2020-05-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Her er det en hel mengde klausulerte dokumenter som Holden ikke kan snakke med klienten om. Hvor stor del av Holdens sttteskriv som angr taushetsbelagt informasjon, vet jeg ikke.

Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Det er individuelt for hver enkelt sak hvor mye arbeid som er ndvendig. Som jeg skrev i en posten over fr man betalt stykkpris for sttteskriv, s man vil helst ikke bruke mer tid enn det man fr betalt for.

Nr dokumentene er klausulerte kan heller ikke forsvarer diskutere innholdet i sttteskrivet med klient, hvis det omhandler noe som er klausulert. Hvis det ogs var noe man lurte p.
Takk for opplysninger Kornblomst og Aniani

Har dere sett p kartene p forsiden av rb.no og funnet ut hvor de nevnte eiendommene er?
Citera
2020-05-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Politiet klarte ikke svare p Hagen-anke i tide
Publisert:05. mai 2020, kl. 21:20
Skulle svart tirsdag har ftt innvilget utsettelse til onsdag morgen. Det melder NRK."
https://www.rb.no/politiet-klarte-ik...s/5-43-1304459

1)"Hagens forsvarer Svein Holden leverte sndag kveld anken med et sttteskriv, skriver NRK.
I mitt sttteskriv har jeg reist penbare innvendinger mot politiets begrunnelse for at vilkrene for varetektsfengsling av Tom Hagen er oppfylt, sier Holden"

2) "jeg har jobbet tre dager av 12 timer med mitt sttteskriv, skriver Holden."

" Det er ganske mye ta tak ifra Holden, s skal vi kommentere og mene noe om det, og det tar tid. Det er et omfangsrikt materiale, sier ptaleleder Haris Hrenovica."

1) Sttteskriv - er det vanlig?
2) Omfangsrikt. Lurer p hva som str i sttteskrivet.

Svar p sprsml 1: ja, det er det.
Citera
2020-05-05, 22:46
Medlem
Citat:
Til opplysning (fant ikke originalposten du siterte fra) har forsvarere fast timepris fra det offentlige p 1060,-/timen.

Sttteskriv til anke gr som regel som stykkpris, dvs. man fr ikke betalt pr. time man bruker, men en fast sum, som ikke er stort. Hvis det er noe spesielt som gjr at arbeidet markant overskrider det normale kan man ske om f dekket etter medgtt tid, men som domstolen m godta og ha god begrunnelse for.

Det er ikke s enkelt som sende en faktura p 2000 kr ganger x antall timer.

Takk for informasjon.

Er de 1060,- med eller uten mva. (umiddelbart tror jeg timesatsen er uten mva)

Men jeg har lite greie p dette. Er det noe i veien for at en rik klient, som Tom Hagen, kan betale advokaten i tillegg til det retten innvilger i salr? Noen lovbestemmelse mot det?

Etter mengden saksdokumenter dmme, antar jeg at Holden kan f behov for ihverfall n, eller kanskje to, medforsvarere. I store saker pleier tiltalte ha flere forsvarsadvokater.

Men det er muligens alt for tidlig for slike avgjrelser.
Citera
2020-05-05, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirkemo
Jeg fikk vite av en kontakt at Anne har en eiendom i Gjvik. En 2.5 ml stor tomt.
Noen som har noen tanker om hva hun evt. hadde for planer med den eiendommen?
Kan det tenkes at hun ville skilles fra TH, og s ville hun selge denne eiendommen og flytte utenlands?
Vet ikke hva en slik eiendom er verdt, men la os si noen hundre tusen.
sette opp et hus der vil jo koste kanskje 1-3 millioner alt etter hvor stor huset skal vre. Penger hun mest sannsynlig ikke har, selv etter en skilsmisse.
Men selger hun eiendommen for noen hundre tusen, s har hun rd til en leilighet i f.eks. Spania.
Stedet er midt mellom husene Drugaveien 438 og 434, og ville blitt tildelt husnummer 436 ved bygging. Trykk p linkene under for se kart

https://seeiendom.kartverket.no/eiendom/0502/164/23/0/0

https://www.google.no/maps/place/Dru...9!4d10.3675911

Eiendommen sto i Tom og Anne`s navn fram til 23.10.1987 og ble s overfrt til bare Anne.
Det samme gjelder for eiendommen i Sloraveien 4b, den ble ogs overfrt til Anne ved samme dato 23.10.87. En teori p dette skal vre at Tom satset alt han hadde nr han startet opp Kvitfjellanlegget, og som en sikkerhet hvis ting gikk skeis, s hadde han de to eiendommene overfrt p kona.
Eiendommen i Sloraveien 4b ble overfrt tilbake til Tom 02.02.94. - 10 dager fr OL startet.
Sitat db: Fr OL p Lillehammer i 1994 var Tom Hagen mannen som garanterte for etterbruken av skianlegget p Kvitfjell - og dermed la grunnlaget for en eventyrlig hytteutvikling i omrdet.

Eiendommen i Gjvik ble stende i Anne`s navn.

Citat:
Takk for opplysninger Kornblomst og Aniani

Har dere sett p kartene p forsiden av rb.no og funnet ut hvor de nevnte eiendommene er?

Fant den posten ovenfor her rundt den ene eiendommen i hvert fall (er litt fersk her i form av skriving og ikke bare lesing, s har ikke siteringen helt p grep enda, hehe)
Citera
Medlem
Citat:

Tatt fra rb.no

Tom Hagen kan knyttes til en rekke eiendommer p stlandet. Kartutsnittet viser hyttetomta i kommunen som tidligere het Biri, hytta i Kvitfjell, Heia nringspark i Fet samt eiendommene i Lrenskog deriblant boligen i Sloraveien, arbeidsplassen i Futurum nringspark og flere nringseiendommer i Solheimveien
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Han hadde mange ssken, frem til i dag har jeg trodd det bare var brdre, men s leste jeg her i trden at en forhenvrende svoger tidlig skulle ha kontaktet politiet tidlig i saken og fortalt at han aldri hadde trodd p kidnappingsteorien

Det betyr at TH ogs m ha en sster/sstre siden AEH var enebarn.Dette var en overraskende ny opplysning, en forhenvrende svoger betyr vel en som har vrt gift med en sster av TH.

Noen her som vet hvor mange sstre TH har. Uansett oppsiktsvekkende fordi mye taler for at familie er veldig lojal og at man omtrent m ha forlatt familien for vge uttale seg.

Egentlig pussig denne lojaliteten og veldig urettferdig. AEH var enebarn, hvem snakket hennes sak i dette ( bygger bare opp bildet jeg allerede har av et ensomt enebarn som fant trygghet hos denne oppkomlingen og her finner man sikkert ogs forklaringen for hvordan hun kunne finne seg i denne ektepakten. AEH hadde nok venninner, men nr det kommer til slike hendelser er ofte blod tykkere enn vann, noe som gjr denne historien enda mer tragisk
AEH var enebarn og arvet ergo sine foreldre fullt ut, engang hadde hun kanskje noen 100000 kr. Vil tro de gikk med til bakke barna opp, og litt til barnebarna hvis det var noe igjen.

Barn kan vre utrolig slu, og leste i denne trden at noen mente barna var lojal mot sin far og trodde han var uskyldig fordi de var redd for miste arv.

Har lyst sprre hvem arver TH om ikke barna mon tro, finnes der en mte og omg pliktdelsarv og hvem skulle han i sfall begunstige.
Jeg tror ikke det finnes en mte gjre barna arvelse p hvis man ikke bruker opp og eller gir bort pengene fr man dr. En viss del kan man testamentere til andre enn livsarvinger og/eller til en/flere livsarvinger. Link under i sitatet med noe opplysninger om pliktdelsarv.
Citat:
Du har rett i at man kan testamentere bort, men livsarvinger har vel uansett krav p en viss sum nr det finnes penger/verdier.

"I de tilfellene der avdde (arvelater) har barn, vil barna, eller deres etterkommere hvis barna er dde, ha krav p en bestemt andel av arven. Utgangspunktet er barna deler 2/3 av formuen, men her er det belpsmessige begrensninger."

"Pliktdelsarv

Regelen om at enkelte av avddes prrende har krav p pliktdelsarv har rot langt tilbake i tid. Pliktdelsarv bidrar til sikre forutberegnelighet for avddes nrstende. I dag er bestemmelsen om pliktdelsarv finne i arvelova 29.

Bestemmelsen blir frst aktuell i de tilfeller der arvelateren etterlater seg barn. Den bidrar da til begrense arvelaters mulighet til prioritere andre enn barna og den hindrer ogs forfordeling mellom barna.

Pliktdelsarven er forbeholdt livsarvingene. Livsarvinger vil si barna til arvelateren, herunder ogs adopterte barn. Dersom en livsarving selv er dd, vil pliktdelsarven g videre til dennes barn igjen. Les nrmere om arverekkeflgen etter arveloven.

2/3 av formuen til arvelateren er pliktdelsarv til livsarvingene. En livsarving vil likevel ikke ha krav p en hyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-. Belpsgrensen p kr 1.000.000,- gjelder for hvert barns linje, men likevel slik at hvert barn fr minst kr 200.000,-. Dette kan illustres med et eksempel."

https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/
Senast redigerad av POlROT 2020-05-05 kl. 22:54.
Citera
2020-05-05, 22:51
Medlem
Citat:
Fant den posten ovenfor her rundt den ene eiendommen i hvert fall (er litt fersk her i form av skriving og ikke bare lesing, s har ikke siteringen helt p grep enda, hehe)
Takk for svar og linker og sitat og navn p steder og eiendommer

Citat:
Ursprungligen postat av Serpient1
Tatt fra rb.no

Tom Hagen kan knyttes til en rekke eiendommer p stlandet. Kartutsnittet viser hyttetomta i kommunen som tidligere het Biri, hytta i Kvitfjell, Heia nringspark i Fet samt eiendommene i Lrenskog deriblant boligen i Sloraveien, arbeidsplassen i Futurum nringspark og flere nringseiendommer i Solheimveien
Takk for svar og navn p steder og eiendommer
Citera
2020-05-05, 22:52
Medlem
Om TH r skyldig, funderar jag p fljande
Han har planerat det sedan flera mnader tillbaka eftersom Monero kontot var skapat d.
Varfr valde han d att ta livet av henne just denna morgon? Dlig tajming eftersom en elektriker hade ett avtal om att komma hem till dem och AEH ven skulle trffa en dotter denna dagen. Hon var bevisligen i livet sent p kvllen innan d de var p teater i Oslo. Enligt media var hon ocks i livet nsta morgon d hon hade ett telefonsamtal med en anstlld p TH s fretag. Var detta samtal kritiskt? Vad handlade det om?
Sen har vi 9.14 samtalet som r hans alibi. Om samtalet var till honom r det vrdelst som alibi. Han kan ha tagit med sig hennes mobil till jobbet och ringt sig sjlv. Antar att det var samma mobilmast fr Sloraveien och Futurumsenteret eftersom de ligger s nra varandra geografiskt.
Om han r skyldig mste det ha hnt ngot avgrande den morgonen eller kvllen innan som fick honom att agera akut. Annars kunde han ha vntat p ett bttre tillflle.
Citera
2020-05-05, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Om TH r skyldig, funderar jag p fljande
Han har planerat det sedan flera mnader tillbaka eftersom Monero kontot var skapat d.
Varfr valde han d att ta livet av henne just denna morgon? Dlig tajming eftersom en elektriker hade ett avtal om att komma hem till dem och AEH ven skulle trffa en dotter denna dagen. Hon var bevisligen i livet sent p kvllen innan d de var p teater i Oslo. Enligt media var hon ocks i livet nsta morgon d hon hade ett telefonsamtal med en anstlld p TH s fretag. Var detta samtal kritiskt? Vad handlade det om?
Sen har vi 9.14 samtalet som r hans alibi. Om samtalet var till honom r det vrdelst som alibi. Han kan ha tagit med sig hennes mobil till jobbet och ringt sig sjlv. Antar att det var samma mobilmast fr Sloraveien och Futurumsenteret eftersom de ligger s nra varandra geografiskt.
Om han r skyldig mste det ha hnt ngot avgrande den morgonen eller kvllen innan som fick honom att agera akut. Annars kunde han ha vntat p ett bttre tillflle.
Jeg vet ikke hva samtalen handlet om, men noen skrev at ting fra den samtalen mellom AE og den ansatte ble snakket om mellom AE og familiemedlemmet (eller sagt av AE til familiemedlemmet) i 9:14-samtalen.
Citera
2020-05-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Takk for informasjon.

Er de 1060,- med eller uten mva. (umiddelbart tror jeg timesatsen er uten mva)

Men jeg har lite greie p dette. Er det noe i veien for at en rik klient, som Tom Hagen, kan betale advokaten i tillegg til det retten innvilger i salr? Noen lovbestemmelse mot det?

Etter mengden saksdokumenter dmme, antar jeg at Holden kan f behov for ihverfall n, eller kanskje to, medforsvarere. I store saker pleier tiltalte ha flere forsvarsadvokater.

Men det er muligens alt for tidlig for slike avgjrelser.

Det er uten mva.

Det med betaling privat er litt kronglete. Mtp. sakens alvorlighetsgrad, og antall dokumenter g igjennom, er det godt mulig han fr betalt av retten for arbeidet med sttteskrivet, hvert fall noe utover stykkprisen. Retten kan ogs sette ned salret til det de mener var ndvendig arbeid. F.eks. hvis han sender inn faktura p 32 timer og retten mener at det var ndvendig bruke ekstra tid, men kun 10 timer mer enn normalt, kan de velge bare betale ham for de 10 timene. Det er nok imidlertid ikke noe i veien for at han kan inng en privat avtale der Hagen betaler for resterende 22 timer, dersom retten ikke innvilger at alt blir dekket.
Citera
2020-05-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen

https://finnsenderen.no
Sl inn " Sloraveien Lrenskog " 'vil du se at de opererer fra to forskjellige master.
S at TH har tatt denne tlf samtalen selv er strengt talt umulig med mindre han har ftt hjelp selvflgelig.
Citera
2020-05-05, 23:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
"Politiet klarte ikke svare p Hagen-anke i tide
Publisert:05. mai 2020, kl. 21:20
Skulle svart tirsdag har ftt innvilget utsettelse til onsdag morgen. Det melder NRK."
https://www.rb.no/politiet-klarte-ik...s/5-43-1304459

1)"Hagens forsvarer Svein Holden leverte sndag kveld anken med et sttteskriv, skriver NRK.
I mitt sttteskriv har jeg reist penbare innvendinger mot politiets begrunnelse for at vilkrene for varetektsfengsling av Tom Hagen er oppfylt, sier Holden"

2) "jeg har jobbet tre dager av 12 timer med mitt sttteskriv, skriver Holden."

" Det er ganske mye ta tak ifra Holden, s skal vi kommentere og mene noe om det, og det tar tid. Det er et omfangsrikt materiale, sier ptaleleder Haris Hrenovica."

1) Sttteskriv - er det vanlig?
Tja, om du verklagar och vill ha en chans att verklagandet gr igenom, mste du ju motivera ditt verklagande rtt noga. Dremot brukar i vart fall svenska frsvarsadvokater sllan inkomma med s mycket material att klageriet inte hinner med att g igenom det inom tidsfristen.

Med detta sagt r det sllan ett verklagande av en hktning gr igenom i Sverige - vilket andra sidan betyder att om det gr igenom, s r det riktigt dliga nyheter fr klageriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in