Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-11, 08:59
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...angade-pa-film

"En natt i december var Daniel Diaz i Skanstulls tunnelbanestation efter ett restaurangbesök. Han och en vän stod och pratade på var sin sida av en trasig spärr som var öppen. Två ordningsvakter kom och sa åt vännerna att flytta sig, men lydde inte. Då vräkte vakterna ned honom, berättar Daniel Diaz, och grep honom så våldsamt att han nu har polisanmält vakterna.

När Daniel Diaz fick se filmen som ett förbipasserande vittne tog, bestämde han sig för att polisanmäla han ordningsvakterna.

– Nu finns det en filmsnutt som visar hur det faktiskt kan gå till. Hur situationer som inte existerar blir någonting på grund av de som ska vakta och ta hand om passagerarna, säger Daniel Diaz."

Delar av filmen kan ses i länken ovan. Vad anser vi om detta?
Citera
2019-01-11, 09:07
Medlem
Hade jag låtit sådär hade jag aldrig velat få publicitet för saken.

"ajajajajaj!"
Citera
2019-01-11, 09:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...angade-pa-film

"En natt i december var Daniel Diaz i Skanstulls tunnelbanestation efter ett restaurangbesök. Han och en vän stod och pratade på var sin sida av en trasig spärr som var öppen. Två ordningsvakter kom och sa åt vännerna att flytta sig, men lydde inte. Då vräkte vakterna ned honom, berättar Daniel Diaz, och grep honom så våldsamt att han nu har polisanmält vakterna.

När Daniel Diaz fick se filmen som ett förbipasserande vittne tog, bestämde han sig för att polisanmäla han ordningsvakterna.

– Nu finns det en filmsnutt som visar hur det faktiskt kan gå till. Hur situationer som inte existerar blir någonting på grund av de som ska vakta och ta hand om passagerarna, säger Daniel Diaz."

Delar av filmen kan ses i länken ovan. Vad anser vi om detta?
Varför lydde de inte? Tunnelbanan är inte deras vardagsrum. Men visst ska väktare aldrig bruka våld på fridsamma personer.

Det är fler väktare i tunnelbanan numera pga stora problem med ficktjuvar. Likaså är det problem med tiggande romer som sticker muggen under hakan på en.
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Hade jag låtit sådär hade jag aldrig velat få publicitet för saken.

"ajajajajaj!"
Haha det låter som en indian som dansar kring lägerelden

Hade de sagt till mig så hade jag tänkt att jag står i vägen och helt enkelt gått ner för att fortsätta samtalet..
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-01-11 kl. 09:16.
Citera
2019-01-11, 09:11
Medlem
08oss avatar
Såna snyfthistorier om våldsamma väktare börjar alltid med att de inte gör det väktarna ber om. Svårt att veta hur situationen eskalerat låter som att det var helt rätt.
Citera
2019-01-11, 09:13
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Trams. Söndercurlad snorunge. Ta och lyssna istället.
Citera
2019-01-11, 09:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Såna snyfthistorier om våldsamma väktare börjar alltid med att de inte gör det väktarna ber om. Svårt att veta hur situationen eskalerat låter som att det var helt rätt.
Håller med.
Och folk brukar inte spela in när väktaren går fram och pratar med folk. Bara när det urartar sig så åker mobilen fram. Och då är det lätt att säga att vakten brottade ner en utan orsak.
Citera
2019-01-11, 09:26
Medlem
Dr_Dollars avatar
Magkänslan säger att det ligger betydligt mer bakom den där storyn än bara att "vi stod och pratade innan vi skulle gå ner till tunnelbanan"

Ur ordningsvakternas synvinkel så bör dom väl göra allt i deras makt för att alltid vara 100% säker på att GM inte har nått vasst på sig eller kan bruka våld...dvs ner på backen och på med fängsel.

Ur BO synvinkel så kan man väl tycka att det var aningens onödigt att nästan bryta armen av killen.
Citera
2019-01-11, 09:28
Medlem
FlyingBees avatar
Det påminner lite om hur vakterna själv kan vara provocerade. Det ska finnas något avsnitt av "tunnelbanan" där en förfriskad man (inte direkt full, normalt lätt berusad) ska ta tunnelbanan hem men stoppas då av vakterna som påstår felaktigt att man inte får vara berusad för att åka tunnelbana.
Citera
2019-01-11, 09:29
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Mina funderingar.
Varför står man mitt i en spärr och pratar när dom enligt egen utsago "båda har sl-kort och är på väg ner i tunnelbanan"?
Varför svarar man "varför" när vakterna ber dom att flytta sig ifrån spärren?
Sen är det skrattretande när han säger att "äntligen finns det film på hur det kan gå till"! Är man i tunnelbanan och framför allt i spärrarna så finns det alltid film då det finns flera tusen övervakningskameror i tunnelbanan. Plus att många ordningsvakter numera har bodycam.

Sen tvivlar jag starkt på att poliserna sa sorry när han släpptes.

Tips: det enklaste i alla lägen är att följa det som ordningsvakter och poliser säger åt en att göra. Då slipper man massa problem.
Citera
2019-01-11, 09:32
Medlem
"Två ordningsvakter kom och sa åt vännerna att flytta sig, men lydde inte"

Varför moppsa mot ordningsvakter och sedan gnälla när man blir nerbrottad?

Killen ser inte ut som ett benrangel direkt, så jag gissar att vakterna fick ta i rätt hårt för att få ner honom. Det är väl inte vakternas fel att han inte lydde och det är väl inte deras fel att han gör motstånd trots att han brutit armen tidigare?

Så jävla ofta som man kollar på Tunnelbanan på 5an och ser hur några dryga olydiga jävlar trotsar vakterna, sedan när de blir nedbrottade så blir de "kränkta" och börjar skrika grisar samtidigt som de är verkar totalt oförstående inför situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
Mina funderingar.
Varför står man mitt i en spärr och pratar när dom enligt egen utsago "båda har sl-kort och är på väg ner i tunnelbanan"?
Varför svarar man "varför" när vakterna ber dom att flytta sig ifrån spärren?
Sen är det skrattretande när han säger att "äntligen finns det film på hur det kan gå till"! Är man i tunnelbanan och framför allt i spärrarna så finns det alltid film då det finns flera tusen övervakningskameror i tunnelbanan. Plus att många ordningsvakter numera har bodycam.

Sen tvivlar jag starkt på att poliserna sa sorry när han släpptes.

Tips: det enklaste i alla lägen är att följa det som ordningsvakter och poliser säger åt en att göra. Då slipper man massa problem.

Som sagt - syns ju för fan i varenda avsnitt av Tunnelbanan... Detta fall ser inte ett dugg anorlunda ut.
Senast redigerad av HalfRunar 2019-01-11 kl. 09:45.
Citera
2019-01-11, 10:06
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingBee
Det påminner lite om hur vakterna själv kan vara provocerade. Det ska finnas något avsnitt av "tunnelbanan" där en förfriskad man (inte direkt full, normalt lätt berusad) ska ta tunnelbanan hem men stoppas då av vakterna som påstår felaktigt att man inte får vara berusad för att åka tunnelbana.

Bara att läsa i ordningslagen 1993:1617

7 § Tillträde till ett trafikföretags område eller färdmedel får vägras den som

är berusad,
medför egendom som avses i 6 § 1, eller
annars uppträder på ett sådant sätt att det finns anledning att befara att han kommer att störa ordningen eller äventyra säkerheten i trafiken.

8 § Den som är berusad eller stör ordningen eller äventyrar säkerheten i trafiken är skyldig att på uppmaning av en trafiktjänsteman lämna trafikföretagets område eller färdmedel. Detsamma gäller den som har brutit mot någon av 4--6 §§ eller som underlåtit att följa en anvisning eller tillsägelse av en trafiktjänsteman enligt 3 §, om överträdelsen eller underlåtelsen har väsentlig betydelse för ordningen eller säkerheten i trafiken.

9 § Om den som har vägrats tillträde enligt 7 § eller som uppmanats enligt 8 § att lämna trafikföretagets område eller färdmedel inte gör som han blir tillsagd, får en polisman eller ordningsvakt avvisa eller avlägsna honom
.

Så om anställda i tunnelbanan, ordningsvakter eller polis bedömer att du är berusad och säger till dig att lämna området så måste du göra det.
Citera
2019-01-11, 10:12
Medlem
Dessa ordningsvakter har maktbegär och går igång på att ha kontroll. Jag är livrädd att de en dag(utan att jag gör någonting) hoppar på mig och utsätter mig för grovt våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in