mängden människor man kan tänka sig att spendera tid med blir få. Några riktigt nära vänner har man dock, vilket känns tacksamt.

Under årens gång så upplever jag att summan av mina positiva erfarenheter, där jag verkligen njuter av tillvaron, är så pass få att jag ställer mig frågan: är detta allt, blir det inte mer än så? För om inte, varför finns jag då överhuvudtaget? Om denna existens enda mening är en transportsträcka där allting handlar om att konsumera så mycket så möjligt tills det är över, är det inte bättre att inte finnas då?

Jag känner ingen längtan eftet status, pengar eller familj. Det enda jag skulle önska i materiell väg är en stuga i skogen långt bort från andra människor, där jag kunde vakna av fåglarnas sång, betrakta de vilda djuren samt promenera bland växtligheten.

De gånger människorna i min närhet som ska finnas där för mig tar sig tid att lyssna på mina tankar, så är deras respons alltjämt densamma. Att jag inte känner något engagemang i att delta i de samhälleliga aktiveterna är endast för att jag tränar för lite, äter för mycket socker, inte följer lchf, inte är vegan, spelar för mycket datorspel, dricker för lite, dricker för mycket, inte har Facebook, kollar på porr, och så vidare.

När jag försöker förklara att dessa saker inte har något med mina existentiella funderingar att göra så avfärdas det som trams.

Visst njuter jag av att vistas i naturen, klappa en hund eller katt eller varför inte att se en tankeväckande film. Men i slutändan så är ju ändock dessa stunder försvinnande få jämfört med all tid som spenderas på saker som jag inte finner något värde i.

Om ljusglimtarna i ens existens kommer till ett pris som innebär själslig tomhet och känslomässig indifferenes, vore det inte då bättre att aldrig fötts in i denna värld? På så vis hade detta lidande jag upplever aldrig behövt ge sig till känna.

Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?
Citera
2018-11-22, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Utan Gud är livet tomhet. Man kan försöka fylla tomheten och ignorera det en tid, men till slut upptäcker man som du att livet i sig inte leder någonvart. Det måste till något mer.
Citera
2018-11-22, 23:14
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Dom flesta är inte skapta för att tänka på sådana frågor, tycks det mig.

Och vi som är det söker mening och sanning, det leder mest till nya frågor.
Eller självbedrägeri.

Men jag finner nöje och mening i sökandet.

Vad annars ska man göra som människa? Man måste ju vara människa och söka.
Senast redigerad av Talking-Donkey 2018-11-22 kl. 23:17.
Citera
2018-11-22, 23:15
Medlem
Kanske det. Men då hade du inte kunnat ställa dig den frågan.
Citera
2018-11-22, 23:23
Medlem
Resanhems avatar
Det som fungerat för mig är:

Ett jobb jag trivs med och som konstant utmanar en. Livet blir så mycket lättare om man inte känner konstant ångest över att gå till jobbet. Stundvis kan jag till och med längta till jobbet. Programmering är kul!

Knark, främst cannabis. Hjälper till med ångest, tristess och sömn. Påverkar inte mitt vardagsliv annat än plånboken.

Flickvän, kompisar och familj.

Skita i vad andra tycker, tänker och gör. Slutar man bry sig så blir man lyckligare (bortsett från familj och nära vänner såklart). Har precis som dig tagit bort alla sociala medier.

Gör det som gör dig glad / tycker är kul. Innebär det att röka gräs, spela Overwatch och runka en hel helg, kör på för fan!

Hallucinogener har en tendens att göra att man får "tänka" igenom dessa frågor. Att du existerar, eller att något i huvudtaget existerar måste du ju hålla med om är rätt coolt.

Roligare svar än så kan jag tyvärr inte ge, men detta är vad jag har insett ge mig någon form av lycka, även om den i vissa fall är artificiell.
Senast redigerad av Resanhem 2018-11-22 kl. 23:26.
Citera
2018-11-22, 23:24
Medlem
Någon behaga skämta aprilo?

Bara den tid jag tillbragt på arbeten av olika slag (för att inte tala om de timmar då jag gruvat mig för att stiga upp ur sängen och gå till nämnda arbeten -- lägg därtill tandläkarbesök, pappersfäktning med myndigheter och det förtärande åldrandet!) kan inte betalas med allt guld i Kina eller alla horor i Las Vegas!
Citera
2018-11-22, 23:24
Medlem
Svar 1. Nej

Svar 2. Det beror på vad du menar med bättre.
Citera
2018-11-22, 23:50
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Godkväll.

Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.

Sociala medier har jag raderat (inte flashback, tack för att ni finns), jag känner inget behov att tala om för andra i bild eller text vad jag äter till middag eller vad jag tycker om den senaste politiska skandalen. Att diskutera tankar fritt och anonymt som på Flashback är dock rätt trevligt.

De flesta jag känner verkar tycka att känslor är något dåligt som man helst ska vara tyst om. Jag finner ett egenvärde i att vara ärlig och har alltid tyckt att nära och kära är några man bör anförtro sig åt. Dock vill många aldrig prata om sådant med mig, då de är för trötta, upptagna eller ger sken av att inte bry sig. Detta leder ju till att mängden människor man kan tänka sig att spendera tid med blir få. Några riktigt nära vänner har man dock, vilket känns tacksamt.

Under årens gång så upplever jag att summan av mina positiva erfarenheter, där jag verkligen njuter av tillvaron, är så pass få att jag ställer mig frågan: är detta allt, blir det inte mer än så? För om inte, varför finns jag då överhuvudtaget? Om denna existens enda mening är en transportsträcka där allting handlar om att konsumera så mycket så möjligt tills det är över, är det inte bättre att inte finnas då?

Jag känner ingen längtan eftet status, pengar eller familj. Det enda jag skulle önska i materiell väg är en stuga i skogen långt bort från andra människor, där jag kunde vakna av fåglarnas sång, betrakta de vilda djuren samt promenera bland växtligheten.

De gånger människorna i min närhet som ska finnas där för mig tar sig tid att lyssna på mina tankar, så är deras respons alltjämt densamma. Att jag inte känner något engagemang i att delta i de samhälleliga aktiveterna är endast för att jag tränar för lite, äter för mycket socker, inte följer lchf, inte är vegan, spelar för mycket datorspel, dricker för lite, dricker för mycket, inte har Facebook, kollar på porr, och så vidare.

När jag försöker förklara att dessa saker inte har något med mina existentiella funderingar att göra så avfärdas det som trams.

Visst njuter jag av att vistas i naturen, klappa en hund eller katt eller varför inte att se en tankeväckande film. Men i slutändan så är ju ändock dessa stunder försvinnande få jämfört med all tid som spenderas på saker som jag inte finner något värde i.

Om ljusglimtarna i ens existens kommer till ett pris som innebär själslig tomhet och känslomässig indifferenes, vore det inte då bättre att aldrig fötts in i denna värld? På så vis hade detta lidande jag upplever aldrig behövt ge sig till känna.

Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?

Folk kalkylerar inte så. Man går på vana och livsinstinkt. Befogat eller inte, finns inte som frågeställning.

Eftersom du är på filosofiämnet så:

Det du nu kan uppleva är Leda. Inte fy skam. PÅ 1700-talet en överklasskänsla som visade att man var riktigt inne. Sen under 1800 talet gick man ett steg till och det blev fint och inne med hinsideslängtan därutöver.
På 1900 talet så tog USA optimisterna över och då och 'n mer nu ska allt vara kreativt och meningsfullt och upplever man det inte så, bör man ha en diagnos.

Ja och före 1700 talet skulle man vara from och inte ha någon egen åsikt och lägga allt i guds händer.

Vad föredrar du?

För övrigt är din fråga omöjlig (att besvara).
Senast redigerad av Jof 2018-11-23 kl. 00:13.
Citera
2018-11-23, 00:10
Medlem
Lyzzas avatar
Du är på rätt väg där med en stuga i skogen. Människor är inte skapta till att ränna runt i ekorrhjulet.

Den som gillar tystnad och skog kan se mycket i den som storstaden aldrig kan tillfredsställa.

En daggmask, en spindel eller ormbunke kan lugna en i själen bara genom att man studerar den och försjunker i tankar om dess märkliga natur.

Man närmar sig sina rötter. Det naturliga.

Snart nog får vi bo utan el och bekvämligheter när planet X nu rumsterar i vårt solsystem. Det är inte människan som ställt till det som händer på jorden nu. Djur som dör i kvantiteter vi aldrig uppmätt förr. Vulkanutbrott och jordbävningar över hela jorden. Vädersystem och strålning som vi inte heller har upplevt. Du får vara glad om du överlever det närmaste årtiondet. Polskiftet är inte om utan när. https://www.youtube.com/watch?v=IR_IghoLDE8
Citera
2018-11-23, 00:14
Medlem
Jag önskar väldigt ofta i perioder att jag inte existerat men brukar ta en rejäl omgång psykadeliska droger nån gång per år, sen så orkar jag leva ett normalt liv igen, nästa vecka ska jag testa hög dos ketamin som jag hört ska vara så liknande en nära döden upplevelse man kan komma, kanske värt att prova?ä
Citera
2018-11-23, 01:02
Medlem
frasselitos avatar
Att vara eller icke vara, det är frågan.
Citera
2018-11-23, 01:25
Medlem
Skogismyras avatar
Självklart hade det varit bättre att aldrig existera. Men nu är det som det är, existensen är evig.
Och du kommer aldrig dö heller. (Ditt riktiga dig), Medvetandet är evigt.
Så det är en självklarhet att försöka nå andlig upplysning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in