2019-01-01, 14:56
Medlem
room6527s avatar
Hej.
I samband med att vi uppgraderade våra macs till Mojave som har "mörkt-mode" upptäckte jag en typ av skada på själva lcd-skärmen på en av mac:arna som jag inte blir klok på. Har testat alla möjliga tricks typ "vittvätt" av skärmen samt diverse "scrubber-program" som är för att ta bort inbränningar i lcd-skärman, men denna skada ser inte ut att vara av typen "inbränning" och den är kvar oavsett vad jag provat med.

Någon som vet något om denna typ av "skada" ?
"Skadan" är precis mitt emot det åpple som lyser från mac:ens yttersida.

bild: https://imgur.com/a/pN9xypk
Citera
2019-01-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hej.
I samband med att vi uppgraderade våra macs till Mojave som har "mörkt-mode" upptäckte jag en typ av skada på själva lcd-skärmen på en av mac:arna som jag inte blir klok på. Har testat alla möjliga tricks typ "vittvätt" av skärmen samt diverse "scrubber-program" som är för att ta bort inbränningar i lcd-skärman, men denna skada ser inte ut att vara av typen "inbränning" och den är kvar oavsett vad jag provat med.

Ser skumt ut.

Har du testat att sänka skärmbelysningen för att de hur det ev påverkar?

Testa att dra ner skärmbelysningen till noll, ta sen en ficklampa el dyl och lys in i äpplet på baksidan och se hur det påverkar.

Vet att det händer att folk ibland ser en diffus ljusare fläck på skärmen vid mörkare bilder, och förstår inte att det kan vara ljus som lyser in från baksidan genom äpplet. Men då brukar det ju vara en diffus fläck med form liknande äpplet. Det man kan se på bilden ser ju inte ut så. Men kanske man kan lista ut om det verkligen är nåt i själva skärmen, eller nåt som har med ljusgenomsläpp från baksidan att göra.
Citera
2019-01-01, 15:20
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Hej.

Ser ut som en skada på LCD-panelen. Har sett några såna av större eller mindre omfattning. Troligen inget annat att göra än att byta skärmen. Hur gammal är datorn? Garanti / Apple Care kvar?
Citera
2019-01-01, 15:22
Medlem
sommarlovs avatar
Har antagligen alltid funnits där men du såg den först nu när bakgrunden ändrades?

Har du klistermärken på äpplet?

Tappat något på datorn?
Citera
2019-01-01, 15:30
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ser ut som en skada på LCD-panelen. Har sett några såna av större eller mindre omfattning. Troligen inget annat att göra än att byta skärmen. Hur gammal är datorn? Garanti / Apple Care kvar?

Ingen garanti kvar- det är en 2012:a unibody.
"Skadan" syns bara i det vit-svarta spektrumet, kör man r-g-b syns inget alls, det är bara i "rymdgrå" som man ser den, jag har lyckats få ner den litegrann genom att köra "vittvätten" i c:a 2 tim, inget syns när man lyser genom äpplet, gör man skrivbordet helt svart och drar på max syns den som mest.

Edit: inga klistermärken eller dylikt, mac:en har inte en enda repa så den är i mycket bra skick i övrigt...

Om jag nu har en lcd skada söker jag tips på reservskärm till humana priser-någon som har tips ?
Kan man köpa en retina-skärm från samma år och sätta på en unibody-eller är det olika kretsar för dessa ?
Senast redigerad av room6527 2019-01-01 kl. 15:38.
Citera
2019-01-01, 17:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ingen garanti kvar- det är en 2012:a unibody.
"Skadan" syns bara i det vit-svarta spektrumet, kör man r-g-b syns inget alls, det är bara i "rymdgrå" som man ser den, jag har lyckats få ner den litegrann genom att köra "vittvätten" i c:a 2 tim, inget syns när man lyser genom äpplet, gör man skrivbordet helt svart och drar på max syns den som mest.

Edit: inga klistermärken eller dylikt, mac:en har inte en enda repa så den är i mycket bra skick i övrigt...

Om jag nu har en lcd skada söker jag tips på reservskärm till humana priser-någon som har tips ?
Kan man köpa en retina-skärm från samma år och sätta på en unibody-eller är det olika kretsar för dessa ?
Du har råkat ut för något som kallas "staingate" antireflexbeläggningen på skärmen släpper
https://www.forbes.com/sites/amitcho.../23/staingate/

Brukar bli värre inte bättre med tiden...
Citera
2019-01-01, 17:31
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du har råkat ut för något som kallas "staingate" antireflexbeläggningen på skärmen släpper

Har en "vanlig" 13", INTE retina-modellen (var tyvärr otydlig där), och man ser på din länk att de skadorna ligger ytligare mot glaset, den här skadan ligger längre in, trycker man mot glaset på max svartnivå ser man liksom "vattenringar" när man trycker mot glaset runt fingret så detta ligger djupare i lcd-skikten.
Citera
2019-01-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Apple är dock rätt generösa med garanti vad gäller reflexbehandlingen.
Samma sak händer för övrigt rätt ofta på glasögon.
Citera
2019-01-08, 13:54
Medlem
room6527s avatar
2 till datorer på jobbet har samma skit i displayen nu när vi ändrat till Mojave, båda är mid-2012 i5 och vanliga unibody, alltså INTE Retina.
Eftersom dessa också har en nästan identiskt "molnformation" bakom äpplet undrar jag om det kan vara statisk elektricitet som samlat damm som bryter ljusspektrat.

Någon mek-kunnig som som vet vad nu detta är ( se fotot i 1:a inlägget )....?
Citera
2019-01-25, 22:50
Medlem
ibland kan jag se delar av äpplekonturer på en mbp 13" 2011...
trodde det kunde vara ströljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in