2018-05-20, 22:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Vad gäller när det gäller besvärliga grannar i BRF?

1. Tillsägelse direkt till grannen 5-15 ggr ---> ingen reaktion eller förbättring
2. Klagar därför direkt till styrelsen --> som inte heller bryr sig om mitt klagomål.

Vad är då nästa steg? Vart vänder man sig när inte ens styrelsen orkar bry sig om ordningsproblem gällande en granne? Är nästa steg stämning i tingsrätt?

Börja med att engagera dig i din förening!
Ställ upp och jobba som styrelseledamot så skall du se att den övriga styrelsen lyssnar på dig.
Citera
2018-05-20, 22:07
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Börja med att engagera dig i din förening!
Ställ upp och jobba som styrelseledamot så skall du se att den övriga styrelsen lyssnar på dig.

Jo, det förstår jag. Men detta ska ju knappast behöva vara ett krav för att man som medlem ska få sina rättigheter tillgodosedda.
Citera
2018-05-21, 06:28
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Jo, det förstår jag. Men detta ska ju knappast behöva vara ett krav för att man som medlem ska få sina rättigheter tillgodosedda.

i teorin nej - i praktiken ja.

Alla brf har ett inne- och ett utegäng.
Du bör jobba för att komma med i innegänget dvs styrelsen.

Att besluta om åtgärder mot en enskild medlem är alltför magstarkt för de flesta styrelsemedlemmar. Förutom att man inte vill stöta sig med vederbörande, så har man det där med bevisfrågan över sig. Alla är väl medvetna om att du har rätt i sak -men nej det blir inget beslut här.
Istället för direkta åtgärder kan en lämplig kompromiss fungera, det kan vara att föreningen abonnerar på en störningsjour. Anmäl dig som frivillig för att ta fram ett underlag(dvs offerter ifrån alla företag som kan vara aktuella) till nästa sammanträde.
Citera
2018-05-22, 22:41
Medlem
Kattriarkens avatar
Flyttade till en ny lägenhet för en tre - fyra veckor sedan och vi verkar ha välsignats med en riktig gnällkärring till granne.

Det började för ungefär en vecka sedan när jag stod på balkongen och talade i telefon och rökte en cigg. Plötsligt så hör jag en röst nedanför som gapade något om att någon skulle sluta aska på henne. Då jag hörde två olika röster (och då jag askade i min askkopp) så antog jag att hon tilltalade sitt sällskap och tänkte inte mer på det. Ett par dagar senare skulle jag sätta upp ett insynskydd och då gapar kärringen igen om att jag inte skall aska (jag rökte inte ens vid tillfället) på deras balkong och hävdade att vi slängde ned skräp och spottade(!) ned på hennes balkong. Jag förklarade vänligt att vi inte sysslar med dylika aktiviteter och visade henne askkoppen. För ett par timmar sedan börjades det igen. Den här gången verkar den utlösande faktorn ha varit att det droppade litet vatten från grannen ovanför oss balkong. När jag och sambon var ute och rökte vrålade hon "MEN SLUTA SPOTTA FÖR I HELVETE!!" varpå vi fick förklara att det inte droppade från vår balkong utan de ovanförs. Hennes reaktion på detta var att bli fly förbannad för att vi inte gick upp och klagade på dem. Jag tappade tålamodet och röt åt henne att om hon störde sig på någonting som en annan granne gör så är det hennes sak att klaga, inte vår. Då skulle hon minsann ringa hyresvärden för att vi tydligen "pratar i vårt sovrum mellan 04-05" så att hon hålls vaken, något som är ren bullshit då 1) Vi är inte vakna vid den tiden och 2) vi överlag varken talar eller har sex särskilt högt då vårt rum är vägg-i-vägg med en annan tjej som också bor här. 3) Idioten sitter och lyssnar på hipsterdunk och kedjeröker på balkongen halva nätterna och kan således inte i Helvetet störas ifall jag skulle säga godnatt till min sambo. Vad fan skall jag göra om fanskapet infriar sitt löfte? Skall jag behöva filma allt som händer i lägenheten för att bedyra vår oskuld? Känns sådär att konstant behöva vara föremål för övervakning på min egen balkong.
Citera
2018-05-26, 20:05
Medlem
Steffemedsvetsens avatar
Min granne solar toppless

Trevligt att se. Men vill ju inte visa att man tittar. Och det är väl inte meningen att titta. Men man är inte mer än människa. Sen uppskattar jag det motsatta könet.

Jag känner jag blir lite obekväm med det när jag ska ut och slänga sopor. Normalt brukar jag stanna och hälsa. Men stå där och prata lite och vara social när grannen ligger nästan naken känns lite konstigt. Man vill ju inte heller uppfattas som en känslokall robot.

Hur hanterar man detta?
Senast redigerad av Steffemedsvetsen 2018-05-26 kl. 20:10.
Citera
2018-05-26, 20:11
Medlem
Anmäl henne? Om du känner dig ofredad så
Citera
2018-05-26, 20:12
Medlem
okok1s avatar
Blottning är olagligt. Ring polisen.
Citera
2018-05-26, 20:12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det beror väl lite på hur pass tjenis ni är med varandra, men en möjlighet är ju att på ett lättsamt sätt faktiskt nämna elefanten i rummet. En möjlighet är ju att lite med glimten i ögat fråga om hon inte får många konstiga och oönskade blickar när hon solar topless så där helt öppet.
På det sättet kan du ju visa att du har noterat faktum, så att spänningen kan släppa lite, och samtidigt visa att du inte är en sådan där som vill stirra och kanske komma med olämpliga "sexistiska" kommentarer.
Citera
2018-05-26, 20:13
Medlem
Montera upp en stjärnkikare på balkongen, så kan du studera henne riktigt noga.
Citera
2018-05-26, 20:15
Medlem
Steffemedsvetsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Du bör ladda upp en bild. Först då kan vi ge dig professionella expertråd.

Självklart tar jag inga bilder. Undanber mig sexuella förslag på min fråga.
Citera
2018-05-26, 20:20
Medlem
Steffemedsvetsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det beror väl lite på hur pass tjenis ni är med varandra, men en möjlighet är ju att på ett lättsamt sätt faktiskt nämna elefanten i rummet. En möjlighet är ju att lite med glimten i ögat fråga om hon inte får många konstiga och oönskade blickar när hon solar topless så där helt öppet.
På det sättet kan du ju visa att du har noterat faktum, så att spänningen kan släppa lite, och samtidigt visa att du inte är en sådan där som vill stirra och kanske komma med olämpliga "sexistiska" kommentarer.

Det står säkert 10-15 i fönster och kollar bakom gardinen. Rätt många fönster och gårdar som kan se in. Min magkänsla är att hon inte verkar ha något problem med detta. Tvärtom. Granne har definitivt inget att skämmas över att visa. Tvärtom.

Jag tänker självklart inte ta upp topless solbadandet. Har ju inte jag med att göra.
Citera
2018-05-26, 20:20
Medlem
Pandarns avatar
Om det är på egen balkong eller liknande så skyler det väl lite om det är något räcke eller staket?

Låt kvinnan sola vafan, hur hade du reagerat om det var tvärtom där hon reagerade på att du solade topless?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in