2021-09-23, 11:30
Medlem
Demokraturdns avatar
Priser första året 2010:
Citat:
Pris beroende på storlek. Latte: 39–53 kr. Caramel maccihiato: 46–59 kr. Espresso: 21–25 kr.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/Mg...cks-tar-priset

Caramel macchiato låter smaskens! Är det med koffein också?

Espresso är bra för sydeuropeer som vill värma strupen på väg till kontoret när det är fjorton grader i skuggan. Ingen tid för påtår. En svensk skulle aldrig uppfinna espresso annat än för injektion möjligtvis. Etnologiskt gratistips från Flashback varför svenskar dricker kaffe.

85 miljoner i förluster. Satsade de i fel lägen?
https://www.resume.se/kommunikation/...planer-pa-nya/

Mathem har ett sortiment från Starbucks. Spännande!
https://www.mathem.se/varumarke/starbucks
Citera
2021-09-23, 12:30
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Jag tänkte som dig fram tills corona. Älskade att gå i affärer och det var mest köpcentrum med öppet till 20 som passade mig. Nu försöker jag istället köpa allting online förutom typ byggvaror och när Amazon nu kommit med samma dag leverans om man bor i storstad så försvinner ytterligare ett av argumenten mot centrum i ett handels syfte. Tror istället att centrum blir än mer vigt till nöje, mat och tjänster.
Det är intressant att man fokuserar på snabba leveranser i storstäder. Postorderföretagen under 1900-talet hade sina trognaste kunder där det var få butiker och dåligt sortiment.

Sverige 2050 kanske har de bästa fysiska butikerna i glesbygden. Är e-handeln smart slår man vakt om de butikerna tillsammans med lokalbefolkningen. Paketen måste ju lämnas ut någonstans.
Citera
2021-09-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det är intressant att man fokuserar på snabba leveranser i storstäder. Postorderföretagen under 1900-talet hade sina trognaste kunder där det var få butiker och dåligt sortiment.

Sverige 2050 kanske har de bästa fysiska butikerna i glesbygden. Är e-handeln smart slår man vakt om de butikerna tillsammans med lokalbefolkningen. Paketen måste ju lämnas ut någonstans.

Definitivt så kommer många företags bästa sortiment att finnas på en glesbygdsort där lagret kombineras med en butik. Ett exempel är t.ex. CyberPhoto som är en av de ledande inom fotoprodukter som tillsammans med lagret i Umeå även har en mindre butikslokal.
Senast redigerad av pajas357 2021-09-23 kl. 13:59.
Citera
2021-09-24, 00:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Kundernas fel? Som bräkande får har folk accepterat priserna och fastighetsägarna sedan höjt hyrorna.

Tror tyvärr många stadskärnor kommer dö ut. Politikerna kämpar ju förfullt för att bygga om vägarna i städerna för att göra dem mindre bilvänliga och utöver det så måste man leta parkering och när man väl hittar en så måste man oftast betala för den. Ser inte hur du får det till kundernas fel, skyll på alla hyresvärdar istället.
Citera
2021-09-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Tror tyvärr många stadskärnor kommer dö ut. Politikerna kämpar ju förfullt för att bygga om vägarna i städerna för att göra dem mindre bilvänliga och utöver det så måste man leta parkering och när man väl hittar en så måste man oftast betala för den. Ser inte hur du får det till kundernas fel, skyll på alla hyresvärdar istället.

Det var butiker som jobbade för att kommunen skulle ha kort tid och dyr parkering på innerstadsgator för att få snabb omsättning på kunderna som kom med bil.
Tyvärr är det väl inte de som drabbas nu utan det är de som tagit över deras butiker efter höga värderingar.
Citera
2021-09-24, 10:13
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Definitivt så kommer många företags bästa sortiment att finnas på en glesbygdsort där lagret kombineras med en butik. Ett exempel är t.ex. CyberPhoto som är en av de ledande inom fotoprodukter som tillsammans med lagret i Umeå även har en mindre butikslokal.
Eller som gamla Clas Ohlson i Insjön, men jag tänkte mer på orter där det annars skulle vara väldigt långt om något behöver inhandlas direkt. Kanske turister som handlar också, säsongsvis.

Citat:
Tror inte fastighetsägare skulle driva upp hyror utan något konkret att kapitalisera på, dvs folk som de bedömer befinner sig i området och har utrymme för konsumtion.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-09-24 kl. 10:37.
Citera
2021-09-24, 11:14
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Jag anser att vi befinner oss i ett slags moment 22 eller kanske snarare två olika ideologier som står mot varandra.
Å ena sidan har vi rörelsen för "walkable cities" där man ofta lyfter fram Amsterdam och andra Holländska städer som förebild. Det går ut på att det ska vara lätt att ta sig fram gående eller med cykel i stan. Bil ska inte behövas. En viktigt förutsättning här är kompakta städer.

Å andra sidan har vi den verklighet vi lever i i Sverige idag där (allt för) många människor bor för långt ifrån centrum för att cykel ska kännas rimligt. Vi har också vintrar som präglas av mörker, regn, kyla, slask och is så även om man bor i villa relativt nära stan så kanske man inte är jättesugen på att cykla dit.

Lösningen tror jag är att få barnfamiljer att vilja bo (och arbeta) i stan. Behöver du inte bil för att ta dig till jobbet eller för att skjutsa barn till dagis så behöver du i princip inte bil alls. Och har du inte bil så blir det inte intressant att åka ut till exempelvis IKEA och köpcentrumen utanför stan.

Kan man bara lösa jobbsituationen så är resten egentligen bara en fråga om prioriteringar. Hur värdefullt är det med egen gräsmatta, pool och studsmatta till barnen? Kan det funka nästan lika bra att sola på balkongen och att gå till parker/lekplatser med barnen?
Citera
2021-09-24, 11:36
Medlem
Citat:
Jag hoppas nu inte amazon får starkt fäste i sverige och dödar ännu mer butiker.

Varför inte egentligen? Hur ofta springer du själv i butiker? Häng med i utvecklingen istället för att bli en dinosaurie. Är du en sådan som vill ha mjölken leverederad till dörren med glasflaskor också?
Citera
2021-09-24, 18:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag anser att vi befinner oss i ett slags moment 22 eller kanske snarare två olika ideologier som står mot varandra.
Å ena sidan har vi rörelsen för "walkable cities" där man ofta lyfter fram Amsterdam och andra Holländska städer som förebild. Det går ut på att det ska vara lätt att ta sig fram gående eller med cykel i stan. Bil ska inte behövas. En viktigt förutsättning här är kompakta städer.

Å andra sidan har vi den verklighet vi lever i i Sverige idag där (allt för) många människor bor för långt ifrån centrum för att cykel ska kännas rimligt. Vi har också vintrar som präglas av mörker, regn, kyla, slask och is så även om man bor i villa relativt nära stan så kanske man inte är jättesugen på att cykla dit.

Lösningen tror jag är att få barnfamiljer att vilja bo (och arbeta) i stan. Behöver du inte bil för att ta dig till jobbet eller för att skjutsa barn till dagis så behöver du i princip inte bil alls. Och har du inte bil så blir det inte intressant att åka ut till exempelvis IKEA och köpcentrumen utanför stan.

Kan man bara lösa jobbsituationen så är resten egentligen bara en fråga om prioriteringar. Hur värdefullt är det med egen gräsmatta, pool och studsmatta till barnen? Kan det funka nästan lika bra att sola på balkongen och att gå till parker/lekplatser med barnen?
Jag tror inte att "otillgängligheten" med bil i de större städerna är det direkta hotet mot innerstaden. Jag tycker inte riktigt att det håller hela vägen med det resonemangen. Snarare har det blivit så att det är inte trevligt att strosa runt i städerna p g a massa sluskigt folk som hänger i stora grupper och ska spela hotfulla och kaoza. Jag är själv inte rädd för att vistas på stan, men jag tycker inte det är trevligt. Jag åker hellre till ett köpcentrum och då ett sådant som saknar icke önskvärda element.
Citera
2021-09-24, 19:53
Moderator
pudelluss avatar
Blir det färre butiker minskar intresset. Vill Svensk Handel stärka innerstäderna får de ju jobba för att butiker finns där.

Är parkeringsplatser gratis kan det bli brist på dem. Är de svindyra kan det hämma handeln.

Fler borde ta en funderare hur Systembolaget påverkar kundflödena i hela städer och ofta flyttat till gallerior en bit ifrån gatushoppingen. Varför? Tillgång till parkering sägs det, men parkering var i regel inget stort problem innan heller. Det blir svårt för handeln och kommunerna att planera och förutse utvecklingen när mycket makt ligger på dem.
Senast redigerad av pudellus 2021-09-24 kl. 20:36.
Citera
2021-09-24, 20:22
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Jo, de har jag sett i flera städer. Hur de drar om vägarna utanför stadskärnan. Det är förödande för stadskärnan. Allt blir bara krångligare för oss bilförare. Men allt för maktens skull. Bara MP är glada och nöjda så.
Citera
2021-09-24, 20:44
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Jo, de har jag sett i flera städer. Hur de drar om vägarna utanför stadskärnan. Det är förödande för stadskärnan. Allt blir bara krångligare för oss bilförare. Men allt för maktens skull. Bara MP är glada och nöjda så.
Mellerud är en ort där man inte förändrat något och har torget som parkering. Arkitekturkritikern Mark Isitt kallar det "ett samhälle i förfall". Men Mellerud är så litet och frågan är om folk är intresserade av att strosa omkring bara för att bilarna försvunnit.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1554140
Försvinner affärerna blir det mindre intressant att vara där.
Senast redigerad av pudellus 2021-09-24 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in