2018-12-24, 05:30
Medlem
Senaste åren har flera butiker valt att packa ihop för gott och istället satsa enbart på näthandel.
Harald Nyborg stänger alla butiker i landet
Hobbex stänger alla butiker utom 1.
Hemmakväll har packat ihop flera butiker
BR Leksaker likaså.
HM stänger 180 butiker

Vilka står på tur härnäst?

Heta kandidater är:
Mediamarkt. Kedjan har gjort enorma förluster ända sedan de etableras i Sverige för drygt 10 år sedan. Jag skulle tro att de lämnar Sverige för gott.

Gina Tricot. Företaget har senaste 5 åren gjort förluster på över en halv miljard. En massiv stängning av olönsamma butiker är att vänta.
Citera
2018-12-24, 05:46
Medlem
Mediamarkt är ett specialfall. De är ohyggligt stora. De är långsiktiga. De har råd att gå med förlust i många år och har till och med kalkylerat med det. De sänker priserna för att konkurrera ut andra aktörer. När andra med tiden har lämnat marknaden kan de höja priserna igen.
Citera
2018-12-24, 06:19
Medlem
Sunimods avatar
Clas Ohlson, de stänger sin butiker utomlands. Troligen kommer snart en del i Sverige gå samma väg.
De kör med massa rea rätt så ofta, typ 20% på allt om man köper 3 saker o.s.v.
Sådant gör att folk inte köper dyra saker där utan väntar på REA igen.
Citera
2018-12-24, 06:36
Medlem
Mullrets avatar
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.
Senast redigerad av Mullret 2018-12-24 kl. 06:40.
Citera
2018-12-24, 06:42
Medlem
Ronilles avatar
Toy’s R Us lägger ju ner till höger och vänster.

Jag tänker på butiker såsom BikBok, Hemtex, Cubus Ö&B, Rusta med flera. Som kanske inte ha så stora andelar på respektive marknad och där andra kan ta över.
Citera
2018-12-24, 07:14
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som kommer finnas kvar är de som har produkter som inte enkelt kan säljas via internet. Amazon kommer bli avgörande för hela retail-marknaden.

En bonde som säljer gurka och tomater i en bod kommer ha större möjlighet till överlevnad än de butiker vars produkter är utsatta för konkurrens via internet och med 24 timmars leveranser. Inte i morgon, men inom 3-5 år.

Amazon kommer bli en maktfaktor som drabbar alla inom retail. Vem köper skor i butik idag? Eller kläder?

De som säljer mycket exklusiva produkter, klockor, extremt dyra kläder etc, kommer överleva. Rolex kommer aldrig ha en Web-butik, skulle förvåna mig i så fall.

Jag gör det. Skor har jag blivit något mindre noggrann med, men nog fan vill jag prova innan jag köper så de sitter som jag vill. Jackor, tröjor, byxor... måste prövas innan köp! Man får ha en bra jävla generisk, alternativt pinnsmal kropp för att bara skicka efter något som man inte vet passar. Tilläggas ska att jag inte vill bidra till en utveckling där det bara är att skicka tillbaka det som inte passar, med den ökade miljöpåverkan från lastbilstransporter det innebär.
Citera
2018-12-24, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Clas Ohlson, de stänger sin butiker utomlands. Troligen kommer snart en del i Sverige gå samma väg.
De kör med massa rea rätt så ofta, typ 20% på allt om man köper 3 saker o.s.v.
Sådant gör att folk inte köper dyra saker där utan väntar på REA igen.

De stänger butikerna i Storbritannien och Tyskland tror jag. Inte utomlands då butiker blir kvar tex i Norge.
Citera
2018-12-24, 07:23
Medlem
Framför allt så minskas säkert antalet butiker i varje stad. HM, Dressman och Stadion behöver kanske bara ha en butik i en stad. Och då blir det den som ligger i ett köpcentrum. Hemtex kommer säkert få lägga ner. Clas Olsson ligger riktigt risigt till. De har ofta varit butiken som dragit till sig folk i ett köpcentrum. Alltså placerat längst in i köpcentrumet precis som mjölken i affären. Men nu väljer folk bort dem i stället för näthandel eller Kjell & Company. Som alltid ligger vid ingången till köpcentrumet. Sedan är Clas Olsson nu ibland riktigt dyra. De har sällan billiga produkter och så långt ifrån det gubbdagis det var förut! Minns när man var liten och kollade i postorder katalogen för att sedan en gång om året få besöka Insjön. Kamsle blir tillbaka till det!
Citera
2018-12-24, 07:26
Medlem
Såg något fastighetsbolag mins inte vilket men de satsade på inreda en del av sina fastigheter med provrum och möjligheten återlämna varor från postorder/web?

I USA syns tecken på att trenden vänder något och fler enskilda små affärer börja nu växa fram, själv tror jag stora köpcentrum ligger pyrt till de närmaste åren.
Citera
2018-12-24, 07:40
Medlem
Åhléns har väl gjort sitt? De konkurrerar med HÖGA priser! och att de finns kvar är gammal tradition!? Minns från min ungdom de snorkiga kärringarna på Åhléns. De var liksom fiiiiina. Den traditionen har man ju gudskelov lämnat, men ändå. (eller i storstäderna kanske den Åhlénska snobbigheten lever kvar?)
Senast redigerad av maratonmaniker 2018-12-24 kl. 07:42.
Citera
2018-12-24, 07:43
Medlem
Sunimods avatar
Apotek kan bli nästa bransch som får skala ned.

När monopolet släpptes dök det upp massor med olika Apotek överallt.
Men har nu brutal konkurrens av samma på webben. Exempelvis Apotea. Beställde för ett par dagar sedan kl. 11 och fick leverans hem på samma dag (kvällen)
Betydligt lägre pris och kan man planera sin köp lite så blir det mycket billigare.
Vid kris kan man ändå få tag på typ nässpray eller Alvedon på bensinmack eller livsmedelsbutiken.
Bensinmacken betydligt dyrare men är det kris så är det enklare att stanna till där för att handla än att åka till köpcentra / stan för att handla på apotek där.

Så jag lägger Apotek till listan för de som får stänga igen en hel del.
Citera
2018-12-24, 07:48
Medlem
Haajibs avatar
Restauranger och matbutikerna kommer vara orörda, allt annat är dödsdömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in