Citat:
Ursprungligen postat av
Legokatt
Totalt sett mener jeg det er ca 0.1 % sjanse for at dette er ekte kidnapping. Amatrer eller ei
Er vel snart bare TH og de voksne barna som tror p dette enda
Citat:
Synes du at kommunikasjonen ihht krypto-opplegget tilsier at det er snakk om ekte kidnapping? Ekte kidnappere ville ha kommunisert mye hyppigere for f betalt lsepenger.
Det har forekommet nok kommunikasjon til at eventuelle kidnappere har ftt utbetalt 10-15 millioner kroner.
Det er en meget stor utbetaling. Tatt i betraktning det uvanlig store belpet som var lsesummen i utgangspunktet, s er det en god deal for et lite kidnappingsteam med minimal ressursbruk.
Citat:
De ville ikke ha gitt seg uansett om det ble sendt feil melding ved frste kommunikasjon.
Greit at politiet mulig trodde p ekte kidnapping helt i starten, men det er kommet mye annen informasjon i ettertid som gjr at dette virker veldig usannsynlig.
Politiet mener krypto-oplegget virker amatrmessig, lite kommunikasjon, samt innhold i trusselbrev viser at de som str bak har inngende kjennskap til TH's situasjon. 4 % av hans formue, det nevnes "ny PC" og at han kan selge assets eller lne fra bank hvis han ikke har cash.
Nr jeg sier at kidnappingen hadde liten ressursbruk, s er det p grunnlag av manglende ressurser bde intellektuelt sett og p grunnlag av antall personer som er involvert. Jeg tror at gjerningen er utfrt av amatrer, ca 3-4 personer med stor gjennomfring- og voldskapasitet.
At lsesummen tilsvarer 4% av THs formue, kan forklares med at kidnapperne nsket bruke det som et slags pvirkning i forhold til THs utbetalingsvilje - en slags psykologisk forhandlingsteknikk.
Jeg tror ikke det krever s mye hacke en Pc, at Pc'n nevnes i trusselbrevet sier ikke noe om hvor vidt eventuelle kidnappere er proffosjonelle eller ikke.
Mten det forklares hvordan TH skal gjennomfre utbetalingen kan kanskje si noe om kidnappernes ressurser intellektuelt sett. Som sagt, jeg tror at kidnappingen ble utfrt av amatrer.
Planen var kanskje at det skulle vre minst mulig kommunikasjon, og at det ikke skulle vre rom for forhandle ned summen. Kanskje var det derfor kidnappingsofferet ble drept, slik at kidnapperne hadde all verdens tid. La vre kommunisere, satse p at TH omsider betalte hele belpet.
Kanskje det var en fordel om TH ikke hadde alibi? Men det gikk i sfall galt...
N har TH gtt ut med at han er villig til betale hele lsesummen. Politiet har siktet TH, og det var kanskje den flaksen kidnapperne trengte, men det kan selvsagt vre andre grunner til at TH nsker betale.
Familien nsker f vite hva som har skjedd, derfor ble det ogs lovet dusr. Det er viktig for familien ha en grav g til.
Penger snakker forhpentligvis!
Citat:
Bilder fra nettavisen viser ogs hvor god innsikt naboer har. Ekte kidnapping ville vrt ekstremt risikofylt hvis de ikke var kjent med at nabo var bortreist.
Det er ikke innsyn p den siden av eiendommen som vender mot vannet.
Citat:
Politiet har saumfart kriminelle miljer i Norge og det har ikke kommet frem noe. Ingen kred i kriminelle miljer for kidnappe eldre dame.
I Norge?
Politiet har ingen kontroll over hvem som er i Norge til en hver tid (dvs se bort fra n i disse Coronatider). Grensene er pne, og det er mange kriminelle bander som opererer p tvers av grensene. For mange av disse er menneskeverd en helt annen sak, s her er jeg ikke enig.
Citat:
Hvordan kunne ekte kidnappere vite at ikke ingen var p vei p besk til henne, eller at hun ikke satt i en telefon nr de gikk inn.
Generelt veldig hy risiko dra inn i et boligfelt og kidnappe en eldre dame uten inngende kjennskap til AEH og familien. Ekte kidnapping stemmer heller ikke med liten interesse for kommunikasjon i ettertid.
Jeg tror at kidnapperne rygget opp mot baksiden av huset, og ankom huset til fots ved den siden av huset som vender mot vannet.
De hadde overvket huset, bde den morgenen og tiden fr, og visste at AEH var alene hjemme.
De s at AEH var opptatt p mobiltelefonen, og mtte derfor vente noen minutter, slik at AEH ikke fikk muligheten til varsle noen.
Kidnapperne var i tillegg villig til ta risiko.