Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-20, 20:30
Medlem
Försöker promenera varje dag för att nå mitt viktmål + att jag räknar kalorier.

Idag har jag enligt min stegräknare gått 9300 steg, och gick precis 4,8 km som tog en timme för mig.

Jag har en ”träningsapp” med inbyggd stegräknare och den säger att jag enbart bränt 267 kalorier idag, men om jag tittar på tex denna tabell https://www.mabra.com/halsoverktyg/motionstabell/

Skulle jag bränt närmare 450 kalorier idag. Vad ska jag tro på?

Hur mycket bränner jag på en promenad på 5km / h, i 30 och respektive 60 min. Väger förövrigt 56 kg och är alltså inte överviktig.

Tack för hjälp!
Citera
2019-01-20, 20:42
Medlem
Sådant är jävligt individuellt och kan bero på en jättestor mängd faktorer. Det är oerhört mycket lättare att räkna kalorier i maten jämfört med träning.
Citera
2019-01-20, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godblessme

Idag har jag enligt min stegräknare gått 9300 steg, och gick precis 4,8 km som tog en timme för mig.

Jag har en ”träningsapp” med inbyggd stegräknare och den säger att jag enbart bränt 267 kalorier idag, men om jag tittar på tex denna tabell https://www.mabra.com/halsoverktyg/motionstabell/

Hur mycket bränner jag på en promenad på 5km / h, i 30 och respektive 60 min. Väger förövrigt 56 kg och är alltså inte överviktig.

Tack för hjälp!

Beror väl också på hur raskt du promenerar. Strosar du omkring bränner du inte i närheten av lika mycket som om du ger dig på "power walks" där pulsen är förhöjd. Svårt att räkna..
Citera
2019-01-20, 20:44
Medlem
Citat:

Tack för hjälp!

Ca 0,7 kcal per km och kg kroppsvikt
Citera
2019-01-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Beror väl också på hur raskt du promenerar. Strosar du omkring bränner du inte i närheten av lika mycket som om du ger dig på "power walks" där pulsen är förhöjd. Svårt att räkna..

Som sagt gick jag gick jag nu 4,8 km på 60 min!
Citera
2019-01-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Ca 0,7 kcal per km och kg kroppsvikt

Förstår inte riktigt vad du menar...
Citera
2019-01-20, 20:48
Medlem
Fixa ett träningsschema. Räkna kalorier i maten. Går du inte ner i vikt så antingen öka på i träningsschemat eller ät mindre. Funkar så länge du har ett repetitivt träningsschema.
Citera
2019-01-20, 20:50
Medlem
Citat:

Det säger dock inte någonting. Mät din puls och promenera därefter!
Citera
2019-01-20, 20:56
Medlem
S.O.Stolps avatar
Enligt formel i "Stora Konditionsboken" av Jonas Gustrin bränner du 228 kcal på 1 timmes promenad. Hälften om du promenerar en halvtimme.

(FB) Promenader och förbränning
Citera
2019-01-20, 20:59
Medlem
Citat:
Då har du gjort av med ca 180 kcal, eftersom du väger 56 kg och har gått lugnt o försiktigt.
Citera
2019-01-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gizze
Det säger dock inte någonting. Mät din puls och promenera därefter!

Att mäta pulsen osv låter krångligt. Men jag skall alltså INTE lita på olika sidor som tex måbra.se? Kan jag lita på den här appen då som säger att jag bränt 268 kalorier idag? Mindre än så är det väll ej?
Citera
2019-01-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Enligt formel i "Stora Konditionsboken" av Jonas Gustrin bränner du 228 kcal på 1 timmes promenad. Hälften om du promenerar en halvtimme.

(FB) Promenader och förbränning

Alla skriver ju olika.. någon annan säger ju 180 på 30 min!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in