2018-12-27, 22:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag tror dock att rätt mycket kläder och mode kommer säljas via butik även framöver. Jag skulle till exempel aldrig kunna tänka mig att köpa en kostym på nätet. Jag upplever det också som väldigt jobbigt att beställa på nätet, prova, skicka tillbaka och få ännu ett paket med kläder (eller skor) som i värsta fall inte heller passar. Då är det bättre att det blir rätt direkt.

Men självklart i det lite billigare konfektionssegmentet kommer näthandeln ta en stor del.

Håller med dig. Trodde postorder var för lantisar. Men gå in på ett utlämningsställe innanför tullarna i Stockholm och titta. Hyllorna är fulla av paket märkta H&M och andra klädleverantörer. Folk tycker det är bekvämt att beställa via nätet.
Citera
2018-12-27, 22:37
Medlem
Musik.mannens avatar
Intressant att tjänster som Mathem och instabox erbjuder flexibla lösningar!
Men tyvär så verkar det bara fungera i vissa större städer nere i dom södra delarna av Sverige så det är kanske bara Sörlänningar som använder sig utav dessa tjänster!

Själv så får jag stå ut med att hämta ut mina paket hos postombudet som ligger nära där jag handlar mat så tar jag bussen hem sen!
Det lär nog dröja innan dessa tjänster kommer till dom norra delarna av Sverige!

Hur fungerar det med reklamationer om någonting skulle bli fel med någon av dessa tjänster kommer samma bud med en ny vara nästkommande dag?
Citera
2018-12-27, 22:40
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Hur mycket har mathandlarna på nätet tagit från matbutikerna?

Tycker jag ser Mathem överallt, inkl. på sjön.

Ägare: https://www.mathem.se/om-mathem/agare-styrelse

Mycket av matkassarna plockas i butiker har jag förstått. Ett utmärkt sätt att få iväg de äldsta förpackningarna.

Alla är nöjda.
Citera
2018-12-27, 22:54
Medlem
Närmsta två åren tippar jag på att många butiker kommer stänga ner i Mölndals Galleria...
Några veckor efter öppnandet och det börjar kännas öde, jag undrar hur fan dom tänker när dom bygger en stor galleria för fysiska butiker när e-handeln växer så det knakar.

https://molndalgalleria.se/
Citera
2018-12-27, 22:54
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Mycket av matkassarna plockas i butiker har jag förstått. Ett utmärkt sätt att få iväg de äldsta förpackningarna.

Alla är nöjda.

Ja alla som bor i Södra Sverige där dom finns verkar vara nöjda!
Synd bara att dom inte längre upp i landet än Stockholm!
Citera
2018-12-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Clas Ohlson. Tyvärr.

Minns en av deras första butiker, där jag köpte en stor del av mina kvalitetsverktyg som jag änvänder än idag. Det var också en rolig affär där man kunde gå runt i timmar. Men de har gått från att sälja hyfsat bra verktyg och specialtillbehör, till att sälja plastburkar, nästrimmers och kinesisk skit. Numera går jag inte ens dit.

Vill jag ha lite vettigare verktyg går jag till Swedol, vill jag ha teknikprylar blir det Kjell & Co, vill jag ha skit (och ibland bli positivt överraskad) så går jag till Biltema. Clas Ohlson är ingetdera, det har blivit någon sorst teknisk motsvarighet till Rusta och ÖoB. Det käns sorgligt.
Det är kanske väldigt stor skillnad mellan olika orter men om jag jämför mina närmaste Kjell&Co och Clas Ohlson så upplever jag att Kjell&Co har unga tjejer och killar som är teknikintresserade och förstår vad jag behöver och gärna kilar ut på lägret och hämtar det. På Clas Ohlson såg jag ingen personal på golvet, frågade en uttråkad man i kassan och han gick iväg till avdelningen som han uppenbart aldrig varit på och letade i evigheter efter det jag frågade efter. Clas Ohlson hade ju "allt" när jag växte upp och katalogen var fylld med saker för alla hemmafixare och hobbies. Nu verkar det mest uppgivet och säljer samma skräp som rusta och Ö&B.
Citera
2018-12-27, 23:08
Medlem
Jag tror inte att risken för storskalig nedläggning är överhängande än men någon om kommer det oundvikliga att det svenska alkoholmonopolet utmanas och faller. Spelmonopolet försvinner väl 2019?
Då kommer det nog bli svårt att ha systembolaget kvar i varje liten landsortskommun med under 10000 inv.
Eftersom Netto och Lidl redan har öl, vin, sprit i sortimentet och logistiken färdig så kommer det inte ta många dagar innan de har flyttat på mineralvattenflaskorna och satt in några pallar tyskt öl och vin i sina svenska butiker.
Citera
2018-12-28, 00:58
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det här ständiga sublima hyllandet av Amazon i tråden kan bli överdrivet. Att som vissa nästan längta efter den dagen vi måste göra alla våra inköp från ett företag (om det skulle bli så vill säga) känns ohälsosamt. T.ex. böcker som någon tog upp, hur mycket hjälper Amazons stora lager nere på den europeiska kontinenten när de ska börja sälja böcker på svenska i Sverige. Adlibris och Bokus lär ha ett bättre förhandlingsläge med förlagen. Sen har inte Amazons etablering på en marknad fullständigt utraderat all konkurrens. I Storbritannien finns det fortfarande gott om affärer som säljer filmer t.ex, och flera gånger är de billigare än Amazon också.
Hade Amazon sett Sverige som en sådan stor och viktig marknad hade de betalat vad det kostar att komma över domänen amazon.se. Men de anser väl att de svenskar som vill handla av dem gör detta via de tyska, brittiska och amerikanska sidorna.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2018-12-28 kl. 01:11.
Citera
2018-12-28, 00:59
Medlem
Musik.mannens avatar
Ja men hur blir då tillgången på varje stad och ort?
Personligen så skulle jag aldrig köpa Tyskt vin då det är sött å äckligt samt väldigt besprutat!
Citera
2018-12-28, 06:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Ja alla som bor i Södra Sverige där dom finns verkar vara nöjda!
Synd bara att dom inte längre upp i landet än Stockholm!

Jag bor i södra Sverige, vet flera som är missnöjda med dem. Men finns de som varit nöjda med dem tills de får problem.

Några exempel är kött blivit dålig under sommaren. Det är pågrund de ligger i matkassar under lång tid under högsommaren i den värmen som har varit.

Fel nerpackade saker, som de har fått betala, upptäckts oftast för sent.

Problem om du har någon allergi, där de typ packa ner alternativ saker om de har slut på annat. Saker som innehåller mjölk till de som har mjölkallergi.

De som kör ut är oftast jättestressade, så de ej hinner med sina runder. Vilket innebär de kan göra fel.

osv...

iden med hemleverans är god, men mycket behöver göras för det ska funka. Men när de funkar så kommer de slå ut alla mindre affärer..
Citera
2018-12-28, 08:50
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Närmsta två åren tippar jag på att många butiker kommer stänga ner i Mölndals Galleria...
Några veckor efter öppnandet och det börjar kännas öde, jag undrar hur fan dom tänker när dom bygger en stor galleria för fysiska butiker när e-handeln växer så det knakar.

Den lilla gallerian jag har där jag är uppväxt i Storstockholm hade förut restaurang, järn/färgaffär och bokhandel. Slaktarn fick lägga ner, med miljonförlust.

Nu finns det ett bibliotek fullt av blattar vid datorerna(!) med ett studierum som fungerar som matplats och ungdomsgård. Tystnadsprincipen är bortblåst, ifrågasatt av de vänstervridna bibliotikariena själva såklart. Ofta behövs två väktare för ett litet centrum. Lika många som ingångarna, och de obligatoriska tiggarna. På nätterna brinner det moppar och bilar på parkeringen, och de står kvar i månader.

Det finns inte ett enda vettigt matställe inom 10-15 km avstånd. Där borde det finnas en marknad, men ingen verkar uppskatta vällagad mat.

Järnaffären gissar jag är utkonkurrerad av Bauhaus och Hornbach.

Ett Systembolag skulle kunna gå bra.

Apotek verkar däremot blomstra, men svennarna är ju ett sjukt folk.
Citera
2018-12-28, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Hmm.

(((Bla bla Instabox är bäst i världen.)))

Otroligt lätt att vara shopaholic idag.

Aldrig tidigare hört talas om Instabox. Har nu tack vare detta inlägg en Insta-adress i direkt närhet till mitt jobb i centrala Göteborg efter jag läst detta tack! Nu blir det till att prova. Ska bara försöka komma ihåg att uppe mitt nya namn efternamn och allt vad det är vid beställningen samt vidarebefordra avin till dom.. men man kommer väl in i det som med allt nytt. I framtiden blir det säkert ännu enklare och sköts automatiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in