Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-12-04, 00:52
Medlem
Rauno1s avatar
Jag har märkt av fenomenet förr, Att mina vader växer mer om jag inte tränar dem.

Idag mätte jag mina vader och dem mäter större idag än när jag tränat dem med viktövningar tidigare, Läste igenom gamla träningsanteckningar och det är tydligt.

Dock så cyklar jag numera året runt och terränglöper 1-2pass i veckan men jag tycker ändå att ren hypotrofiträning borde ge samma resultat, men icke, mina vader är ca 2cm grövre nu när jag inte tränar dem på gymmet. Jag har läst om byggare som inte behöver träna vaderna.

Är inte intresserad av grövre vader då det skulle skapa obalans i symetrin/proportionern så jag kommer inte testa att träna vaderna lite för att se om dem växer mer.

Ngn annan som känner igen fenomenet.
Citera
2018-12-04, 01:25
Medlem
KetchupJudes avatar
Vader är väl vedertaget en av de muskelgrupper som faktiskt till stor del kan härledas till genetik hur enkelet man har att bygga på sig. Hur muskelfästena är placerade är likaså en faktor, vissa andra de högre upp och andra lägre ner vilket ger ett annat utseende.

Du kanske är släkt med Ulf Kristersson?
Citera
2018-12-04, 01:31
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
Vader är väl vedertaget en av de muskelgrupper som faktiskt till stor del kan härledas till genetik hur enkelet man har att bygga på sig. Hur muskelfästena är placerade är likaså en faktor, vissa andra de högre upp och andra lägre ner vilket ger ett annat utseende.

Då är mina muskelfästen väldigt utspridda så vaden växer åt alla möjliga håll så att säga.

Ulf kristersson? Låter som någon gammal styrkelyftare från 70talet som drack starksprit efter passen typ.

Edit: Hehe googlade namnet och hittade snabbt bilder.....mannens vader är fan större en Fredrik Ruinfeldts skalle
Senast redigerad av Rauno1 2018-12-04 kl. 01:38.
Citera
2018-12-04, 10:04
Medlem
Växer mer när du inte tränar den? Det var ingen vidare slutsats. Slutsatsen jag drar är att det du kallar bra vadträning inte är bra vadträning.

Athlean X har flera bra videos på hur man kan träna vader. Gissar att du inte testat att träna dem på hans sätt. Kan tipsa om att testa det passet då han supersettar flera vadövningar. Han förklarar även hur man ska tänka kring vadträning. Vänd dig till de som lyckats och inte de som tror genetik påverkat. Man blir så trött på dessa som kommer med dåliga ursäkter för att de inte ska behöva träna vader.
Citera
2018-12-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Växer mer när du inte tränar den? Det var ingen vidare slutsats. Slutsatsen jag drar är att det du kallar bra vadträning inte är bra vadträning.

Athlean X har flera bra videos på hur man kan träna vader. Gissar att du inte testat att träna dem på hans sätt. Kan tipsa om att testa det passet då han supersettar flera vadövningar. Han förklarar även hur man ska tänka kring vadträning. Vänd dig till de som lyckats och inte de som tror genetik påverkat. Man blir så trött på dessa som kommer med dåliga ursäkter för att de inte ska behöva träna vader.

Det var inte meningen att låta så tyken i första inlägget. Tränade och såg nu i efterhand att jag uttryckte mig dumt.
Citera
2018-12-04, 14:02
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Då är mina muskelfästen väldigt utspridda så vaden växer åt alla möjliga håll så att säga.

Ulf kristersson? Låter som någon gammal styrkelyftare från 70talet som drack starksprit efter passen typ.

Edit: Hehe googlade namnet och hittade snabbt bilder.....mannens vader är fan större en Fredrik Ruinfeldts skalle

Jävlar i helvete vilka förbannade vader
Utan att överdriva så besitter karln vader i världsklass. Måste säga att det är kanske de mest brutala vader jag sett på ngn som för övrigt inte är elitidrottsman eller kroppsbyggare.
Utan minsta tvivel så kan vi utgå från att han har generna på sin sida här.
Dock kan även den som inte är lika genetiskt begåvad bygga stora vader, men det beror till stor del på muskelfästen här.
Tom Platz t.ex. är ett bra exempel på det, men även Arnold.

Såg precis att ngn startat en tråd på reddit om just Ulf Kristersson och hans buggar https://www.reddit.com/r/sweden/comm...att_uppskatta/
Senast redigerad av MuscleShark 2018-12-04 kl. 14:04.
Citera
2018-12-04, 16:05
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude

Vilka muskelgrupper kan inte till stor del härledas till genetik?
Citera
2018-12-04, 16:16
Medlem
Nu blir det lite bro science men here we go!

Min far har riktigt fina benmuskler, jag har alltid hadt rediga benmuskler redan från barnsben och mina egna barn har redan nu tydligt utvecklade lår och vadmuskler.

Jag har aldrig kört en benövning i stort sett, dock sprungit mycket. Men benen har alltid varit muskulösa, finns bilder från det att jag är 6 år och spelar knattefotboll. Mina vader är dubbelt i storlek mot de andra kidsen.

Så ja, jag tror att genetik kan spela stor roll i hur dina vader ser ut.

Nu har dock mina ben vuxit till sig när jag börjat träna ordentligt på gymmet, har dock aldrig kört en vadpress, kommer nog aldrig behöva göra det heller.

Jag tror inte du har så stor nytta av monsterstarka vader i vilket fall som helst
Citera
2018-12-05, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Nu blir det lite bro science men here we go!

Min far har riktigt fina benmuskler, jag har alltid hadt rediga benmuskler redan från barnsben och mina egna barn har redan nu tydligt utvecklade lår och vadmuskler.

Jag har aldrig kört en benövning i stort sett, dock sprungit mycket. Men benen har alltid varit muskulösa, finns bilder från det att jag är 6 år och spelar knattefotboll. Mina vader är dubbelt i storlek mot de andra kidsen.

Så ja, jag tror att genetik kan spela stor roll i hur dina vader ser ut.

Nu har dock mina ben vuxit till sig när jag börjat träna ordentligt på gymmet, har dock aldrig kört en vadpress, kommer nog aldrig behöva göra det heller.

Jag tror inte du har så stor nytta av monsterstarka vader i vilket fall som helst

Som barn tar man ofta efter sina föräldrars levnadsmönster och rutiner. Är en förälder en duktig fiskare så är du antagligen också det. Sådan far, sådan son brukar det heta. Det är väl den vanligaste anledningen.
Citera
2018-12-05, 09:15
Medlem
Citat:
Som barn tar man ofta efter sina föräldrars levnadsmönster och rutiner. Är en förälder en duktig fiskare så är du antagligen också det. Sådan far, sådan son brukar det heta. Det är väl den vanligaste anledningen.

Absolut gör man det, men jag tycker inte det förklarar storleken på musklerna. Det måste ha med ärftlighet att göra
Citera
2018-12-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Absolut gör man det, men jag tycker inte det förklarar storleken på musklerna. Det måste ha med ärftlighet att göra

Jag tycker meningen där du skrev att du spelade fotboll redan vid 6 år sade lite om dina föräldrar och dig. Engagerade sportiga föräldrar. Behöver inte vara så men tydligen vill de inte att du skulle spela schack på heltid. Jag gick i dagis och lekte när jag var 6. Och du började utveckla kroppen med fotboll. Klart det sätter spår.

Din livsstil har väl utvecklat muskelfibrerna i vaderna fördelaktigt för din livsstil. Man kan styra det avsiktligt på barn vilket görs på många idrottsstjärnor.

Hade en kille i högstadiet som hade större benmuskler än alla andra. Varför? Han fick cykla 1mil enkelväg till skolan från 4e klass.
Finns alltid en anledning.

Lägg allt åt sidan och börja med schack istället så ska du se att du om några år har vader smala som sushi-pinnar. Men varken du eller jag skulle klara en inaktiv livsstil.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-12-05 kl. 09:44.
Citera
2018-12-05, 10:26
Medlem
Citat:
Jag tycker meningen där du skrev att du spelade fotboll redan vid 6 år sade lite om dina föräldrar och dig. Engagerade sportiga föräldrar. Behöver inte vara så men tydligen vill de inte att du skulle spela schack på heltid. Jag gick i dagis och lekte när jag var 6. Och du började utveckla kroppen med fotboll. Klart det sätter spår.

Din livsstil har väl utvecklat muskelfibrerna i vaderna fördelaktigt för din livsstil. Man kan styra det avsiktligt på barn vilket görs på många idrottsstjärnor.

Hade en kille i högstadiet som hade större benmuskler än alla andra. Varför? Han fick cykla 1mil enkelväg till skolan från 4e klass.
Finns alltid en anledning.

Lägg allt åt sidan och börja med schack istället så ska du se att du om några år har vader smala som sushi-pinnar. Men varken du eller jag skulle klara en inaktiv livsstil.

Okej nu är jag med på vad du menar. Och ja, jag har ärvt en aktiv livsstil från mina föräldrar. Men det gjorde minst 10 stycken till i min ålder som spelade fotboll minst lika mycket som jag, inte växte deras ben något nämnvärt. Nu talar jag om unga år, när man levde på frosties, Skogaholmslimpa och O’boy, innan man ens visste vad protein var för något.
Genetik säger jag

Men som sagt det här är endast exempel på mig och min familj, inte något som bevisar något åt det ena eller det andra hållet.

Fan nu blev jag sugen på att motbevisa dig och sluta träna ett år. Jag är tämligen säker på att mina benmuskler skulle vara nästan lika som idag
Senast redigerad av StrimlareN2017 2018-12-05 kl. 10:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in