Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbanoa
P den annen side kan man si at en mann som allerede i 1987 flte at han mtte ha en slik ekteskapskontrakt, nok ikke er skrudd sammen p samme som deg og meg. Han hadde det s klart for seg at hans kone ikke skulle f en krone av det han hadde ervervet etter ekteskapets inngelse, at han mtte ha det nedtegnet i en spesielt sravtale. I tillegg at hans kone ikke skulle ha tilgang til summen p 200.000 kr fr hun var 67 r, sier i min verden mer enn tusen ord. Det forteller meg at han satte null og nix pris p henne som mor til hans barn og alt arbeidet hun gjorde. Senere fikk de flere barn. Jeg har inntrykk av at det kun er henne som har holdt hjemmet sammen og skapt noe hygge. Han har hatt 30 r p forandre kontrakten. S nysom som han er, er det nok ikke en forglemmelse. Hadde det vrt en ny kontrakt , hadde nok VG ftt snusen i det for lenge siden.
Jeg har absolutt ikke inntrykk av at han p noe tidspunkt unnet henne noe konomisk frihet, eller ville gi henne den minste tanke om at hun kunne vinne noe p skille seg fra ham.
https://gfx.nrk.no/e6QvBOFrPwFl4MChz...BbbqT-KW6Q.png
Enig i at kontrakten fremstr som urimelig.
Men nesten like kontrakter finnes der mange av i Norge.
Det skyldes at man ikke vil at livsverket skal g overende ved en skilsmisse, noe som lett kan skje fordi penger tilsvarende verdiene ikke er tilgjengelig.
Det kan ogs vre at forretningspartnere krever at en slik kontrakt finnes, slik at man er helt sikker p ikke f eks-ektefeller inn p eiersiden.
Justeringen i 93 er begrunnet med at AEH arvet et hus. Det hres jo fullstendig urimelig ut at hun skal tre ut av felleseiet hus p grunn av dette.
Kanskje var det krll i ekteskapet? Kanskje var det andre rsaker eller begrunnelser.
Det stemmer vel at TH p dette tidspunktet investerte 60 mill p Kvitfjell, og kanskje pantsatte han bde hus og garasje, for kunne finansiere.
Jeg mener p ingen mte forsvare ekteskapskontrakten, jeg ville bare si at dette neppe er den eneste urimelige ektepakten i landet.
Den gjr ham i hvert fall ikke til en morder.
Snarere tvert i mot.
Han hadde ingenting tape p en skilsmisse.