2019-01-09, 19:46
Medlem
Hur skaffar man boende om man får jobb på en annan ort? Antar att man börjar leta efter boende efter att papperna är signade, men hur tar man hänsyn till riskerna att inte lyckas hitta något boende? Vad har ni för erfarenheter ni som har flyttat långt bort av arbetsrelaterade skäl?
Senast redigerad av AusSchlauch 2019-01-09 kl. 19:51.
Citera
2019-01-09, 19:49
Medlem
Sooks avatar
Antingen köper man ett boende och då är det ju rätt enkelt. Annars får man hoppas på nån lokal hyreslägenhet men det är svårt nuförtiden, speciellt om man inte kan betala väldigt hög hyra.
Citera
2019-01-09, 19:50
Medlem
Är det större ort måste du stå i bostadskö x antal år. Det är inte bara att knacka på hos uthyraren och säga hej.
Andrahand finns också men till sjuka hyror.
Citera
2019-01-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Hur skaffar man boende om man får jobb på en annan ort? Antar att man börjar leta efter boende efter att papperna är signade, men hur tar man hänsyn till riskerna att inte lyckas hitta något boende? Vad har ni för erfarenheter ni som har flyttat långt bort av arbetsrelaterade skäl?

Du börjat kolla innan du signerar. Finns det inte en chans så får man skippa det jobbet.

Oftast kan man få bostad utanför stan lättare så man kan få pendla lite innan man hittar bättre boende.
Citera
2019-01-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Är det större ort måste du stå i bostadskö x antal år. Det är inte bara att knacka på hos uthyraren och säga hej.
Andrahand finns också men till sjuka hyror.
Hos en del mindre hyresvärdar finns det ingen kö.
Citera
2019-01-09, 20:23
Medlem
Citat:

Jag har flyttat runt lite grann.

Och jag skulle rekommendera TS att börja titta på boende i samma veva som man börjar titta på jobb på orten inte vänta tills papperna är påskrivna. Boende är en viktig parameter så ta det i beaktande redan när du söker jobbet.
Sen enligt min erfarenhet så kan en arbetsgivare ofta hjälpa till med ett tillfälligt boende när man flyttar till orten, och i vissa fall t.o.m ett permanent men idag gäller det nog enbart speciellt eftersökta personer t.ex läkare.
Men oftast går det att hitta nåt även om det t.ex kan bli ett vandrarhem eller som jag blåbär erbjuden bo i chefens källare(Jag tog inte det jobbet)
Citera
2019-01-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Hos en del mindre hyresvärdar finns det ingen kö.

Lycka till att hitta dom bara.
Citera
2019-01-09, 21:15
Medlem
Jag har arbetat tillfälligt på olika orter runt om i landet och har aldrig misslyckats med att hitta boende på a-läge. Blocket(skriv vilket företag du ska arbeta på för att framstå som extra transparent/seriös), kontakter och annons i lokal tidning(många äldre med stora centrala fastighetsinnehav läser alltjämt den lokala borgerliga morgontidningen) har varit mina tillvägagångssätt i den ordningen jag oftast har hittat bostad genom dem.
Citera
2019-01-09, 23:09
Medlem
Citat:

Finns lite olika alternativ.

- Andrahandskontrakt
- Bli inneboende och hyra ett rum
- Leta efter bostad i närheten och pendla (även detta kan inneboende/andrahandskontrakt)
- Om det krisar, bo på hotell eller vandrarhem den första tiden.
- Bo hos vänner, bekanta, familj etc (om möjligt), tills man har hittat eget boende.
- Ibland kan arbetsgivaren hjälpa till med bostad, exempelvis genom tjänstebostad/företagslägenhet.
- Kolla upp samtliga hyresvärdar i kommunen/nya arbetsorten. Det kan vara lättare att hitta en bostad genom en hyresvärd som inte tillämpar kösystem.

Många utnyttjar flera olika platser för att hitta bostad. Exempelvis Blocket och Facebook. På Blocket kan man både lägga ut egen annons, och svara på andras bostadsannonser. På Facebook kan man både skriva ett inlägg på sin egen sida och låta andra dela inlägget, och skriva i olika grupper. Ju aktivare man är, desto lättare brukar det vara att hitta en bostad.
Citera
2019-01-09, 23:44
Medlem
T-Tigers avatar
Vi köpte hus. Betala dyr hyra för en lägenhet i andrahand kändes föga tilltalande. Hyra ett rum var inte ens ett alternativ.
Citera
2019-04-16, 15:42
Medlem
Citat:

Mig veterligen är det rätt vanligt att man gör undantag i kösystemet för inflyttande om man flyttar från x antal mil bort, iallafall hos kommunala hyresvärdar. Finns även privata hyresvärdar som prioriterar inflyttande. Har aldrig varit nåt problem för mig, tog typ 2 veckor att få en lägenhet senast dock var detta i mindre stad med uttalat behov av människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in