• 1
  • 2
2018-12-14, 03:08
Medlem
Boosheids avatar
varför är det alltid så? Jag har börjat använda Moviezine istället, som ger rättvisare betyg. Dock så undrar jag om det finns någon annan svensk sajt som betygsätter filmer på ett bra sätt?

Amerikaner på en biosallong = Årets läskigaste skräckfilm: "Folk skriker och gråter i biosallongerna!"

Svenskar på en biosallong = Årets läskigaste skräckfilm: "Folk håller käften, äter popcorn eller baconchips och följer filmen."

IMDb verkar följa den amerikanska kulturen när det gäller film, vilket betyder ingen smak för fem öre.
Citera
2018-12-14, 04:54
Medlem
Kronartskockas avatar
Ja imdb är helt sanslöst korkat. "The Dark Knight" tredje bästa filmen någonsin? Nja. Jämför detta med två genialiska filmer "Requiem for a Dream" och "No Country for Old Men" som du hittar på plats 90 respektive plats 190. Båda dessa filmer är ljusår bättre än vilken Batmanfilm som helst, men det reflekteras inte på imdb.

Det är ju dock min subjektiva uppfattning och många verkar tycka annorlunda. Rent generellt tror jag inte man ska lyssna alltför mycket på olika recensentsajter eller dylikt, oftast upplever jag att de har diametralt motsatt uppfattning kring olika filmer än vad jag har.
Citera
2018-12-14, 09:15
Medlem
Follow the money, brukar man säga.

Vem äger och kontrollerar imdb? Är det ngn som tjänar pengar på att alla nya skräpfilmer ges höga betyg?

Citat:

An additional fan feature, message boards, was abandoned in February 2017. Originally a fan-operated website, the database is owned and operated by IMDb.com, Inc., a subsidiary of Amazon

Senast redigerad av Odiskadmugg 2018-12-14 kl. 09:18.
Citera
2018-12-14, 09:41
Medlem
Jag tycker IMDb har ganska bra betygsskala. Man måste bara kunna tolka den riktigt. Serier har alltid högre betyg än filmer. Jag gillar de flesta sorts filmer, så det gäller att veta respektives gengre's betygsskala. De som alltid får lägst i snitt är skräck och komedi, där kan faktiskt betyg ner mot låga 6 vara helt ok. Medan motsvarande för drama eller action är uselt. Sen spelar ålder på film och antalet röstande också roll, och måste vägas in i betyget.
Citera
2018-12-14, 10:11
Medlem
Köpta betyg på alla nya filmer på imdb, ganska så tydligt. Kör alltid rottentomatoes.
Citera
2018-12-14, 10:14
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Köpta betyg på alla nya filmer på imdb, ganska så tydligt. Kör alltid rottentomatoes.

Knappast. Det kryllar av filmer från exempelvis 2017-2018 som har betyg mellan 3,5 till max 5.
Citera
2018-12-14, 10:21
Avstängd
Paris24s avatar
imdb är genomrutten, totalt styrd av amazon. Jag tror inte på ett betyg där sedan år 2000. I själva verket kan man köpa betyg av kinesiska firmor som med bottar sätter 50.000 högsta betyg åt dig. Just Batman-filmen var det som fick upp mina ögon för myglet, kom blixtsnabbt in 100.000 högsta betyg som antagligen ligger kvar och skvalpar. Då gick jag över till att läsa kommentarerna istället, som gav en mycket bättre bild av filmen. Men vips så städade imdb bort 50 miljoner kommentarer som annars var underbar läsning. imdb kan dö.
Citera
2018-12-14, 10:48
Medlem
IMDB var fram till för typ fem år sedan en väldigt bra sajt med en öppen och välkomnande hållning till en global publik av film- och tv-fans, personer som dessutom tillförde väldigt mycket till sajten via diskussioner, kunniga och personliga recensioner av filmer och tv-serier osv. Hela denna öppenhet mot sajtens publik gick snabbt i stöpet när Amazon köpte stället, man lade t ex ner/raderade alla diskussionsfora - och därmed förlorade IMDB både en rik pool av kunnande om film och en stor del av sin publik. Numera är stället i stort sett bara en marknadsforingssajt för film- och tv-bolagen.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-14 kl. 11:03.
Citera
2018-12-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
imdb är genomrutten, totalt styrd av amazon. Jag tror inte på ett betyg där sedan år 2000. I själva verket kan man köpa betyg av kinesiska firmor som med bottar sätter 50.000 högsta betyg åt dig. Just Batman-filmen var det som fick upp mina ögon för myglet, kom blixtsnabbt in 100.000 högsta betyg som antagligen ligger kvar och skvalpar. Då gick jag över till att läsa kommentarerna istället, som gav en mycket bättre bild av filmen. Men vips så städade imdb bort 50 miljoner kommentarer som annars var underbar läsning. imdb kan dö.

Lyckligtvis är en stor del av kärnan i det här kommentarmaterialet inte förlorat - det köptes loss av en ny sajt (säkert ganska billligt eftersom Amazon inte ville ha det) och finns arkiverat på https://moviechat.org, där diskussionen om enskilda filmer, skådespelare och regissörer fortsätter.
Citera
2018-12-14, 11:41
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Lyckligtvis är en stor del av kärnan i det här kommentarmaterialet inte förlorat - det köptes loss av en ny sajt (säkert ganska billligt eftersom Amazon inte ville ha det) och finns arkiverat på https://moviechat.org, där diskussionen om enskilda filmer, skådespelare och regissörer fortsätter.
Bra tips! Vore enkelt att slå imdb med en ny site styrd av film-fans istället för mygel. I själva verket finns hela databasen också gratis för nerladdning.
Citera
2018-12-14, 11:42
Medlem
AX64s avatar
Håller med om att IMDB, som tidigare lade stor vikt vid sina användares betyg för filmer de sett, inte längre känns som att de håller måttet rent objektivt. Framförallt betyg på nya filmer måste man ta med en nypa salt eftersom betygen som ges inte är helt rättvisande (förväntningar, hype, PR) och inte heller speglar ett bra medelvärde för hela jordens befolkning (då premiärdatum och filmsmak är olika från land till land).

Som inbiten filmblängare bortser jag direkt från nya filmer som inte kommer upp i över 8.0 och 50,000 röster på IMDB efter premiär. Övriga dyker ofta ned till max en femma-sexa efter några månader när folk lugnat ner sig och jämför filmen med annat på ett realistiskt sätt, så jag slösar inte min tid på dem. Dessutom dubbelkollar man Rotten Tomatoes och Metacritic, men även här får man se upp med de filmer som får direkt motsägelsefulla omdömen jämfört med IMDB - kritikerna har som tendens att föredra smala, kostnärliga, blödiga filmer som behandlar humanitära ämnen och dessa har inte alltid den mass appeal som man kan vara ute efter. (En bra film behöver inte alltid vara djup och tankeställande utan kan också bara vara allmänt underhållande.)
Citera
2018-12-14, 12:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
Ja imdb är helt sanslöst korkat. "The Dark Knight" tredje bästa filmen någonsin?

Det var just i och med premiären av nämnda film som jag märkte rätt omgående hur pass rutten sajten blivit, efter det har jag bara fått ännu mera vatten på min kvarn då hela betygsinflationen sabbat sajten totalt. Kollar hellre upp vad privatpersoner (och i vissa fall regissörer) skriver och ger för betyg på Letterboxd framför IMDb som jag aldrig besöker längre. IMDb var bra back in the days sent 90-tal till kanske början av 00-talet, därefter kunde åtminstone inte jag ta sidan på allvar längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in