2022-09-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
For en nerd som meg ble det for kort, hehe. Mye de kunne tatt tak i vedrrende
problematikken rundt bde serien og eksponering av saken generelt.
La forvrig merke til Giver i introen ppeker at TH "ikke har tilsttt".

Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Svar p nr 2. Tror ikke de besitter nok galskap til lse saken. I dette tilfellet tror jeg det kreves stor grad av kreativitet og evnen til lese hovedrolleinnehaveren (den siktede TH) og dennes tanker rundt hele planleggingen fra a til . Om noen skulle besitte denne innsikten vger de sikkert ikke i et slikt system rekke opp hnda for presentere noe av den en gang.

Beklager svar p norsk.
bevis kreves. Kreativitet alene er neppe tilstrekkelig.
Citera
2022-09-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Man kan ikke komme med lse pstander og teorier pstander mot ustraffede enkeltpersoner som ikke er siktet i saken og kalle det for "fiksjon". Da ville Netflix blitt sakskt p dagen. Utrolig hvis advokatene til TH lar pstandene i serien om at han er en horekunde passere uten rettslige videre oppflging. For en from og respektert businessmann, er det sikkert like ille som bli beskyldt for ha drept kona si.

Vitkig huske p at dette f.eks. er en serie NRK aldri kunne laget. Bare se p kritikken rundt serien Atlantic Crossing. Der ble det en bred debatt om skillet fiksjon og historiske begivenheter da serieskaperne ga kronprinsesse Mrtha mye av ren for at USA blandet seg inn i krigen. I tillegg til kritikk og debatt var saken ogs oppe i Kringkastingsrdet som ga serieskaperne kritikk for ha tatt seg for store friheter. https://www.nrk.no/kultur/_-dette-er...elt-1.15260096
Snnen passet hvalpen i huset i Sloraveien mens herr og fru Hagen var p teater. Han tappet vann i badekaret, glemte det, det rant over og det ble oversvmmelse p badet. Da prve han fjerne vannet med en langkost, kom til knuse taklampa s den datt ned og kuttet opp ryggen hans s han begyne bl. S styrte han med blod og vann i en og en halv time og dro s hjem fr han ble ferdig. Dette skjedde tilfeldigvis 12 timer fr AEH forsvant. Blodbad og vannsl x 2 p 12 timer. Litt av et sammentreff! Jeg vil gjerne se hvordan man kutter seg p ryggen nr man knuser en lampe med langkost... Synd den scenen ikke ble rekonstruert
Citera
2022-09-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
bevis kreves. Kreativitet alene er neppe tilstrekkelig.

Det er n brukt 4 r p denne saken og ingen fellende bevis er funnet ser det ut til. Det er brukt lang tid p planleggingen noe som er forklaringen p det frste jeg skrev. Har man ikke folk som evner ta tak i det de sitter p n og sortere/koble for finne fellende bevis s er lpet kjrt slik jeg ser det.

Hos eventuelle som kan lse denne saken vil det kreves stor grad av kreativitet, at man er srs observant og at man klarer se det andre har oversett til n. Og det vil kreves fritt spillerom for en/flere som har det som kreves.

Jeg tror ikke det gis mulighet for fritt spillerom innenfor politiet og jeg tror ikke de har ansatte med det som kreves for ta et slikt rom om de hadde blitt gitt det. Det kan vre de ikke evner, at de ikke ville vget eller frykt for mislykkes. Tape ansikt er avskrekkende greier i en slik etat vil jeg tro. Humrer.

Minner om siste utvikling i saken.
Citera
2022-09-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Det er n brukt 4 r p denne saken og ingen fellende bevis er funnet ser det ut til. Det er brukt lang tid p planleggingen noe som er forklaringen p det frste jeg skrev. Har man ikke folk som evner ta tak i det de sitter p n og sortere/koble for finne fellende bevis s er lpet kjrt slik jeg ser det.

Hos eventuelle som kan lse denne saken vil det kreves stor grad av kreativitet, at man er srs observant og at man klarer se det andre har oversett til n. Og det vil kreves fritt spillerom for en/flere som har det som kreves.

Jeg tror ikke det gis mulighet for fritt spillerom innenfor politiet og jeg tror ikke de har ansatte med det som kreves for ta et slikt rom om de hadde blitt gitt det. Det kan vre de ikke evner, at de ikke ville vget eller frykt for mislykkes. Tape ansikt er avskrekkende greier i en slik etat vil jeg tro. Humrer.

Minner om siste utvikling i saken.

Enig, 4 r og stadig ikke i ml Det tyder ikke godt for en opklaring. Det bliver endnu en kmpe politi skandale, hvis efterforskningen ender ud i ingenting.
Citera
2022-09-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nye opplysninger: Politiet fant minst to klesplagg fra Anne-Elisabeth p badet der de mener hun ble drept

De skal ogs ha funnet biologiske spor som kan knyttes til kvelning. Politiet nsker ikke kommentere ddsrsaken.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny...-95-3423980411

I husets andre etasje skal han ha lagt merke til at hunden hadde gjort fra seg p gulvet

https://www.nrk.no/norge/tassen-_2_-...dna-1.15141596

Blodspor inne i huset
I oktober i fjor bekreftet politiet at de hadde funnet blodspor inne i Hagen-parets bolig.

Vi har i dag valgt g ut og bekrefte at det er funnet mindre mengder blod etter Anne-Elisabeth Hagen i Sloraveien 4, sa politiinspektr Tommy Brske da.

Han bekreftet ogs at politiet hadde gjort interessante funn av DNA i boligen.

https://www.nrk.no/norge/anne-elisab...ngt-1.14998946

Hagen-familien overbevist om at det ikke var Anne-Elisabeth Hagen selv som lukket Tassen inne i stua i frste etasje. Hundebsjen var i 2. Etg. Og familen kritiserer politiet for ikke ta DNA spor av hunden men vasker hunden rett etter at moren er kidnappet. Tror jeh hadde tenkt p andre ting enn bade en korthret hund hvis moren min ble kidnappet.
Senast redigerad av eeqaz 2022-09-19 kl. 22:41.
Citera
2022-09-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Enig, 4 r og stadig ikke i ml Det tyder ikke godt for en opklaring. Det bliver endnu en kmpe politi skandale, hvis efterforskningen ender ud i ingenting.

Det kan jo tenkes at de nye ynene satt p jobben har noen kvaliteter vi ikke har sett mye av til n. Kjenner jeg tviler.
Senast redigerad av Kokadu 2022-09-19 kl. 22:55. Anledning: Rettet
Citera
2022-09-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Hagen-familien overbevist om at det ikke var Anne-Elisabeth Hagen selv som lukket Tassen inne i stua i frste etasje. Hundebsjen var i 2. Etg. Og familen kritiserer politiet for ikke ta DNA spor av hunden men vasker hunden rett etter at moren er kidnappet. Tror jeh hadde tenkt p andre ting enn bade en korthret hund hvis moren min ble kidnappet.
Den ble vel blodvasket. Blod setter seg lett i hundehr.
Citera
2022-09-20, 00:09
Medlem
Citat:
Snnen passet hvalpen i huset i Sloraveien mens herr og fru Hagen var p teater. Han tappet vann i badekaret, glemte det, det rant over og det ble oversvmmelse p badet. Da prve han fjerne vannet med en langkost, kom til knuse taklampa s den datt ned og kuttet opp ryggen hans s han begyne bl. S styrte han med blod og vann i en og en halv time og dro s hjem fr han ble ferdig. Dette skjedde tilfeldigvis 12 timer fr AEH forsvant. Blodbad og vannsl x 2 p 12 timer. Litt av et sammentreff! Jeg vil gjerne se hvordan man kutter seg p ryggen nr man knuser en lampe med langkost... Synd den scenen ikke ble rekonstruert
Jeg lurer p om snnen ble kledd av og tatt bilder av...
For sr, risper, merker osv.

Man br rutinemessig gjre dette ved drapssaker o.l. p nrstende.
Senast redigerad av StonesThrow81 2022-09-20 kl. 00:11.
Citera
2022-09-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kidnapparna har ju ingen strre anledning att mrda henne. De kan nog vnta ett tag p pengarna.

Om han r trtt p henne kan vi ju inte veta, men tydligen r polisen inkopplad trots att kidnapparna hade krvt att de inte skulle inblandas. Man kan nog gissa p att han avvaktar i samrd med polisen, fr man vill ju nd stta dit kidnapparna. Skulle han bara betala ut s r ju risken stor att de bara frsvinner eller att de kidnappar ngon annan.
Precis. Risken att de terfaller med kidnappning om dom kommer undan r stor.
Citera
2022-09-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81

Ja, det burde nok vrt gjort. Vi har ikke ftt vite noe om det.
Det med taklampen var noe TH sa senere i forhr, etter det jeg har forsttt.
Kan vre viktig ha p svada filter med disse historiene.
Citera
2022-09-20, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81

bortsett fra badekar episoden har det vrt skrevet lite om barna. Snnen, musiker som aldri har sltt gjennom, kan jo hafunnet p f noen ti kidnappe moren for f noen kr ut av den gjerrige faren. Tipper om s tilfelle at hun ikke skulle ddd
Citera
2022-09-20, 09:24
Medlem
first.springs avatar
Citat:

Mulig du (og flere med deg) nsker se det, men det faller seg ikke naturlig for den historien som fortelles. Mandatet for serien er ikke rekonstruere teorier og spekulasjoner rundt familien Hagen. Gjennom fem episoder er de andre aktrene rundt saken som portretteres. Journalistene, Advokatene, Politiet og Informantene. Familien Hagen er ikke i sentrum. Om Netflix hadde laget en serie med TH og familien i fokus, og fritt rekonstruert ulike teorier, s hadde de blitt sakskt herfra til mnen.

Det er ikke "synd" at scenen ikke ble rekonstruert, det ville i s fall vrt skadelig for rettssikkerheten hvis man skulle begynne dramatisere handlinger eller teorier uten at det foreligger en rettskraftig dom. Innkallelsen av meddommere i en evt rettssak ville blitt utrolig vanskelig fordi "mannen i gata" p forhnd kunne ha vrt eksponert for forhndsprosedering av skyldsprsmlet osv.

Selv om det er vanskelig for mange i trden her, s er det viktig forst forskjellen p en dramatisering av hvordan en sak pvirker ulike aktrer og en ren dokumentar om true crime saker. Det er jo ikke uten grunn av serieskaperne har hentet noe inspirasjon til serien fra ulike forum p nett. Det er nettopp et som er seriens mandat, vise hvordan en slik sak pvirker oss som mennesker og de som m forholde seg til saken fra ulike vinkler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in