2020-03-27, 00:08
Medlem
Citat:
31. oktober 2018 ringte Tom Hagen politiet og fortalte at kona Anne-Elisabeth Hagen var kidnappet. Politiet mtte ham i uniformert kjrety. N forklarer de hvorfor.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-med-tom-hagen
Citera
2020-03-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg henger meg litt opp i det at TH visstnok skal ha reagert med forundring p at Politiet mtte han med uniformert bil, der hvor han ba om mtes.

Hadde han da ikke gitt tydelig uttrykk for at han var overvket, og at hele saken mtte vre hysj-hysj, ogs dummer Politiet seg ut p den mten, fra frste yeblikk?

Allerede der gikk det skeis i forhold til planleggingen, tenker jeg, Politiet fulgte ikke scriptet.

TH har vel vrt vant til sjefe og opplevd at alle str p pinne for han.
Citera
2020-03-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Saken blir nok publisert i nettavisen i lpet av dagen.

Dette handler om at politiet sendte en uniformert patrulje da de mtte TH for frste gang p lokal bensinstasjon den 31. oktober 2018.

Uavhengige kilder har informert VG om at TH skal ha vrt forundret over at politiet dukket opp i et uniformert kjrety. Brske nsker ikke kommentere dette overfor VG.

Politiet sier at det allerede fra starten, alts frste samtale da TH ringte politiet ca 14:10, var blitt referert fra brevet som l igjen i boligen, alts trusselbrevet.

Her er litt ny informasjon, sitert som avskrift og med forbehold om skrivefeil:

Der, allerede i trusselbrevet blir det sdd et potensiale for skylde p politiet for at AEH aldri kom hjem igjen. Et ekstremt manipulerende trekk.

Om en fremtidig evaluering av politiets etterforskning i Lrenskog-saken. Ogs dette sitatet er avskrift.

P sprsml om nr en evaluering begynner, svarer Brske, i avskrift:

VG har vrt i kontakt med Tom Hagens bistandsadvokat Svein Holden, og lagt frem et skriftlig utdrag av THs frste mte med politiet. Holden nsker ikke kommentere.

Uniformert patrulje; betyr det at bde politifolkene bar politiuniformer og at bilen var en vanlig politibil?
Er det noe i sitatet fra artikkelen "Ti topphemmelige uker" som er feilopplysninger da?
Citat:
NOEN TIMER SENERE parkerer en sivil politipatrulje p en bensinstasjon i nrheten av Sloraveien. De skal mte Tom Hagen.

Like etter klokka 14 hadde han ringt politiet og fortalt at kona var borte da han kom hjem. At han hadde lett etter henne i flere timer, og at han ikke hadde ftt svar da han ringte p mobilen hennes.

S fortalte han det som gjorde at de hadde avtalt mtes p et helt annet sted enn eneboligen grunnen til at politiet ikke kunne komme uniformert:
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/
Senast redigerad av POlROT 2020-03-27 kl. 00:17.
Citera
2020-03-27, 00:16
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Her er du kanskje inne p noe?

Det jeg kanskje mener si er at hele saken brer preg av vre planlagt, fra A til , snn i utgangspunktet i hvert fall, og det innebrer en historie, en planlagt historie (kidnapping, for ramme TH), og det er interessant at denne historien ble fremmet helt fra begynnelsen, til og med i den frste kontakten med Politiet, og at denne historien fremdeles pushes som et reelt alternativ, fra "familiens" side.

Det at TH var snar med sette frem denne teorien, fra frste yeblikk, vitner om at denne dekkhistorien stinker.

Edit: Og hvis vi skal begynne analysere det at TH ikke vile ha dem p stedet umiddelbart... Oy, vey...
N endte de jo visstnok opp i hjemmet ila. dagen uansett, men det var jo en god stund senere.
Senast redigerad av Niffy 2020-03-27 kl. 00:23.
Citera
2020-03-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Folk i nabolaget har observert at krimteknikere har arbeidet i Hagen-huset n i det siste. Tror det var for en uke eller to siden. Politiet var der i nesten en hel uke, var det noen som sa. bruke s mye ressurser p stedsgransking betyr vel at politiet forsker bevise at det er et drapssted. Det kan hende de har et trumfkort, - at de kan si at "Dette er et drapsstad. Her ble hun drept. Det kan vi lese av stedet". Hvis man har et drapssted, s er man langt p vei, tenker jeg.

stedet er gjennomsjekket fra fr s da leter de vel etter skjulte hulrom under huset eller bakken?
Citera
2020-03-27, 00:27
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Tja. Timingen skaper alvorlige troverdighets-problemer for MGM n. Om TH skulle ha protestert kraftig p bli mtt av uniformert politi p bensinstasjonen, burde han ha gjort det der og da. Det blir helt feil lage oppstandelse og baluba om dette n.

Og, viktigste rsaken til det, er at politiet n p det nrmeste er ferdige med etterforskningen. At de straks kan utelukke at ukjente biler og eller ukjente GM har befunnet seg i Sloraveien p forsvinningstidspunktet.

Mener du at Politiet kan utelukke ukjente biler? Eller kan de utelukke ukjente biler fra de registrerbare kjrerutene. Jeg kjenner ikke veinettet i omrdet.
Citera
2020-03-27, 00:37
Medlem
Uniformert politipatrulje. Uniformert bil.

VG har tidligere skrevet at TH ble mtt av sivilkledte politifolk p bensinstasjonen. Kan det tenkes at sivilkledte politifolk mtte TH p bensinstasjonen, men at de ankom i uniformert politibil?

Tror ikke det.

Brske antyder at det har vrt et bevisst valg fra politiets side sende uniformert patrulje. Ikke til det angivelige stedet, men til mteplassen, p bensinstasjonen, som VG skriver ligger ca 400 m i luftlinje fra stedet i Sloraveien 4.

Hvilke vurderinger politiet gjorde, vil ikke Brske uttale seg om.

Men. Gjetter litt. Finnes det en forhistorie med oppringing av ndnummer fra AEH. Ringe AEH ndnummer i lpet av natten. Hvilket inntrykk ga TH selv, da han ringte politiet og refererte hele eller deler av det angivelige trusselbrevet.

Det finnes nok en god og forklarlig grunn til at politiet sendte en uniformert patrulje. I stedet for sivilkledt politi. Som TH hadde bedt om.
Citera
2020-03-27, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
Mener du at Politiet kan utelukke ukjente biler? Eller kan de utelukke ukjente biler fra de registrerbare kjrerutene. Jeg kjenner ikke veinettet i omrdet.

Ja. Jeg tror at politiet kan utelukke bde ukjente biler, og ukjente GM. I det mest aktuelle tidsrommet, etter 09:14 og fr 13:30.

Det er utelukkelse av ukjente GM politiet har jobbet i snart halvannet r med. Og n er de straks ferdige.
Citera
2020-03-27, 00:43
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Uniformert politipatrulje. Uniformert bil.

VG har tidligere skrevet at TH ble mtt av sivilkledte politifolk p bensinstasjonen. Kan det tenkes at sivilkledte politifolk mtte TH p bensinstasjonen, men at de ankom i uniformert politibil?

Tror ikke det.

Brske antyder at det har vrt et bevisst valg fra politiets side sende uniformert patrulje. Ikke til det angivelige stedet, men til mteplassen, p bensinstasjonen, som VG skriver ligger ca 400 m i luftlinje fra stedet i Sloraveien 4.

Hvilke vurderinger politiet gjorde, vil ikke Brske uttale seg om.

Men. Gjetter litt. Finnes det en forhistorie med oppringing av ndnummer fra AEH. Ringe AEH ndnummer i lpet av natten. Hvilket inntrykk ga TH selv, da han ringte politiet og refererte hele eller deler av det angivelige trusselbrevet.

Det finnes nok en god og forklarlig grunn til at politiet sendte en uniformert patrulje. I stedet for sivilkledt politi. Som TH hadde bedt om.

Nh, VG skriver selv at de tidligere har skrevet dette, men at de n har ftt opplyst at dette ikke stemmer.

Jeg antar at siden oppringningen ble oppfattet som akutt, s sendte de frste og nrmeste ledige patrulje, i trd med Politiets retningslinjer, for ta kontakt med melder.

De strakk seg dog langt, ved mte melder p hans foretrukne mtested, heller enn hjemme, der hvor ugjeringen hadde funnet sted, fordi melder ba om det.......

Edit: Sakset fra artikkelen: " Hvilken informasjon hadde politiet om innholdet i brevet p dette tidspunktet da dere mtte Tom Hagen?

Allerede fra den frste meldingen til politiet ble det referert til innholdet i brevet, men p bakgrunn av etterforskningen som pgr, kan jeg ikke kommentere dette sprsmlet noe ytterligere.

Var det noen som allerede da de mtte Tom Hagen p bensinstasjonen i Knattenkrysset som stilte seg tvilende til om de de sto overfor en reell kidnapping?

Jeg kan ikke kommentere vre interne vurderinger i mediene."
Senast redigerad av Niffy 2020-03-27 kl. 00:49.
Citera
2020-03-27, 00:50
Medlem
Citat:
Nh, VG skriver selv at de tidligere har skrevet dette, men at de n har ftt opplyst at dette ikke stemmer.

Jeg antar at siden oppringningen ble oppfattet som akutt, s sendte de frste og nrmeste ledige patrulje, i trd med Politiets retningslinjer, for ta kontakt med melder.

De strakk seg dog langt, ved mte melder p hans foretrukne mtested, heller enn hjemme, der hvor ugjeringen hadde funnet sted, fordi melder ba om det.......

Edit: Sakset fra artikkelen: " Hvilken informasjon hadde politiet om innholdet i brevet p dette tidspunktet da dere mtte Tom Hagen?

Allerede fra den frste meldingen til politiet ble det referert til innholdet i brevet, men p bakgrunn av etterforskningen som pgr, kan jeg ikke kommentere dette sprsmlet noe ytterligere.

Var det noen som allerede da de mtte Tom Hagen p bensinstasjonen i Knattenkrysset som stilte seg tvilende til om de de sto overfor en reell kidnapping?

Takk for oppklaring av dette :-)
Citera
2020-03-27, 00:56
Medlem
Citat:
]Nh, VG skriver selv at de tidligere har skrevet dette, men at de n har ftt opplyst at dette ikke stemmer.[/b]

Tror dette var en bevisst provokasjon fra politiets side. De satte TH i et dilemma. TH kunne ikke bde pst at politiets uniformerte oppmte hadde frt til at de angivelige kidnapperne drepte AEH, og samtidig pst at han trodde AEH var i live.

TH mtte velge, og valgte late som om han trodde og hpet at AEH var i live. Det neste problemet ble da at den angivelige motparten ikke ga lyd fra seg.

Kidnappingsnarrativet mistet dermed all troverdighet.

Og jeg tror politiet skjnte tegnnga her. Fra frste yeblikk. Da TH ringte politiet.
Citera
2020-03-27, 01:00
Medlem
Citat:
Tror dette var en bevisst provokasjon fra politiets side. De satte TH i et dilemma. TH kunne ikke bde pst at politiets uniformerte oppmte hadde frt til at de angivelige kidnapperne drepte AEH, og samtidig pst at han trodde AEH var i live.

TH mtte velge, og valgte late som om han trodde og hpet at AEH var i live. Det neste problemet ble da at den angivelige motparten ikke ga lyd fra seg.

Kidnappingsnarrativet mistet dermed all troverdighet.

Og jeg tror politiet skjnte tegnnga her. Fra frste yeblikk. Da TH ringte politiet.

Og hvorfor dra hjem fra jobb fordi at kona ikke svarte p telefon, det er ikke unormalt i det hele tatt og virker som en overdramatisering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in