2021-07-03, 22:24
Medlem
rableverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Med slik kjennskap som du pstr ha til de involverte skulle det vre merkelig om du ikke har interessert deg for saken fr n, og hvilket persongalleri det er snakk om.
merkelig det. enig!
Citera
2021-07-03, 23:03
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rableverk
Jo det er de vel.
Men det virket som du mente det ikke var noen automatikk i at politiet ba om prejudisiell underskelse. Det er vel standard be om dette i drapssaker og alvorlige voldssaker (spesielt der det kan vre aktuelt med forvaringsdom nr siktede har vrt dmt tidligere)

Da har vi forskjellig mening, og det er n forsvidt greit det. Jeg er i den oppfatning av at de bare ber om dette hvis det er tvil om siktedes tilregnelighet, eller etter vurdering av hans sinnstilstand.
Vurderinger gjort under avhr der advokaten er tilstede, eller under forhrsrett.
Det er jo ikke bare vurdert utifra hvordan drapet er utfrt, men ogs hvordan han ter seg under avhr.
Citera
2021-07-03, 23:16
Medlem
rableverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Da har vi forskjellig mening, og det er n forsvidt greit det. Jeg er i den oppfatning av at de bare ber om dette hvis det er tvil om siktedes tilregnelighet, eller etter vurdering av hans sinnstilstand.
Vurderinger gjort under avhr der advokaten er tilstede, eller under forhrsrett.
Det er jo ikke bare vurdert utifra hvordan drapet er utfrt, men ogs hvordan han ter seg under avhr.

Ordla meg kanskje litt bastant med tanke p kalle det standard prosedyre. Men det skal vurderes i hver enkelt drapssak som etterforskes, og det sprres vel som et ledd for avklare om man erkjenner straffeskyld for handlingen eller ikke. Om det ikke gjres, s vil logisk nok den siktedes forsvarer bruke dette mot politiet og ptalemyndighetene for s tvil om den siktedes helsetilstand (psykisk og fysisk) og pflgende tilregnelighet. Helsedirektoratet har skrevet noe om mandatet og hva det innebrer. Resten reguleres jo av straffeprosessloven. https://www.helsedirektoratet.no/fag...aerlige-regler

Det finnes ogs noen retningslinjer som fortsatt er gjeldende:
https://www.regjeringen.no/no/dokume...-und/id107765/
Senast redigerad av rableverk 2021-07-03 kl. 23:22.
Citera
2021-07-03, 23:35
Medlem
Skaanseth:

Hold kjeft og ikke navngi folk.

Slutt, du skremmer vekk interessante bidragsytere.

Det er p ingen mte konstruktivt.
Citera
2021-07-03, 23:41
Medlem
rableverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Skaanseth:

Hold kjeft og ikke navngi folk.

Slutt, du skremmer vekk interessante bidragsytere.

Det er p ingen mte konstruktivt.

Var ikke meningen skape noe debatt om de etiske retningslinjene her. Folk har et poeng, med at jeg hang meg p Niffy sin kommentar men selv valgte (dog sensurert) identifisere ex-svogeren. Det tar jeg til meg i den videre diskusjonen her og skal p ingen mte skje igjen.

Hvem Skaanseth navngir gir jeg blanke i, det angr ikke meg hva andre gjr. Tror ikke det er noe jeg gidder bruke tid p her inne.
Senast redigerad av rableverk 2021-07-03 kl. 23:57.
Citera
2021-07-03, 23:52
Medlem
Citat:
Var ikke meningen skape noe debatt om de etiske retningslinjene her. Folk har et poeng, med at jeg hang meg p Niffy sin kommentar men selv valgte (dog sensurert) identifisere ex-svogeren. Det tar jeg til meg i den videre diskusjonen her og skal p ingen mte skje igjen.

Hvem Skaanseth navgir gir jeg blanke i, det angr ikke meg hva andre gjr. Tror ikke det er noe jeg gidder bruke tid p her inne.

Jeg mener at det er alvorligere identifisere uskyldige vitner enn tidligere dmte drapsmenn.
Citera
2021-07-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Blir jo spennende se hva de kommer fram til. Om hvilken evt rolle %*r# &!hrf*d, eller %*r# W+lly Iv#rs#n som han tidligere het, hadde i Hagen-saken.

Det er helt undvendig navngi folk med fullt navn. Initialene er nok.

TB har blitt kret til mange ganger i det siste med fullt navn, s n tror vi nok de fleste her er nok.
========================
% = t
& = b
! = a
* = o
# = e
+ = i

Namnen maskade.

/Mod
Senast redigerad av Chantre 2023-08-15 kl. 18:13.
Citera
2021-07-04, 00:03
Medlem
Niffys avatar
Citat:

Hvem Skaanseth navgir gir jeg blanke i, det angr ikke meg hva andre gjr. Tror ikke det er noe jeg gidder bruke tid p her inne.

For oss nordmenn er de etiske retningslinjene her p FB ganske sentrale, og forskjellige, fra norske diskusjonsforum.

Jeg kritiserte Skaanseth for fullt ut stave navnene p personer vi diskuterer, og jeg kritiserte deg for blse navnet p en person som forelpig, av en eller annen merkelig grunn, har vrt anonym, til tross for stor negaitv interesse fra flere debattanter som penbart har nsket svartmale han, dog uten navngi han.

Hvorfor de har uttrykt et s enormt fokusert hat, men har avsttt fra nanvgi han konkret, i nesten 3 r, fr noen "plutselig" kommer de til unnsetning, fr vre en annen diskusjon. Jeg orker ikke begi meg inn p forskjellige debattanters motiver akkurat n.

Og snn for ordens skyld s fr jeg informere om at grunnen til at akkurat jeg er her, p svenske Flashback, for diskutere denne saken, s kommer det tilbake til forskjellen p norske og svenske retningslinjer.

Jeg ble utestengt fra det norske forumet hvor man diskuterte denne saken, fordi jeg var s umtelig frekk antyde at jeg trodde TH sto bak "forsvinningen" av AEH.

S viste det seg at TH ble siktet for ha "forsvunnet" AEH, da.

In your face, liksom...
Citera
2021-07-04, 00:04
Medlem
rableverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik
Jeg mener at det er alvorligere identifisere uskyldige vitner enn tidligere dmte drapsmenn.

Deg om deg.
Hvis folk her uansett utviser et minimum med folkeskikk, s kan det vre vre mulig fre en saklig diskusjon. S slipper det spore av p barnslig "han sa ditt og han sa datt" greier. Det vokste man vel fra i barnebagen? Men tydelig at noen sitter grinerunker nr de fr en reaksjon! Snn er det jo med alle troll i forum og kommentarfelt.
Citera
2021-07-04, 00:07
Medlem
Citat:
Deg om deg.
Hvis folk her uansett utviser et minimum med folkeskikk, s kan det vre vre mulig fre en saklig diskusjon. S slipper det spore av p barnslig "han sa ditt og han sa datt" greier. Det vokste man vel fra i barnebagen? Men tydelig at noen sitter grinerunker nr de fr en reaksjon! Snn er det jo med alle troll i forum og kommentarfelt.

Var dette et svar til min kommentar?
Citera
2021-07-04, 00:08
Medlem
rableverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
For oss nordmenn er de etiske retningslinjene her p FB ganske sentrale, og forskjellige, fra norske diskusjonsforum.

Jeg kritiserte Skaanseth for fullt ut stave navnene p personer vi diskuterer, og jeg kritiserte deg for blse navnet p en person som forelpig, av en eller annen merkelig grunn, har vrt anonym, til tross for stor negaitv interesse fra flere debattanter som penbart har nsket svartmale han, dog uten navngi han.

Hvorfor de har uttrykt et s enormt fokusert hat, men har avsttt fra nanvgi han konkret, i nesten 3 r, fr noen "plutselig" kommer de til unnsetning, fr vre en annen diskusjon. Jeg orker ikke begi meg inn p forskjellige debattanters motiver akkurat n.

Og snn for ordens skyld s fr jeg informere om at grunnen til at akkurat jeg er her, p svenske Flashback, for diskutere denne saken, s kommer det tilbake til forskjellen p norske og svenske retningslinjer.

Jeg ble utestengt fra det norske forumet hvor man diskuterte denne saken, fordi jeg var s umtelig frekk antyde at jeg trodde TH sto bak "forsvinningen" av AEH.

S viste det seg at TH ble siktet for ha "forsvunnet" AEH, da.

In your face, liksom...

Det er vel voldsomt. Enig at den antydningen var spass dry at den kvalifiserte til en bde banning og ganning. Tenke seg til mistenke mannen. Det er uhrt!
Citera
2021-07-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bondevik

Hvor morsomt det er f avslrt identiteten din, uansett om du er en tidligere morder eller ikke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in