Citat:
Ursprungligen postat av
NikoBoris
"Kristin Kirkmo-syndromet" kan vel motivere noen dvs inkludering, respekt, vennskap, lfte om penger etc er gullerota. Jeg kjenner ikke relasjonene godt til til at jeg orker spamme trden med ukvalifiserte gjettinger p hvem dette kan vre.
Detta r ett familjedrama med nra relationer. Jag knner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har sttt p och knt. Med en kuvad och lojal omgivning, dr alla haft ett kort koppel. Visst hgrar pengarna, nra men lngt borta.
Det har med Tom Hagens personlighet att gra. Vi skulle behva en grningsmannaprofil.
Jag kan gra en ftljanalys av honom, i brist p en offentligt gjord sdan. I ren spekulation och underhllning. Det brjar med att jag vill ppeka att det som r goda egenskaper kan bli dliga under vissa frutsttningar.
Det jag noterat r en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och frmga att se turen, nr turen uppenbarar sig. Han lyckas genomfra saker andra mnniskor r fr fega att gra.
Han kommer frn en mycket enkel bakgrund, och har upphjt snlhet och tristess till en dygd. P det personliga planet r hans framgng en misslyckad klassresa, dr han fortfarande str kvar och stampar i sin enkla bakgrund och r rdd fr att prva p nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gr det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som r livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han r otrygg i sociala sammanhang och var drfr mycket beroende av sin fru fr att f vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet dr han anvnde pengar som ett vapen, utan att egentligen frst hur illa andra mnniskor skulle se p saken.
EH verkar ha hotat med att lmna honom, lite d och d, och sedan har inget hnt, frun lugnar ner sig och r glad, senast ver en hundvalp. Det verkar ha varit mnga sdana episoder dr dessa brk varit vldsamma, och sedan blir det bra ett tag, dr frun gnar sig t barn och barnbarn.
Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt p fin restaurang och teater. Det var dr EH missbedmde allvaret. Mannen blev arg nr de hade det s bra och hon klagar. Kvinnor som vill lmna vldsamma mn brukar missbedma hur lngt vldet kan eskalera.
TH kan till och med ha hotat EH flera gnger under ren som gtt, att han hellre ddar henne n att lta henne lmna honom, en sak hon inte trodde p. Det var ju bevis p kta krlek. Men det var allvarligt menat, och planerat fr eventualiteten dr plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som sprade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lmnad, till varje pris. Pengarna behver inte vara det sjlvklara motivet.
Det som frsvrar saken r att mannen r miljardr och att det r svrt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lmnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott p mina pengar, hon ska inte tro att hon r ntt utan mig, etc. etc. etc. Lik andra mn som plgar och mrdar sin partner.
Same shit.