2023-06-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Mens Havhest skriver masse tull kan vi jo nevne at politiet har en liten oppdatering i Dagbladet i dag.

Politiinspektr LR gjentar at etterforskningen har tro p oppklaring, men at saken er kompleks.

Det jobbes med ulike prosjekter og spesielt trekkes arbeidet knyttet til bde S4 og kryptosporet frem.

I tillegg er videoprosjektet en del av hovedprioriteringene. Mye av dette materialet er gjennomgtt p nytt.
Med den kunnskapen og alle detaljene politiet besitter i dag, kan de se andre ting i videoene enn tidligere.
Nye opplysninger og informasjon gjr m.a.o. at de kan se videomaterialet med nye yne og vurderinger enn fr.

Dette kommenterer LR p flgende mte:
"- Et godt eksempel er videoprosjektet, hvor vi naturlig nok kan se etter andre ting i dag
enn vi gjorde innledningsvis, da vi hadde mindre kunnskap om saken."
LR forteller at det fortsatt er relevante etterforskningsskritt gjennomfre. Politiet vurderer alle tips og de blir vurdert og holdt opp mot vrig informasjon i saken. I forhold til antall siktede i saken vil ikke politiinspektren si noe om antallet eller status for de ulike siktelsene.

LR har flgende kommentar til antall siktelser:

"- Likevel kan vi p generelt grunnlag si at i en langvarig etterforskning av dette omfanget, er det naturlig at flere personer blir sjekket inn og ut av saken. For kunne gjre underskelser vi mener er ndvendige, m det utfres etterforskningsskritt mot ulike personer. Dette gir dem status som siktet, med de rettigheter det innebrer etter loven."

Dagbladet 24. juni 2023
Dagbladet bekrefter det Havhest har skrevet:

"For kunne gjre underskelser vi mener er ndvendige, m det utfres etterforskningsskritt mot ulike personer. Dette gir dem status som siktet, med de rettigheter det innebrer etter loven."
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det samme gjelder TH. Han mtte siktes slik at politiet kunne etterforske ham grundig nok, samt at det medflger rettigheter for den siktede.

Og p tidspunktet TH ble hemmelig siktet, var spekulasjonene allerede grundig igang i offentligheten i forhold til TH og familien, f.eks. her i trden.

For orden skyld: Jeg redigerte dette innlegget i siste liten. Litt vesentlig at det skulle st "IKKE" (uthevet):
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Du skriver; "advokat BB, sier flgende; "jeg kan umulig ha satt opp en slik kontrakt", og det sier jo ganske mye, gjr det ikke?"

Det kan bety at ektepakten IKKE er slik som media (og du) har fremstilt (fremstiller) ektepakten(e).
Senast redigerad av Havhest 2023-06-24 kl. 13:23.
Citera
2023-06-24, 13:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce

Det jobbes med ulike prosjekter og spesielt trekkes arbeidet knyttet til bde S4 og kryptosporet frem.

I tillegg er videoprosjektet en del av hovedprioriteringene. Mye av dette materialet er gjennomgtt p nytt.
Med den kunnskapen og alle detaljene politiet besitter i dag, kan de se andre ting i videoene enn tidligere.
Nye opplysninger og informasjon gjr m.a.o. at de kan se videomaterialet med nye yne og vurderinger enn fr.

Dette kommenterer LR p flgende mte:
"- Et godt eksempel er videoprosjektet, hvor vi naturlig nok kan se etter andre ting i dag
enn vi gjorde innledningsvis, da vi hadde mindre kunnskap om saken."

Dette med at de kan se p videoer med "nye yne" er vel det mest interessante, tenker jeg.
Det m bety at de har opplysninger som danner et bestemt narrativ eller hendelsesforlp.

Lurer p om dette ogs inkluderer videoopptak gjort i tiden fr og etter forsvinningsdagen.
F.eks. overvkningsvideoer fra Futurum, og kanskje teaterbesket dagen fr.
Det br vel vre mulig spore og avdekke handlinger som er gjort i planleggingsfasen, og
ikke bare p selve forsvinningsdagen?
Citera
2023-06-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Dette med at de kan se p videoer med "nye yne" er vel det mest interessante, tenker jeg.
Det m bety at de har opplysninger som danner et bestemt narrativ eller hendelsesforlp.

Lurer p om dette ogs inkluderer videoopptak gjort i tiden fr og etter forsvinningsdagen.
Det br vel vre mulig spore og avdekke handlinger som er gjort i planleggingsfasen, og
Det str at politiet gr gjennom videomaterialet p nytt, sett opp imot opplysningene de n har (opplysninger som de ikke hadde frste gang de gikk gjennom videomaterialet).

Videomaterialet ble gjennomgtt da etterforskningen var i initialfasen, og politiet har allerede uttalt at de jobbet med den fasen, sammen med kryptosporet, s det er egentlig ikke noe nytt.
Citera
2023-06-24, 14:24
Medlem
Citat:

Jeg tenker at politiet helt sikkert har samlet inn videoopptak fra mange kamera fra tiden fr (dvs fra ukene fr) forsvinningsdagen.
Politiet samlet vel inn noe materiale (bl.a fra THs mobiltelefon?) som viser THs bevegelser i et tidsrom p mange dager fr forsvinningsdagen. Kanskje politiet samlet tilsvarende informasjon om andre mistenkte og andre siktede i saken?
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-24 kl. 14:26.
Citera
2023-06-24, 14:27
Medlem
Postet i juni 2022:
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
I den siste artikkelen til VG str det at Politiet, i tillegg til rekonstruksjon, har innhentet referanseprver fra S4. Er ikke referanseprver = DNA? I s fall skjnner jeg ingenting, hva slags DNA skal de hente ut fra huset n 4 r etterp?
Har det kommet frem noe i media om de referanseprvene?
Citera
2023-06-24, 14:28
Medlem
Citat:

Ja. Politiet m ha sikret alt de fikk tak i av videoopptak, s langt tilbake som mulig fr forsvinningen, og fortlpende etter forsvinningen, minst frem til saken ble offentliggjort 9. januar 2019.

Det kan hende at omrdet rundt S4 blir videoovervket kontinuerlig, ogs n. I dag. Jeg vil tro det.
Citera
2023-06-24, 14:41
Medlem
Kanskje det ogs finnes videoopptak av hettemannen og Lue-og telefon-mannen fra noen dager fr forsvinningsdagen, eventuelt i andre antrekk og p andre steder?
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-24 kl. 14:45.
Citera
2023-06-24, 14:48
Medlem
Fra artikkel i Dagbladet i dag. Om den hyest prioriterte etterforskningen.
Om politiets hoved-prio sier han flgende:

- Vi jobber fremdeles med de ulike prosjektene i saken, srlig knyttet til Sloraveien 4, videoprosjektet og kryptosporet. Det handler bde om sluttfre pbegynte oppgaver, men ogs om se p noe av det omfattende materialet som er samlet inn p nytt, ogs med nye yne.
Sloraveien 4 str helt verst p politiets prioriteringsliste. N. I dag. Lrdag 24. juni 2023.

Politiet har tidligere sagt at S4 er et viktig bevis i drapsetterforskningen.

Og vi vet fra tidligere, at politiet aldri har funnet noen bil som har fraktet AE vekk fra S4.

Konklusjonen m da bli at AE fremdeles befinner seg i S4. Levningene hennes er skjult der, enten i boligen eller p tomten.

Politiet har tid til vente p den ddsformodningskjennelsen for AE, fr de fr rettens tillatelse til g ls med storslegga i S4. Og hamre ls og rive ned, til de finner henne.

For, enn s lenge ligger AE trygt der hun ligger. Omrdet rundt S4 er overvket natt og dag, r inn og r ut. Tom Hagen skal ikke f muligheten til fjerne og gjemme vekk levningene hennes i hemmelighet.

Jeg tror referanseprvene som nevnes, har gitt politiet gode indikasjoner p hvor i Sloraveien 4 Anne-Elisabeth ligger skjult.
Citera
2023-06-24, 14:50
Medlem
P videoen fra gangveien: Var det mulig se om det var psltt lys i huset i Sv4 og eventuelt p hvilke rom lyset var psltt?
Og ville det vre mulig se om det var psltt lys i huset p kvelden den 30.10. og natt til den 31.10 dersom det finnes videoopptak fra det kameraet fra den kvelden og natten?

Videomateriale fra det kameraet fra dgnene fr forsvinningsdagen, kan kanskje gi mange svar?
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-24 kl. 15:00.
Citera
2023-06-24, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Du skrev at du ikke er ekspert p juss og det har du helt rett i.
Barna til TH og AEH er deres biologiske barn. S hvis AEH hadde ddd under normale omstendigheter, s hadde TH rett til sitte i uskiftet bo. Barna kan ikke nekte han det. Kun srkullsbarn kan kreve sikfte.

Jeg kjenner ikke reglene. Men jeg synes det er urimelig, om Tom Hagen frst skulle kunne drepe barnas mor, for etterp hindre barna i motta sin rettmessige morsarv.

Hensikten med juss er lage fornuftige og (mest mulig) rettferdige regler, for hvordan verdier og goder og ansvar og forpliktelser skal fordeles i samfunnet. Og mellom enkeltmennesker.

Noen ganger er lovverket s drlig formulert at det kan utnyttes til fordel for en sterkere part, og i disfavr av en svakere part. Noen ganger er lovverket gammelt, laget for en annen tid og andre forhold, og henger ikke med i samfunnsutviklingen.

Derfor m lovverket stadig vekk fornyes. Jeg gidder ikke kommentere mer enn dette her.
Citera
2023-06-24, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

- Vi jobber fremdeles med de ulike prosjektene i saken, srlig knyttet til Sloraveien 4, videoprosjektet og kryptosporet. Det handler bde om sluttfre pbegynte oppgaver, men ogs om se p noe av det omfattende materialet som er samlet inn p nytt, ogs med nye yne.
Sloraveien 4 str helt verst p politiets prioriteringsliste. N. I dag. Lrdag 24. juni 2023.

Og vi vet fra tidligere, at politiet aldri har funnet noen bil som har fraktet AE vekk fra S4.

Konklusjonen m da bli at AE fremdeles befinner seg i S4. Levningene hennes er skjult der, enten i boligen eller p tomten.

Politiet har tid til vente p den ddsformodningskjennelsen for AE, fr de fr rettens tillatelse til g ls med storslegga i S4. Og hamre ls og rive ned, til de finner henne.

For, enn s lenge ligger AE trygt der hun ligger. Omrdet rundt S4 er overvket natt og dag, r inn og r ut. Tom Hagen skal ikke f muligheten til fjerne og gjemme vekk levningene hennes i hemmelighet.

Jeg tror referanseprvene som nevnes, har gitt politiet gode indikasjoner p hvor i Sloraveien 4 Anne-Elisabeth ligger skjult.
Citat:
Hvordan da? Ved at politiet eventuelt har funnet AEHs DNA p et spesielt sted i huset eller p tomten?

Ville ikke en dyktig sporhund kunne ha snust seg frem til i hvilken retning utendrs AEH eventuelt hadde bevegd seg bort fra huset? Ble slike sporhunder brukt p forsvinningsdagen eller i dagene etter?
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-24 kl. 15:13.
Citera
2023-06-24, 15:22
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Det er veldig godt lese at de holder koken. Det kaster skam p dem som pstr
politiet ikke har noen sak, flger feil spor, eller ikke har fremdrift.

At de har prioritet p huset gir meg stort hp om at de har gode opplysninger om
hva som har skjedd. Uten at jeg ndvendigvis tenker at de finner noen levninger der.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in