Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2006-02-18, 00:36
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Jag tänkte starta en tråd där vi kan berätta om olika mord i våra hemstäder, eller mord i största allmänhet. Dagsaktuella mord är inte av största intresse, utan jag vill veta spännande detaljer om mord som är utredda eller som är olästa och har några år på nacken.
Jag reserverar mig för faktafel. Minns inte allt så värst bra.

Saramordet:

En ung tjej som blev slaktad i sin fars lägenhet på Öster i Örebro. Enligt skvaller som jag hört av en som känner en polis så hittade dom ett av kvinnans bröst på hatthyllan i hallen. Det tog polisen flera år att hitta mördaren, han hade efter mordet levt som om ingenting hade hänt, boendes i Ladugårdsängen.
Fallet togs upp i efterlyst några gånger.

Tvättstugemordet i Oxhagen:

Missbrukare som blev brutalt mördad i en tvättstuga i det otrevliga området Oxhagen. i början av 90-talet. Tydligen ganska våldsamt. Mördaren fortfarande fri.

Halshuggningen i Markbacken:

En riktig snackis här i stan, skedde på 70-talet. En galning skär huvudet av en person och går sen runt med huvudet i en påse och visar upp det för folk! Mördaren bor i Fellingsbro eller om det är Frövi nu. Missbrukare.

Mordet på rudbecksgatan:

Slutet av 90- eller början av 00-talet.

Smått förståndshandikappad kille tvättar fönstrena åt en tant. Får spel och slår ihjäl henne med en stekpanna och sticker henne med kniv. Jag har hört att han bodde granne med henne, men vet inte om det stämmer.

Nån som har lite mer mordberättelser?
Citera
2006-02-18, 21:17
Medlem
Bråkmakarns avatar
Kom igen nu då..
Citera
2006-02-18, 21:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Klassiska mord

I min omgivning började man förstå att det fanns riktiga idioter när man gick i mellanstadiet då en typ i ett närliggande samhälle sköt sin son med älgstudsaren,(i femårsåldern) och sedan försökte skjuta sin fru(men hon var bra på att springa zick zack).
När dåren kom ut brukade mina kompisar hänga hos honom och supa,var där själv några gånger ,mycket labil typ.
Sedan när jag just fått körkort stod jag parkerad på raggarnas speciella plats vid busstationen och pratade med min fästmö(nu fru) som satt i sin bil bredvid.vi hade båda rutorn nedvevade när en av A-lagarna kom mellan bilarna och började surra med mig om att han visste något om någon och att dom var efter honom för att han skulle tystas.
ett halvår senare mördades han på ett alkoholistboende och polisen fick aldrig tag på någon gärningsman.
Citera
2006-02-18, 21:34
Medlem
Engelbreckts avatar
När jag bodde i Jönköping skedde ett omtalat mord där en gängmedlem blir knivhuggen i ryggen på vätterstranden. Den mördade hade precis gått ut nian och var på fest på vätterstranden. Han hamnar i slagsmål med en kille. När han går därifrån bli han knivhuggen i ryggen, mördaren åberopar nödvärn i rätten... Den mördade gick på samma skola som jag sedan gick på. Hans skåp på skolan var gråmålat och användes inte av någon.

Här i Linköping skedde ju ett omtalat dubbelmord precis efter att jag flyttat hit. En galning, ännu inte fast, dödade en gammal kvinna och en liten pojke med ett flertal hugg från en butterfly. Jag bli misstänkt av flera personer då jag gillar knivar, passade på signalementet och dessutom äger en sådan mössa som mördaren slängde tillsammans med kniven. Jag har dock kvar min mössa och har aldrig ägt en butterflykniv, så jag vet att det inte var jag.
Citera
2006-02-18, 22:16
Medlem
Squalos avatar
Norrköping - "Cajsa-mordet"

När: den 8 januari 2005

Mördad: Cajsa Johansson, 19 år

Mördare: En 26-årig turk. Namnet skrevs i gratistidningen men inte på internet. Så jag vet inte namnet.

Typ av mord: Våldtäktsmord. Knivhugg i halsen, strypskador och slagen med en 12 kg tung sten i ansiktet.

Dödsorsak: Förmodligen kvävd av sitt eget blod.

Greps: Av tysk polis på flygplatsen i München.

Cajsa lämnar nattklubben Palace vid 03.00-tiden och går norrut längst promenaden på väg hem. Utanför Matteusskolan stöter hon på mannen i en bil.

Turkens historia:

Han ska åka och dela ut tidningar, och ser Cajsa gå längst gatan på väg hem, och han raggar då upp henne lite snabbt, tänker att ett knull hinner man väl med innan jobbet, dom åker till en park, där dom har sex i en stödriva, och han lämnar henne sedan på samma plats hon plockades upp. Sedan åker han och delar ut tidningarna.

Sedan ska flickan ha funnits död 1 mil längre bort, i motsat riktning hem.

Polisen finner det föga troligt att flickan skulle låtit sig raggas upp av turken och gått med på att ha sex ute i snön mitt i vintern.

Dessutom är han dömd för en brutal våldtäkt, ett år innan, på en annan 19-årig tjej.

Bakgrundsinformation publicerad på NT.se:
Citat:
Cajsa Jonsson, 19, försvann på hemväg från nattklubben Palace vid 03.00-tiden den 8 januari 2005. Vid middagstid påföljande dag återfanns hon mördad i ett skogsområde intill Kungsängsleden. Kvinnan hade utsatts för grovt våld - hon hade strypskador och stickskador i halsen. På brottsplatsen fanns en drygt 12 kilo tung sten som gärningsmannen slagit mot offrets huvud.
Under utredningen hördes en nu 26-årig turkisk medborgare, som mordnatten delade ut tidningar i området runt Palace. En DNA-analys visar att sperma på offrets kropp kom från 26-åringen. Ett vittne har sett en bil liknande 26-åringens nära mordplatsen.
Mannen har erkänt en överfallsvåldtäkt på en ung kvinna våren 2004.
Han förnekade däremot länge all kännedom om Cajsa Jonsson. Senare uppgav 26-åringen att han haft sex med mordoffret, men att kvinnan levde när de skildes åt. Samlaget skedde enligt mannen med kvinnans samtycke.
26-åringen är dömd till två och ett halvt års fängelse och livstids utvisning för den erkända våldtäkten. Han avtjänar för närvarande sitt fängelsestraff.

Turken är inte dömd för mordet. Men hans trovärdighet torde vara närmast 0.
Citera
2006-02-18, 22:23
Medlem
Ryssmördarna i Sollentuna

men kommer inte ihåg när står i historieböckerna om sollentuna...
Ett gäng ryssar lurade hem folk och dränkte dom sedan i norrviken...kommer inte ihåg om det var på 40-talet...eller tidigare...
Citera
2006-02-18, 22:24
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Massa mord.

Var det inte en syriansk hemspråkslärare som åkte på 54 knivhugg i Vivalla nån gång tidigt på 90-talet också?
Citera
2006-02-18, 22:44
Medlem
christgrinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
När jag bodde i Jönköping skedde ett omtalat mord där en gängmedlem blir knivhuggen i ryggen på vätterstranden. Den mördade hade precis gått ut nian och var på fest på vätterstranden. Han hamnar i slagsmål med en kille. När han går därifrån bli han knivhuggen i ryggen, mördaren åberopar nödvärn i rätten... Den mördade gick på samma skola som jag sedan gick på. Hans skåp på skolan var gråmålat och användes inte av någon.
Ja jävlar vad skit man varit med om på vätterstranden. Hursomhelst, vilken skola var det han gick på nu igen?
Citera
2006-02-18, 22:53
Medlem
Pendeltågs avatar
Mordet på Wisby Hotell 1997

http://www.gotlandska.se/artikel.asp?ID=10774

En 46 årig kvinna blir ihjälslagen på ett arbetspass nattetid. Ett misslyckat inbrottsförsök. Eftersom mycket övervåld användes tror polisen att mördaren/mördarna på något sätt var bekant med kvinnan.

Fallet är ännu olöst.
Citera
2006-02-18, 22:57
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christgrinder
Ja jävlar vad skit man varit med om på vätterstranden. Hursomhelst, vilken skola var det han gick på nu igen?

Junedalskolan, PMa gärna mig om jävla skit du varit med om på vätterstranden så kan vi jämföra minnen från en svunnen epok
Citera
2006-02-18, 23:15
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Var det inte en syriansk hemspråkslärare som åkte på 54 knivhugg i Vivalla nån gång tidigt på 90-talet också?
Det känner jag inte alls igen. Ska höra mig för lite i veckan om det.
Citera
2006-02-19, 04:28
Medlem
Citat:
Halshuggningen i Markbacken:

En riktig snackis här i stan, skedde på 70-talet. En galning skär huvudet av en person och går sen runt med huvudet i en påse och visar upp det för folk! Mördaren bor i Fellingsbro eller om det är Frövi nu. Missbrukare.

Vill minnas att den kroppslöse snubben gick under namnet stepparn samt att killen som gjorde det bland annat varit inne på ett postkontor på väster(tror det var i just markbacken) där han stolt visat upp sitt byte inuti en plastkasse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in