2020-10-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sundayleague
Nei. Hun kaller han brutal. Brutal defineres som hensynsls. Voldelig defineres som fysisk eller psykisk overgrep. Det er vidt forskjellige begreper.
Ja jeg vet. Bare meg som skrev feil. Men jeg kunne godt sagt at et hardt grep var brutalt og brukt det om noe fysisk.
Citera
2020-10-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er ingen tvil om at politiet mener ha spor som knytter Tom Hagen direkte til drapshandlingen.

S er sprsmlet, nr skjedde drapet? I tidsrommet mellom 09:30 og 10:00, som TH hevder selv?

Eller skjedde drapet tidligere, og livsbevisene og alibisamtalen ble forfalsket?

Ut fra det vi vet, og ut fra det politiet har fortalt s langt, er det 09:16-samtalen som er det siste sikre livsbeviset fra AEH.

Men vi vet ikke hva politiet har registrert av trafikk opp og ned gangveien i lpet av natten. Kanskje var det ingen trafikk som er synlig p videokameraene p andre siden av Langvannet. Eller kanskje det finnes opptak av biler som har kjrt opp og ned gangveien i lpet av natten og morgentimene. Tidligere enn den ryggende bilen 09:05.

Og kanskje det finnes annen mobilkontakt, i lpet av natten, eller i morgentimene, eller samtaler eller oppringinger fra fasttelefon. Politiet har ikke sagt noe om telefontrafikk tidligere enn samtalen med lnningsansvarlig. Og politiet har heller ikke sagt noe om Tom Hagens telefontrafikk den dagen. Utover de tte oppringingene til AEH. Hvem andre som har ringt Hagen. Og hvem Hagen selv har ringt opp.

Det er mye vi ikke vet her. Vi kan ikke utelukke at tidslinjen for drapshandlingen kan bli forskjvet.

Hvis drapstidspunktet skulle bli flyttet til feks fr klokken seks den morgenen, vil bde livsbevisene og Tom Hagens alibi falle fullstendig bort.

Jeg sier ikke at det er snn. Men at det kan vre snn.

Det som er av helt avgjrende betydning, er vite hvem som var lnnsansvarlig. Det er ikke bekreftet at det var MB, det er ikke engang bekreftet at hun var ansatt. Hvis VE stod bak samtalen med AEH, er jo det av helt avgjrende betydning. Det vil jo sette saken i et helt annet lys. Poenget er: Vi vet altfor lite til ha helt bastante oppfatninger om skyldsprsmlet.
Citera
2020-10-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsBulldog
Noen synonymer til ordet "brutal": dyrisk, umenneskelig,straffe, grusom,ond, uflsom, bestialsk, uflsom, listen er lang som et vondt r!

Hon kan ha sagt s till en nra vninna som hon vet kan tolka hennes ord p rtt stt och stta dem i sammanhang.
Inte skert hon skulle (i s fall) ha kallat TH brutal till en utomstende eller en slkting
som hon inte knde vldigt vl och umgicks med.
Hon kanske d istllet sagt "Ja det har sina sidor att leva med TH!"

Man mste frga ocks om hon ofta sagt "brutal" om TH, s att det till slut liknar ett rop om hjlp.
Eller om hon bara ville illustrera hans brist p knslor fr speciella angelgenheter.

Det r skillnad det!

"Han r inte klok!" r ngot som jag tror mnga kta fruar sagt om sina mn till och frn!
Citera
2020-10-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Etter politiet friga huset sa politiet at de hadde et klart syn p hendelsesforlpet. De forklarte ikke. Men han ble ikke fri siktelsen. Dvs at de har kvernet alle spor og ulike teorier for se om de feller eller fritar. De leter aktivt etter noe som fritar TH. Klarer de ikke finne det, s holder de fast ved siktelsen.

Men saken er at de trenger TH i avhr for hans forklaring m prves mot hendelsesforlpet og indisiene for sjekke om han lyger. Nr han forsvinner i lpet av dagen, de sier at de ikke vet hvor han er - og han ikke vil snakke mer, s er det vanskelig f bekreftet +/- noe. Samme med barna. Er han uskyldig s kunne han bare svart snn at han ble ferdig med det. Det m da vre kjedelig og ydmykende at dette strekker seg over flere r. Hva tjener han p det? Hvis han er uskyldig. Det dummeste du kan gjre om du blir uskyldig beskyldt for mord er sette seg ned i en krok og snurpe munnen igjen i flere r. Han delegger for seg selv i s tilfelle. Er han skyldig kan han derimot tjene p taushet. Men mistanken henger p pga oppfrselen.

Men r det s att han verkligen frsvann frn arbetet under loppet av dagen och att varken han eller kolleger kunde frklara att det var s, nr och varfr?

Har ingen svarat p frgan om han varit dr hela dagen eller vad han kan tnkas ha gjort om han
var borta en stund?
Citera
2020-10-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Du m gjerne gjenta denne pstanden til du blir bl, men du har ikke dekning for skrive dette "p et tidspunkt der hun sannsynligvis forberedte skilsmisse, en skilsmisse som sannsynligvis ville ha kostet milliardren flere hundre millioner."

Det vi med sikkerhet vet, er at AEH signerte seperasjons/skilsmissepapirer i 2012(?)
Det kan godt vre at det var et konfliktfylt forhold p denne tiden. Papirene kunne ha blitt sendt inn til rette instans, uten THs underskrift. Jeg synes det er dryt pst, slik enkelte gjr, at AEH var fastlst i S4. hevde at hun ikke evnet komme seg ut av et konflikt fylt ekteskap, er en kraftig undervurdering av AEH. Hun kunne ha flyttet ut av hjemmet, hun hadde ftt hjelp til ny bolig, i verste fall kunne hun ha bodd midlertidig hos et av barna. Det er selvsagt ikke slik at AEH hadde havnet p gata! Jeg har inntrykk av at AEH var en klok og selvstendig kvinne. redusere henne til et mehe som ikke greide ta tak i noen ting, er rett og slett forstemmende!
Men det er klart, hvis man er veldig gira p at TH er skyldig, kvier man seg ikke for underbygge pstander med rykter og sladder. Alt kan selvsagt ikke kildebelegges. Noen kan pberope seg inside info, men haken ved det, er skille mellom hva som er sann info, og det som hvem som helst kan pst seg sitte inne med av opplysninger. Det er endog blitt hevdet at AEH mtte betale husleie i S4. Ja, det kan teoretisk sett vre mulig, men hvor stor er sjansen for at pstanden holder vann? Den kan likevel slenges ut i trden, og det kan vre store sjanser for at den som "sjokkerte" med den opplysningen, vet at dette er oppspinn. Slenger man ut en p stand om at AEH var innelst i en kjellerbod mens TH var p jobb, tas dette for god fisk. Dette brukes til skape et bilde av TH som demon. Det kan hende at han er "fanden p flat mark", men det vet vi faktisk ikke per n.

Nettopp snne inside opplysninger som vi har ftt her har vist seg stemme. Nr det kommer fra rette vedkommende. S jeg avviser ikke dette. Det ble ogs hevdet med res ord kors p halsen at hun hadde vrt hos advokat i denne forbindelse. Noe var p gang n.

Sterke kvinner blir ogs utsatt for snne menn og mennene klarer frata kvinnene troen p at de klarer seg. Det er ikke negativt om AE. Det er hvordan disse mekanismene fungerer p mennesker. Etterp, nr de er kommet til hektene igjen, kan de si at han hadde snn makt. Det m nesten noe ekstraordinrt til, eller hun kan ha venninner som pusher og hjelper.
Citera
2020-10-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Ja jeg vet. Bare meg som skrev feil. Men jeg kunne godt sagt at et hardt grep var brutalt og brukt det om noe fysisk.

Jag ocks, kan bruka ordet "brutal" som ngot fysiskt.
"Han slog henne p ett brutalt stt" kan man sga.

Hon kan ha menat att han vill "ha sin vilja igenom p ett brutalt stt", s kan man ocks anvnda ordet brutal.

Hans negativa sida kan ha blivit knnbar fr henne under en viss tid och hon kan ha illustrerat det med "Han r brutal" eftersom hon vntat ngot helt annat ifrga om hndelser, olika tankar om planering eller vad som helst.
Vninnan borde berttat i vilket sammanhang AEH sa detta, d r det lttare att frst vad hon menade.
Vninnan som knner AEH kan ju ha ngot intryck. Varfr sger hon inte mer?
Citera
2020-10-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men r det s att han verkligen frsvann frn arbetet under loppet av dagen och att varken han eller kolleger kunde frklara att det var s, nr och varfr?

Har ingen svarat p frgan om han varit dr hela dagen eller vad han kan tnkas ha gjort om han
var borta en stund?

De sa de visste at han var p arbeid om morgenen.
Men senere p dagen vet de ikke sikkert hvor han er. Gr ut i fra at da har de bevis at han var der en stund. Det tviler de ikke p.
Etter det vet de ikke helt sikkert hvor han er.
S dukker han opp igjen vet vi, fordi han sier til folk at han m reise hjem. Det har vi lest i avisene.
Citera
2020-10-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag ocks, kan bruka ordet "brutal" som ngot fysiskt.
"Han slog henne p ett brutalt stt" kan man sga.

Hon kan ha menat att han vill "ha sin vilja igenom p ett brutalt stt", s kan man ocks anvnda ordet brutal.

Hans negativa sida kan ha blivit knnbar fr henne under en viss tid och hon kan ha illustrerat det med "Han r brutal" eftersom hon vntat ngot helt annat ifrga om hndelser, olika tankar om planering eller vad som helst.
Vninnan borde berttat i vilket sammanhang AEH sa detta, d r det lttare att frst vad hon menade.
Vninnan som knner AEH kan ju ha ngot intryck. Varfr sger hon inte mer?

Det tror jeg venninner, hennes trofaste gode venninner har gjort allerede med en gang. En venninne sa til reporter at hun ikke ville fortelle til reportere. Jeg tror de vil holde tyst, ikke brette AE ut i media. Men politiet vet hva AE har sagt.
Citera
2020-10-20, 16:19
Medlem
Citat:
Det som er av helt avgjrende betydning, er vite hvem som var lnnsansvarlig. Det er ikke bekreftet at det var MB, det er ikke engang bekreftet at hun var ansatt. Hvis VE stod bak samtalen med AEH, er jo det av helt avgjrende betydning. Det vil jo sette saken i et helt annet lys. Poenget er: Vi vet altfor lite til ha helt bastante oppfatninger om skyldsprsmlet.

Ja du har rett.
Citera
2020-10-20, 16:37
Medlem
Farkostens avatar
Er det noen som har filosofert over navnet F*lkevik?
Hun het R*smussen da hun fr hun ble gift H*gen, og m da p et senere tidspunkt ha tatt etternavnet til sin biologiske far som mellomnavn.
Slike navneendringer kan jo vre en sken etter sin identitet, men ikke vet jeg. Siden det er hun som har disponert hytta til R*smussens ddsbo p Biri, s vitner jo det om en god relasjon med stefar og hans familie.
Citera
2020-10-20, 16:39
Medlem
Citat:
Du m gjerne gjenta denne pstanden til du blir bl, men du har ikke dekning for skrive dette "p et tidspunkt der hun sannsynligvis forberedte skilsmisse, en skilsmisse som sannsynligvis ville ha kostet milliardren flere hundre millioner."

Det vi med sikkerhet vet, er at AEH signerte seperasjons/skilsmissepapirer i 2012(?)
Det kan godt vre at det var et konfliktfylt forhold p denne tiden. Papirene kunne ha blitt sendt inn til rette instans, uten THs underskrift. Jeg synes det er dryt pst, slik enkelte gjr, at AEH var fastlst i S4. hevde at hun ikke evnet komme seg ut av et konflikt fylt ekteskap, er en kraftig undervurdering av AEH. Hun kunne ha flyttet ut av hjemmet, hun hadde ftt hjelp til ny bolig, i verste fall kunne hun ha bodd midlertidig hos et av barna. Det er selvsagt ikke slik at AEH hadde havnet p gata! Jeg har inntrykk av at AEH var en klok og selvstendig kvinne. redusere henne til et mehe som ikke greide ta tak i noen ting, er rett og slett forstemmende!
Men det er klart, hvis man er veldig gira p at TH er skyldig, kvier man seg ikke for underbygge pstander med rykter og sladder. Alt kan selvsagt ikke kildebelegges. Noen kan pberope seg inside info, men haken ved det, er skille mellom hva som er sann info, og det som hvem som helst kan pst seg sitte inne med av opplysninger. Det er endog blitt hevdet at AEH mtte betale husleie i S4. Ja, det kan teoretisk sett vre mulig, men hvor stor er sjansen for at pstanden holder vann? Den kan likevel slenges ut i trden, og det kan vre store sjanser for at den som "sjokkerte" med den opplysningen, vet at dette er oppspinn. Slenger man ut en p stand om at AEH var innelst i en kjellerbod mens TH var p jobb, tas dette for god fisk. Dette brukes til skape et bilde av TH som demon. Det kan hende at han er "fanden p flat mark", men det vet vi faktisk ikke per n.

Det ser ikke ut til at du forstr at noen menn heller dreper kona enn g med p skilsmisse. Ektepakten av 1993 er en sterk indikasjon p at TH tilhrer denne gruppen eiesyke og voldelige menn.

Omgivelsene oppfatter ikke, eller bagatelliserer, signalene om at AEH ble holdt under et strengt og umenneskelig regime. De omtaler n heller ekteskapet som konfliktfylt, i et forsk p forklare at de ikke forsto alvorligheten av undertrykkelsen de s med egne yne, og samtidig redusere egen skyldflelse og skam for at de ikke gjorde mer for sttte, hjelpe og beskytte AEH. Plutselig var det blitt for sent, AEH ble borte for alltid, sannsynligvis drept i hjemmet av sin ektefelle.

Det var bare for AEH flytte ut av hjemmet, skriver du. Vel. Iallfall 155 kvinner har i rene 2000 til 2020 ikke greid komme seg helskinnet vekk fra partneren, de ble i stedet drept, fr eller under eller etter selve flyttingen.

155 kvinner drept av partner eller ekspartner, i lpet av 20 r. Iflge VG partnerdrapsprosjekt. https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/

AEH var mest sannsynlig en av disse kvinnene som aldri kom seg vekk i live, men ble drept av ektefellen da de ville bryte ut.

Citat:

Jeg mener de lokale i trden har bekreftet at MB fremdeles var lnningsansvarlig da AEH forsvant, 31. oktober 2018. Hvordan situasjonen er i dag vet jeg ikke.
Citera
2020-10-20, 16:45
Medlem
Citat:

Tenker du da at isfall kunne den samtalen med lnnsansvarlig istedenfor ha vrt en lang prat(10 min?) mellom TH fra huset men med AE sin telefon, og med VE? Og at AE isfall allerede var dd p det tidspunktet? Og at i tillegg til det s lyver snn om 0914? Hvem ringte isfall til snn 0914? En fjerde person? P det tidspunktet hadde vel TH dratt fra huset.

Jeg tror egentlig at hvis det var noe sannsynlighet for at den samtalen med lnningsansvarlig ikke stemmer, ville Lagmannsretten kanskje ment at det var grunn til mistanke om at TH kan ha noe med denne saken gjre. Siden politi nsket varetektsfengsle TH vil jeg anta at de ville forskt alt de kan skape tvil rundt den samtalen isfall, hvis mulig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in