Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-11-25, 20:32
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du ger kroppen högre volym att anpassa sig till allteftersom du blir starkare. Övningarna kan vara desamma i decennier.
+1.
Citera
2018-11-25, 21:03
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du ger kroppen högre volym att anpassa sig till allteftersom du blir starkare. Övningarna kan vara desamma i decennier.
Bra att det funkar för dig.
Citera
2018-11-25, 21:21
Medlem
Killer-queens avatar
Det vore ju bättre om du kunde sprida ut passen lite över veckan istället för att köra fredag, lördag, söndag i sträck, men det kanske inte finns möjlighet till det.

Överlag så har jag aldrig riktigt begripit varför PPL är push pull legs – smartare vore ju "push" i mitten så att benen hinner återhämta sig mellan pull (om man nu kör marklyft) och legs (om man nu kör knäböj).
Citera
2018-11-25, 21:26
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Nej det är inget måste, men jag tycker att det börjar gå väldigt segt efter många veckor med exakt samma schema. Kroppen anpassar sig för att klara det den får utstå, därför upplever jag att jag kan bryta mig ur den här segheten genom att ge den någonting nytt att anpassas till.
Klart det börjar bli segt efter några veckor, man kan inte öka linjärt hur länge som helst. Det är därför man måste träna smart, periodisera och vara metodisk. Att bara byta ut övningarna kan ju kännas som en quick fix – man ökar ett tag när man lär sig det nya rörelsemönstret och sen tar det stopp när det verkligen är dags att börja bli starkare. Den här "chocka musklerna-myten" förstör verkligen för folk på så sätt, de bryter aldrig igenom någon platå utan kastar bara om saker och ting och låtsas som det gör saker bättre.
Citera
2018-11-25, 21:50
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Klart det börjar bli segt efter några veckor, man kan inte öka linjärt hur länge som helst. Det är därför man måste träna smart, periodisera och vara metodisk. Att bara byta ut övningarna kan ju kännas som en quick fix – man ökar ett tag när man lär sig det nya rörelsemönstret och sen tar det stopp när det verkligen är dags att börja bli starkare. Den här "chocka musklerna-myten" förstör verkligen för folk på så sätt, de bryter aldrig igenom någon platå utan kastar bara om saker och ting och låtsas som det gör saker bättre.
Handlar ju dock inte om att byta ut alla övningar. Har basövningar som jag aldrig flyttar, däremot så upplever jag bättre resultat när jag varierar mina isolerande övningar med några veckors mellanrum. Hurvida det har några vetenskapliga belägg spelar ingen roll för mig, vågen och spegeln är det ända som betyder något. Vad det är som gör att mina muskler växer bättre på det här viset intresserar mig inte speciellt mycket.
Citera
2018-11-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Här har du mitt. håll det enkelt, 2 grupper per pass + mage. Varannan vecka kastar jag om det. Du ska aldrig vänja kroppen. Hela tiden chocka, då får du bäst utveckling.

Bröst Biceps M
Rygg Triceps M
Ben Axlar M

Bröst Triceps M
Rygg Axlar M
Ben Biceps M

Bröst Axlar M
Rygg Biceps M
Ben Triceps M

Sen kan du slänga in lite superset på det då och då när du känner dig stark. Jag föredrar att hålla isär de stora muskelgrupperna men vi är alla olika.

jag förstår dock inte varför det skulle vara bättra att byta upplägg för muskeln. Om vi tar biceps till exempel så borde det väl bli exakt samma resultat när man kör låt säga med hantlar som med stång (förutsatt samma reps/sets och vikter)?
Citera
2018-11-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foressst
jag förstår dock inte varför det skulle vara bättra att byta upplägg för muskeln. Om vi tar biceps till exempel så borde det väl bli exakt samma resultat när man kör låt säga med hantlar som med stång (förutsatt samma reps/sets och vikter)?
Det är klart det inte gör. Beroende på vilka grupper du kombinerar så tränas musklerna på lite olika sätt. Kör du rygg/biceps tex kommer du orka betydligt mindre med biccarna eftersom rygg tar mycket på biceps också. Och hur du kan blanda ihop skivstänger med hantlar förstår jag inte heller. Har du aldrig förstått att musklerna tränas olika beroende på vilka redskap du använder?

Jag är inte ute efter att gå i djupare diskussion om träningsteknik då det verkar vara ett så infekterat ämne här. Jag har mitt sätt jag kör på sedan många år tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in