Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-07, 01:52
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Bevis skulle legges frem at Stortingets avgjrelse var tatt p feil grunnlag. Griseflaks da, at han begikk selvmord, for da ble ikke anleggsarbeid satt p vent, storinvestorer gikk ikke konk, og alle var fornyde.

hvis de fantes noen klare bevis da.
Wiborg fikk jo legge fram materialet sitt for samferdselskomiteen uten at han klarte overbevise de, og uten at de la vekt p det. ( https://www.youtube.com/watch?v=1Mj2F5KAoV0 ) .

Om han hadde bevis og flte seg truet, hvorfor innviet han ikke folk som Halgrim Berg og andre han diskuterte saken med i disse bevisene ?

jeg skal ikke si at han ikke ble tatt av dage, men det er ogs mye som taler for selvmord, evt en ulykke. Synd var det iallefall at dansk politi ikke gjorde en grundigere jobb, s hadde man kanskje sluppet s mange spekulasjoner.
Citera
2021-08-07, 02:26
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det vet vi n ikke. Det kunne ha blitt en ny omkamp. Det avhenger ogs av om feilmlingene skyldes forsettlig manipulering, eller feil med mleutstyret.

Men det som er helt sikkert er hvis at Wiborg virkelig hadde avslrt personer som hadde manipulert vrdata og ftt flyttet hovedflyplassen til Gardermoen p feil grunnlag, ja, da ville det bli en enorm skandale.

Gjerningsmenn risikerte straffeforflgelse og fengsel. Mange politikere ville bli avslrt som kjeltringer. Politiske karrierer ville f br slutt.

S hvis noen drepte JW, s var de personene som sto bak, de samme som risikerte f karrierene og livene sine lagt i grus om JW fikk offentliggjort avslringene sine.

Wiborg fikk legge fram materialet sitt for samferdselskomiteen uten at han klarte overbevise de, og uten at de la vekt p det. ( https://www.youtube.com/watch?v=1Mj2F5KAoV0 ) .
Jeg synes Rakel Surlien oppsummerer det greit: man hadde utredet hovedflyplass omtrent oslofjorden rundt, i 20 r, og man trengte f tatt en beslutning og komme videre.

Det var vel godt kjent at AP nsket en flyplass nr AP bastionen Hedmark for f vekst i denne regionen, mens det var mange (bl.a p hyresiden) som mente det var mer samfunnskonomisk og fornuftig legge flyplassen nrmere strre befolkningssentra sr for Oslo.

men om han kunne legge fram konkrete bevis for at mlingene var bevisst manipulerte, s hadde det nok vrt alvorlig for de involverte.
Citera
2021-08-07, 03:37
Avstngd
Skaanseths avatar
Interessant program dette.
Her kommer det fram at vitnet som s Wiborg falle, hun dama med blondt hr, umulig kan ha sett dette fra hennes kjkkenvindu tvers over bakgrden p Cabinn Hotell.
Det var alts denne skalte vitneobservasjonen som var grunnlag for dansk politis henleggelse, eller konklusjon om selvmord.
Og s har vi norsk politi da, som konkluderte med intet straffbart forhold, basert p et forfalsket tv2-innslag, der reporterne sa at det ikke kunne vrt andre folk p rommet, for da ville den elektroniske drlsen registrert dette, og til hvilket tidspunkt. Greia her, er at TV2 med overlegg oppskte et annet hotell med elektronisk drls. Wiborgs hadde ikke slik ls.
Her snakker vi mektige krefter i sving. Krefter som kan f TV2-reportere til lage et falskt innslag, og f dansk politi til ikke etterforske saken.
https://www.youtube.com/watch?v=erXCe1LH7RE

Her str det litt om TV2s juks:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/...-om-jan-wiborg
Reporteren fra TV 2 intervjuer en hotellresepsjonist som forteller at det umulig kunne vre annet enn selvmord, fordi de elektroniske lsene ville avslre om noen uvedkommende hadde tatt seg inn p rommet.
Problemet var bare at reporteren intervjuet en resepsjonist p feil hotell. Og de bildene som viste lsemekanismen, som liksom var dokumentasjon, var ogs fra feil hotell .

Det sier seg vel egentlig selv at man ikke begr selvmord ved hoppe ut av tredje etasje. Et fall p 5-6 meter. Blir frst liggende vri seg i alvorlige smerter, oppkuttet av det knuste vinduet, fr han til slutt dr. Blir som skal stille seg foran en moped som kommer i 50 km.t. og skal bruke den til beg selvmord, eller skyte seg i hodet med et luftgevr. Faller p sin egen urimelighet.
Og s blir jo sprsmlet, hva har dette med Tom Hagen og Anne Falkevik gjre?
Gardermoen var veldig viktig for at OL p Lillehammer i det hele tatt skulle kunne gjennomfres.
TH hadde store konomiske interesser her. Han hadde kjpt opp en rekke eiendommer i Lillehammer. Han hadde garantert for etterbruk av anlegget. Han kjente dessuten AP-lederen som sto i spissen for drakampen om f lagt hovedflyplassen til Gardermoen. Jeg skal ikke skrive navnet her n.
Dessuten er det opplysninger om at TH hadde vrt i Kbenhavn i 1994.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-08-07 kl. 04:25.
Citera
2021-08-07, 06:52
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Jeg er veldig usikker p 09:10-sms til da...
...Jeg synes det er litt uggent at 09:10-sms blir gjort til bevis for at AE var i live p det tidspunktet.
.

Det er sant. At det er sendt sms fra hennes telefon, beviser egentlig ikke noe annet enn at telefonen har sendt en sms, ikke hvem som har sendt den.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-08-07 kl. 07:28.
Citera
2021-08-07, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det frste som skjer nr du flytter p et lik er at tarmene tmmes.
Fullt mulig at et lik legger igjen avfring hvis det tres igjennom et vindu.

Det strste problemet med selvmordet er at han dro til Kbenhavn etter ha blitt invitert av sin savnede snn.
Noen lurte alts Wiborg til Kbenhavn hvor begikk et merkelig selvmord.
Jeg mener ogs det ser ut som et selvmord eller et slags uhell i fylla. Invitert av snnen som ikke kom. Var ustabil og hadde lidd nederlag i flyplassaken. Begeret var fullt. Dette er ikke ths verk selv om han nok drev litt lobby om plassering av hovedflyplass.
Citera
2021-08-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Jeg mener ogs det ser ut som et selvmord eller et slags uhell i fylla. Invitert av snnen som ikke kom. Var ustabil og hadde lidd nederlag i flyplassaken. Begeret var fullt. Dette er ikke ths verk selv om han nok drev litt lobby om plassering av hovedflyplass.
Snnen bekreftet at han ikke hadde invitert Wiborg til Kbenhavn, noen hadde alts lurt han.
Hvorfor skulle noen lure han til Kbenhavn?
Citera
2021-08-07, 11:06
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Snnen bekreftet at han ikke hadde invitert Wiborg til Kbenhavn, noen hadde alts lurt han.
Hvorfor skulle noen lure han til Kbenhavn?

Wiborg hadde bedt om politibeskyttelse rett fr han dro. Noe han ikke fikk.
Tydelig at noen har lurt han i en felle, der kanskje saken ble en kasteball.
Ved at drapet skjedde der, s ble det vanskeligere for norsk politi etterforske.
Dansk politi kunne heller ikke etterforske s mye siden at grunnlaget (Gardermoensaken) l i Norge.
11 r tidligere dro kona til Wiborg vekk, og kidnappet med seg snnen.
Wiborg var desperat etter finne igjen snnen. lure han til tro at han skulle f se igjen snnen, er et bra, men stygt agn.

Her rekonstruerer de knusingen av vinduet, og her ser vi hva som skal til for knuse et Thermopan glassvindu, noe som tyder p at han neppe kan ha klart det selv. Det blir forskt med hnden, albuen, en stol og spissen p et strykejern. Frst nr man bruker spissenden p en hammer, s knuses det.
https://www.youtube.com/watch?v=rm_fJqQ_8Zw
Senast redigerad av Skaanseth 2021-08-07 kl. 11:29.
Citera
2021-08-07, 11:30
Medlem
tjallabaiss avatar
Citat:
Det frste som skjer nr du flytter p et lik er at tarmene tmmes.
Fullt mulig at et lik legger igjen avfring hvis det tres igjennom et vindu.

Det strste problemet med selvmordet er at han dro til Kbenhavn etter ha blitt invitert av sin savnede snn.
Noen lurte alts Wiborg til Kbenhavn hvor begikk et merkelig selvmord.

slik jeg husker det, s var avfringen fint avsatt i viduskarmen i et stykke (ikke helt ulik en dyktig debatants avatar), dekorert med en sigarettsneip, s neppe noe som kom ut etter flytting av et lik.
videre s var vel Wiborg i live nr han falt ut vinduet.

jeg anbefaler ellers se TVnorges dokumentar om saken, den er iallefall et par hakk grundigere enn den gamle brennpunkt dokumentaren (brennpunkt laget for vrig etter min mening en del spekulative programmer p sent 90 tall, start 20000, som ikke holdt normal nrk kvalitet, bl.a. m Rolf R JAcobsen som redaktr).
Citera
2021-08-07, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
Wiborg fikk legge fram materialet sitt for samferdselskomiteen uten at han klarte overbevise de, og uten at de la vekt p det. ( https://www.youtube.com/watch?v=1Mj2F5KAoV0 ) .
Jeg synes Rakel Surlien oppsummerer det greit: man hadde utredet hovedflyplass omtrent oslofjorden rundt, i 20 r, og man trengte f tatt en beslutning og komme videre.

Det var vel godt kjent at AP nsket en flyplass nr AP bastionen Hedmark for f vekst i denne regionen, mens det var mange (bl.a p hyresiden) som mente det var mer samfunnskonomisk og fornuftig legge flyplassen nrmere strre befolkningssentra sr for Oslo.

men om han kunne legge fram konkrete bevis for at mlingene var bevisst manipulerte, s hadde det nok vrt alvorlig for de involverte.

Wiborg sa det selv, at han hadde beviser mot de som hadde manipulert mlingene. Enten dette var sant eller ikke, og om det fantes kjeltringer i flyplassaken, s kunne de tro at Wiborg hadde beviser mot dem. Det kan ha vrt nok til reagere.

Under disse omstendighetene synes det meget beleilig at Wiborg reiste til Kbenhavn og begikk selvmord der. Er verden s tilfeldig?

Citat:
Ursprungligen postat av LH07

Som andre har nevnt, Wiborg ble utsatt for forflgelse og trakassering forut for det angivelige selvmordet i juni 1994. Det er ingen tvil om at Wiborg fremsto som veldig nedbrutt og nesten paranoid, og at ydmykelsene han var utsatt for gikk alvorlig inn p han og preget han.

S er det omstendigheten rundt det angivelige selvmordet, alle klrne hans som l skkvte p badet, manglende bagasje og dokumentmappen med papirene hans som ogs manglet, jeg synes det blir for mye, for tjukt smurt p.

Wiborg var en meget pertentlig og ordentlig mann. Ville ha trodd at om han virkelig ville ta livet av seg, ville han gjort det p en mer "dannet" mte. En overdose ett eller annet, og s sovnet pent og stille inn i sengen. Eller i badekaret.

Et meget beleilig selvmord. Og s sprsmlet, om verden virkelig er s tilfeldig.
Citera
2021-08-07, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallabais
slik jeg husker det, s var avfringen fint avsatt i viduskarmen i et stykke (ikke helt ulik en dyktig debatants avatar), dekorert med en sigarettsneip, s neppe noe som kom ut etter flytting av et lik.
videre s var vel Wiborg i live nr han falt ut vinduet.

jeg anbefaler ellers se TVnorges dokumentar om saken, den er iallefall et par hakk grundigere enn den gamle brennpunkt dokumentaren (brennpunkt laget for vrig etter min mening en del spekulative programmer p sent 90 tall, start 20000, som ikke holdt normal nrk kvalitet, bl.a. m Rolf R JAcobsen som redaktr).

Min teori er at Wiborg ble kvalt. I den siste dokumentaren forteller broren hans om hvordan Wiborg s ut ved likskuet. Han hadde et opphovnet hode, som kan tyde p kvelning fr han ble plassert i vinduet. Klrne ble liggende igjen p badet og han var naken, ikke ulik metode for hvordan AE ble tatt av dage.
Sekken med de avslrende papirene var ogs borte, den han aldri lot slippe av syne.
Citera
2021-08-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Min teori er at Wiborg ble kvalt. I den siste dokumentaren forteller broren hans om hvordan Wiborg s ut ved likskuet. Han hadde et opphovnet hode, som kan tyde p kvelning fr han ble plassert i vinduet. Klrne ble liggende igjen p badet og han var naken, ikke ulik metode for hvordan AE ble tatt av dage.
Sekken med de avslrende papirene var ogs borte, den han aldri lot slippe av syne.

Ja, det stemmer. Klrne p badet og offeret naken. Likhetstrekk.

Synes det ligner mer p et overfall der JW ble forskt truet og presset, frst til snakke og fortelle hva han hadde oppdaget og hvem han hadde beviser mot i flyplassaken, om det fantes flere avslrende papirer enn de han hadde med seg, og deretter til selv kaste seg ut av vinduet. Til slutt mtte gjerningspersonene dytte han ut.

Ingen vanlig selvmordsmetode, kaste seg med ryggen frst ut fra et vindu i 3. etasje.

1994 var ret da Tom Hagen opplevde en personlig krise, mtte veggen, eller fikk sammenbrudd. Da han ansatte GHH for holde forretningene flytende, mens han selv skulle bli frisk igjen. Han skal ha vrt vekke fra jobb i ett r. Han greide ikke ivareta forretningene sine selv.

Hvor viktig vurderte Hagen at hovedflyplass p Gardermoen ville bli for at investeringene hans skulle gi en brekraftig fortjeneste i overskuelig fremtid. Eller i hvert fall redusere tapene hans. P kortere sikt.

La merke til denne uttalelsen. Forfatteren av boken "Hvem drepte Jan Wiborg?" nekter si hvem han tror sto bak drapet.
"- Jeg har helt bevisst unnlatt si hvem jeg tror stod bak. Da ville jeg lett kunne blitt latterliggjort og trakassert p samme mte som det Jan Wiborg opplevde."
Det tyder p at det fremdeles i 2014 fantes personer i maktposisjoner som forfatteren var redd for. Kanskje de finnes der enn.

Kilde: TV2 01.11.2014
Norsk mediehistories eldste beklagelse - 18 r etter
Citera
2021-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ja, det stemmer. Klrne p badet og offeret naken. Likhetstrekk.

Synes det ligner mer p et overfall der JW ble forskt truet og presset, frst til snakke og fortelle hva han hadde oppdaget og hvem han hadde beviser mot i flyplassaken, om det fantes flere avslrende papirer enn de han hadde med seg, og deretter til selv kaste seg ut av vinduet. Til slutt mtte gjerningspersonene dytte han ut.

Ingen vanlig selvmordsmetode, kaste seg med ryggen frst ut fra et vindu i 3. etasje.

1994 var ret da Tom Hagen opplevde en personlig krise, mtte veggen, eller fikk sammenbrudd. Da han ansatte GHH for holde forretningene flytende, mens han selv skulle bli frisk igjen. Han skal ha vrt vekke fra jobb i ett r. Han greide ikke ivareta forretningene sine selv.

Hvor viktig vurderte Hagen at hovedflyplass p Gardermoen ville bli for at investeringene hans skulle gi en brekraftig fortjeneste i overskuelig fremtid. Eller i hvert fall redusere tapene hans. P kortere sikt.

La merke til denne uttalelsen. Forfatteren av boken "Hvem drepte Jan Wiborg?" nekter si hvem han tror sto bak drapet.
"- Jeg har helt bevisst unnlatt si hvem jeg tror stod bak. Da ville jeg lett kunne blitt latterliggjort og trakassert p samme mte som det Jan Wiborg opplevde."
Det tyder p at det fremdeles i 2014 fantes personer i maktposisjoner som forfatteren var redd for. Kanskje de finnes der enn.

Kilde: TV2 01.11.2014
Norsk mediehistories eldste beklagelse - 18 r etter

Interessant innfallsvinkel ja, men mye ved Wiborgs dd taler ogs for det motsatte, nemlig selvmord. Vi vil vel neppe komme til bunns i det. Men jeg tviler ikke p at Hagen kan ha mange fiender fra nettopp slike forretninger, det er neppe blitt brukt silkehansker til enhver tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in