Citat:
Ursprungligen postat av
Rikspsykos
Men beroende/missbruk är ju ingen sjukdom ? Jag är själv amfetamin missbrukare och går på minst 5 gram per dag, det är ju inte så att jag vaknade en morgon innan jag valde att prova droger och kände mig kass gick till läkaren och fick sjukdomsdiagnosen missbrukare, det är ett påhitt av klena människor att det skulle vara en sjukdom, jag VÄLJER varje dag att ta min morgon panna tjack, jag kan också välja att inte göra det,
Nej precis, beroende är ingen sjukdom utan har helt med personligheten att göra. Tillexempel om man tar heroin några gånger blir man inte automatiskt beroende, har själv erfarenhet och förstår precis vad du menar. Det är något man väljer att göra, det beror inte på själva drogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
elastikmanden
Därför att man blir beroende, även om man inte vill. Det är ju likadan med alla droger?
Vi säger att man kan bli beroende av droger, då skulle man tekniskt sätt kunna bli beroende av socker, träning, kaffe, mat osv... Det kan vara minst lika skadligt. Men det är inget man automatiskt blir beroende av, det beror helt på hur man fungerar från person till person. Vissa har lättare att fastna för saker än andra, men det har fortfarande inte med någon specifik drog att göra även om man tror det,