• 1
  • 2
2018-12-25, 03:27
Medlem
Hej

Genom åren har det i princip alltid, möjligen undantaget direkt vid release, underdimensionad hårdvara i de flesta Macar. Det har också varit omotiverat dyrt att beställa exempelvis extra RAM via Apple. Samtidigt hävdar många "proffs" att Apples produkter är bättre att arbeta på än motsvarande lösning på Windows. Hur kan dessa sk proffs stå ut med hårdvara som inte riktigt räcker till, exempelvis lågupplöst monitor som först nu egentligen nått upp till FullHD? Är ju galet svårt att jobba med grafik på lågupplösta skärmar. Eller vad är det som gör att de säljer så mycket?
Citera
2018-12-25, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Hej

Genom åren har det i princip alltid, möjligen undantaget direkt vid release, underdimensionad hårdvara i de flesta Macar. Det har också varit omotiverat dyrt att beställa exempelvis extra RAM via Apple. Samtidigt hävdar många "proffs" att Apples produkter är bättre att arbeta på än motsvarande lösning på Windows. Hur kan dessa sk proffs stå ut med hårdvara som inte riktigt räcker till, exempelvis lågupplöst monitor som först nu egentligen nått upp till FullHD? Är ju galet svårt att jobba med grafik på lågupplösta skärmar. Eller vad är det som gör att de säljer så mycket?

Har du verkligen koll på korrekta fakta, eller sitter du bara och tycker (ja det gör du väl sannolikt) utifrån vad du tror (och ”har hört”...) om Apples datorer, utan att egentligen ha gjort en snabb Googling för annars har du väl inte ställt frågan?

Tal som för oss vilka av Apples datorer som ”först nu nått upp till FullHD”, vilka modeller är det....?

FullHD brukar 1080P räknas som, och mins den upplösningen eller mer har väl de flesta Mac klarat länge utom några enstaka modeller som fick vänta till nyligen.

Här har du en ganska komplett lista, men de senaste 2 åren saknas då artikeln är skriven 2026
Citat:
38mm Apple Watch: 272x340 (326 ppi)

42mm Apple Watch: 312x390 (326 ppi)

2.5‑inch iPod Nano: 240x432 (202 ppi)

4-inch iPod Touch: 1136x640 (326 ppi)

4-inch iPhone SE: 1136-by-640-pixel (326 ppi)

4.7-inch iPhone 6 & 6S: 1334-by-750-pixel (326 ppi)

5.5-inch iPhone 6 Plus & 6S Plus: 1920x1080 (401 ppi)

7.9-inch iPad Mini 2: 2048x1536 (326 ppi)

7.9-inch iPad Mini 4: 2048x1536 (326 ppi)

9.7-inch iPad Air 2: 2048x1536 (264 ppi)

9.7-inch iPad Pro: 2048x1536 (264 ppi)

12.9-inch iPad Pro: 2732x2048 (264 ppi)

11.6-inch MacBook Air: 1366x768 (135 ppi)

12-inch MacBook with Retina display: 2304x1440 (226 ppi)

13.3-inch MacBook Air: 1440x900 (127 ppi)

13.3-inch MacBook Pro: 1280x800 (113 ppi)

13.3-inch MacBook Pro with Retina display: 2560x1600 (227 ppi)

15.4-inch MacBook Pro with Retina display: 2880x1800 (220 ppi)

21.5-inch iMac: 1920x1080 (102 ppi)

21.5-inch iMac with Retina 4K display: 4096x2304 (219 ppi)

27-inch iMac with Retina 5K display: 5120x2880 (218 ppi)

27-inch Apple Thunderbolt display: 2560x1440 (109 ppi)

Här en Wikilänk om saken.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Retina_display

Verkar ju som du fått redan det med upplösningen och FullHD om bakfoten...
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-12-25 kl. 04:01.
Citera
2018-12-25, 04:08
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Det har också varit omotiverat dyrt att beställa exempelvis extra RAM via Apple.
Ska väl gå alldeles utmärkt att beställa från någon annan om man vill det?

Citat:
Samtidigt hävdar många "proffs" att Apples produkter är bättre att arbeta på än motsvarande lösning på Windows.
Proffs på..? Lösning för..?

Jag är proffs på utveckling. Där tycker jag MacOS slår Windows med hästlängder, främst för att det är ett Unix-system. Men jag är medveten om att viktiga faktorer när det kommer till mjukvara såklart också är erfarenhet och kunskap kring respektive mjukvara.

Men antar att du syftar på designers eller någonting liknande eftersom du fokuserar på bildskärmarna? Så;

Citat:
Hur kan dessa sk proffs stå ut med hårdvara som inte riktigt räcker till, exempelvis lågupplöst monitor som först nu egentligen nått upp till FullHD? Är ju galet svårt att jobba med grafik på lågupplösta skärmar. Eller vad är det som gör att de säljer så mycket?
Apple brukar väl faktiskt få mycket beröm för just sina skärmar, både för färgåtergivning, kontrast, upplösning och hållbarhet.

Varifrån du fått att de haft lågupplösta skärmar fram till nyligen vet jag inte, men det är fel. De började med högupplösta datorskärmar år 2012 vad jag kan se.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-12-25 kl. 04:24.
Citera
2018-12-25, 07:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Apple brukar väl faktiskt få mycket beröm för just sina skärmar, både för färgåtergivning, kontrast, upplösning och hållbarhet.

Som någon som frilansat inom foto sedan nittiotalet så vill jag nog hävda att Apple aldrig någonsin släppt en bildskärm (fristående eller i någon enhet) som kan anses vara mer än ”högst medelmåttig”

De har ju inte fören det senaste året haft något annat än sRGB. De har ”aldrig” haft någon skärm som kan kalibreras (skilj nu på ”kalibrera” och ”profilera” )

Så nej, jag personligen struntar lite i om jag jobbar med MacOS eller Microsoft Windows. Photoshop och Premiere Pro se likadana ut iallafall. Men på skrivbordet skall det fasiken stå en bra skärm. Jag föredrar Eizo och HP.
Citera
2018-12-25, 08:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tal som för oss vilka av Apples datorer som ”först nu nått upp till FullHD”, vilka modeller är det....?
Tycker inte du måste tolka TS så bokstavligt. Det är uppenbart att Apple länge erbjudit produkter som haft uppenbara svagheter på hårdvarufronten även om de som helhet ofta varit väldigt välbalanserade.

Men tror det där beror lite på tidsperspektiv också, idag är jag betydligt mer imponerad över utbudet än vad som fanns säg 15 år sedan. Även om vissa designval är ...kalla de tvivelaktiga.
Citera
2018-12-25, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Ska väl gå alldeles utmärkt att beställa från någon annan om man vill det?

Proffs på..? Lösning för..?

Jag är proffs på utveckling. Där tycker jag MacOS slår Windows med hästlängder, främst för att det är ett Unix-system. Men jag är medveten om att viktiga faktorer när det kommer till mjukvara såklart också är erfarenhet och kunskap kring respektive mjukvara.

Men antar att du syftar på designers eller någonting liknande eftersom du fokuserar på bildskärmarna? Så;

Varifrån du fått att de haft lågupplösta skärmar fram till nyligen vet jag inte, men det är fel. De började med högupplösta datorskärmar år 2012 vad jag kan se.

Beroende på modell så kan man byta RAM själv, i synnerhet på de äldre. Och dessa måste då inte köpas hos Apple. Ju nyare ju mindre möjligheter att byta själv. Och sedan ett tag så är RAM fastlödda och inget folk kan byta själv.

Apple har generellt sett varit rejält dyra på att välja mer RAM som tillval, men när folk jämför priserna så gör dom det ofta mot vad man kan köpa själv från en datordelsfirma, och det blir en skev jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Som någon som frilansat inom foto sedan nittiotalet så vill jag nog hävda att Apple aldrig någonsin släppt en bildskärm (fristående eller i någon enhet) som kan anses vara mer än ”högst medelmåttig”

De har ju inte fören det senaste året haft något annat än sRGB. De har ”aldrig” haft någon skärm som kan kalibreras (skilj nu på ”kalibrera” och ”profilera” )

Så nej, jag personligen struntar lite i om jag jobbar med MacOS eller Microsoft Windows. Photoshop och Premiere Pro se likadana ut iallafall. Men på skrivbordet skall det fasiken stå en bra skärm. Jag föredrar Eizo och HP.

Håller med delvis.

Apples datorer ink skärmar är inte ovanliga ute hos folk som håller på professionellt med bilder etc. de har oftast mycket hög klass på sina skärmar. Men, tyvärr har de legat efter på just kaliberringsmöjligheter etc vilket kan tyckas vara märkligt just för att de används mycket av just bildfolk.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tycker inte du måste tolka TS så bokstavligt. Det är uppenbart att Apple länge erbjudit produkter som haft uppenbara svagheter på hårdvarufronten även om de som helhet ofta varit väldigt välbalanserade.

Men tror det där beror lite på tidsperspektiv också, idag är jag betydligt mer imponerad över utbudet än vad som fanns säg 15 år sedan. Även om vissa designval är ...kalla de tvivelaktiga.

Nja, nu tolkar jag just det han faktiskt skriver, och tanken är inte i första hand smäll på fingrarna utan väcka lite eftertänksamhet.

Detta just för att det ofta påstås en jäkla massa om Apple och deras produkter, som folk ”hört” men som tyvärr väldigt ofta inte stämmer.
Citera
2018-12-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Inte heller Dell, Lenovo, IBM,HP eller någon annan har haft skärmar värda namnet när det gäller färgåtergivning.
Det har väl funnits två genom åren - på den gamla goda CRT-tiden; BARCO och numera EIZO. Resten har genomgående varit mediokra. Idag finns det dock några som kan konkurrera med Eizo.

Och vad gäller TS så är det väl tvärt om så att Apple länge haft betydligt högre upplösning än i princip alla andra. Finns idag ingen annan tillverkare som har en 5K dator. Bärbara PC har länge och även fortfarande lägre upplösning än bärbara mac. Så exakt vad TS avser är oklart....
Citera
2018-12-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte heller Dell, Lenovo, IBM,HP eller någon annan har haft skärmar värda namnet när det gäller färgåtergivning.
Det har väl funnits två genom åren - på den gamla goda CRT-tiden; BARCO och numera EIZO. Resten har genomgående varit mediokra. Idag finns det dock några som kan konkurrera med Eizo.

Och vad gäller TS så är det väl tvärt om så att Apple länge haft betydligt högre upplösning än i princip alla andra. Finns idag ingen annan tillverkare som har en 5K dator. Bärbara PC har länge och även fortfarande lägre upplösning än bärbara mac. Så exakt vad TS avser är oklart....

Man kan väl speca ganska många Win laptops med skärmar i 4K vill jag minnas?
Citera
2018-12-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan väl speca ganska många Win laptops med skärmar i 4K vill jag minnas?
jo men nu kör ju apple 5K på imacen och det erbjuder vad jag ingen PCtillverkare.
Citera
2018-12-26, 23:18
Medlem
Citat:
jo men nu kör ju apple 5K på imacen och det erbjuder vad jag ingen PCtillverkare.

Så kan det nog vara, men jag svarade på att du skrev att ingen bärbar PC hade högre upplösning än bärbar Mac.

Att sen upplösning är bara en av många viktiga parametrar på bildskärmar är ju en annan sak.
Citera
2018-12-26, 23:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

HP’s professionella Dreamcolor-skärmar skojar man inte bort prestandamässigt. Du glömmer Goldstars highend skärmar på CRT-tiden, du verkar även glömma NEC.

Själv överväger jag faktiskt att välja 3x HP Z27x G2 när det till våren är dags att förnya maskinparken. DCI P3 och integrerad kalibrator till ett väldigt trevligt pris,
Senast redigerad av EckiEcki 2018-12-26 kl. 23:26.
Citera
2018-12-26, 23:26
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Du har ju alltid UP3218K
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in