Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-09, 15:15
Avstängd
Paris24s avatar
Om det blir ett extraval så har i stort ingenting förändrats för S MP V och SD. De har varken gjort bra eller dåligt ifrån sig ifråga om regeringsbildningen 2018.

Därefter kommer M och KD, som i valet såg ut att vara Allianspartier men som nu även kan tänka sig att regera med stöd av SD som ett nytt Konservativt block.

Slutligen kommer C och L som varken vill regera med S eller med stöd av SD. Dvs i praktiken vill de inte regera. Enligt opinionsundersökningar tycker väljarna inte om det.

L och MP ligger nära 4%-spärren och kan åka ut. MP kommer att få stödröster från S-väljare medans L som inte längre står på Alliansens sida inte har några stödröster att räkna med.

Om L och MP åker ur riksdagen och SD ökar lite får M+KD+SD majoritet i riksdagen och vi slipper långbänkar. Om SD sjunker så får vi kvar samma problem som nu, C blir avgörande.

Hur kommer dessa förändringar ovan att slå vid ett extraval? Hur tänker väljarna om den försvunna Alliansen och det nya konservativa blocket? Vilka väljare går vart?
Citera
2019-01-09, 15:18
Avstängd
Paris24s avatar
För min egen del, jag röstade på SD efter att ha röstat på M i 30 år, så är saken enkel. Det parti jag röstade på har skötts sig på ett rimligt sätt, kommit med bra förslag och synpunkter, vill prata, är fokuserade på viktiga frågor. Självklart röstar jag på samma parti i ett extraval.
Citera
2019-01-09, 16:39
Medlem
I-van-Toers avatar
Det finns inget konservativt block. Det finns bara ett konservativt parti i riksdagen och det är SD. För att M skulle kunna räknas vara konservativa så skulle de behöva ha en partiledare som Ulf Adelsohn eller Gösta Bohman och det kommer Moderaterna aldrig ha igen. Det är ju Nya Moderaterna nu och för alltid, nyliberaler.
Citera
2019-01-09, 16:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Jag tror att väljarna ställer sig lite avvaktande till ett konservativt block (även om de kommer att rösta på nåt av dessa partier).
Identitetspolitiken och ett Sverige i (host-host-harkel) framkant svävar över oss alla.

Visst finns det konservativa strömningar i resten av Europa, men det kommer nog att ta ett tag innan de tränger in i våra medvetanden så att säga.
Vi befinner oss i utkanten av världen (även om vi invaggats i att tro att världen snurrar runt oss) och är ganska extrema i vår, ska vi säga, värdegrund.

Jag tror att det som sker på andra ställen i Europa skrämmer oss lite. Inte nödvändigt för att det skulle vara ”farligt”, utan för att det upplevs som främmande för oss.

Sen så är människor - faktiskt - sig ganska lika (även om vi här har svårt att fatta det).
Terminologin som används hos oss är inget annat än exkluderande. T ex så benämns invandringskritiska och ”nationalistiska” partier (här och utomlands) av vårt etablissemang som ”främlingsfientliga”, vilket skapar ett ”vi och dom”. (Att sen ej s k främlingsfientliga partier också kan inse att migrationspolitiken behöver stramas upp klarar sig från epitet ”främlingsfientligt”, beror helt enkelt på att de med floskler lyckats framstå som ”de goda”.)
Citera
2019-01-09, 16:59
Medlem
Det "konservativa blocket" finns bara i fantasin.

Moderaterna är i huvudsak ett liberalt parti, det har t.o.m. Uffe själv sagt nyligen.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2019-01-09 kl. 17:02.
Citera
2019-01-09, 17:00
Medlem
Vi skall ju i så fall ha två nya omröstningar först. Låt säga att talmannen föreslår m + kd i en av dessa. Låt oss också anta att c, l röstar gult . Om då sd och övriga röstar rött så faller förslaget. I det läget kan man tro att många som röstat på sd i det ordinarie valet nu väljer m eller kd. Sd sågade ju en regering som de hade tyckt ganska bra om. Sd uppfattas nog som skyldiga till att vi inte fick en m+kd regering .
För mig är detta inget bekymmer för jag vill inte ha den regeringen , men dock.
Citera
2019-01-09, 17:07
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det "konservativa blocket" finns bara i fantasin.

Moderaterna är i huvudsak ett liberalt parti.
Vi har ju 8 stycken vänsterliberala (marxist-globalistiska) partier i riksdagen. Sverigedemokraterna är ju mer intresserade av "vinster i välfärden" än invandringen nuförtiden, så jag begriper inte varför man inte går in i en stor samlingsregering med samtliga partier på en gång. Tänk vilken nytta det skulle göra för den flagnande Sverige-bilden utomlands om man kunde skryta med att den svenska regeringen består av 100 % av parlamentet, och att därigenom 100 % av Sveriges befolkning står bakom den nya svenska modellen (marxist-globalismen).
Citera
2019-01-09, 17:22
Medlem
Löfven ska inte släppa fram vare sig borgare eller extraval. Hellre då utlysa undantagstillstånd och styra med hjälp av LO och övriga arbetarorganisationer tills befolkningen åter igen är mogen för parlamentarism.
Citera
2019-01-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För min egen del, jag röstade på SD efter att ha röstat på M i 30 år, så är saken enkel. Det parti jag röstade på har skötts sig på ett rimligt sätt, kommit med bra förslag och synpunkter, vill prata, är fokuserade på viktiga frågor. Självklart röstar jag på samma parti i ett extraval.

Och hur löser det problemet med att bilda regering ?
Citera
2019-01-09, 17:40
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Löfven ska inte släppa fram vare sig borgare eller extraval. Hellre då utlysa undantagstillstånd och styra med hjälp av LO och övriga arbetarorganisationer tills befolkningen åter igen är mogen för parlamentarism.
Jag tycker att det vore bättre om George Soros fick officiell fullmakt att regera Sverige i stället för den inofficiella fullmakt han idag har. Vem säger att den svenska monarkin måste bestå av ett kungahus? Vi kan lika gärna ha en rabbin som statschef. Annie Lööf kunde bli vice rabbin i regeringen med ansvar för migrationsfrågor och globala utmaningar.
Citera
2019-01-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Jag tycker att det vore bättre om George Soros fick officiell fullmakt att regera Sverige i stället för den inofficiella fullmakt han idag har. Vem säger att den svenska monarkin måste bestå av ett kungahus? Vi kan lika gärna ha en rabbin som statschef. Annie Lööf kunde bli vice rabbin i regeringen med ansvar för migrationsfrågor och globala utmaningar.

Trevligt att få ta del av dina sjuka tankar. Googla gärna på monarki , bra för din personliga utveckling.
Citera
2019-01-10, 10:22
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Och hur löser det problemet med att bilda regering ?
Att rösta SD igen löser inga problem alls. Men kan man verkligen tänka så: "nu måste jag lägga min röst så det kan bildas en regering"? Då tvingas ju samtliga SD-väljare gå tillbaka till sina originalpartier, främst S och M. Och då sitter vi kvar i sörjan med DÖ 2014. Är det att lösa problemet? Jag röstade just på SD för att slippa det problemet.

Jag kan inte se någon annan problemlösning än att åter rösta SD i hopp om att de får fler röster och mer makt. Alternativt M+KD som åtminstone ruckat sin ståndpunkt så att de kan tolerera SD. I hopp om att de 2022 tom pratar med SD.

Om inte någon av dessa två går igenom så kommer vi inte att kunna bilda en regering i Sverige på 7 år? Finns det hopp för Sverige? Det kanske fungerar allra bäst utan en regering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in