Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Vet da faen. Feil var det uansett.
Jeg forstr. Takk for grammatisk opplysning! :-)

Jeg vet ikke om det i noen dialekter er vanlig si "nr" i sammenhenger der det er grammatisk korrekt si "da"? Med tanke p hvis jeg siterte korrekt det TH sa i intervjuet.
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 00:37.
Citera
2020-12-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Jeg har sett p intervjuet av TH mange ganger n og jeg ser en mann i sorg.

Han er enten uskyldig og hvis han ikke er uskyldig, s har det skjedd i affekt. Har det skjedd i affekt, kan han ogs fle sorg. Han kan ikke ha planglagt det. Det er helt usannsynlig.

Det kan vre at han vil dekke over for noen av barna, men flelsen jeg fr nr jeg ser intevjuet og hvordan han ordlegger seg er at teorien han tror mest p selv (uten at han vil si det for skne AE) er at det dreier seg om en frivillig forsvinning. Spesielt det siste han sier i intervjuet "jeg har innsett at det ikke kan skje" , synes jeg tyder p at han mistenker at det dreier seg om en frivillig forsvinning og at AE har rotet seg opp i noe, som det blir umulig komme seg ut av.
Mener du hun lever eller ble drept av snnen i narkorus. Han kan ogs angre p at han tok livet av henne. Srlig n nr kidnappingshistorien strandet. N m han ha dette hengende over seg resten av livet. Kanskje like greit dele i etterpklokskapens lys.
Citera
2020-12-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det har han nok ikke, men mten han har behandlet henne gjennom rene tyder p at hun er blitt mindre og mindre verdt, noe han har ftt med seg barna p, som dette med det negative kallenavnet, ektepakter, mistanke om utroskap osv.

Du og Fenvatnet er de mest userise debatantene her inne.
Du lager dine helt egne historier. Fri diktning uten at du egnetlig vet noe som helst. Det er godt det ikke er du som skal etterforske saken.
Senast redigerad av nvaf 2020-12-19 kl. 00:50.
Citera
2020-12-19, 00:39
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Jeg forstr. Takk for grammatisk opplysning! :-)

Bare hyggelig. Jeg ser mange slike p en dag, og stort sett overser jeg det. Verre p en kveld med god tid, fatl og jegersnaps😀
Citera
2020-12-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Mener du hun lever eller ble drept av snnen i narkorus. Han kan ogs angre p at han tok livet av henne. Srlig n nr kidnappingshistorien strandet. N m han ha dette hengende over seg resten av livet. Kanskje like greit dele i etterpklokskapens lys.

Jeg holder mange muligheter pne jeg og vil ikke lse meg fast til en teori slik mange her inne gjr.
Citera
2020-12-19, 00:42
Medlem
Citat:
Bare hyggelig. Jeg ser mange slike p en dag, og stort sett overser jeg det. Verre p en kveld med god tid, fatl og jegersnaps😀
:-) Da er det ganske vanlig med akkurat den grammatiske feilen, forstr jeg. Jeg lurer p hva som kan vre rsakene(e) til det.
Jeg vet ikke om det i noen dialekter er vanlig si "nr" i sammenhenger der det er grammatisk korrekt si "da"? Med tanke p hvis jeg siterte korrekt det TH sa i intervjuet.

Nr vi er inne p det med grammatiske feil: Har du eller andre lagt merke til eventuelle grammatiske feil hos trusselbrevforfatteren og i epostene fra motparten? Kan grammatiske feil si noe om vedkommendes dialekt eller annet?

Datteren brukte ogs ordet nr (i det publiserte brevet). Jeg tenker at det kanskje kan ha med dialekt gjre.

(11.06.2020) "Overraskelsen var derfor stor nr vi s finner ut at politiet selv har sendt et belp via kryptovaluta til motparten og dermed framsttt som Tom!"

"Men det strste sjokket var nr en entreprenr stod frem i VG og sa at han hadde vrt p befaring gjennom Mitt anbud og Finn.no og han hadde IKKE vrt i avhr eller blitt kontaktet av politiet! "

"Det var i alle fall bra nr jeg var hjemme. Dette er i avhret blitt til at jeg sier at: Det var ikke bra hjemme."

"Jeg er redd dette er skandalen der min mor s langt har blitt den lidende parten, da politiet ikke bare har unnlatt gjre jobben sin, men faktisk direkte sabotert den beste muligheten for f mamma hjem i live.

Nr det er gjort, ser jeg heller ingen ting annet enn at politiet gjr alt de kan for finne en mte ansvarliggjre min far p, og i mellomtiden delegge hans navn og rykte."

https://www.dagbladet.no/nyheter/hag...hjelp/72548199
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 00:53.
Citera
2020-12-19, 00:48
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
:-) Da er det ganske vanlig med akkurat den grammatiske feilen, forstr jeg. Jeg lurer p hva som kan vre rsakene(e) til det.
Mitt inntrykk er at i gamle Akershus og srover s surrer de fleste med da og nr. Det blir som regel til at de bruker nr om alt. Med unntak av folk med hyere utdannelse. De pleier ha ftt med seg denne forskjellen. Hvorfor vet jeg ikke, for dette var noe vi lrte i 3. klasse p barneskolen. Folk skylder i altfor stor grad p dialekter for dekke over sprkferdigheter. Nr str ikke iveien for da i noen norsk dialekt.
Senast redigerad av Farkosten 2020-12-19 kl. 00:51. Anledning: Tillegg
Citera
2020-12-19, 00:50
Medlem
Citat:
Mitt inntrykk er at i gamle Akershus og srover s surrer de fleste med da og nr. Det blir som regel til at de bruker nr om alt. Med unntak av folk med hyere utdannelse. De pleier ha ftt med seg denne forskjellen. Hvorfor vet jeg ikke, for dette var noe vi lrte i 3. klasse p barneskolen.Folk skylder i altfor stor grad p dialekter for dekke over sprkferdigheter. Nr str ikke iveien for da i noen norsk dialekt.
Takk for nyttig informasjon! :-) Se ogs mitt tillegg.

Edit: Selv om det eventuelt ikke skyldes dialekt, s blir kanskje mange pvirket til si og skrive feil av at de fleste rundt de sier (og eventuelt skriver) den samme feilen? (Kanskje til og med noen av norsklrerene hadde samme feil og at de dermed ikke rettet denne feilen i elevenes skriftlige oppgaver)?
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 01:12.
Citera
2020-12-19, 01:14
Medlem
Farkostens avatar
Citat:

Nr vi er inne p det med grammatiske feil: Har du eller andre lagt merke til eventuelle grammatiske feil hos trusselbrevforfatteren og i epostene fra motparten. Kan grammatiske feil si noe om vedkommendes dialekt eller annet? Grammatikk kan si en del om opprinnelse, men lite om dialekt. Dialekt er et villspor/unnskyldning for drlige ferdigheter.. Vi har et skriftsprk, og i dette omrdet er det bokml. Det er en skam at s mange slipper ut av skolen uten ha ftt med seg grunnleggende norsk skriftlig.

Datteren brukte ogs ordet nr (i det publiserte brevet). Jeg tenker at det kanskje kan ha med dialekt gjre.

(11.06.2020) "Overraskelsen var derfor stor nr vi s finner ut at politiet selv har sendt et belp via kryptovaluta til motparten og dermed framsttt som Tom!" Her beveger hun seg mellom preteritum og presens i samme setning. Veldig rotete norsk. Husk regelen hver gang nr, den gang da.

"Men det strste sjokket var nr en entreprenr stod frem i VG og sa at han hadde vrt p befaring gjennom Mitt anbud og Finn.no og han hadde IKKE vrt i avhr eller blitt kontaktet av politiet! " Igjen en smskolefeil. Her skulle det sttt DA. Dette har heller ikke med dialekt gjre.

"Det var i alle fall bra nr jeg var hjemme. Dette er i avhret blitt til at jeg sier at: Det var ikke bra hjemme." Denne er faktisk helt riktig, for hver gang trumfer den gang, s her traff Hedda.

"Jeg er redd dette er skandalen der min mor s langt har blitt den lidende parten, da politiet ikke bare har unnlatt gjre jobben sin, men faktisk direkte sabotert den beste muligheten for f mamma hjem i live.

Nr det er gjort, ser jeg heller ingen ting annet enn at politiet gjr alt de kan for finne en mte ansvarliggjre min far p, og i mellomtiden delegge hans navn og rykte."

https://www.dagbladet.no/nyheter/hag...hjelp/72548199

Mine anmerkninger er i kursiv.
Jeg ser dessuten 3 andre sregenheter i klagebrevet, men de vil jeg forelpig ikke dele her p trden. Klok av skade.
Citera
2020-12-19, 01:20
Medlem
VG kommer med nye opplysninger lrdag.

Politiet har funnet flere avisartikler om ulste drap under ransakingen hos TH

Dette er et av flere funn politiet nsker sprre TH om, men han nekter avhr.
VG har forskt f svar fra forsvarer SH, men han viser bare til taushetsplikten.
Citera
2020-12-19, 01:23
Medlem
Citat:
Mine anmerkninger er i kursiv.
Jeg ser dessuten 3 andre sregenheter i klagebrevet, men de vil jeg forelpig ikke dele her p trden. Klok av skade.
Takk! :-) Kanskje noen av dere som er gode i grammatikk har lyst til se p grammatikken i innholdet i trusselbrevet og eventuelt gjre det samme med noen tekstene til Kryptomannen? Det hadde vrt interessant se hva dere kan finne ut.

Linker til innholdet i trusselbrevet og til noe av innholdet i eposter fra Motparten:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Noen av tekstene til Kryptomannen:

I en artikkel finnes det sitat fra noen tekster som han skrev: https://www.nrk.no/norge/slik-fortal...det-1.15013836

P vgd finnes det en link til tekster p et annet forum som en vgd-bruker skrev at kryptomannen har skrevet:
Citat:
Trusselbrevforfatteren vekslet p bruke hvis og vis og om.
Edit: Her er det innlegget som inneholder den linken til den diskusjonen p diskusjon.no som noen av brukerne p vgd diskuterte om angende skrivefeil.
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1...9703/#49429703
Senast redigerad av z-z-z 2020-12-19 kl. 01:36.
Citera
2020-12-19, 01:27
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Takk for nyttig informasjon! :-) Se ogs mitt tillegg.

Edit: Selv om det eventuelt ikke skyldes dialekt, s blir kanskje mange pvirket til si og skrive feil av at de fleste rundt de sier (og eventuelt skriver) den samme feilen? (Kanskje til og med noen av norsklrerene hadde samme feil og at de dermed ikke rettet denne feilen i elevenes skriftlige oppgaver)?

Korrekt!
Jeg har ftt bakoversveis av skriverier fra norsklrere som begr de mest elementre feil. Det er bare til riste p hodet av! Det verste er at de lrer bort sine unoter videre, s fr vi en hel generasjon med mennesker som mangler sprklig dybde og forstelse. Jeg har min teori om hvorfor det har blitt slik, men den fr jeg vel holde for meg selv.
Men sprket blir fattigere........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in