2020-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
det er flere medier som antyder det, og sammen gir det en pekepinn p at han hadde noe vre sjalu for o.l. har ikke tid til finne frem til alle

"Flere personer med kjennskap til ekteparet har fortalt om konflikter som strekker seg til tilbake i tid."

"Han (TH) pekte ogs p en konflikt fra midten av 1990-tallet, og fortalte at han i s fall ville ha hevnet seg p et tidligere tidspunkt, og ikke s mange r etter."

"Han (TH) fortalte at han kunne vre litt sjalu, men spurte Hva er vel et par uten sjalusi?"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hevn-som-motiv

Fra ryktebrsen:

"AEH har visst vrt utro mot broren til TH og han har lpt etter broren sin med kniv p fylla p temperament han har s affekt drap passer ganske godt til profilen hans om jeg skal leke psykolog."

"Flere nre venner som har beskrevet han som sjalu og kontrollerende og utagerende etter utroskap. Blant annet krangling og lpt etter broren eller en annen med kniv p fest kort etter utroskapet"

https://freak.no/forum/showthread.php?t=311395

Det var verkligen intressant, tusen tack fr att du delger oss.
Om hon bde varit otrogen och dessutom ville skiljas och ha del av TH:s frmgenhet,
kan det ju ha gtt fr lngt fr honom.
Srad stolthet, frlust av prestige i allmnhetens gon ... mste ha varit mycket obekvmt fr denne lgprofilerade man ..

Jag hade just tnkt fresl att AE kanske kontaktat ngon under den aktuella tiden,
som det uppsttt allvarliga problem med,
eller hade ngon hemlig kontakt som kan ha spelat roll hr, som vi inte vet om?
Kan TH:s bror vara med i ngot spel hr ...?

Det mste inte vara s enkelt som att det bara finns tv personer som innehar huvudrollerna;
TH och AEH.

Jag tyckte pltsligt litet synd om TH. Han kanske r knsligare n man tnkt ..
Citera
2020-06-02, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger p dette s sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset l drmatta skjevt, og inne sto lysene p, noe Hagen reagerte p. P badet fant han konas klr, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til l et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker p meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ".
Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans snn ( ut fra hva man kan tyde p her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han ogs lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersnnen finner det best forlate Norge. Mulig han ogs sto p listen.
Slik EJB er beskrevet her p fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, s er det svrt naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne p Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " ogs tyde p at gullringen hennes ikke skulle g " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste n er finne AEH.
Nei, han la ikke merke til alt dette fr han fant og leste trusselbrevet.

Sporene p badet/toalettet i 1. etasje (giftering, trusselbrev, AEs klr, slepespor inne p det rommet) oppdaget han ikke med en gang. Det var et av de rommene han lette etter AE p etter frst ha lett etter henne i andre rom i huset - rom som hun brukte oppholde seg p.

AEs mobiltelefon oppdaget han ikke fr da han var p vei ut av huset.

legge merke til en ca 1 meter lang planke som l p trappa ved inngangsdren, og legge merke til at dren var ulst og at gulvmatten l skjevt og at lysene var p, er ting som er helt normalt legge merke til.
Senast redigerad av Octopus8b 2020-06-02 kl. 00:40.
Citera
2020-06-02, 00:36
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet p AEs telefon en eller flere ganger i lpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vrt involvert i dette, s tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til bli flyttet p.

Frustrerende krimsak.Jeg skifter p ofte om jeg tenker at TH er skyldig eller uskyldig.
Vi kan liksom gjre dette etter intuisjon og mageflelse,politiet mtte snevre inn bestemme seg for en ny hypotese i fjor vr.Det kan vre fort gjort at det da gr prestisje i saken.At det er grunn for at de havnet der tror jeg.

Det er ikke s mange sikre faktorer jeg tenker delegger for TH,men disse mener jeg gjr det :

1. At han gikk imot rd fra kripos om utbetale s mye fr de fikk et livsbevis. Dette henger ikke sammen med snn han beskrives som en proff businessmann,da han ikke fikk noe garanti for f det han betalte for. Jeg har ikke noe tro p at det handlet om formuen hans eller penger.

2.At den utbetalingen frst skjedde etter at politiet skiftet hypotese til mord

3. At han ikke har kommet med noen offentlig appell til de skalte kidnappere,med en bnn om bringe kona tilbake

4. Det har ikke kommet noe via Holden,om at TH har vondt av hvordan kona kan ha lidd grusomt.

5. Han var kjempebekymret for kona i mange timer p jobb,ringte og ringte-men la igjen mobilen p jobb da han dro hjem-enda det hadde vrt en forsikring vre tilgjengelig p vei hjem ogs

6. At TH enda ikke har utlovet en dusr,som ville ha overbevist om at han vil ha saken lst
Senast redigerad av Nyvaaken 2020-06-02 kl. 01:07.
Citera
2020-06-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, det bygger hela rttssystemet p att den faktiskt r. Annars skulle hela systemet med verklagande till hgre instans vara meningslst. Visst r det s att lagmannsretter/hovrtter i enskilda fall kan befinnas ha varit ute och cyklat (i Sverige gr vi inte p brtur, vi cyklar i stllet ) men det finns tre goda skl till att a priori betrakta ett utslag i en hktningsfrhandling i lagmannsretten som plitligare n det i tingretten:

1) En lagdommer i lagmannsretten r i snitt mer meriterad n en dommer i tingretten. (Och s kan ju ocks ngon av de tre som dmmer vara lagmann, och drmed nnu mer meriterad.)

2) Ett verklagande behandlas av tre lagfarna domare som diskuterar rendet inbrdes. Det ger i sig en hgre kvalitet p utslaget n om en ensam underrttsdomare sjlv prvar hktningen. Den kollegiala diskussionen r en mycket viktig del av en verrtts behandling av ett verklagande.

3) tminstone i Sverige lgger hovrtterna ner klart mer tid p att prva ett verklagande n vad tingsrtten kan lgga p rendets behandling i frsta instans, och det skulle frvna mig mycket om det inte vore detsamma i Norge.

S r det, men detta sger ju i sig inte att det inte skulle vara hgre kvalitet p lagmannsrettens utslag n p tingrettens.

S som jag har frsttt det norska systemet med hemliga efterforskningar (som i sig r helt frmmande fr svensk rttstradition) r de bara hemliga fr den misstnkte, inte fr domstolen, och att inte frelgga domstolen all relevant bevisning man har r inte bara riskfyllt och dumt, utan faktiskt ocks olagligt.

S r det frvisso. Men ska det ha en chans att bli ngot tal av, mste frunderskningen, svitt jag kan frst saken, minst antingen a) hitta ett lik b) sprcka TH:s alibi eller c) f ett erknnande frn ngon inblandad. Det verkar vara en bit kvar dit.

Takk for god og grundig gjennomgang. Det var p tide at noen tok tak i disse tingene.

Hva tenker du om lagdommeren som mente det var skjellig grunn til mistanke? Br vi regne med at det ogs er en kvalitet i den mten hen har vurdert bevisbildet/indisierekken p, som i seg selv kan bety at en annen lagmannsrett i Norge kunne hatt overvekt av samme lesemte?
Citera
2020-06-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akeleye
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger p dette s sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset l drmatta skjevt, og inne sto lysene p, noe Hagen reagerte p. P badet fant han konas klr, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til l et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker p meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ". Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans snn ( ut fra hva man kan tyde p her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han ogs lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersnnen finner det best forlate Norge. Mulig han ogs sto p listen.
Slik EJB er beskrevet her p fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, s er det svrt naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne p Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " ogs tyde p at gullringen hennes ikke skulle g " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste n er finne AEH.

Jag tycker inte det r s konstigt om han mrker att drrmattan ligger fel och att lyset r tnt .. eller att telefonen r flyttad p. I den ldern har man rutiner ... Nr han sg hennes klder, att valpen var inlst i ett rum ...s frstod han ju genast att ngot allvarligt hade hnt. D kan han ha blivit extra observant. Men sger inte emot dig helt, men / och tror TH r en typ av man som r observant.

Har s svrt att tnka mig TH g in p Sparkp och kpa skor ver huvud taget -
allra minst som han nog skulle akta sig fr att kpa skor i nrheten av hemmet (vilket borde vara troligast i s fall) - om han r GM.
Likas att han brukar springa p Clas Ohlson? Och ven i det fallet borde han ha tnkt sig
fr -
Man knner skert igen honom p orten ocks ...?

Undrar om det nd inte r andra inblandade ...
AE kan ha haft fler bekanta n vad som r knt ...
Senast redigerad av Moschata 2020-06-02 kl. 00:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Definer snart? : )

Jeg tenker i morgen, juli eller august. Tror ikke Tom H*gen og medhjelperne hans blir noe sterkere mentalt, om tiden gr. Jeg tror heller ikke Politiets sak blir noe drligere av at tiden gr...

Men enig - er ikke lenge igjen n fr det smeller.

Det vet jag inte. En fgel som viskade i mitt ra.
Citera
Medlem
Citat:
Takk! :-) Kan de finne blod i gressplener og i jord p den mten ogs s lang tid etter? Vil ikke blodet ha blitt skylt vekk av regn og sn? Noen typer jord er jernholdig ogs, og da vil de vel f utslag p jern selv om det ikke er blod til stede i jorden?
Jeg finner ikke artikkelen n, men det var bilder i media da etterforskerne jobbet med disse "arkene" p terassen. Jeg tror det ogs sto forklart hvordan de gjorde testen.

Ja, disse blodsporene forsvinner ikke, selv om de ikke synes med det blotte yet.

"Forensic investigators use luminol to detecttrace amounts of blood at crime scenes, as it reacts with the iron in hemoglobin. Biologists use it in cellular assays to detect copper, iron, cyanides, as well as specific proteins via western blotting."

"Chlorine bleaches can remove a Bloodstain to the naked eye but fortunately, forensics experts can use the application of substances such as luminol or phenolphthalein to show that haemoglobin is present. ... With oxygenbleach, the bleach has an oxidising agent, which could be a substance such as hydrogen peroxide."

P bildet verst i artikkelen ser du etterforskeren brer p et slags papir:

https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...s/72470080/amp
Citera
2020-06-02, 00:39
Medlem
Citat:
Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet p AEs telefon en eller flere ganger i lpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vrt involvert i dette, s tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til bli flyttet p.

Hvis han har bestilt leiemord, tror du ikke det er aller mest sannsynlig (og viktig bde for ham selv og for de som fikk oppdraget) at han ikke fikk vite noe som helst om det som foregikk der hjemme mens han var ute?
Citera
2020-06-02, 00:41
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Visst gr det att framkalla en ddlig insulinchock med en verdos insulin, men det r fr det frsta inte direkt s att offret faller i koma med nlen fortfarande inne, inte utan att f det intravenst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet knna av att det hade blivit fr mycket insulin, och hinna ta ngra sockerbitar innan h*n fll i ngon koma.

Och fr det andra var ju scenariot hr att AEH skulle ha injicerat sig sjlv med en verdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. D skulle hon naturligtvis lgga injektionen som hon brukade - med strsta sannolikhet i underhudsfettet p buken.

Ja,du virker ha mer koll p dette her enn meg! Ble nok litt for mye inspirert av denne serien fra Spania med Finske ofre. Der var det en morder som satte spryter som var tatt med til boligen.
Citera
2020-06-02, 00:43
Medlem
Citat:
Visst gr det att framkalla en ddlig insulinchock med en verdos insulin, men det r fr det frsta inte direkt s att offret faller i koma med nlen fortfarande inne, inte utan att f det intravenst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet knna av att det hade blivit fr mycket insulin, och hinna ta ngra sockerbitar innan h*n fll i ngon koma.

Och fr det andra var ju scenariot hr att AEH skulle ha injicerat sig sjlv med en verdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. D skulle hon naturligtvis lgga injektionen som hon brukade - med strsta sannolikhet i underhudsfettet p buken.

Er det endelig bekreftet av flere at AEFH hadde diabetes? Snnen har det, men flere her i trden har avvist at AEFH har det.
Citera
2020-06-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
Ja,du virker ha mer koll p dette her enn meg! Ble nok litt for mye inspirert av denne serien fra Spania med Finske ofre. Der var det en morder som satte spryter som var tatt med til boligen.

Vi har vrt innom dette fr, og da foreslo jeg muligheten for at GM byttet ut insulin med gift. Fiffig mte gi seg selv alibi p, hvis det er TH.
Citera
2020-06-02, 00:47
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke, men kanskje AE overtok THs smarttelefon som han ikke likte?

I samtalen ppekte Hagen blant annet at han bruker en eldre Nokia, fordi han ikke likte smarttelefonen han tidligere hadde hatt. Han brukte videre betegnelsen teknologisk tilbakestende om seg selv.
https://www.tv2.no/a/11471039/

Ikke vet jeg, men det m ha vrt omvendt nr det gjaldt selve telefonnummeret. TH sto registrert med AEFHs mobilnummer i en skyteklubb ifjor vr ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in