Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-20, 22:13
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme
Förstår inte riktigt vad du menar...
Om du väger 100kg och promenerar en kilometer så bränner du 70 kcal.
Citera
2019-01-20, 22:41
Medlem
Citat:
Försöker promenera varje dag för att nå mitt viktmål + att jag räknar kalorier.

Idag har jag enligt min stegräknare gått 9300 steg, och gick precis 4,8 km som tog en timme för mig.

Jag har en ”träningsapp” med inbyggd stegräknare och den säger att jag enbart bränt 267 kalorier idag, men om jag tittar på tex denna tabell https://www.mabra.com/halsoverktyg/motionstabell/

Skulle jag bränt närmare 450 kalorier idag. Vad ska jag tro på?

Hur mycket bränner jag på en promenad på 5km / h, i 30 och respektive 60 min. Väger förövrigt 56 kg och är alltså inte överviktig.

Tack för hjälp!
Du får lite ökad förbränning ett dygn 150 kalorier till.
Citera
2019-01-21, 01:07
Medlem
Är du inte tillräcklig smal? Va rädd om dig och använd promenaderna för din hälsa
Citera
2019-01-21, 02:31
Medlem
Feministernas avatar
Citat:

Idag har jag enligt min stegräknare gått 9300 steg, och gick precis 4,8 km som tog en timme för mig.

Jag har en ”träningsapp” med inbyggd stegräknare och den säger att jag enbart bränt 267 kalorier idag, men om jag tittar på tex denna tabell https://www.mabra.com/halsoverktyg/motionstabell/

Hur mycket bränner jag på en promenad på 5km / h, i 30 och respektive 60 min. Väger förövrigt 56 kg och är alltså inte överviktig.

Tack för hjälp!

Jag både har gått och går mycket på löpband. Och min erfarenhet { när jag tittat på displayen } är att man bränner ~380 kcal vid 5 km/h.
Citera
2019-01-21, 03:22
Medlem
Citat:
Att mäta pulsen osv låter krångligt. Men jag skall alltså INTE lita på olika sidor som tex måbra.se? Kan jag lita på den här appen då som säger att jag bränt 268 kalorier idag? Mindre än så är det väll ej?

Citat:
Alla skriver ju olika.. någon annan säger ju 180 på 30 min!
Men vad är det du inte förstår? Det går inte att ge mer än ett ungefärligt svar på frågan. Och ju mindre "krångel" du vill ha, desto mindre precision får du naturligtvis. Om det hade gått att svara enkelt hade inte alla sagt olika.

Säg att du istället frågar hur mycket bensin det går åt för att köra i en timme i 50km/h. Det beror på massor av faktorer, exempelvis hur tung bilen är. Du sa visserligen vad du väger, men det är långt ifrån det enda. Vad är det för bil? Vilken motor har den? Hur varmt är det ute? Vilket varvtal har du? Osv.

Däremot kan vi väldigt enkelt (precis som med maten) säga hur mycket energi en liter bensin innehåller.

Om du äter mindre än du gör av med så går du ner i vikt. Så enkelt är det. Alltså, om du inte går ner i vikt så träna mer eller ät mindre. Eller både och.
Citera
2019-01-21, 03:41
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:

Tack för hjälp!
Lägg ner det där med steg. Det betyder inte ett skit. Testade att ha en stegräknare när jag satt ner. Enligt den gick jag 150 steg medans jag satt på en stol. Verkligen pålitligt. Räkna bara hur långt du går. Det är det som räknas. Går du en mil så förbränner du väl ungefär 600 kcal om du väger 75 kg
Citera
2019-01-21, 08:09
Medlem
Som sagt vill jag gärna få träningen ”nedräknad” men det går kanske inte. Men jag kan räkna med åtminstone 100 kalorier för 30 mins promenad minst?
Citera
2019-01-21, 09:38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Som sagt vill jag gärna få träningen ”nedräknad” men det går kanske inte. Men jag kan räkna med åtminstone 100 kalorier för 30 mins promenad minst?
Räkna vad du stoppar i dig. Vad du förbränner kommer endast vara en uppskattning och inga exakta värden. Håll koll på kaloriintaget och justera därefter beroende på målsättning.
Citera
2019-01-21, 09:39
Medlem
Citat:

Kan du göra.
Rekommenderar dig att läsa mer om hur en effektiv viktnedgång går till. Jag och många är duktiga på detta och skriver i många trådar.
Citera
2019-01-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Räkna vad du stoppar i dig. Vad du förbränner kommer endast vara en uppskattning och inga exakta värden. Håll koll på kaloriintaget och justera därefter beroende på målsättning.

Jag räknar kalorier, redan gått ner 4kg. Dock förstår jag inte hur det kan pendla så mellan olika dagar, för knappt en vecka sedan vägde jag 55,6 kg på morgonen efte jag kissat och nu väger jag 56,2 ca. Jag har verkligen inte ätit så mycket att jag skulle gå upp i vikt, tvärtom har jag fram tills nu ätit ca 1300 kalorier per dag. Förstår ej hur det funkar...

Nu tänkte jag äta 1000 kalorier per dag och försöka bränna ca 150 kalorier, då skulle jag nå mitt viktmål på 50 kg i början av mars. Alltså -6 kg. Jag gymmar inte, orkar inte springa utan det är främst promenader. Önskar bara jag kunde veta hur jag bränner 150 kalorier ungefär.
Citera
2019-01-21, 12:18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Jag räknar kalorier, redan gått ner 4kg. Dock förstår jag inte hur det kan pendla så mellan olika dagar, för knappt en vecka sedan vägde jag 55,6 kg på morgonen efte jag kissat och nu väger jag 56,2 ca. Jag har verkligen inte ätit så mycket att jag skulle gå upp i vikt, tvärtom har jag fram tills nu ätit ca 1300 kalorier per dag. Förstår ej hur det funkar...

Nu tänkte jag äta 1000 kalorier per dag och försöka bränna ca 150 kalorier, då skulle jag nå mitt viktmål på 50 kg i början av mars. Alltså -6 kg. Jag gymmar inte, orkar inte springa utan det är främst promenader. Önskar bara jag kunde veta hur jag bränner 150 kalorier ungefär.
En skillnad på knappt ett kilo är inget ovanligt från dag till dag. Det betyder inte att du ligger på överskott. Det är helt normalt.

Lägg dig på ett visst intag av kalorier och se vad som händer med vikten. Justera därefter. Räkna ej med träning och liknande.
Citera
2019-01-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
En skillnad på knappt ett kilo är inget ovanligt från dag till dag. Det betyder inte att du ligger på överskott. Det är helt normalt.

Lägg dig på ett visst intag av kalorier och se vad som händer med vikten. Justera därefter. Räkna ej med träning och liknande.

Okej.. men just att jag de senaste dagarna bara vägt 56 kg och inte mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in