2018-12-29, 00:21
Bannlyst
Ja någon säger att den krymper på sikt, någon annan säger att det ökar testosteronet naturligt om man tar väldigt kalla bad ur ett längre perspektiv. Så vad kommer vi fram till? Bra för mannen med kallbadsdopp (någon gång i veckan eller två) eller ska man undvika helt?
Citera
2018-12-29, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Kallduschar varje morgon 5-10 minuter, bästa som finns för kropp och själ.

Syftade dock på kallbadspoolen. Den med iskallt vatten man kliver in i. Att sitta i en sån 10 min några fåtal gånger om månaden. Vad ger det för effekter? Någon som sitter på studier?
Citera
2018-12-29, 01:08
Bannlyst
Kan ju omöjligen vara bra för prostatan.
Citera
2018-12-29, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BurtSugarmanShow

Enligt vilka underlag? Googlar du ser du mest positiva saker. Jag är dock mer efter studier, ingen som vet något mer om detta ämne? Borde väl ändå intressera fler män kan tyckas?
Citera
2018-12-29, 02:01
Medlem
namnskylts avatar
En annan dimension är ju belastningen på hjärt- kärlsystemet. Hjärt- kärlsjukdomar är ju utbrett och vanligt bland män, särskilt äldre.

Men har aldrig hört någon typ av varning om detta iaf... Snarare att det bara gangnar hälsan
Citera
2018-12-29, 03:18
Medlem
MartinJeeps avatar
Huden är det organ med flest smärtreceptorer så ska du plåga dig själv så ska du utsätta så stor yta av huden som möjligt för smärta eller olustkänsla. Iskallt vatten är ett bra exempel då det inte är särskilt farligt jämfört med andra självskadebeteenden. Endorfiner lär produceras, särskilt om man ständigt växlar mellan bastu och vinterbad. Huruvida kuken blir större låter jag vara osagt. Men att mer testosteron skulle utsöndras tvivlar jag på. Varför i så fall och med vilken mekanism?
Citera
2018-12-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangen3
Enligt vilka underlag? Googlar du ser du mest positiva saker. Jag är dock mer efter studier, ingen som vet något mer om detta ämne? Borde väl ändå intressera fler män kan tyckas?

Kallbad har positiva effekter på blodcirkulationen, det ger inte en större kuk men den blir hårdare och kan upplevas som större om man har problem med potensen från start.
Citera
2018-12-29, 15:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtSugarmanShow
Vad är det för aktiviteter du sysslar med som är bra för prostatan då?
Citera
2018-12-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangen3
Syftade dock på kallbadspoolen. Den med iskallt vatten man kliver in i. Att sitta i en sån 10 min några fåtal gånger om månaden. Vad ger det för effekter? Någon som sitter på studier?

Tyvärr är detta ett ämne som nog får lite svårt att få finansiering, du får starta en fond.

Rent spekulativt fysiologiskt gör det nog i långa loppet varken till eller från. Tycker du att det är trevligt, fortsätt. Gör du det för några hälsoeffekter men inte tycker om det, sluta.
Citera
2018-12-29, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad är det för aktiviteter du sysslar med som är bra för prostatan då?

Tja inte för att jag aktivt pysslar med något men jag fick akut prostatit en gång för många herrans år sen pga motorcykelåkning(enligt doktorn iaf - kalla sadlar och dåliga kläder) och då var det heta sittbad, bastu och absolut nolltolerans mot kallt om arslet som gällde.

Jag har hört/läst att dom som har kroniska prostatabesvär har ett helvete så jag skulle aldrig riskera att kyla ner mig om det området i onödan.

Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Kallbad har positiva effekter på blodcirkulationen, det ger inte en större kuk men den blir hårdare och kan upplevas som större om man har problem med potensen från start.

Med tanke på att kuken ALLTID är som minst efter utebad och när det är kallt öht så låter det lite skumt men vad vet jag.
Senast redigerad av BurtSugarmanShow 2018-12-29 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in