2023-08-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Tre ord faktisk, s det er jo med vilje.
Det er ingen krise.
Folk tror ikke at TH er uskyldig p.g.a. ditt villedende/tkeleggende innlegg, s det gr helt fint.
De som flger trden, og ogs utenforstende, fr jo med seg at det sitter et lite knippe mennesker som prver villede, og rette spotlighten vekk fra TH, men det fr bare motsatt effekt.
Det virker som at du er av de som ikke har noen lsning, annet enn at TH er uskyldig, men det er ingen lsning p saken.

Jeg m nesten le av beskyldningene om tkelegging n. Nei, jeg gjorde ikke dette med vilje, men det ble litt komiskt fordi jeg skal opereres for gr str om noen dager og ene yet er s tkete at jeg ser ingen ting p det. S litt tke er det her ja, skjnt p en litt annen mte enn du tenkte.

Nei, selvsagt har jeg ingen lsning, men det har visst du ? G til politiet med lsningen din.
Citera
2023-08-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Noen som har link til avisartikkel som forteller om blodspor p badet, og snnens forklaring i forbindelse med dette?

Har det sttt skrevet noe sted hvilket tidspunkt snnen flyttet tilbake til nabolaget (og landet), og hvor han har bodd forut - nsker link til det og.

Sist; nsker link til avisartikkel som forklarer nr testamentet ble endret. Datoen i 1993.

Jeg vil anbefale deg se "Forsvinningen p Lrenskog" p TV2 play. Her blir det fortalt om uhellet p badet, og det blir beskrevet som snnens forklaring, ikke THs som Svartediket hevder.
Citera
2023-09-01, 02:56
Medlem
drsniffers avatar
Returnerer til trden etter noen rs pause! Hei sveis

Tar opp to av mine innlegg fra 2019. De gr p hvordan en praktisk/teknisk gjennomfring av et scenario opp mot det som frst var snutens utgangspunkt, nemlig en bortfring med krav om lsepenger (og for min regning tatt hyde for at AEH ikke var ment utveksles)

En liga fikk muligens utbetalt noen gryn som i hvert fall dekker investeringen som mtte til for gjre en ultra high-end velse, med mindre TH overfrte ut i lse lufta eller til seg selv.

Er ute etter vekke tanker fra noen med teknisk stlkontroll p de tingene jeg tar opp p en forsksvis humoristisk vinkling, selv om det er serist ment. Det vil de med rett innsikt forst.

Dette er IKKE et pro eller anti TH innspill. Vr snille og respekter det. Vil bare utvikle en av mine vidt forskjellige tanker om mulig hendelsesforlp.

//sniff

Det er ikke riktig at det er null interesse for drfte andre spor i denne trden. Det er bare lese fra begynnelsen s finnes det mange eksempler.

Synes ikke det er spesielt unaturlig at TH fr et stort fokus her. Det er tross alt den mest sentrale skikkelsen i saken, hvis vi ser bort fra AEH samt at det er forbudt nevne "elefanten i rommet" p vrige lett tilgjengelige forum.

Stusser mer over hvorfor det konsekvent brukes betegnelsen "familien" nr det virker som om krav om lsepenger er rettet mot TH personlig.

Det er kun TH som kan greie innfri kravene som ligaen stiller. Ergo er det opp til han om det skal gjres et forsk p fremskaffe Monero tilsvarende 9 mill EUR eller ikke.

Forvrig fikk jeg s hatten passer etter et tidligere innlegg der jeg tenkte hyt (p engelsk) om hvordan en proff Bjrn-liga skulle ha ha gjennomfrt en slik plan i praksis

Skal ikke gjenta det, men "bumper" et av de elementene som ikke er spesielt "far fetced"

Det snakkes mye om analyse av telekommunikasjonen som politiet har sikret seg, blant annet for identifisere "telefonmannen"

Hvis det er en proff Bjrn-liga s er det ikke sikkert at de ville anvendt GSM/LTE i det hele tatt.

Siden operasjonen krever minst en bil s kunne de etablert en mobil lsning og kommunisert dedikert radiokommunikasjon.

Slik terrenget er i omrdet ville det ikke vrt noe problem etablere f.eks et "trunked" radiosamband (i Sverige kalt Rakel) med en rekkevidde p 5000m, bare for ta et tall og som ville dekket hele aksjonsradiusen med god margin.

En slik lsning kunne levert live-bilder fra kameraer plassert utenfor AEH/THs bolig og THs parkeringsplass, lyttepunkter innendrs, internt tale-samband samt sporing av THs bil.

Alt sammen kryptert etter eget nske og uten bruk av eksisterende infrastruktur som logges av norske operatrer eller myndigheter.

Videre s spr jeg meg selv om en proff-aktr ville beveget seg i "felten" uten en eller annen form for handsfree. Ta opp telefonen/hndsettet for prate virker helt lobotomert, men selv de beste planer har gjerne en feil

https://www.dictionary.com/browse/th...-often-go-awry

Dette hres kanskje avansert ut, men det er absolutt oppnelig for en privat aktr bde teknisk og kostnadsmessig.

Eksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=tzk0HrRLS6w

Please note that this is taken from the top of my head and written in English as my Norwegian summary yesterday didnt get any traction.

Please feel free to add notes and amp the overall quality of this, in my mind, advanced scenario)

.

For the sake of argument and due to popular demand, lets entertain the following idea;

A major Eastern European crime-syndicate player decides, for reasons unknown, to deliver the ultimate brainfuck on the doorstep of Norwegian tycoon TH.

This particular crime-lord issues a carte blanche and orders operation Goon to move forward in early 2018.

His most trusted and capable henchmen starts contemplating and presents blueprint in June.

Mr. Crime-Lord gives the green light and sets the mother of all plans into motion. Crime-Lord gives his henchmen bonus for ingenuity because the new Monero-trail scheme is near fool proof!

Operation Goon requirements;

Number of assets = 3
Assets operational in Norway = 48h timespan maximum
All assets carry rotating backstopped aliases at any given time
Method of transportation = multiple local registered vehicles (leased or acquired by aliases)
Non GSM/GSM trackers (GLONASS, BeiDou for remote or RF for local only)
Iridium sat-phones for emergenies only. I.e to deploy a stand-by QRF if all hell break loose

Video surveillance of TH/AEH family recidence and TH office parking ground

Connected to mobile OP by wireless protocol.

Surveillance and voice communication provided by a trunked network, range 5000m
All coms protected by a dedicated homegrown 256-bit encryption

Enable local frequency jammer from OP

Bring bag of standard burglar and abduction tools
Enter family home. If locked use bumper key or similar lock picking device.

Two (two to maintain redundancy) syringes with carfentanil to immobilize the AEH instantly
Bio-degradable bodybag
Leave ransom note (triple checked for prints, DNA and whatnot)
Place an abrupt call from AEH to TH

Move HVT through woodlands to awaiting car SE of the family home
Last man to leave building gives dog a cracker
Disable frequency jammer

Dispose of HVT and all equipment at designated rendezvous point
Return to Eagle nest by separate transportation methods

= Job well done?
Citera
2023-09-01, 06:25
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf

Nei, selvsagt har jeg ingen lsning, men det har visst du ? G til politiet med lsningen din.

Trenger ikke g til politiet for fortelle dem noe de allerede vet.
Citera
2023-09-01, 07:01
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer

Det snakkes mye om analyse av telekommunikasjonen som politiet har sikret seg, blant annet for identifisere "telefonmannen"

Hvis det er en proff Bjrn-liga s er det ikke sikkert at de ville anvendt GSM/LTE i det hele tatt.

Siden operasjonen krever minst en bil s kunne de etablert en mobil lsning og kommunisert dedikert radiokommunikasjon.

Slik terrenget er i omrdet ville det ikke vrt noe problem etablere f.eks et "trunked" radiosamband (i Sverige kalt Rakel) med en rekkevidde p 5000m, bare for ta et tall og som ville dekket hele aksjonsradiusen med god margin.

En slik lsning kunne levert live-bilder fra kameraer plassert utenfor AEH/THs bolig og THs parkeringsplass, lyttepunkter innendrs, internt tale-samband samt sporing av THs bil.

Alt sammen kryptert etter eget nske og uten bruk av eksisterende infrastruktur som logges av norske operatrer eller myndigheter.

Videre s spr jeg meg selv om en proff-aktr ville beveget seg i "felten" uten en eller annen form for handsfree. Ta opp telefonen/hndsettet for prate virker helt lobotomert, men selv de beste planer har gjerne en feil

Det de kaller Rakel i Sverige kalles Tetra i Norge. En VHF/UHF-radio som er digital, samme som politi og ambulanse bruker. At den er digital gjr at rekkevidden p et hndholdt 5 watts apparat er minimalt.
Man er avhengig av mange skalte linker eller basestasjoner som settes opp.
Hvis man derimot fr tak i stasjonre slike p 25 eller 50 watt, f.eks. Motorola MTM5400 som er inni brannbilene, s er det en annen sak, men disse m man ha montert i bil. Gr ikke ann g rundt med. Da m man ha det i en ryggsekk, og s en stor antenne som stikker opp. Slik man kan se avogtil i millitret der de har en radiomann som gr bakerst som rapporterer inn til basen. De hndholdte rekker bare et lite stykke.
Dette med Tetra gjr avlytting vanskeligere, men rekkevidden p dem blir kortere.
Eneste jeg ser der noe slikt kan brukes er f.eks. fra Futurum og til S4, eller haugen bak S4, eller en bil i nrheten der. TH kan ha hatt en slik Motorola MTM5400 p kontoret, i teorien, og s har folkene som gikk inn i huset hatt et slikt hndholdt apparat. Vet ikke om et hndholdt 5 watts apparat vil rekke helt fram til Futurum, men hvis TH hadde en stor antenne p taket s ville det antakelig latt seg gjre.
Slik kommunikasjon vil, som du er inne p, ikke bli lagret noe sted det myndighetene har tilgang.
Citera
2023-09-01, 07:26
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Det de kaller Rakel i Sverige kalles Tetra i Norge. En VHF/UHF-radio som er digital, samme som politi og ambulanse bruker. At den er digital gjr at rekkevidden p et hndholdt 5 watts apparat er minimalt.
Man er avhengig av mange skalte linker eller basestasjoner som settes opp.
Hvis man derimot fr tak i stasjonre slike p 25 eller 50 watt, f.eks. Motorola MTM5400 som er inni brannbilene, s er det en annen sak, men disse m man ha montert i bil. Gr ikke ann g rundt med. Da m man ha det i en ryggsekk, og s en stor antenne som stikker opp. Slik man kan se avogtil i millitret der de har en radiomann som gr bakerst som rapporterer inn til basen. De hndholdte rekker bare et lite stykke.
Dette med Tetra gjr avlytting vanskeligere, men rekkevidden p dem blir kortere.
Eneste jeg ser der noe slikt kan brukes er f.eks. fra Futurum og til S4, eller haugen bak S4, eller en bil i nrheten der. TH kan ha hatt en slik Motorola MTM5400 p kontoret, i teorien, og s har folkene som gikk inn i huset hatt et slikt hndholdt apparat. Vet ikke om et hndholdt 5 watts apparat vil rekke helt fram til Futurum, men hvis TH hadde en stor antenne p taket s ville det antakelig latt seg gjre.
Slik kommunikasjon vil, som du er inne p, ikke bli lagret noe sted det myndighetene har tilgang.

Systemet jeg ser for meg har bde rekkevidde og bndbredde for lyd og bilde i den topografien som gjelder mellom de sentrale lokalisasjonene gjort kjent i saken, uten noe ekstra iyenfallende infrastruktur.

En liga bryr seg i dette tilfellet ikke s mye om reguleringer osv frt i pennen av NKOM

Edit: greia er at dette er tanker publisert frste gang relativt tidlig og lenge fr saken ble tilfrt flere ting som er kjent pr i dag, men det har ikke medfrt en diskvalifikasjon for bde en TH og en ikke TH regi.

Tetra (Trunked Radio) er kan vre langt mer avansert enn den protokollen ndnettet som folk flest forbinder det med.

Kommunikasjon kunne gtt over andre standarder ogs, men for enkelhetsskyld s nevnes Tetra siden det er mest egnet sett i lys av tilgjengelig opp mot operasjonell sikkerhet.

https://www.researchgate.net/publica...ion_over_TETRA
Senast redigerad av drsniffer 2023-09-01 kl. 07:37.
Citera
2023-09-01, 07:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Systemet jeg ser for meg har bde rekkevidde og bndbredde for lyd og bilde i den topografien som gjelder mellom de sentrale lokalisasjonene gjort kjent i saken, uten noe ekstra iyenfallende infrastruktur.

En liga bryr seg i dette tilfellet ikke s mye om reguleringer osv frt i pennen av NKOM

Edit: greia er at dette er tanker publisert frste gang relativt tidlig og lenge fr saken ble tilfrt flere ting som er kjent pr i dag, men det har ikke medfrt en diskvalifikasjon for bde en TH og en ikke TH regi.

Tetra (Trunked Radio) er kan vre langt mer avansert enn den protokollen ndnettet som folk flest forbinder det med.

Kommunikasjon kunne gtt over andre standarder ogs, men for enkelhetsskyld s nevnes Tetra siden det er mest egnet sett i lys av tilgjengelig opp mot operasjonell sikkerhet.

P det tidspunktet AE ble bortfrt var vel Encrochat-nettverket fremdeles ikke kompromittert, s
det er kanskje det mest sannsynlige kommunikasjonsmiddelet. Uten at jeg ndvendigvis tror
noe slikt ble benyttet.
Citera
2023-09-01, 10:40
Medlem
Citat:
Tom Hagens konsern, Holding 2 AS, tjener penger som aldri fr, skriver rb.no.

I fjor kte omsteningen med 1,8 milliarder kroner - til 4,9 milliarder.

Det er strmselskapet Aksjeselskap Elkraft AS, som Hagen eier 70 prosent av, som str for brorparten av inntektene.

Selskapet omsatte for til sammen 4,8 milliarder i fjor, mot litt over tre milliarder ret fr.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/haver-inn/80134797
Citera
2023-09-01, 11:52
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/haver-inn/80134797

P tide spandere p seg en ny kone! #SA! 😇
Citera
2023-09-01, 12:01
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:

Vel, det meste av utstyr man vil ha, er f tak i, bare man har penger nok, og vet hvordan man skal benytte det.

Tror et slikt system som du ser for deg, som benyttes av TV-kanaler som NRK og TV2 ikke bare ville kostet enorme summer, men ogs krevd opplring i bruke.
Ikke godt si hva som evt har blitt benyttet siden det ikke lar seg gjre finne ut av i ettertid.
Senast redigerad av Skaanseth 2023-09-01 kl. 12:14.
Citera
2023-09-01, 15:24
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Vel, det meste av utstyr man vil ha, er f tak i, bare man har penger nok, og vet hvordan man skal benytte det.

Tror et slikt system som du ser for deg, som benyttes av TV-kanaler som NRK og TV2 ikke bare ville kostet enorme summer, men ogs krevd opplring i bruke.
Ikke godt si hva som evt har blitt benyttet siden det ikke lar seg gjre finne ut av i ettertid.

TH skrt jo i avhr av at han hadde begynt bruke telefoner fr alle andre.
S ble han plutselig teknisk tilbakestende og ga vekk iPhonen sin til AE.

Men han har jo ansatt flere luringer, bl.a. denne tyske eks-politi/eks-piloten
som sitter og ruger oppe p Kvitfjell. Som tidligere politimann kan det jo hende
han har peiling p samband og den slags.Men han vil visst ikke vedkjenne seg
politikarrieren, noe som er litt spesielt. Den str ihvertfall ikke p CV'en hans.
Han var politimann i Hamburg p 80- og 90-tallet, slik jeg forstr. I 1995-96
ble det opprullet en stor skandale i politiet der, som var s alvorlig at innenriks-
ministeren i Tyskland gikk av. En fraksjon innad i Hamburg-politiet hadde drevet
systematisk vold og trakassering overfor mrkhudede, ofte uten at de var mistenkt
for ha gjort noe galt. Flere av tilfellene ble beskrevet som ren torturering, og det
ble snakket om at det ogs var begtt et drap. Til syvende og sist var det f av
dem som skal ha vrt med p dette, som ble tiltalt og dmt. Flere ble visst
beskyttet av hytstende kolleger.

Vet selvsagt ikke om sjefen p Kvitfjell hadde noe med dette gjre, men han
var ihvertfall ansatt i politiet i Hamburg da disse tingene skal ha foregtt.
Citera
2023-09-01, 16:34
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
TH skrt jo i avhr av at han hadde begynt bruke telefoner fr alle andre.
S ble han plutselig teknisk tilbakestende og ga vekk iPhonen sin til AE.

Men han har jo ansatt flere luringer, bl.a. denne tyske eks-politi/eks-piloten
som sitter og ruger oppe p Kvitfjell. Som tidligere politimann kan det jo hende
han har peiling p samband og den slags.Men han vil visst ikke vedkjenne seg
politikarrieren, noe som er litt spesielt. Den str ihvertfall ikke p CV'en hans.
Han var politimann i Hamburg p 80- og 90-tallet, slik jeg forstr. I 1995-96
ble det opprullet en stor skandale i politiet der, som var s alvorlig at innenriks-
ministeren i Tyskland gikk av. En fraksjon innad i Hamburg-politiet hadde drevet
systematisk vold og trakassering overfor mrkhudede, ofte uten at de var mistenkt
for ha gjort noe galt. Flere av tilfellene ble beskrevet som ren torturering, og det
ble snakket om at det ogs var begtt et drap. Til syvende og sist var det f av
dem som skal ha vrt med p dette, som ble tiltalt og dmt. Flere ble visst
beskyttet av hytstende kolleger.

Vet selvsagt ikke om sjefen p Kvitfjell hadde noe med dette gjre, men han
var ihvertfall ansatt i politiet i Hamburg da disse tingene skal ha foregtt.

Ja, plutselig ble han teknologisk tilbakestende. Muligens har han hatt kontakt med noen via VHF-radio rett fr han gikk ut dren og dro til jobb.
Han har nok mer peiling p teknologi enn han vil innrmme.
Faller p sin egen urimelighet at en som er utdannet ingenir ikke skal f til sende en sms. Broren Sverre sier at han m ha hjelp til sende en sms. Bare tull. Vil tro at han som ingenir ogs har ftt grundig opplring i data, eller EDB som det den gang het, for kunne bruke programmer for konstruksjon og tegning av hus.
Spesielt at Durh@ck ikke vil vedkjenne seg politikarrieren. Kan godt vre at han er innblandet i denne skandalen. Vil tro at han har noe peiling p samband ja. De driver jo med telefonavlytting, og m ihvertfall ha ftt minimum et kurs p noen dager eller en uke eller noe.
N var jo alt analogt p den tiden, men han har sikkert peiling p de forskjellene p radioene. Hndholdt radio og stasjonr radio og kapasitetene til disse, og hvilke antenner som skal brukes. At antennene har forskjellige kapasiteter.
Ja, han sitter der ruger p dette brune bortgjemte hyfjellshotellet. Ralph Nicholson. Jeg er sikker p at han vet noe. Hvorfor lukket han sin profil s fort, og hvem er det som har fortalt han at det skrives om han her inne? Samme med denne Ebbestad, som ogs var snar lukke profilen sin s snart vi skreiv om Annes rlige gratulasjoner men som plutselig uteble.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in