2020-05-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Kan det vre mulig at en GM kan ha tilfrt en ddelig gift (uten smak og lukt) i en tannkremtube eller i en ansiktskrem som BO brukte til faste tider daglig? Hvis det finnes en slik gift som virker raskt og trekkes inn i kroppen gjennom huden eller gjennom slimhinnene i munnen.

Men ettersom hun trolig dde p toalettet i 1. etasje, tenker jeg at det kan ha vrt noe inne p det toalettet som hun eventuelt ble forgiftet av.

yedrper tilfrt gift? Hvis hun brukte yedrper.
Eller linser pfrt gift? Hvis hun brukte linser.

Det finns kontaktgifter som ddar i en dos av ngra milligram p huden! S jo, teoretiskt skulle man vl kunna stryka ngot sdant p spolningsknappen till toaletten...!

Problemet med sdana gifter r tvfaldigt: dels att de, dessbttre, r s oerhrt svra att f tag p (eller framstlla). Samt att de inte verkar plitligt gonblickligt, utan ger offret en chans att tillkalla hjlp (visserligen sannolikt gagnlst, men nd!).
Citera
2020-05-30, 19:21
Medlem
I Argentina s finnes det en gift som prostituerte smrer p brystvortene s kunden sovner inn hvis han sutter p vortene, og offeret ranes og vkner opp igjen dagen etter og husker ingenting av det som skjedde.

Husker dessverre ikke hva stoffet heter men tror det er fra en lokal plante.
Citera
2020-05-30, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Forgiftning er mulig. Men Cyanid og slikt har fort en egensmak. Det tar 2-5 minutter d av Cyanid ser jeg. Er ikke mye mulighet til skaffe alibi om TH selv serverer henne (ikke at det er ndvendig, kan ha lagt en felle) Forgiftning kunne jo forklare hvorfor TH ringte henne, for sjekke om AEH gikk i fellen.

Men AEH var bekymret fra fr av og ville vel raskt ringt et familiemedlem ved rar smak av noe eller symptomer - det er neppe en sjanse man tar ihvertfall. For bestille Cyanid m du gjennom et bankkort, Posten og en leveringsadresse for f det til. Samt en skygge-PC.

Videre har Politiet denne kveleteorien som sikkert bygger p et visst grunnlag. Ser ikke helt behovet for at Politiet skal villede om dette, selv om du aldri skal si aldri. Hele slepespor-teorien passer godt med kvelning og Holden har ikke akkurat bestridt at det finnes slepespor. Syvende og sist er Alt mulig i denne saken.

Norge r ju ett efterkrigstiden land.
Och cyanid var ju vldigt populrt i andra vrldskriget. S mjligt han har kommit ver det utan att det dokumenteras nnstans. Eller annat gift. Om han kpt ngon efterkriget bunker/lager och funnit det.
Finns mnga historier om det i Norge.
Citera
2020-05-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det finns kontaktgifter som ddar i en dos av ngra milligram p huden! S jo, teoretiskt skulle man vl kunna stryka ngot sdant p spolningsknappen till toaletten...!

Problemet med sdana gifter r tvfaldigt: dels att de, dessbttre, r s oerhrt svra att f tag p (eller framstlla). Samt att de inte verkar plitligt gonblickligt, utan ger offret en chans att tillkalla hjlp (visserligen sannolikt gagnlst, men nd!).
Takk for informasjon! :-)
Eventuelt inntak av svrt giftige eteriske oljer som feks tetreolje kan kanskje ogs utelukkes ettersom symptomer kommer i lpet av 15-30 minutter.

"Tetreolje er en svrt giftig eterisk olje. ​​Tetreolje har antiseptiske egenskaper og brukes bde mot hudlidelser og som antibakterielt middel. Oljen finnes bde i ren form og som ingrediens i en rekke produkter."
https://helsenorge.no/Giftinformasjo.../medisinskapet

"For de giftigste eteriske oljene, selv ved svelging av sm mengder, er det fare for:
nedsatt bevissthet
kramper
pusteproblemer.
Symptomene kommer som regel raskt, i lpet av 15-30 minutter. For noen eteriske oljer kan symptomene la vente p seg."
https://helsenorge.no/Giftinformasjo...eteriske-oljer
Citera
2020-05-30, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ofte har man medisinskap p bad/toalett, s hun kan ha inntatt giften der.
Takk! Ja, det hres logisk ut. Hvis en eventuell hurtigvirkende gift ble tilsatt en ev medisin el.l. som AE brukte, kan GM ha greid bytte ut innholdet i en medisineske eller i en medisindosett uten legge igjen spor fra hansker eller fingre mens han foretok utbyttingen?
Citera
2020-05-30, 19:39
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Forgiftning er mulig. Men Cyanid og slikt har fort en egensmak. Det tar 2-5 minutter d av Cyanid ser jeg. Er ikke mye mulighet til skaffe alibi om TH selv serverer henne (ikke at det er ndvendig, kan ha lagt en felle) Forgiftning kunne jo forklare hvorfor TH ringte henne, for sjekke om AEH gikk i fellen.

Men AEH var bekymret fra fr av og ville vel raskt ringt et familiemedlem ved rar smak av noe eller symptomer - det er neppe en sjanse man tar ihvertfall. For bestille Cyanid m du gjennom et bankkort, Posten og en leveringsadresse for f det til. Samt en skygge-PC.

Videre har Politiet denne kveleteorien som sikkert bygger p et visst grunnlag. Ser ikke helt behovet for at Politiet skal villede om dette, selv om du aldri skal si aldri. Hele slepespor-teorien passer godt med kvelning og Holden har ikke akkurat bestridt at det finnes slepespor. Syvende og sist er Alt mulig i denne saken.

Kom til tenke p det grusomme som skjedde p Tranby i Lier for f r siden.Der kona malte noe sovemedisin el. lign. i kaffekvern,og klarte f det i mannen.Han ble fraktet eller kona fikk han inn i en bil,hadde p bensin og tente p.Hele bilen med ektemannen var utbrent. Grusomt.De hadde mange barn Den saken fikk de fleste med seg,og det kan jo gi de gale folka noen ideer?
Her er en artikkel:
https://www.dagbladet.no/nyheter/tra...ngsel/60476167
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-05-30 kl. 20:23.
Citera
2020-05-30, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Problemet med succinylkolin och andra curare-analoger i det hr sammanhanget r att de mste tillfras intravenst i blodbanan fr att f god effekt. Det r svrt att frena med Slettsnoken:s ider om att ett lngsamverkande gift har anvnts fr att konstruera alibit.

Ja, klart, det virker hurtigere hvis man injeserer. Vet ikke, folk har n blitt forgiftet mange ganger fr, og uten at de har rukket ringe ambulanse. Blanding av heroin og rohypnol f.eks. . Man har gift som gjr at man blir helt paralysert, og ikke kan bevege kroppen. Jeg s en video om det og at det foregikk i Thailand, der kvinner ranet menn. De hadde dette i drinken, og han ble helt paralysert, og hun tok alt av penger, visakort, klokker osv. Det kommer ogs litt ann p hva man skal tro. Ble hun kvalt til dde slik politiet mener, eller ble hun forgiftet, eller kanskje begge deler. Kanskje ble hun frst forgiftet s hun ble ute av stand til forsvare seg, og s kvalt, vet ikke.
Det finnes jo muskulre injections, som er veldig hurtigvirkende. Skulle vrt interressant vite om TH kjenner noen lege, eller noen som kjenner en lege, som han evt kunne ftt slikt fra. Ser liksom ikke for meg at TH tropper opp p "plata" (heroinmilj-plass i Oslo) i dress og skal kjpe heroin.
Citera
2020-05-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Kosttilskudd eller naturmedisiner er da kanskje mer sannsynlig ja. Men jeg mener allikevel at det er litt for mye som skal klaffe for at det skulle fungert uten problemer.

Blir spennende se hva slags info de skal komme med til uken. Om man fr noen fler puslespillbiter som gjr at en teori kan virke mer logisk.

Ja. Det er spennende. Selv om saken p alle mter ogs er veldig tragisk.

Vi venter ogs p avgjrelse fra Eidsivating lagmannsrett om politiet fr fortsette ransakelsene i Sloraveien eller ikke. (Jeg tror politiet fr fortsette ransakningene, og at noe annet vil vre uventet.)

Og enten m alibiet vre falskt, eller drapet m ha blitt begtt etter siste telefonsamtale var avsluttet 09:16. Da m TH enten ha hatt medhjelpere, eller han har satt opp en eller annen form for ddelig felle i huset. Gift, strm, eller lignende.

Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
I Sverige hade vi ett mord med just cyanid fr ett tag sen. Mannen hade en guldsmedsbutik dr kvinnan hans hjlpte till och dr fanns cyanid och det var s kvinnan ddade mannen.
Har TH kontakter inom guldbranschen?

Nei det vet jeg ikke. Han hadde tolv ssken, n skal det vre ni eller ti igjen som lever. Om noen av ssknene, eller kanskje never eller nieser, har hatt nr kontakt med gullsmeder, vet jeg ikke. Noen lokalkjente kan kanskje svare p det. Om det finnes forbindelser til gullsmeder i familien.

Er det trd p FB om dette drapet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Den skalte plankebiten l p skr ned fra trappa, skal liksom forestille at AE ble trillet ut med trillebr.

Spker du. Er det noe du har lest noe sted. At noen skal ha trillet trillebr med AEH i, midt p blanke formiddagen. Det er en syk id.
Citera
2020-05-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Det er spennende. Selv om saken p alle mter ogs er veldig tragisk.

Vi venter ogs p avgjrelse fra Eidsivating lagmannsrett om politiet fr fortsette ransakelsene i Sloraveien eller ikke. (Jeg tror politiet fr fortsette ransakningene, og at noe annet vil vre uventet.)

Og enten m alibiet vre falskt, eller drapet m ha blitt begtt etter siste telefonsamtale var avsluttet 09:16. Da m TH enten ha hatt medhjelpere, eller han har satt opp en eller annen form for ddelig felle i huset. Gift, strm, eller lignende.

Nei det vet jeg ikke. Han hadde tolv ssken, n skal det vre ni eller ti igjen som lever. Om noen av ssknene, eller kanskje never eller nieser, har hatt nr kontakt med gullsmeder, vet jeg ikke. Noen lokalkjente kan kanskje svare p det. Om det finnes forbindelser til gullsmeder i familien.

Er det trd p FB om dette drapet.

Spker du. Er det noe du har lest noe sted. At noen skal ha trillet trillebr med AEH i, midt p blanke formiddagen. Det er en syk id.

De sa det p NRK eller TV2 nyhetene (husker ikke hvem) at plankebiten l p skr ned trappa.

Og det er helt klart at en plankebit som ligger p skr ned trappa skal illustrere en hendelse.
Senast redigerad av Gassa 2020-05-30 kl. 19:52.
Citera
2020-05-30, 19:53
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:

Kjpet av gift kan ha skjedd kontant p den angivelige Kina-turen samme hst. At politiet mener hun er kvalt, kan selvflgelig bygge p spor som utelukker noe annet, men hvis en gift-teori kunne gitt samme type spor, er det noe annet.

At slepespor skulle innebre kvelning i seg selv, forundrer meg.
Citera
2020-05-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk! Det kan ha vrt slik. Hvis TH er GM og hvis AE l dd i huset helt til TH kom hjem ca kl 13:38. Ville ikke det vre risikabelt, i tilfelle noen lste seg inn og fant AE dd og obduksjonen viste forgiftning? (Nabo/andre kunne blitt bekymret for AE hvis de hrte bjeffende valp og ikke fikk svar fra AE nr de ringte p dren (og kunne kontaktet ndetater/andre som ville lst opp dren og underskt). Kanskje de ogs kunne ha sett (gjennom vinduer) AE ligge dd p kjkkengulvet hvis hun hadde ddd p kjkkenet?)
Jeg er usikker p om det er mulig fjerne/rengjre spor fra overflater, etter at et menneske har blitt forgiftet, f.eks. sekret, som oppstr pga brekninger o.l., eller rester av selve giften. Jeg har tenkt at gift var utelukket, pga spor fra giften kunne blitt funnet, og at det var stor risiko for at AE kunne ringt til noen, hvis hun kjente seg drlig. Det var ogs slik at hun hadde en avtale med elektrikeren i 10 tiden, og som du sier, han eller noen andre, kunne sett inn et vindu og oppdaget henne f.eks. liggende p gulvet.

Jeg tenker at hvis det dreier seg om en forgiftning, s burde GM ha kontroll p hvor offeret befant seg.

Jeg tenker at badet i 1. etj. kan vre et egnet sted, bde i forhold til innsyn og muligheter for rask rengjring. Kanskje srlig hvis det er et lite rom og sluk i gulvet.

Kan det vre mulig blande gift inn i tannkrem? Det er kanskje ikke s avslrende i forhold til smak?
Snn kan GM vre rimelig sikker p at offeret befinner seg p badet, hvis GM kjenner BOs rutiner og plasserer tannkremtuben der p riktig tidspunkt, f.eks. mens offeret snakker i telefonen og GM er 5 min fra arbeidsplassen.
Citera
2020-05-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Kjpet av gift kan ha skjedd kontant p den angivelige Kina-turen samme hst. At politiet mener hun er kvalt, kan selvflgelig bygge p spor som utelukker noe annet, men hvis en gift-teori kunne gitt samme type spor, er det noe annet.

At slepespor skulle innebre kvelning i seg selv, forundrer meg.
Ikke i seg selv, enig det! Men fravr av betydelig blodsprut (tipper jeg) utelukker pistol/kniv/stump gjenstand. Jeg vedder 100 kroner p at likhundene har markert, siden politiet er s sikre p drap, men kan ta feil

Da gjenstr kvelning som mest sannsynlig IMO. Og det blir vitterlig ekstra tydelig slepespor om denne vitenskapsartikkelen fra NTNU er riktig. Men slepesporene kan selvsagt vre stv eller lignende ogs, jeg spekulerer basert p politiets utsagn!

Klinisk fire stadier av kvelning

1. Sliter - kraftfull pusting (dyspn),
cyanose (kan forsvinne etter dden),
petekkier (ikke alltid, ikke
patognomonisk)
2. Rolig, bevisstls
3. Kramper, avgang av urin/avfring
4. Pustestopp (apn), dd
Senast redigerad av StonesThrow81 2020-05-30 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in