Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 14:19
  #1
Medlem
Tjena FB!

Nu är det så att det har blivit dags för mig att sälja min vardagsklocka som kostar ca 80 000kr.

Jag har kollat med AD och dem tillåter inte att man säljer klockor i deras lokaler även om jag skall köpa en ny klocka av samma AD senare.

Min Bank har inte heller något typ av "rum" eller liknande där jag kan göra affären.

Har ni några tips?
Citera
2019-01-08, 14:49
  #2
Medlem
Dark_drivers avatar
Varför inte sälja den på Blocket?
Citera
2019-01-08, 16:00
  #3
Medlem
Chrono24 är är stort och globalt! Lägg upp den där! Alt. om man är lite latare, gå in till typ Bergströms Ur eller någon annan premiumåterförsäljare och kolla om de vill köpa den. Dock så kommer du inte få lika bra betalt som om du säljer den på exempelvis Chrono.
Citera
2019-01-08, 16:10
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefkrenk
Tjena FB!

Nu är det så att det har blivit dags för mig att sälja min vardagsklocka som kostar ca 80 000kr.

Jag har kollat med AD och dem tillåter inte att man säljer klockor i deras lokaler även om jag skall köpa en ny klocka av samma AD senare.

Min Bank har inte heller något typ av "rum" eller liknande där jag kan göra affären.

Har ni några tips?

Något lugnare fik, hotellounge eller liknande verkar poppis: https://klocksnack.se/threads/var-b%...ockholm.49299/
Citera
2019-01-08, 16:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Varför inte sälja den på Blocket?

Den ligger utlagd på blocket men måste ju möta upp köparen
Citera
2019-01-08, 16:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Något lugnare fik, hotellounge eller liknande verkar poppis: https://klocksnack.se/threads/var-b%...ockholm.49299/

Kommer nog köra på kameraövervakat hotell!
Citera
2019-01-08, 23:39
  #7
Medlem
Gasparos avatar
I den prisklassen är f2f det bästa för båda två. Själv har jag sålt inne på banken(har bankfack), på cafe, hotell och bensinmack. Självklart ska säljaren ringa från spårbart nummer också.

Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Varför inte sälja den på Blocket?

La ut en Rolex på Blocket en gång och kunde knappt räkna antalet idioter som svarade. Ditt bästa pris kompis, du får 60k cash idag etc. För att inte tala om alla helt värdelösa bytesförslag när det tydligt stod att det är endast försäljning. Får hellre sämre betalt hos AD eller säljer via andra kanaler än Blocket.
__________________
Senast redigerad av Gasparo 2019-01-08 kl. 23:52.
Citera
2019-01-11, 01:15
  #8
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STRAIGHTBALLIN
Chrono24 är är stort och globalt! Lägg upp den där! Alt. om man är lite latare, gå in till typ Bergströms Ur eller någon annan premiumåterförsäljare och kolla om de vill köpa den. Dock så kommer du inte få lika bra betalt som om du säljer den på exempelvis Chrono.

Mycket fantasipriser på C24. Begärt pris är inte heller alltid slutgiltigt försäljningspris.

Citat:
Ursprungligen postat av Josefkrenk
Jag har kollat med AD och dem tillåter inte att man säljer klockor i deras lokaler även om jag skall köpa en ny klocka av samma AD senare.

AD vinner noll på att vara tredjepart i privata transaktioner. Varför skulle dem vara intresserade att tillåta det?

Hotellbar är överlägset. Man kan träffas i lugn och ro, går igenom klockan tillsammans och förhoppningsvis genomföra en smidig affär. När jag har sålt är det endast swishbetalning som är aktuellt och köparen skall ringa från ett spårbart telefonnummer.
Citera
2019-01-11, 13:02
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefkrenk
Tjena FB!

Nu är det så att det har blivit dags för mig att sälja min vardagsklocka som kostar ca 80 000kr.

Jag har kollat med AD och dem tillåter inte att man säljer klockor i deras lokaler även om jag skall köpa en ny klocka av samma AD senare.

Min Bank har inte heller något typ av "rum" eller liknande där jag kan göra affären.

Har ni några tips?
Vad ska du med ett "rum på banken" för att sälja ???

Det finns i Stockholm en klockaffär som du kan vända dig till.
Nymans ur, närmare bestämt.

https://www.nymansur.com/sortiment/pre-owned/pre-owned



Det har blivit vanligare och vanligare med "second hand-återförsäljning" av klockor i det högre prissortimentet.
Det är inte samma sak som Blocket-försäljning.

Klockor kan ofta bli 'ännu mer åtråvärda som begagnade, med tanke på dess samlarvärde.
Många har ju klockor som samlarhobby och investering, och då måste man ju ta del av "second hand-marknaden."

Priserna kan vara ännu högre som begagnad än som fabriksny - beroende på vilket ur det såklart.
Citera
2019-01-14, 11:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Mycket fantasipriser på C24. Begärt pris är inte heller alltid slutgiltigt försäljningspris.



AD vinner noll på att vara tredjepart i privata transaktioner. Varför skulle dem vara intresserade att tillåta det?

Hotellbar är överlägset. Man kan träffas i lugn och ro, går igenom klockan tillsammans och förhoppningsvis genomföra en smidig affär. När jag har sålt är det endast swishbetalning som är aktuellt och köparen skall ringa från ett spårbart telefonnummer.

Då jag sa till ADn att jag skulle köpa en helt ny klocka av dem direkt efter att jag sålt min klocka så tänkte jag att det skulle vara en profit för dem. har även redan köpt en klocka hos samma AD i oktober månad för ca 90k. dvs att jag skulle ha gjort affärer hos ADn för över 200k på några månader. därav detta tänkte jag att dem kunde låta mig sälja min där inne.
Citera
2019-01-16, 20:01
  #11
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefkrenk
Då jag sa till ADn att jag skulle köpa en helt ny klocka av dem direkt efter att jag sålt min klocka så tänkte jag att det skulle vara en profit för dem. har även redan köpt en klocka hos samma AD i oktober månad för ca 90k. dvs att jag skulle ha gjort affärer hos ADn för över 200k på några månader. därav detta tänkte jag att dem kunde låta mig sälja min där inne.

Vad är det för klocka du skall sälja?
Citera
2019-01-17, 11:11
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Jag läste i tidningen att det var någon som hade lagt ut sin "lyxklocka" på Blocket.

Och som blev rånad.

Jag tänkte direkt på denna tråden, på TS, för han/hon hade ju sagt att tänkte lägga ut på just Blocket.

Men det verkar inte som att det var TS som blev det olyckliga brottsoffret.
Eller ???
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback