2020-08-21, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstr at det er vanskelig svare p sprsmlene som jeg stilte.

Fetad: Nei.

Really ?

Det er vel frst og fremst politiet som er sikre p at TH er involvert i drapet, de du har klagd p her i mer enn 400 innlegg.
Citera
2020-08-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Media blir felt i PFU, gang p gang, og gjerne de store aktrene. Dette skyldes ikke manglende forstelse av regelverket, men en konsekvens av at strikken strekkes stadig lenger. De fleste redaksjoner har opplevd nedbemanninger. Det blir mindre tid til g i dybden, samtidig som det blir et stadig sterkere press p vre frst ute. Jeg har nrmest gitt opp media. Og det gjelder ikke bare de norske, de svenske er ikke bedre. Avisene er avhengige av annonsrer, og henvender seg til medier som har mange lesere. Media bruker click-baits for tiltrekke seg lesere. Jeg opplever stadig oftere at overskrift og brdtekst/ingress er misvisende og villedende og ikke samsvarer med artikkelens innhold. Mange mennesker tar seg ikke tid til lese hele artikler, og kan flgelig f et skjevt syn p for eksempel en straffesak. I tillegg benyttes stadig oftere betalingsvegg, man spisser overskriftene for lokke leseren til abonnere.
Tilbake til PFU: Hver gang et mediehus blir felt, er man programmessig ute og beklager. Man legger seg flate, og bedyrer at n er det viktig lre av dette. Dette er lite troverdig i mine yne. Beklagelsen kan ikke vre s veldig dypflt, mener jeg, s lenge disse overtrampene fortsetter. Gang p gang!
Jeg tror at du har rett i det som du skrev her. Hva kan eventuelt gjres for f til en positiv endring p disse tingene?
Citera
2020-08-21, 16:26
Medlem
Citat:
Jeg ser ikke at du svarte p det som jeg spurte om. S hvorfor siterte du mitt innlegg?
Til ditt innlegg kan jeg kommentere at jeg ikke kan huske ha lest at noen her i denne diskusjonstrden har skrevet at de er helt sikre p at TH er uskyldig.

Til ditt innlegg kan jeg kommentere at jeg ikke kan huske ha lest at noen her i denne diskusjonstrden har skrevet at de er helt sikre p at TH er skyldig, men at de tror han er det. Er vel ikke mange her inne som faktisk vet hvis de ikke er GM.
Citera
2020-08-21, 16:29
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes at enkelte detaljer peker mot at TH har vrt helt alene, bde om planlegging og forbrytelsen.

Eventuelle medhjelpere har vrt forledet eller presset til lyve til fordel for TH. TH kan ha presentert en historie om at AEH slo seg fullstendig vrang p natt til 31. oktober, ropte og skrek og slo mot han, og da TH forskte roe henne ned falt hun ned trappen og dde. Og, la oss si at det finnes en forhistorie med vold og oppringinger til ndnummere. TH forsto at han ville bli mistenkt for ha drept henne. Kanskje bli tiltalt og dmt for uaktsomt drap. Og det vil han ikke ta sjansen p.

Eventuelle medhjelpere tror at det har vrt en tragisk ulykke, og de lyver til fordel for TH for skne familien fra at TH risikerer bli drapsdmt p feil premisser.

Men s er det planleggingen, kryptokontoene, kidnappingsrigget, Futurum-mennene, bilene som har kjrt langs gangveien mellom huset og fiskebryggen den morgenen. Hvor mye av dette kan TH ha iscenesatt selv i lpet av natten.

Kontakten med RU kan ha frt til at TH opprettet en hemmelig Monero-konto. For skjule penger for skatteetaten, eksempelvis. Men s er det bitcoin-kontoene. Nei, jeg vet ikke. Kryptorigget er satt opp av noen som behersker litt av kryptovaluta-verden, men som har stor hull i kunnskapene. Det passer kanskje p TH selv. Kanskje.

Trusselbrevet er hastverk. Kryptorigget mangler kvalitetssikring og er totalt uegnet og veldig avslrende. Stagingen i huset er ufullstendig og har tydelige mangler. Vitner slepesporet om at tidsskjemaet sprakk fullstendig nr det kom til vasking av spor etter drap. Det finnes spor etter blodvask i huset.

Kan drapet vre halvveis planlagt, og en opportunist som TH kan greie fullfre kidnappingsrigget i lpet av natten eller morgentimene forsvinningsdagen. Kanskje.

Og hvor har han gjort av AEH. Jeg har svrt vanskelig for tro at han har involvert andre til skjule liket.
Her viser du litt av hvor usannsynlig mange teorier angende TH blir.

Truselbrevet var et hastverk. TH fullfrte kidnappingsrigget i lpet av natten. Medhjelpere presset av TH til lyve.

Alle skjnner at trusselbrev er nye gjennomtenkt og bearbeidet. Det er snakk om 5 sider med informasjon, inkludert nye oppskrift p hvordan betale i kryotovaluta.

Nettavisen 29.07.2020:
Men politiet tror ikke at det er et reelt trusselbrev. Nettavisen fr opplyst at flgende punkter har vrt diskutert blant etterforskerne:

Sprket som er brukt. De fem sidene er skrevet p en blanding av norsk, svensk og engelsk. Teksten viser at det er gjort forsk p bevisste sprkfeil. Alts ikke feil en person gjr som ikke har norsk eller svensk som sitt morsml.

Det er mye fokus p penger/konomi i brevet og brer preg av vre businesspreget, ikke en kidnapping.

Handlingen virker usedvanlig godt forberedt. Iflge Nettavisens opplysninger har ikke politiet kartlagt noen i Norge, eller med tilknytning til Norge, med en slik kapasitet.

Tiden som er gtt. Politiet mener reelle kidnappere ville har krevd pengene for lenge siden. I stedet har det vrt pfallende liten vilje til ha kontakt med Tom Ha*gen og familien."
Citera
2020-08-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Til ditt innlegg kan jeg kommentere at jeg ikke kan huske ha lest at noen her i denne diskusjonstrden har skrevet at de er helt sikre p at TH er skyldig, men at de tror han er det. Er vel ikke mange her inne som faktisk vet hvis de ikke er GM.
Fetad: Da har vi kanskje ikke lest de samme innleggene? Jeg har lest at noen i innlegg her har skrevet at TH ER skyldig, og de skriver ikke bare at de tror at TH er skyldig.
Citera
2020-08-21, 16:31
Medlem
Legokatts avatar
Detaljer fra trusselbrev

"Om du involverer politi og media, du putter press p oss, for mye press p oss, vi velger frihet fremfor penger. Vi tar ned risiko ved drepe og kvittes med kroppen til Anne Elis*abeth Hagen og forsvinne"

Tolkning:
"du putter press p oss", "for mye press p oss", "vi tar ned risiko"
Oss / vi = GM og en fanget / kidnappet AEH.

"vi velger frihet fremfor penger"
AEH er fanget. "Frihet" for AEH i denne sammenhengen = dden.
"fremfor penger" kan tolkes slik at hvis politiet kontaktes vil AEH bli drept uansett om det betales penger.

"drepe og kvittes med kroppen":
Hadde det vrt flere GM ville det vre mest naturlig benytte ordet "oss" etter "kvitte" = "kvitte oss med kroppen" da ordene "oss" og "vi" er benyttet fire ganger korrekt grammatisk i samme avsnitt. Dette tyder p at GM som skrev trusselbrev har slyfet ordet "oss" etter "drepe og kvitte" med vilje.
"kvitte oss" blir byttet ut med "kvittes" - kan tyde p "kvitte seg" - i overfrt betydning "kvitte meg". Dette kan tyde p 1 stk GM. Kan tolkes som "jeg skal kvitte meg med kroppen"

"Ingen cash om hnd, ikke vr problem, du selger assets eller lne fra bank":
GM har inngende kjennskap til hvordan TH m skaffe pengene.

"Alternativa du kjp helt nytt PC"
"Pass p gjr med helt nytt PC, virus i PC vil stjele monero":
PC nevnes tre ganger - viktig beskjed. Tyder p at gammel PC er risikabel bruke pga at den er utdatert / virusinfisert. Kan vise at GM har vrt i boligen til TH og AEH.

"Om du flger instruksjon, nr du fr kona di tilbake s kan du s klart kontakte politiet, det er bare rettferdighet":
GM viser vennlighet - GM setter seg selv i TH's situasjon og snakker til han som en "venn". Kan tyde p en GM som kjenner TH.

Truselbrev sett gjennom en slik tolkning kan tyde p at AEH skulle "kidnappes" og holdes fanget. Det var 1 stk GM som hadde kjennskap til TH og AEH. GM hadde vrt i S4 i tiden fr hendelsen. GM kjente til hvordan TH mtte skaffe pengene. GM kjente TH.
Citera
2020-08-21, 16:33
Medlem
Citat:
Fetad: Da har vi kanskje ikke lest de samme innleggene? Jeg har lest at noen i innlegg her har skrevet at TH ER skyldig, og de skriver ikke bare at de tror at TH er skyldig.

So what ?

At de tror at TH er skyldig er helt OK, og ikke kom her og gjr det til et moralsk sprsml.
Citera
2020-08-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
Til dere som formidler at dere er helt sikre p at TH er uskyldig i drap og dere som kritiserer politiet hvordan vil dere reagere dersom det blir bevist at TH er skyldig i drap?
Vil dere endre p hva dere tenker og tror og skriver om politi og andre mennesker i andre uoppklarte saker i fremtiden?

Jeg har aldri hevdet at TH er uskyldig. Dette er noe jeg har understreket flere ganger. Nr det gjelder fremtidige saker, s vil jeg vurdere disse p samme mte som jeg har gjort i denne trden. Man veier for og imot. For meg er uskyldspresumsjonen veldig viktig. Dette er et veldig viktig prinsipp i rettssystemet:

https://no.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo
Citera
2020-08-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Detaljer fra trusselbrev

"Om du involverer politi og media, du putter press p oss, for mye press p oss, vi velger frihet fremfor penger. Vi tar ned risiko ved drepe og kvittes med kroppen til Anne Elis*abeth Hagen og forsvinne"

Tolkning:

"fremfor penger" kan tolkes slik at hvis politiet kontaktes vil AEH bli drept uansett om det betales penger.

Hadde det vrt flere GM ville det vre mest naturlig benytte ordet "oss" etter "kvitte" = "kvitte oss med kroppen" da ordene "oss" og "vi" er benyttet fire ganger korrekt grammatisk i samme avsnitt. Dette tyder p at GM som skrev trusselbrev har slyfet ordet "oss" etter "drepe og kvitte" med vilje.
"kvitte oss" blir byttet ut med "kvittes" - kan tyde p "kvitte seg" - i overfrt betydning "kvitte meg". Dette kan tyde p 1 stk GM. Kan tolkes som "jeg skal kvitte meg med kroppen"

PC nevnes tre ganger - viktig beskjed. Tyder p at gammel PC er risikabel bruke pga at den er utdatert / virusinfisert. Kan vise at GM har vrt i boligen til TH og AEH.

"Om du flger instruksjon, nr du fr kona di tilbake s kan du s klart kontakte politiet, det er bare rettferdighet":
GM viser vennlighet - GM setter seg selv i TH's situasjon og snakker til han som en "venn". Kan tyde p en GM som kjenner TH.

Truselbrev sett gjennom en slik tolkning kan tyde p at AEH skulle "kidnappes" og holdes fanget. Det var 1 stk GM som hadde kjennskap til TH og AEH. GM hadde vrt i S4 i tiden fr hendelsen. GM kjente til hvordan TH mtte skaffe pengene. GM kjente TH.
Interessante betraktninger! :-) Tenker du at det kan hende at det kun var 1 stk GM involvert i forbrytelsen og at GM var ute etter innkassere lsepenger?
Citera
2020-08-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Detaljer fra trusselbrev

Tolkning:

Mange gode poeng
Citera
2020-08-21, 16:42
Medlem
Citat:
Jeg forstr at det er vanskelig svare p de sprsmlene som jeg stilte.

Fetad: Nei.

Har ingen vanskeligheter med svare p dette jeg for min egen del. Jeg vurdere alle saker jeg flger med p likt som denne saken ut i fra de bevis eller indisier som til enhver tid foreligger.

Nr jeg legger sammen alle indisier i denne saken s er det mye som peker p TH. Det vil si en sannsynlighetsovervekt at TH er GM eller medvirkende GM i drapet p AEH.

For meg s handler det lite om hvem som har rett eller galt i hvem som er GM i saken, men ett viktigere poeng er at AEH blir funnet og saken ser sin lsning. Prrende fr en grav g til samt at samfunnet gir GM straff og Konsekvensene blir da allmennpreventive.

Fornyd med svaret?🙂
Citera
2020-08-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Jeg har aldri hevdet at TH er uskyldig. Dette er noe jeg har understreket flere ganger. Nr det gjelder fremtidige saker, s vil jeg vurdere disse p samme mte som jeg har gjort i denne trden. Man veier for og imot. For meg er uskyldspresumsjonen veldig viktig. Dette er et veldig viktig prinsipp i rettssystemet:

https://no.wikipedia.org/wiki/In_dubio_pro_reo

Har jeg hevdet at du har hevdet dette? Hvor str det? Forvrig helt enig i det meste over.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in