2019-01-10, 01:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
https://nyheteridag.se/staffanstorp-...till-muslimer/
Citat:
Det politiska styret i sknska Staffanstorp vill att skolorna i kommunen slutar erbjuda alternativ till flskktt. Vi kan inte, med skattepengar, ta hnsyn till olika religisa kostkrav, sger Christian Sonesson (M).

Enligt ett frslag som snart ska upp i utbildningsnmnden ska Staffanstorps skolor inte lngre erbjuda ett kttalternativ till de som inte ter flskktt. Istllet fr dessa ta vegetariskt de dagar som flsk str p menyn. De som av medicinska skl har rtt till specialkost kommer att f det.

Vad tycks om detta frslag? (Vilket i princip r ett beslut om jag frstr det riktigt d M och SD delar styre)

Tycker personligen det r bra. Detta r ngot som strt mig lnge.

Srbehandling fr hittep som religion r inte okej. Alla eller ingen. Allts muslimer ska f kka halal, judar kosher, pastafaris pasta, och min helt egna specifika tro som tvingar mig att bara ta entrecote till lunch, alla dessa nskeml ska frses, eller ingen, och den frsta r sklart inte ekonomiskt gngbar.
Citera
2019-01-10, 01:48
Medlem
RudyardKiplings avatar
Instmmer till fullo. Det r en skam att barn och ldre ovetandes serverats halalslaktad mat.
Citera
2019-01-10, 01:48
Medlem
Sooks avatar
Shr r det vl i allt fler kommuner idag. De enda som fr specialkost r de som har intyg p behovet. Typ allergier och liknande. S synd r det ju inte om muslimerna d det alltid finns alternativ till flskkttet. Faktiskt inte speciellt kontroversiellt och en anpassning till en krvare ekonomi.
Citera
2019-01-10, 02:03
Medlem
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.
Citera
2019-01-10, 02:10
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
https://nyheteridag.se/staffanstorp-...till-muslimer/

Tycker personligen det r bra. Detta r ngot som strt mig p lnge...

Det kostar fr mycket skattepengar att ge specialkost till olika religisa vertygelser.

Allergier konstaterade av lkare r ENDA sklet till specialkost.
Citera
2019-01-10, 02:11
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.

Den matkupongen hade rckt till ett glas vatten och en morot p restaurang.
Citera
2019-01-10, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Den matkupongen hade rckt till ett glas vatten och en morot p restaurang.
Det kan jag inte tnka mig, barnen r vr framtid, sjlvklart fr de mat till samma kostnad som alla andra fr p olika institutioner.
Citera
2019-01-10, 02:17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ja, vi mste underltta fr utsatta minoriteters integration
Citera
2019-01-10, 02:17
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Shr r det vl i allt fler kommuner idag. De enda som fr specialkost r de som har intyg p behovet. Typ allergier och liknande. S synd r det ju inte om muslimerna d det alltid finns alternativ till flskkttet. Faktiskt inte speciellt kontroversiellt och en anpassning till en krvare ekonomi.

Jas? Hrligt att hra. Detta r frsta gngen jag hrt om det. Tyckte det var sknt med lite positiva nyheter i form av rationellt agerande av politiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det kostar fr mycket skattepengar att ge specialkost till olika religisa vertygelser.

Allergier konstaterade av lkare r ENDA sklet till specialkost.

OT, men tycker vegetariskt ska vara ett alternativ, och faktiskt att skulle det bara finnas 1 enda skattebetalad mltid (bortsett frn medicinska orsaker) s ska det den vara vegetarisk, dr ocks proteinkllan r vegetarisk.
Men OT som sagt, lt inte detta spra ur till en diet-trd om nringsmnen.
Citera
2019-01-10, 02:19
Medlem
Etiskt ska elever sjlvklart serveras mat. Om eleverna vgrar ta fr de naturligtsvis tillgodose sina behov sjlva.
Citera
2019-01-10, 02:27
Medlem
Helt separat frn frgan:

Ska det vara s jvla svrt att skriva en korrekt titel?

Nej, Staffanstorp slutar inte med specialkost. Det finns ett frslag som sger att man vill gra detta.

Enorm skillnad.
Ser detta dagligen, hur svrt ska det vara?
Citera
2019-01-10, 02:49
Moderator
Ancistruss avatar
Mnniskor som av medicinska orsaker ej kan ta maten br naturligtvis erbjudas ngot annat. Ett lkarintyg som bekrftar detta r ndvndigt d enstaka personer annars tyvrr lr missbruka detta.

Ngra tror att deras chanser till olika former av liv efter detta frndras beroende p vad de ter. Det har de naturligtvis rtt att tro och agera utifrn. Men hur de bst skall komma till himlen, nirvana, valhall, de slla jaktmarkerna, nangijala eller vart helst de vill r deras eget personliga problem, inte skolans eller skattebetalarnas sak att ombesrja. Detta gller oavsett om det handar om mat eller ngot annat. Det erbjuds en gratis utbildning med fria mltider. Passar inte detta, helt eller delvis, fr de sjlva ombesrja att ordna ngot som passar dem bttre.

M.a.o. de fr antigen ta det som erbjuds, eller lta bli. Frhoppningsvis kan de finna saker de kan ta. Om inte kttbiten r OK, kanske potatisen, brdet och salladen gr bra? Annars fr de ta med sig mat hemifrn eller g ut och ta ngot som r i enlighet med deras trosuppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in