Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-04, 03:29
Bannlyst
Har ni några böcker som ni verkligen vill läsa, men som ni aldrig har fått läsa. Vilka böcker skulle det vara då?
Citera
2019-01-04, 04:11
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Atlas Shrugged av Ayn Rand. Så jäkla lång.
Citera
2019-01-04, 05:25
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
"Vansinnets berg" av H P Lovecraft.

Stiftelsetriologin som sägs ha mycket djup och många budskap.

Dessutom vill jag - när jag har tid - läsa om triologin av härskarringen antingen på engelska eller på den nya svenska översättningen nu när man inte är beroende av den där fånen Ohlmarks som var välkänd för att ha gjort ett dåligt jobb.
Citera
2019-01-04, 06:55
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Ni som skyller på tid, testa ljudbok. Jag skulle vilja läsa Bergstagen av Mann. Har den men just nu samlar den bara damm.
Citera
2019-01-04, 07:17
Medlem
vilsmelatillnons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Ni som skyller på tid, testa ljudbok. Jag skulle vilja läsa Bergstagen av Mann. Har den men just nu samlar den bara damm.

Ljudboken är 63h.
Citera
2019-01-04, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Har ni några böcker som ni verkligen vill läsa, men som ni aldrig har fått läsa. Vilka böcker skulle det vara då?

Finnegan's Wake. It. Å den där Steven King boken när han ska resa tillbaka i tiden å stoppa mordet på Kennedy.
Citera
2019-01-04, 07:34
Medlem
På spaning efter den tid som flytt av Proust och Ulysses av James Joyce. Jag vill läsa dem, jag har tid att läsa dem, jag har dem i bokhyllan så egentligen är jag nog bara lat. Men jag ska börja i morgon, kanske, eventuellt, möjligen.
Citera
2019-01-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Finnegan's Wake. It. Å den där Steven King boken när han ska resa tillbaka i tiden å stoppa mordet på Kennedy.

11/22/63 heter boken och författaren heter Stephen King. Och den är inget särskilt att läsa heller.
Citera
2019-01-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The123
11/22/63 heter boken och författaren heter Stephen King. Och den är inget särskilt att läsa heller.

Min fader som läser ca en bok om dagen säger att det är det bästa som skrivits. Å vi har samma smak. Så..

Men tack för namnet.
Citera
2019-01-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Min fader som läser ca en bok om dagen säger att det är det bästa som skrivits. Å vi har samma smak. Så..

Men tack för namnet.

Ja... Beror väl på om man tycker att tidsresor via garderob är en milstolpe inom litteraturen.
Citera
2019-01-04, 09:24
Medlem
Laxons avatar
Leo Tolstoy - War and peace
Fyodor Dostoyevsky - Crime and Punishment
Karl Marx - Das Kapital
Thomas Piketty - Capital in the Twenty-First Century
John Maynard Keynes - General Theory of Employment, Interest and Money
Adam Smith - An Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations

Listan kan göras ännu längre, men detta är ett axplock av böcker som jag väldigt gärna vill läsa, men av okända anledningar inte gör. Jag antar att de alla känns något skrämmande på grund av dess seriositet och längd, som om att man får sätta av en vecka eller två för att dyka in ordentligt i boken. Egentligen handlar det ju bara om att få tummen ur och bara plocka upp en av dem.
Citera
2019-01-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The123
Ja... Beror väl på om man tycker att tidsresor via garderob är en milstolpe inom litteraturen.

Som jag förstått det är den långt mer genomtänkt än så. Stephen har ju tydligen gått å malt på storyn i närmare 30 år innan han skrev den. Har sett serien på TV men känns som den missar mycket.

Smaken är som baken dock. Brukar gilla King.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in