Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-08, 16:53
Medlem
Skulle man teoretiskt kunna bärga upp Titanic, kosta var det kosta vill. ?
Citera
2019-01-08, 16:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOZZOO

Om pengar verkligen var obegränsade och man skulle kunna ta sig runt lagarna kring gravar till sjöss? Jadå, allt går om man vill.
Citera
2019-01-08, 16:59
Bannlyst
delar av båten skulle nog gå att få upp , senaste dokumentären jag såg , så berättade de att båten är som kexchoklad och kommer vara bortrostad inom en snar framtid
Citera
2019-01-08, 17:00
Medlem
Tveksamt att skrovet skulle hålla, drygt 100 års korrosion har nog tagit sin tull på stålet.
Citera
2019-01-08, 17:03
Medlem
everythingiss avatar
Nix, det skulle inte vara genomförbart längre. Om det varit i gott skick så skulle det väl kunna fungera, men jag skulle tro att det blir en operation att jämföra med Apolloprogrammet...eller ännu svårare.
Citera
2019-01-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOZZOO

RMS Titanic vägde 52.310 ton. Hon delades i två delar när hon sjönk. Världens kraftfullaste kran lyfter 20.000 ton. Dock är det en landkran. Möjligen med stöd av luftkuddar skulle det gå. Men sen när man fått upp henne ska hon transporteras. Jag tror inte någon ger sig på tricket att ens försöka.

Hur så? Sugen? Har du pengarna?
Citera
2019-01-08, 17:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
RMS Titanic vägde 52.310 ton. Hon delades i två delar när hon sjönk. Världens kraftfullaste kran lyfter 20.000 ton. Dock är det en landkran. Möjligen med stöd av luftkuddar skulle det gå. Men sen när man fått upp henne ska hon transporteras. Jag tror inte någon ger sig på tricket att ens försöka.

Hur så? Sugen? Har du pengarna?

Jag tror snarare att man skulle vilja gräva sig in i botten under vraket, bygga en kokong kring hela vraket, därefter frysa hela konkarrongen och lyfta i ett stycke.

Dyrt? Ja, astronomiskt.
Citera
2019-01-08, 17:46
Moderator
Tystnads avatar
Nej i princip omöjligt!
Har en bok om fartyget som väldigt detaljerat beskrev allt som hände och hur det såg ut när dom varit där nere när det först hittades och sedan flera år efteråt.

skeppet är sönderdelat dels i mindre delar som är utspridda dels flera stora delar sektioner, dessa har av det enorma trycket och hastigheten när det slog ner på botten komprimerats, så skeppet var hållfastighets mässigt väldigt skadat direkt efter olyckan, sedan har en massa järnätande "bakterier" jobbat duktigt under årtionden, så det som är kvar är oerhört sprött.

Minns att när man gick ner andra ggr förvånades forskarna över hur oerhört snabbt förfallet hade gått sedan sist, dom visste inte riktigt vad det berodde på, kanske hade havströmmarna ändrat riktning så andra förhållanden rådde som orsakade att vraket föll i hopp allt mera.
Citera
2019-01-08, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag tror snarare att man skulle vilja gräva sig in i botten under vraket, bygga en kokong kring hela vraket, därefter frysa hela konkarrongen och lyfta i ett stycke.

Dyrt? Ja, astronomiskt.

Is kommer väl flyta upp av sig själv?
Citera
2019-01-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
delar av båten skulle nog gå att få upp , senaste dokumentären jag såg , så berättade de att båten är som kexchoklad och kommer vara bortrostad inom en snar framtid

Den blir spist opp av bakterien Halomonas titanicae som har jern som forvorittmat. Forskere regner nå med at hele skipet er borte innen 2030.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...nne-innen-2030

https://en.wikipedia.org/wiki/Halomonas_titanicae
Citera
2019-01-13, 01:42
Medlem
Lite OT men vad har hänt med alla kroppar som följde med Titanic till botten?
Citera
2019-01-19, 17:29
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Lite OT men vad har hänt med alla kroppar som följde med Titanic till botten?

Eftersom de är av organisk massa, så är de troligen uppätna och utbajsade av allt från fiskar till bakterier..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in