2020-06-02, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Definer snart? : )

Jeg tenker i morgen, juli eller august. Tror ikke Tom H*gen og medhjelperne hans blir noe sterkere mentalt, om tiden gr. Jeg tror heller ikke Politiets sak blir noe drligere av at tiden gr...

Men enig - er ikke lenge igjen n fr det smeller.

TH skal i avhr denne uka s ting kan skje.
Citera
2020-06-02, 00:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Du legger litt til side at tingretten sa at han burde sitte i varetekt.
Det er jo ikke slik at lagmannsrettens avgjrelse er mere riktig enn tingrettens, men man har bare ftt en ny sjanse.
Jo, det bygger hela rttssystemet p att den faktiskt r. Annars skulle hela systemet med verklagande till hgre instans vara meningslst. Visst r det s att lagmannsretter/hovrtter i enskilda fall kan befinnas ha varit ute och cyklat (i Sverige gr vi inte p brtur, vi cyklar i stllet ) men det finns tre goda skl till att a priori betrakta ett utslag i en hktningsfrhandling i lagmannsretten som plitligare n det i tingretten:

1) En lagdommer i lagmannsretten r i snitt mer meriterad n en dommer i tingretten. (Och s kan ju ocks ngon av de tre som dmmer vara lagmann, och drmed nnu mer meriterad.)

2) Ett verklagande behandlas av tre lagfarna domare som diskuterar rendet inbrdes. Det ger i sig en hgre kvalitet p utslaget n om en ensam underrttsdomare sjlv prvar hktningen. Den kollegiala diskussionen r en mycket viktig del av en verrtts behandling av ett verklagande.

3) tminstone i Sverige lgger hovrtterna ner klart mer tid p att prva ett verklagande n vad tingsrtten kan lgga p rendets behandling i frsta instans, och det skulle frvna mig mycket om det inte vore detsamma i Norge.

Citat:
Noen ganger dmmer lagmannsretten strengere enn tingretten og noen ganger mildere.
S r det, men detta sger ju i sig inte att det inte skulle vara hgre kvalitet p lagmannsrettens utslag n p tingrettens.

Citat:
Nr de gikk til retten for f varetekt, s var det bare for f han i varetekt og ikke dmt, og da ga de minst mulig informasjon, men nok til at de fikk han satt i varetekt. Det var en hemmelig etterforskning m du ikke glemme.

S som jag har frsttt det norska systemet med hemliga efterforskningar (som i sig r helt frmmande fr svensk rttstradition) r de bara hemliga fr den misstnkte, inte fr domstolen, och att inte frelgga domstolen all relevant bevisning man har r inte bara riskfyllt och dumt, utan faktiskt ocks olagligt.

Citat:
Etterforskningen er jo langt fra ferdig, og de har jo ikke kommet med alt de skal komme med. Det gjenstr flere avhr og arrestasjoner.
S r det frvisso. Men ska det ha en chans att bli ngot tal av, mste frunderskningen, svitt jag kan frst saken, minst antingen a) hitta ett lik b) sprcka TH:s alibi eller c) f ett erknnande frn ngon inblandad. Det verkar vara en bit kvar dit.
Citera
2020-06-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det bekreftes i media/NRK at den siste telefonsamtalen IKKE var med ektemannen, slik noen fortsatt synes tro.

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysn...ona-1.15017182

Fint f det p det rene.

Noen som vet om NRK er bytta ut med VG i politiets mediestrategi? Eller hva er greia? Er det bare Runar Henriksen Jrstad som jobber p med saken?
Citera
2020-06-02, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
TH skal i avhr denne uka s ting kan skje.
Ja, de skal vel f svar av han, bruke noen uker p kontrollere det mot bevis og det frste avhret (sikkert bytta p forklaring)

Da gr det utfor.
Citera
2020-06-02, 00:17
Medlem
Citat:
Ja, de skal vel f svar av han, bruke noen uker p kontrollere det mot bevis og det frste avhret (sikkert bytta p forklaring)

Da gr det utfor.

Jeg tipper han vil nekte forklare seg, iallefall p enkelte sprsml.
Citera
2020-06-02, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det bekreftes i media/NRK at den siste telefonsamtalen IKKE var med ektemannen, slik noen fortsatt synes tro.

https://www.nrk.no/norge/nye-opplysn...ona-1.15017182

Fint f det p det rene.

Noen som vet om NRK er bytta ut med VG i politiets mediestrategi? Eller hva er greia? Er det Runar Henriksen Jrstad som jobber hardt for innsideinfo?
Citera
2020-06-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octopus8b
Jeg tror at TH snakket sant da han sa at han ikke hrte telefonen da han forskte ringe til AE kl 13.46. og da han sa at han oppdaget telefonen da han var p vei ut av huset.

Det er ikke logisk skulle lyve om dette.

Og dette betyr (hvis det viser seg at noen flyttet p AEs telefon en eller flere ganger i lpet av dagen) slik jeg ser det, at TH ikke er involvert i forbrytelsen. Hvis han hadde vrt involvert i dette, s tror jeg at han hadde hatt kjennskap til slike detaljer som bl.a. det at telefonen kom til bli flyttet p.
Citera
2020-06-02, 00:21
Medlem
Nyvaakens avatar
Citat:
Jeg har lest meg opp. Dette er det siste innenfor forensic technology. Virker som om Google ikke har perfekt tracking, men den fanger opp signaler hele tiden - "every few minutes" som New York Times skriver.

Hvordan den posisjoner geografisk en mobil vet jeg ikke, men fr inntrykk av at detaljnivet er ganske hyt! Det ser man av grafikken i New York Times-artikkelen. Les den!

But despite the drawbacks, detectives noted how precise the data was and how it was collected even when people werent making calls or using apps both improvements over tracking that relies on cell towers.

https://www.nytimes.com/interactive/...ng-police.html
https://www.mprnews.org/story/2019/0...earch-warrants

Lurer p om dette gjelder alle typer mobiler? og om det spores p mobiler som ikke er koblet opp til internet og Wifi ogs? Brukte hun smartphone? kan hun ha brukt mobil uten internet?
Citera
2020-06-02, 00:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyvaaken
P statskanalen vr NRK sendte de en spennende krim serie,der Insulin blir brukt og de faller i koma straks! Sprutene ble skaffet fra en med tilgang til snt.

Ikke sikkert det gr se fra Sverige? Anbefales:
https://tv.nrk.no/serie/mordene-paa-solkysten
Visst gr det att framkalla en ddlig insulinchock med en verdos insulin, men det r fr det frsta inte direkt s att offret faller i koma med nlen fortfarande inne, inte utan att f det intravenst i alla fall, och en van diabetiker skulle med all sannolikhet knna av att det hade blivit fr mycket insulin, och hinna ta ngra sockerbitar innan h*n fll i ngon koma.

Och fr det andra var ju scenariot hr att AEH skulle ha injicerat sig sjlv med en verdos insulin i tro att det var hennes vanliga dos. D skulle hon naturligtvis lgga injektionen som hon brukade - med strsta sannolikhet i underhudsfettet p buken.
Citera
2020-06-02, 00:23
Medlem
Uansett hrir mye jeg vrir og vrenger p dette s sitter jeg igjen med en GM.

" Utenfor huset l drmatta skjevt, og inne sto lysene p, noe Hagen reagerte p. P badet fant han konas klr, og like ved fant han slepespor. " Selv mobiltelefonen la han merke til l et sted den ikke burde ligge.
Opplysningene virker p meg som " altfor " detaljerte. Mistenkelig detaljerte.
Alt dette la TH nye merke til da hans kone var forsvunnet og han hadde lest i ro og mak side opp og side ned at flere sider fra " kidnapperene ". Etter ca 40 minutter i boligen, samt etter at hans snn ( ut fra hva man kan tyde p her fra fb ) tok TH kontakt med politiet.
Da hadde han ogs lett etter sin kone i huset. Ropt etter henne og ringt etter henne fra fasttelefonen i huset.
Svigersnnen finner det best forlate Norge. Mulig han ogs sto p listen.
Slik EJB er beskrevet her p fb er han et godt menneske.
Ut fra det som er beskrevet om TH, s er det svrt naturlig at dersom han er GM helt klart ville ha gjort billige innkjp av Sproxsko samt det rimeligste man kan finne p Clas Ohlson.
At gifteringen er fjernet " kan " ogs tyde p at gullringen hennes ikke skulle g " tapt ". Gull = penger.
Det aller viktigste n er finne AEH.
Citera
2020-06-02, 00:24
Medlem
Citat:
Lurer p om dette gjelder alle typer mobiler? og om det spores p mobiler som ikke er koblet opp til internet og Wifi ogs? Brukte hun smartphone? kan hun ha brukt mobil uten internet?
Jeg vet ikke, men kanskje AE overtok THs smarttelefon som han ikke likte?

I samtalen ppekte Hagen blant annet at han bruker en eldre Nokia, fordi han ikke likte smarttelefonen han tidligere hadde hatt. Han brukte videre betegnelsen teknologisk tilbakestende om seg selv.
https://www.tv2.no/a/11471039/
Citera
2020-06-02, 00:26
Medlem
Citat:
Jeg tipper dette er aktuelt om hun hadde smart phone og den var koblet til wifi.
Hun hadde garantert smart phone, alle bortsett fra TH har det. WIFI er mer usikkert.
Var hun koblet til eller ikke? Mine foreldre p 70 pluss r er mye koblet til... fr sj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in