Returnerer til trden etter noen rs pause! Hei sveis
Tar opp to av mine innlegg fra 2019. De gr p hvordan en praktisk/teknisk gjennomfring av et scenario opp mot det som frst var snutens utgangspunkt, nemlig en bortfring med krav om lsepenger (og for min regning tatt hyde for at AEH ikke var ment utveksles)
En liga fikk muligens utbetalt noen gryn som i hvert fall dekker investeringen som mtte til for gjre en ultra high-end velse, med mindre TH overfrte ut i lse lufta eller til seg selv.
Er ute etter vekke tanker fra noen med teknisk stlkontroll p de tingene jeg tar opp p en forsksvis humoristisk vinkling, selv om det er serist ment. Det vil de med rett innsikt forst.
Dette er IKKE et pro eller anti TH innspill. Vr snille og respekter det. Vil bare utvikle en av mine vidt forskjellige tanker om mulig hendelsesforlp.
//sniff
Det er ikke riktig at det er null interesse for drfte andre spor i denne trden. Det er bare lese fra begynnelsen s finnes det mange eksempler.
Synes ikke det er spesielt unaturlig at TH fr et stort fokus her. Det er tross alt den mest sentrale skikkelsen i saken, hvis vi ser bort fra AEH samt at det er forbudt nevne "elefanten i rommet" p vrige lett tilgjengelige forum.
Stusser mer over hvorfor det konsekvent brukes betegnelsen "familien" nr det virker som om krav om lsepenger er rettet mot TH personlig.
Det er kun TH som kan greie innfri kravene som ligaen stiller. Ergo er det opp til han om det skal gjres et forsk p fremskaffe Monero tilsvarende 9 mill EUR eller ikke.
Forvrig fikk jeg s hatten passer etter et tidligere innlegg der jeg tenkte hyt (p engelsk) om hvordan en proff Bjrn-liga skulle ha ha gjennomfrt en slik plan i praksis
Skal ikke gjenta det, men "bumper" et av de elementene som ikke er spesielt "far fetced"
Det snakkes mye om analyse av telekommunikasjonen som politiet har sikret seg, blant annet for identifisere "telefonmannen"
Hvis det er en proff Bjrn-liga s er det ikke sikkert at de ville anvendt GSM/LTE i det hele tatt.
Siden operasjonen krever minst en bil s kunne de etablert en mobil lsning og kommunisert dedikert radiokommunikasjon.
Slik terrenget er i omrdet ville det ikke vrt noe problem etablere f.eks et "trunked" radiosamband (i Sverige kalt Rakel) med en rekkevidde p 5000m, bare for ta et tall og som ville dekket hele aksjonsradiusen med god margin.
En slik lsning kunne levert live-bilder fra kameraer plassert utenfor AEH/THs bolig og THs parkeringsplass, lyttepunkter innendrs, internt tale-samband samt sporing av THs bil.
Alt sammen kryptert etter eget nske og uten bruk av eksisterende infrastruktur som logges av norske operatrer eller myndigheter.
Videre s spr jeg meg selv om en proff-aktr ville beveget seg i "felten" uten en eller annen form for handsfree. Ta opp telefonen/hndsettet for prate virker helt lobotomert, men selv de beste planer har gjerne en feil
https://www.dictionary.com/browse/th...-often-go-awry
Dette hres kanskje avansert ut, men det er absolutt oppnelig for en privat aktr bde teknisk og kostnadsmessig.
Eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=tzk0HrRLS6w
Please note that this is taken from the top of my head and written in English as my Norwegian summary yesterday didnt get any traction.
Please feel free to add notes and amp the overall quality of this, in my mind, advanced scenario)
.
For the sake of argument and due to popular demand, lets entertain the following idea;
A major Eastern European crime-syndicate player decides, for reasons unknown, to deliver the ultimate brainfuck on the doorstep of Norwegian tycoon TH.
This particular crime-lord issues a carte blanche and orders operation Goon to move forward in early 2018.
His most trusted and capable henchmen starts contemplating and presents blueprint in June.
Mr. Crime-Lord gives the green light and sets the mother of all plans into motion. Crime-Lord gives his henchmen bonus for ingenuity because the new Monero-trail scheme is near fool proof!
Operation Goon requirements;
Number of assets = 3
Assets operational in Norway = 48h timespan maximum
All assets carry rotating backstopped aliases at any given time
Method of transportation = multiple local registered vehicles (leased or acquired by aliases)
Non GSM/GSM trackers (GLONASS, BeiDou for remote or RF for local only)
Iridium sat-phones for emergenies only. I.e to deploy a stand-by QRF if all hell break loose
Video surveillance of TH/AEH family recidence and TH office parking ground
Connected to mobile OP by wireless protocol.
Surveillance and voice communication provided by a trunked network, range 5000m
All coms protected by a dedicated homegrown 256-bit encryption
Enable local frequency jammer from OP
Bring bag of standard burglar and abduction tools
Enter family home. If locked use bumper key or similar lock picking device.
Two (two to maintain redundancy) syringes with carfentanil to immobilize the AEH instantly
Bio-degradable bodybag
Leave ransom note (triple checked for prints, DNA and whatnot)
Place an abrupt call from AEH to TH
Move HVT through woodlands to awaiting car SE of the family home
Last man to leave building gives dog a cracker
Disable frequency jammer
Dispose of HVT and all equipment at designated rendezvous point
Return to Eagle nest by separate transportation methods
= Job well done?