2019-01-10, 07:41
Medlem
Mjlls avatar
Det r vl helt sjlvklart att de fr ta veg-alternativ om det finns.

Finns det ngon som inte r muslim som inte hller med?
Citera
2019-01-10, 08:14
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Mnniskor som av medicinska orsaker ej kan ta maten br naturligtvis erbjudas ngot annat. Ett lkarintyg som bekrftar detta r ndvndigt d enstaka personer annars tyvrr lr missbruka detta.

Ngra tror att deras chanser till olika former av liv efter detta frndras beroende p vad de ter. Det har de naturligtvis rtt att tro och agera utifrn. Men hur de bst skall komma till himlen, nirvana, valhall, de slla jaktmarkerna, nangijala eller vart helst de vill r deras eget personliga problem, inte skolans eller skattebetalarnas sak att ombesrja. Detta gller oavsett om det handar om mat eller ngot annat. Det erbjuds en gratis utbildning med fria mltider. Passar inte detta, helt eller delvis, fr de sjlva ombesrja att ordna ngot som passar dem bttre.

M.a.o. de fr antigen ta det som erbjuds, eller lta bli. Frhoppningsvis kan de finna saker de kan ta. Om inte kttbiten r OK, kanske potatisen, brdet och salladen gr bra? Annars fr de ta med sig mat hemifrn eller g ut och ta ngot som r i enlighet med deras trosuppfattning.

Ja precis, religionsfrihet betyder inte att en religion, en minoritets religion dessutom, skall kunna srbehandlas och frndra hela det offentliga samhllet.

Man har rtt att utva vilken religion man vill men nr man r p offentliga platser eller nyttjar offentliga tjnster osv s fr man allt lmna religionen utanfr och navigera sig i det sekulra p samma stt som alla andra.

Tar man sig till ett land som lever p ett stt som man absolut inte kan leva p och dr det blir otroligt svrt att jobba, skicka barnen till skolan samt allt annat inom samhllet s slr man sig sklart inte ner i det landet om man inte kan leva efter deras premisser utan d slr man sig sklart ned i ett annat land dr man kan leva som man vill och kan enligt sin religion.
Citera
2019-01-10, 08:15
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Ett rasistiskt beslut, rtt och riktigt hade varit att ge dem en matkupong motsvarande en skolmltid som de kan g p halalrestaurang och ta fr.
Utveckla grna vad som r rasistiskt med beslutet. Jag kan inte se att det har ngot med genetik och rasbiologi att gra

En matkupong skulle sledes bli p typ 30-40 kronor inte s att de kan g till en restaurang om den ska motsvara kostnaden fr en skolmltid. Att ge en viss grupp pengar s att de kan g p restaurang nr de andra fr nja sig med falukorv och makaroner i skolmatsalen det tycker jag verkar vara en diskriminering. r inte det ett rasistiskt beslut mot de som inte har ngon religion och rkar vara vita?
Citera
2019-01-10, 08:21
Medlem
Det logiska felslut mnga verkar gra i den hr frgan r att man verkar anta att bara fr att det finns en religion med en stor mngd utvare, s ger det dessa en sorts rttighet att andra skalla anpassa sig efter dem. Problemen ligger i begreppen och hur de anvnds. Man kan aldrig sga att alla muslimer skall frvntas att f en viss typ av mat serverad. Vem bestmmer vad som r en muslim? En Imam eller Prst ngonstans? Varje enskild utvare utav religionen? Regeringen? Detta borde direkt leda till att man inser att man inte kan anta att en viss grupp eller religion fungerar p ett och samma stt. Det mste finnas tusentals med exempelvis "judar" eller "muslimer" som ter flskktt. Vad snder detta fr signaler till dem? Att de gr fel och inte uppnr sina livsml och sitt paradis? Nej. Det hade varit helt absurd om Sverige som stat skulle lgga sig i detta och lgga vrderingar i vad som r rtt sorts tro eller rtt sorts folkgruppstillhrighet. I snt fall kommer jag alltid att byta folkgrupp och religion till den som kan ge mig mest. Hoppas ingen r emot.

S lnge man lever med frestllningen av att alla av <gruppering> eller <religis tro> har ett och samma stt att se p livet, s kommer man ocks strka den sortens struktur och i lngden all sorts frtryck och frustration detta skapar. Om alla religioner och alla folkgrupper var jmstllda skulle denna frga aldrig diskuteras p nn sorts abstrakt gruppniv. Vem bestmmer vem som tillhr en viss religion och vad den innebr? En helig skrift som skrevs fr 2000 r sedan? Ja, ni frstr ju vart det landar - hoppas jag? Vem bestmmer vilka som hr och inte hr till en viss folkgrupp? Medicinska Dr. Mengele's med helig touch? Aldrig i livet. Not on my watch.

Helt rtt att fokusera p utbildningen av Staffanstorp. Skulle en majoritet p skolan ha egna matbehov. D tror jag nog vi fr brja gra som i staterna. D.v.s. att man tar med sin egen mat i de flesta fall. S att: "de rika f bttre mat n de fattiga!!!".

Tnk efter lite nu. Varfr ska en viss sorts religion ha mer rtt n en annan (pastafari/hindu/asatro/min egna) att krva srbehandling? Vill man gra s att bara den som r strts och starkast och skriker mest ska f sina rttigheter? Som med barn? Den kommunen kommer jag inte bli lngvarig i - om man vill tnka p att f in skatt som skall bekosta sdana hr cirkuskonster. Eller fr den delen, hela landet. Varfr skall ett land betala fr ngot som alltid slutligen ligger i EN persons uppfattning om sig sjlv och i lngden vara med och tycka i frgan om vad som r den Rtta Lran. Nr vi ska frestlla ett sekulariserat samhlle?

Att dela upp i allt annat n religion och folkgrupp r mer rimligt. ggrtter / Fiskrtter / Ntrtter, Flskrtter / Vegortter etc. Helt uppenbart fr mig dock att detta mste leda till att alla ansvarar fr sin egen mat. Vilken ansvarig vill ha det jobbet? Att uppfylla alla tonringars matnskeml? Har vi s mnga "curlare" i det hr landet? och vem ska betala fr alla unika krav? Varken diskriminerande eller konstigt att inte uppfylla dessa krav.
Citera
2019-01-10, 08:23
Medlem
Hoppas att den fjrde Abrahamitiska versionen krver oxfil fem gnger i veckan och fisk p helgerna samt Champagne varje fredag. D kanske man kan vervga att bli bokstavstroende.
Senast redigerad av mythinskin 2019-01-10 kl. 08:26.
Citera
2019-01-10, 08:27
Medlem
r tveksam till detta... Religion har absolut ingenting i skolorna att gra annat n i samband med undervisningen, det bsta vore egentligen en 18rsgrns p religion, samtidigt s r det ju rtt mnga nu som kommer med religionen redan den innan s det blir ju en omstllning...

Sen r det rtt sinnessjukt hur diskussionen om skolmat handlar om hur lite mat de ska f, hur mycket kan man ta bort?
Varfr r inte skolmaten en prioriterad pengafrga?

3-4 alternativ vore ju det bsta, olika sorters ktt, vegetariskt, sallad till, sser... Knns ju rtt kontraproduktivt med s dlig skolmat och det lr knappast frmja ungarnas matintresse...
Citera
2019-01-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blwsgddf
Det kan jag inte tnka mig, barnen r vr framtid, sjlvklart fr de mat till samma kostnad som alla andra fr p olika institutioner.

10-30kr per elevlunch.. Vad fr man fr 10kr? En banan?
https://www.svd.se/hoga-priser-betyd...er-i-skolkoken
Citera
2019-01-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Den smartaste, billigaste, miljvnligaste, hlsosammaste lsningen r att skolan helt gr ver till vegetariskt. Ngot vi nd mste gra inom ett decennium om det ska finnas ngot hopp om den hr planeten.

Ja, helt rtt.
Skolan ska bli egenproducent av krasse o bngroddar.
Alla barns favorit p 70 o 80-talet.

Man kan kra allt i en mixer o dricka under lektionstid. Sledes sparar man ven tid.

Fr vrigt s tillber jag en religion dr man bara kan ta oxbringa i remouladss som serveras av unga kvinnor ikldda vita klder o vita handskar. Allt mste serveras frn hger sida och p silverfat.

Frstr inte ens hur muslimer kunde f detta inflytande o daltande med maten.
Att man smyginfrt halalslaktade djur som alla tvingas ta.
Alla kommuner borde omedelbart upphra med mat som inte r riktad till svenskar.
Citera
2019-01-10, 09:13
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Etiskt ska elever sjlvklart serveras mat. Om eleverna vgrar ta fr de naturligtsvis tillgodose sina behov sjlva.
Nja, fortfarande s kommer det serveras alternativ mat till muslimer och andra. Detta handlar egentligen vldigt lite om muslimer specifikt utan massor med svenskar drabbas ocks. Men som sagt, alternativ till flskkttet kommer ven i fortsttningen serveras men d som alternativ till ktt och inte flskktt specifikt.
Citera
2019-01-10, 09:16
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Detta var ett riktigt rasistikt drag fr muslimer. Hur kan man ens nmna flskktt verhuvudtaget d Sverige r ett kristet land, eller har jag fel. I bibeln str det tydligt att man ska avst flskktt s varfr ens drar dom det muslimska kortet fr det hr.

Om de tnker p ett ekonomiskt stt s kanske jag kan hlla med d flskktt r det billigaste kttet d de flesta importerar det, jag tror inte att de kper flskktt frn sina loka bnder.

Om de tnkte p barnens skull s skulle de endast servera ntktt och kyckling samt vegetariskt alternativ d det r en rent ktt fr djuren ter ju grnt d.

Man ter inte grisktt, blod eller sjlvdda djur. Bibeln frbjuder det.

"Svinet, ty det har visserligen klvar, men det idisslar inte, det skall glla fr er som orent. Av dessa djurs ktt ska ni inte ta, inte heller skall ni rra vid deras dda kroppar" (Bibeln Femte Moseboken 14:8 )

Lngre ned i samma kapitel vers 21 kan man lsa fljande: "Ni skall inte ta ngot sjlvdtt. t frmlingen som bor inom dina portar m du ge sdant och han m ta det. Eller ocks m du slja det t en utlnning???

"de som ter svinktt och annan styggelse, ja, ocks mss, de skall allesammans frgs, sger Herren." (Bibeln Jesaja 66:17)

"svinet, ty det har vl klvar och har dem helkluvna, men de idisslar inte, det skall glla fr er som orent." (Bibeln Tredje Moseboken 11:7)
Citera
2019-01-10, 09:19
Medlem
F.Hansens avatar
Bra, egentligen borde alla som inte behver specialkost av riktiga medicinska skl behva ta med sin mat.

Dvs veganer, vegetarianer, glutenintolleranta, muslimer etc.
Citera
2019-01-10, 09:29
Avstngd
Utmrkt, Skolorna har ingen anledning att bja sig fr muslimska krav, och dessutom r det rent allmnt fr mycket joxande med olika slags specialkost till alla mjliga idag. Det r ren kapitalfrstring. De enda som br ha rtt till specialkost i skolan r de som har lkarintyg p att deras tarmapparat inte klarar den vanliga matsedeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in