2019-01-01, 22:41
Medlem
jag hade ett djupt hål i en tand så enda lösningen var rotfyllning, tandläkaren rensade ur 3 rötter och gjorde en provisorisk fyllning. senare rotfylldes den, trots att den inte var helt symptomfri vilket ju är helt fel har jag förstått, men jag ville bara få det gjort. Symptomen kvarstod i form av öm vid beröring och även lite värk annars. Kan inte tugga på den sidan alls. Några veckor går och jag besöker tandläkaren igen, hon upptäcker då att det finns en fjärde rot, och hon rensar den och fyller den provisoriskt. Så jag har alltså 3 rotfyllda kanaler och en som är rensad samt en provisorisk fyllning. Veckor har gått och jag har nu fått mer problem, kan fortfarande inte tugga på den sidan och nu under julen har framtänderna börjat kännas konstiga? tuggtanden som rotfyllts är nr 6, kan den på något vis skicka smärtsignaler som jag uppfattar som framtänderna? hela grejen är ju bara jättekonstig. Finns det någon tandläkare här som kan råda mig lite? OM rensningen av kanalerna inte har fungerat kan då bakterier spridit sig och orsakat problem med de andra tänderna? vad kan hända med dem i så fall? Jag har som en konstig tryckkänsla i dom, som att det vore för trångt mellan tänderna. Frågan är också om det är farligt att vänta med att få hjälp till måndag (dom har stängt ända fram till dess, och har inte råd med akuttandvård)
Citera
2019-01-01, 23:01
Medlem
ViTolis avatar
Inflammerat tandkött ev. eller så har de har skadat tandköttet i samband med ingreppet. Åk till en kompetent tandläkare (Landstinget).
Citera
2019-01-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Inflammerat tandkött ev. eller så har de har skadat tandköttet i samband med ingreppet. Åk till en kompetent tandläkare (Landstinget).
Nja alltså känslan i framtänderna har kommit senaste dagarna det är läääänge sedan jag gjorde rotfyllningen. Tandköttet skulle dock kunna vara inflammerat av andra orsaker.. men jag blöder i alla fall inte när jag borstar.
Citera
2019-01-01, 23:05
Medlem
ViTolis avatar
Kika här---> https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-...oblem/?ar=True
Citera
2019-01-01, 23:13
Medlem
Citat:
Kika här---> https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-...oblem/?ar=True
Jag har inga visdomständer kvar.
Citera
2019-01-02, 02:25
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
jag hade ett djupt hål i en tand så enda lösningen var rotfyllning, tandläkaren rensade ur 3 rötter och gjorde en provisorisk fyllning. senare rotfylldes den, trots att den inte var helt symptomfri vilket ju är helt fel har jag förstått, men jag ville bara få det gjort. Symptomen kvarstod i form av öm vid beröring och även lite värk annars. Kan inte tugga på den sidan alls. Några veckor går och jag besöker tandläkaren igen, hon upptäcker då att det finns en fjärde rot, och hon rensar den och fyller den provisoriskt. Så jag har alltså 3 rotfyllda kanaler och en som är rensad samt en provisorisk fyllning. Veckor har gått och jag har nu fått mer problem, kan fortfarande inte tugga på den sidan och nu under julen har framtänderna börjat kännas konstiga? tuggtanden som rotfyllts är nr 6, kan den på något vis skicka smärtsignaler som jag uppfattar som framtänderna? hela grejen är ju bara jättekonstig. Finns det någon tandläkare här som kan råda mig lite? OM rensningen av kanalerna inte har fungerat kan då bakterier spridit sig och orsakat problem med de andra tänderna? vad kan hända med dem i så fall? Jag har som en konstig tryckkänsla i dom, som att det vore för trångt mellan tänderna. Frågan är också om det är farligt att vänta med att få hjälp till måndag (dom har stängt ända fram till dess, och har inte råd med akuttandvård)

Äter du hälsosam mat i övrigt? Försök åtminstone få i dig C-vitamin rik kost eftersom tandskötts hälsan påverkas mycket av C-vitaminhalten i serumet { Cvit. motverkar gingivit mao }.
Citera
2019-01-02, 03:17
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Vad menar du med landstinget i detta sammanhang, menar du att endast landstinget tillhandahåller kompetenta tandläkare?

Lite OT, landstingen är avskaffade, idag heter det regioner, tex Region Stockholm.
Senast redigerad av trottwell 2019-01-02 kl. 03:24.
Citera
2019-01-02, 03:23
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med landstinget i detta sammanhang, menar du att endast landstinget tillhandahåller kompetenta tandläkare?
Nej, men de ger ett seriösare intryck efter min personliga erfarenhet.
Citera
2019-01-08, 20:55
Medlem
Julmeusts avatar
En teori kan vara att när de gjorde rotbehandlingen på 6an så slipade de ner den för att avlasta den och minska frakturrisken och att därför framtänderna får ta mer belastning, eller att du börjat pressa/gnissla tänderna pga oro och stress. Din smärtteori kan också stämma. Det är inte möjligt att de har "smittats". Vänta en tid och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in