2020-05-14, 18:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mordhistorier har inte bara komponenten Whodunit, utan ocks komponenterna Howdunit och Whydunit. I den detektivroman som Dorothy L. Sayers slog igenom med, Whose Body?, var det ganska sjlvklart vem som mste ha varit mrdaren under bokens sista tredjedel, och spnningen var helt kopplad till att f reda p hur han hade betett sig - allts en Howdunit. I det hr fallet skulle jag vilja pst att just den komponenten r hggradigt intressant, och detta rimligen oavsett om man anser sig vara sker p vem mrdaren r eller ej.

En till spnningsfaktor r ju om det gr att dma ngon fr ddet eller ej. Det r det ju inte alla som deltar i trden som r skra p, oavsett hur pass sker man r p vem som r grningsman.

I alla filmer i serien Columbo, brjade det med att man fick se mordet genomfras och ges insikt i varfr. Spnningen var sen att flja Columbo i hans arbete med att genomskda mrdarens finter.

Har tnkt att detta mord r en typmord fr Columbo att lsa. Han hade kommit till scenen och dr hade han direkt fngats av ngot litet avvikande som han sen inte slppte. Medan alla andra helt versg den detaljen och helt gick p mrdarens villospr.
Miljerna var som hr. En knd och respekterad person i verklassmilj.

Tyvrr var det ingen Columbo som kom in p scenen hr. Och drmed ingen begvad person att flja.
Citera
2020-05-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tror det var nettopp den kynismen han s. I tillegg s han at dette ikke er snn ekte kidnappere jobber. Det er slik en morder som vil skjule sine spor jobber.

Hvis han s den kynismen er det merkelig at ingen i politiet s den kynismen da dette begynte. Slik en morder jobber for skjule sine spor, javel men det er et hav mellom jobbe som kidnapper og kidnappe et menneske man knapt kjenner frem til arrangere en kidnapping av et menneske man har bodd med i nesten 50 r. Dansken (Green) tenker profesjonelt, TH om han skulle vre GM jobber utfra noe han er misfornyd med.
Det var sikkert lett og se forskjellen om man kun ser det p ulike mter. N vet vi at et overveldende flertall av drapsmenn er partnere, og heller ikke Green kan undersl at det er lett og tenke i de retninger.
Jeg vil ikke uttale meg om skyldsprsml nr det gjelder Hagen, men synes etterhvert at det blir veldig ensidig den veien.
Citera
2020-05-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Dette er interessant:
Retten legger til grunn at de ransakinger og underskelser som n foretas, har en annen karakter og intensitet enn de ransakinger som er utfrt tidligere, og slik sett er det ikke avgjrende politiet har ftt tilgang til boligen tidligere, skriver tingretten.

https://www.nrk.no/norge/politiet-fa...gen-1.15015993

Driver de fremdeles og ransaker boligen? Rart de ikke avhrer TH og han andre skalte siktede, de har jo vrt p frifot i nesten en uke n, skulle tro de hadde masse sprsml til dem .
Citera
2020-05-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Hvis han s den kynismen er det merkelig at ingen i politiet s den kynismen da dette begynte. Slik en morder jobber for skjule sine spor, javel men det er et hav mellom jobbe som kidnapper og kidnappe et menneske man knapt kjenner frem til arrangere en kidnapping av et menneske man har bodd med i nesten 50 r. Dansken (Green) tenker profesjonelt, TH om han skulle vre GM jobber utfra noe han er misfornyd med.
Det var sikkert lett og se forskjellen om man kun ser det p ulike mter. N vet vi at et overveldende flertall av drapsmenn er partnere, og heller ikke Green kan undersl at det er lett og tenke i de retninger.
Jeg vil ikke uttale meg om skyldsprsml nr det gjelder Hagen, men synes etterhvert at det blir veldig ensidig den veien.

Der saken str n er der ikke mange alternativer. Vi har neven. Som Minnimus ppekte; han har et selvstendig motiv og kan ogs knyttes opp mot mannen de mener str bak kryptorigget. For dette er ikke en kidnapping med konomisk motiv, men et mord med konomisk motiv. Forskt skjult som en kidnapping.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoBoris
"Kristin Kirkmo-syndromet" kan vel motivere noen dvs inkludering, respekt, vennskap, lfte om penger etc er gullerota. Jeg kjenner ikke relasjonene godt til til at jeg orker spamme trden med ukvalifiserte gjettinger p hvem dette kan vre.

Detta r ett familjedrama med nra relationer. Jag knner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har sttt p och knt. Med en kuvad och lojal omgivning, dr alla haft ett kort koppel. Visst hgrar pengarna, nra men lngt borta.

Det har med Tom Hagens personlighet att gra. Vi skulle behva en grningsmannaprofil.

Jag kan gra en ftljanalys av honom, i brist p en offentligt gjord sdan. I ren spekulation och underhllning. Det brjar med att jag vill ppeka att det som r goda egenskaper kan bli dliga under vissa frutsttningar.

Det jag noterat r en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och frmga att se turen, nr turen uppenbarar sig. Han lyckas genomfra saker andra mnniskor r fr fega att gra.

Han kommer frn en mycket enkel bakgrund, och har upphjt snlhet och tristess till en dygd. P det personliga planet r hans framgng en misslyckad klassresa, dr han fortfarande str kvar och stampar i sin enkla bakgrund och r rdd fr att prva p nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gr det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som r livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han r otrygg i sociala sammanhang och var drfr mycket beroende av sin fru fr att f vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet dr han anvnde pengar som ett vapen, utan att egentligen frst hur illa andra mnniskor skulle se p saken.

EH verkar ha hotat med att lmna honom, lite d och d, och sedan har inget hnt, frun lugnar ner sig och r glad, senast ver en hundvalp. Det verkar ha varit mnga sdana episoder dr dessa brk varit vldsamma, och sedan blir det bra ett tag, dr frun gnar sig t barn och barnbarn.

Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt p fin restaurang och teater. Det var dr EH missbedmde allvaret. Mannen blev arg nr de hade det s bra och hon klagar. Kvinnor som vill lmna vldsamma mn brukar missbedma hur lngt vldet kan eskalera.

TH kan till och med ha hotat EH flera gnger under ren som gtt, att han hellre ddar henne n att lta henne lmna honom, en sak hon inte trodde p. Det var ju bevis p kta krlek. Men det var allvarligt menat, och planerat fr eventualiteten dr plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som sprade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lmnad, till varje pris. Pengarna behver inte vara det sjlvklara motivet.

Det som frsvrar saken r att mannen r miljardr och att det r svrt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lmnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott p mina pengar, hon ska inte tro att hon r ntt utan mig, etc. etc. etc. Lik andra mn som plgar och mrdar sin partner. Same shit.
Citera
Medlem
[quote=Timbar|71574126]
Citat:
Ursprungligen postat av Sommerful90
I og med at de knytter denne gjenstanden personlig til Tom Hagen selv, s tenker jeg det mer kan vre en golfklle eller noe som han personlig eier og som kunne vert brukt som et vpen. Hadde det vert en lysestake s kunne hvem som helst brukt den.[/QUOT

Jo men tenker at vel at det biologiske sporet handler om bde TH og AEH sine Dna. Klart at ogs utenforstende kan ta i bruk noe slikt, det forutsetter at de bruker hansker, ellers ville vel deres Dna vrt p gjenstanden. Blir jo bare tipping men nr de har siktet TH for ugjerningen tenker jeg vel at det dreier seg om begges Dna, p en gjenstand det ikke er spesielt naturlig for TH og ta i. En golfklle ville jo hatt hans Dna uansett. S det er mer sannsynlig at det dreier seg om en gjenstand som man ikke ville forvente finne hans dna p. Og da f.eks. en vase eller lignende

Det kan ju ocks ha funnit THs DNA p biomassan till AEH. Exempelvis slr du ngon med en golfklle i huvudet s kanske det sprtter alla vgar. Kanske han ftt biomassa i munnen och spottat ut.
Citera
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idasma
Ingenting er sikkert.

Eneste jeg stusser over er biologisk materiale, det fler jeg er hjernemasse eller noe annet grr etter ha blitt sltt i hode, men jeg kan vel ta feil der ogs.

Om det biologiske funnet fra AnneE hadde vrt hjernemasse,hvordan kunne da politiet velge kalle dette en kidnapping i flere mnd?? Det m jo heller vre noe biologisk fra henne som ikke betyr ddstegn.Slepespor m ikke bety at hun var dd,men kan bety begge deler.Hun ble drept uten at ddsbevis ligger igjen. Knebling,kvelning,drukning,giftspryte,noe hun pustet inn -dette ville ikke lagt igjen spor av drap. Biologisk spor fra AE kan ha vrt mye forskjellig,alt fra spytt,trer,urin,oppkast,hr osv.
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-05-14 kl. 19:35.
Citera
2020-05-14, 19:06
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Driver de fremdeles og ransaker boligen? Rart de ikke avhrer TH og han andre skalte siktede, de har jo vrt p frifot i nesten en uke n, skulle tro de hadde masse sprsml til dem .

Tror jeg er lest opp p det siste i saken,og fikk med at TH og barna n nekter la seg avhre mer. Det kan ingen n g imot dessverre.
Citera
2020-05-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Ja, sivilstatus er vel det mest sannsynlige. Skulle nske de kunne sjekket mere i omrdet der med minubt. Men jeg vet ikke hva som evt er gjenn av henne. Hvis det var pakket inni plast og innsurret i kjetting, s lar det seg gjre finne rester etter 1.5 r, men hvis ikke, s blir det kanskje vanskelig eller umulig. Han sa p sin facebook livesending at hvis det har skjedd med henne det som jeg tror, s blir det vanskelig finne henne. Vet ikke hva han mener med det.
Tipper det betyr at de har brukt profesjonelle metoder, det gr sikkert an gjre det p en mte slik at alt gr i opplsning, blir spist og spredt for alle havstrmmer.
Jeg vet at en venn av W har tenkt kjpe miniubt, da de har planer om reise rundt i verden og filme spennende steder der det befinner seg pyramider osv. ogs under vann.
Jeg syns ogs det er rart om om politiet ikke er der og sker, da hytta brant bare dager etter AEH forsvant. Det m jo vre en smal sak for dem finne ut hvem som har disponert hytta i den aktuelle tidsperioden. Om den ikke har blitt tyvlnt da...det er jo ogs en mulighet, og s har de brent den etterp.
Citera
2020-05-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Tror jeg er lest opp p det siste i saken,og fikk med at TH og barna n nekter la seg avhre mer. Det kan ingen n g imot dessverre.

Tror det er bare rykter her inne. TH har ikke anledning til nekte , men barna har.
Dvs det kommer an p om han kan kalles siktet nr retten sier det ikke foreligger bevis for at han kan siktes, det har jo domstolen avsagt, de gr alts i mot domstolen p flashback, noe som anses som irriterende for mange.
Senast redigerad av Mulholland007 2020-05-14 kl. 19:14.
Citera
2020-05-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aniani
Ja. Enten en med personlig motiv, eller en som tenker at disse tingene er verdt potensielt ofre, dersom ting gr skeis, for 10 millioner. Evt. en som ikke har skjnt hva han risikerer. Hva tenker du?

10 mill er s klart mye penger og jeg forstr at endel vil fristes av dette, endog kanskje er villig til sone for det. Men TH risikerer mye, s kan man sprre seg hvor lenge vil en medhjelper vre med p toget fr han kaster inn hndkle og prver redder restene.
Jeg kan bare skrive det jeg selv tenker, hvis jeg var i en situasjon hvor jeg hadde drlige utsikter til komme meg frem i verden, og trodde jeg ville bli gende p trygd, ville jeg muligens vrt med p noe slikt. ( jeg tror ikke det, men det er vanskelig og sette seg inn i andres tankegang) men nr jeg s det nrmet seg at jeg kunne bli tatt ville jeg trolig kastet inn hndkle som man sier og prvd og redde mitt eget skinn. Muligens ville jeg stukket til utlandet men det hadde avslrt meg. Da mtte jeg ogs fle at jeg hadde nok penger til klare meg utenlands (med det tenker jeg at mange som har familie/barn) aldri ville kommet s langt.
S da hadde jeg trolig fortalt sannheten til politiet, vel vitende om at jeg gikk med i dragsuget men ville ftt strafferabatt fordi jeg la alle kort p bordet (forutsetter da at jeg ikke var den som drepte)

Men husk at dette er ogs noe TH burde tenkt over fr han vervet noen. S det er stor risiko ved dra inn andre i slike prosjekter. TH ville naturligvis ftt lovens strengeste straff noe som innebrer at han trolig vil d i fengselet.
Citera
2020-05-14, 19:10
Medlem
NikoBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta r ett familjedrama med nra relationer. Jag knner inte Tom Hagen men han har egenskaper som liknar andra personer jag har sttt p och knt. Med en kuvad och lojal omgivning, dr alla haft ett kort koppel. Visst hgrar pengarna, nra men lngt borta.

Det har med Tom Hagens personlighet att gra. Vi skulle behva en grningsmannaprofil.

Jag kan gra en ftljanalys av honom, i brist p en offentligt gjord sdan. I ren spekulation och underhllning. Det brjar med att jag vill ppeka att det som r goda egenskaper kan bli dliga under vissa frutsttningar.

Det jag noterat r en mycket intelligent, arbetsam man, med fokus och frmga att se turen, nr turen uppenbarar sig. Han lyckas genomfra saker andra mnniskor r fr fega att gra.

Han kommer frn en mycket enkel bakgrund, och har upphjt snlhet och tristess till en dygd. P det personliga planet r hans framgng en misslyckad klassresa, dr han fortfarande str kvar och stampar i sin enkla bakgrund och r rdd fr att prva p nya saker. Han bryr sig mycket om pengar, samtidigt som han inte gr det. Hans pengar lever ett separat liv i firman, som r livsverket. Han verkar reserverad, men jag tror att han r otrygg i sociala sammanhang och var drfr mycket beroende av sin fru fr att f vardagen att fungera. Jag tror att EH var hans trygghet dr han anvnde pengar som ett vapen, utan att egentligen frst hur illa andra mnniskor skulle se p saken.

EH verkar ha hotat med att lmna honom, lite d och d, och sedan har inget hnt, frun lugnar ner sig och r glad, senast ver en hundvalp. Det verkar ha varit mnga sdana episoder dr dessa brk varit vldsamma, och sedan blir det bra ett tag, dr frun gnar sig t barn och barnbarn.

Nu blev det allvar med EHs hot, och hon trodde att hon kunde tala civiliserat med sin man efter att det var trevligt p fin restaurang och teater. Det var dr EH missbedmde allvaret. Mannen blev arg nr de hade det s bra och hon klagar. Kvinnor som vill lmna vldsamma mn brukar missbedma hur lngt vldet kan eskalera.

TH kan till och med ha hotat EH flera gnger under ren som gtt, att han hellre ddar henne n att lta henne lmna honom, en sak hon inte trodde p. Det var ju bevis p kta krlek. Men det var allvarligt menat, och planerat fr eventualiteten dr plan och fantasi blev verklighet. Antagligen i ett sista raseriutbrott som sprade ut helt. Det handlar om en man som inte vill bli lmnad, till varje pris. Pengarna behver inte vara det sjlvklara motivet.

Det som frsvrar saken r att mannen r miljardr och att det r svrt att se mannen som var beroende av sin fru. Om hon lmnar honom ska ingen annan ha henne, hon ska inte leva gott p mina pengar, hon ska inte tro att hon r ntt utan mig, etc. etc. etc. Lik andra mn som plgar och mrdar sin partner. Same shit.

Jeg tror dette ikke langt fra hva politiet ogs tenker. Her m man bare huske at dette var planlagt og ikke skjedde i affekt etter en krangel. feilvurdere alvoret i en affekt-situasjon kunne sikkert alle gjre. Det er virkelig merkelig at EH ikke p noe tidspunkt forsto at det kunne bli farlig all den tid hennes dd ble planlagt, men det er utvilsom det som har hendt. Din post virker gjennomtenkt og var et fint bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in