2019-01-07, 21:22
Medlem
Media och etablerade politiker vill idag få det att framstå som att det finns ett vänsterblock som står för allt det goda. De vill dela ut barnbidrag, inrätta jämställdhetsdepartement och hjälpa världens alla flyktingar. I detta block ingår S, MP och V. Samtidigt finns det ett ont konservativt block som vill sänka skatterna, ge till de rika och stänga gränserna. I detta block ingår M, KD och SD. Dessa block måste C och L nu välja mellan.

Detta uppmålade politiska landskap medför dock ett problem. Vad händer med oss väljare till vänster som är emot skattesänkningar, men ändå vill begränsa invandringen? Man kanske är emot Jämställdhetsmyndigheten, men vill satsa pengarna på att höja pensionerna istället. Ska man som inbiten motståndare till klassisk högerpolitik känna entusiasm inför när Löfven lovar Annie Lööf att riva upp arbetsrätten och hyresregleringen? Vi som är vänster med sunt förnuft suddas snabbt ut i ett politiskt klimat där vänster sammankopplas med öppna hjärtan och höger med stängda gränser. Det är som att vi inte existerar längre. Vi har aldrig existerat. Att Socialdemokraterna gick till val på lägre invandring tycks nu helt bortglömt, till och med av partiet själv. När försvann alla vanliga frågor och när blev migrationspolitiken sinnebilden för höger och vänster? Samma sak gäller för övrigt i USA där Demokraterna har blivit ett parti för öppna gränser och Republikanerna mot.

Känner ni igen er? Är det fler än jag som känner sig förvirrade i detta "nya politiska landskap"?
Citera
2019-01-07, 21:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Media och etablerade politiker vill idag få det att framstå som att det finns ett vänsterblock som står för allt det goda. De vill dela ut barnbidrag, inrätta jämställdhetsdepartement och hjälpa världens alla flyktingar. I detta block ingår S, MP och V. Samtidigt finns det ett ont konservativt block som vill sänka skatterna, ge till de rika och stänga gränserna. I detta block ingår M, KD och SD. Dessa block måste C och L nu välja mellan.

Detta uppmålade politiska landskap medför dock ett problem. Vad händer med oss väljare till vänster som är emot skattesänkningar, men ändå vill begränsa invandringen? Man kanske är emot Jämställdhetsmyndigheten, men vill satsa pengarna på att höja pensionerna istället. Ska man som inbiten motståndare till klassisk högerpolitik känna entusiasm inför när Löfven lovar Annie Lööf att riva upp arbetsrätten och hyresregleringen? Vi som är vänster med sunt förnuft suddas snabbt ut i ett politiskt klimat där vänster sammankopplas med öppna hjärtan och höger med stängda gränser. Det är som att vi inte existerar längre. Vi har aldrig existerat. Att Socialdemokraterna gick till val på lägre invandring tycks nu helt bortglömt, till och med av partiet själv. När försvann alla vanliga frågor och när blev migrationspolitiken sinnebilden för höger och vänster? Samma sak gäller för övrigt i USA där Demokraterna har blivit ett parti för öppna gränser och Republikanerna mot.

Känner ni igen er? Är det fler än jag som känner sig förvirrade i detta "nya politiska landskap"?

Då får man välja vad som är viktigast, vänsterpolitik eller migrationspolitik. Eller så får du rösta på kommunisterna som aldrig kommer in någonstans ändå.
Citera
2019-01-07, 21:31
Medlem
UAAs avatar
Välkommen till tredje positionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_position
Citera
2019-01-07, 21:32
Medlem
StyleWarss avatar
De som verkligen bestämmer är numera nyliberaler som Annie Lööf. Det är därför AL nu bestämmer och S ställer sig i partärr för att ta emot globalistdasen som är tusen gånger större än gängse FB-dase.

Socialdemokratisk politik var innan neosocialdemokratin inte alls speciellt invandrarvänlig; myntaren av uttrycket "bidragsturister" var inte en flashbackare utan självaste Göran Persson.
Citera
2019-01-07, 21:33
Medlem
enkeltulipans avatar
Jag känner samma. Valde mellan V, S och SD vid valet men ingen känns riktigt bra.
Jag tror på solidaritet, men det fungerar tyvärr inte att Sverige ska hjälpa hela världen.
Citera
2019-01-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Välkommen till tredje positionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_position

De där rörelserna verkar alldeles för extrema, men jag förstår vad du menar. Jag skulle bara vilja att det fanns ett helt vanligt parti som lutade lite åt vänster, men hade en konservativ prägel på GAL-TAN-skalan. Sunt förnuft helt enkelt.
Citera
2019-01-07, 21:39
Medlem
Vänstern är egentligen till viss del kapad av globala krafter, såväl partier på högerkanten också. Men Vänstern vinner mest anhängare för globalisering än vad traditionella högerpartier gör som fortfarande anses "konservativa" för allmänheten till viss del.

Jag tror inte man kan vara Vänster och emot en stramare migrationspolitik i Sverige, i andra länder - ja, kanske men inte i Sverige. Hela vänstersidan är infiltrerat och kapat.
Citera
2019-01-07, 21:41
Avstängd
TantRossins avatar
Känner det samma som du TS, och har inte röstat på flera år nu. Jag har varit medlem av ett vänster parti, men polletten har ramlat ner nu, vänstern är totalt hjärndöda. Finns inget annat än och invänta det totala kaoset, historian har det med och gentag sig om och om igen, människan blir inte klokare..
Citera
2019-01-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
De som verkligen bestämmer är numera nyliberaler som Annie Lööf. Det är därför AL nu bestämmer och S ställer sig i partärr för att ta emot globalistdasen som är tusen gånger större än gängse FB-dase.

Socialdemokratisk politik var innan neosocialdemokratin inte alls speciellt invandrarvänlig; myntaren av uttrycket "bidragsturister" var inte en flashbackare utan självaste Göran Persson.

S får skylla sig själva att de spelar med. 61% av S-väljarna vill dessutom att Löfven offrar arbetsrätten för att få med Annie Lööf på tåget. Jag förstår inte. Hur kan man rösta på S och samtidigt vara beredd att ge upp en av partiets grundfrågor för att få äran att göra sig helt beroende av en fullständigt hopplöst nyliberal person? De måste ha lyssnat på allt nonsens som sägs.
Citera
2019-01-07, 21:47
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:

Det där är kampen mellan den nya identitetsvänstern och den gamla vänstern. Frank Baude samt Markus & Malcolm tillhör den gamla vänstern och har lämnat den bakom sig, då alla gapiga identitetsmarodörer tog över och i princip hatade dem.

Dagens vänster är ett jävla gissel och måste kastas på sophögen. De från det gamla gardet är åtminstonne intellektuellt hederliga.
Citera
2019-01-07, 21:58
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Media och etablerade politiker vill idag få det att framstå som att det finns ett vänsterblock som står för allt det goda.
Jag har samma dilemma, är väldigt mycket vänster vad gäller klassamhället, välfärd, osv, men det krockar med vänsterns "släppinvarendajävelpolitik". Jag har inte något vettigt och självklart regeringsalternativ.... Hur ska man göra?
Citera
2019-01-07, 22:00
Medlem
Töntigt att man ska sätta in allt i fack hela tiden, såklart man kan tycka om vänsterns ideologi utan att ha vilja ha invandring. Men just nu i Sverige finns inget sådant parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in