Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-23, 13:02
Medlem
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om fallet. Sökt utan att finna.

Jag har släkt i området söder om Sundsvall och jag minns att nära jag var liten (sent åttio-, tidigt nittiotal) fick berättat för mig att fyra pojkar försvann i samband med en båttur utanför Bredsand några kilometer söder om Sundsvall år 1979. Föräldrarna till en av pojkarna skall ha varit bekanta med delar av min familj.

Händelseförloppet jag fick berättat för mig för många år sedan: fyra pojkar i sena tonåren umgås på Fläsians camping i Bredsand. Av någon anledning tar dom en mindre eka eller möjligen en sådan enkel räddningsbåt som finns på vissa badplatser och ger sig ut på vattnet.

Pojkarna ses aldrig mer. Under sökinsatsen finner man däremot båten, utan passagerare, drivandes i Sundsvallsbukten.

Ett ruskigt fall som jag har tänkt på nu och då under alla dessa år. Jag har försökt leta information om fallet på internet utan framgång. Sundsvalls tidning har en kort notis om fallet i en artikelom försvunna länsbor.

Citat:
"Flera länsbor som inte har kommit tillrätta har försvunnit under båtturer. Som exempel kan nämnas en befarad båtolycka i Bredsand 1979 när fyra pojkar försvann. Pojkarnas båt hittades av bärgningsfartyget Belos."

Är det någon som vet mer om detta försvinnande?
Citera
2019-01-23, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket tragisk händelse.

Citat:
Ursprungligen postat av 1980s
Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om fallet. Sökt utan att finna.

Jag har släkt i området söder om Sundsvall och jag minns att nära jag var liten (sent åttio-, tidigt nittiotal) fick berättat för mig att fyra pojkar försvann i samband med en båttur utanför Bredsand några kilometer söder om Sundsvall år 1979. Föräldrarna till en av pojkarna skall ha varit bekanta med delar av min familj.

Händelseförloppet jag fick berättat för mig för många år sedan: fyra pojkar i sena tonåren umgås på Fläsians camping i Bredsand. Av någon anledning tar dom en mindre eka eller möjligen en sådan enkel räddningsbåt som finns på vissa badplatser och ger sig ut på vattnet.

Pojkarna ses aldrig mer. Under sökinsatsen finner man däremot båten, utan passagerare, drivandes i Sundsvallsbukten.

Ett ruskigt fall som jag har tänkt på nu och då under alla dessa år. Jag har försökt leta information om fallet på internet utan framgång. Sundsvalls tidning har en kort notis om fallet i en artikelom försvunna länsbor.

Är det någon som vet mer om detta försvinnande?

Har inget minne av den här mycket tragiska händelsen.

Det som kom att hända med den allra största sannolikhet är att dessa fyra ynglingar drunknade och att tyvärr inga kroppar kom att hittas.

Här är ett annat liknade fall med skillnaden att de flesta kropparna kom att återfinnas:

(FB) Försvunna till sjöss: Emnéus och Åström, Höganäs, 1964.
Citera
2019-01-23, 14:40
Medlem
Briasccas avatar
Förskräcklig händelse som jag inte kände till. Lite resultat av olika databassökningar och tidningsuppgifter:

* Första mediauppgifterna måndag 28 maj 1979

* De fyra pojkarna från Kvissleby i Njurunda körde ut på lördagen 26 maj vid 22-tiden i en flatbottnad träbåt med en 50 hkr motor. Vindförhållanden 6-8 mps sydlig vind på natten. Sista observation av dem vid passage under Harabergsbron i Njurunda.

* Polisen sa att båten inte var sjövärdig och hade för stark motor.

* Från pojkarna återfanns en jacka (på Alnöns sydspets), två skor, en träsko och en lucka från båten. Efter ett par dagar spekulerade polisen att pojkarna kunde ha kört på ett undervattensisflak då sådana siktats i området under den flygspaning som genomfördes. Kustbevakningens fartyg och helikoptrar deltog också i sökarbetet. Dykningar genomfördes inte då strömförhållanden är mycket svåra i området (Ljungans utlopp) och det var vårflod samt för att man saknade uppgift om förlisningsplats.

* Fyra pojkar omkom: Lars Åke Westerlund (16 år), Anders Hasta (17), Lars Bergius (17) och Anders Broman (17).
Citera
2019-01-23, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Förskräcklig händelse som jag inte kände till. Lite resultat av olika databassökningar och tidningsuppgifter:

* De fyra pojkarna från Kvissleby i Njurunda körde ut på lördagen 26 maj vid 22-tiden i en flatbottnad träbåt med en 50 hkr motor. Vindförhållanden 6-8 mps sydlig vind på natten. Sista observation av dem vid passage under Harabergsbron i Njurunda.

* Från pojkarna återfanns en jacka (på Alnöns sydspets), två skor, en träsko och en lucka från båten. Efter ett par dagar spekulerade polisen att pojkarna kunde ha kört på ett undervattensisflak då sådana siktats i området under den flygspaning som genomfördes. Kustbevakningens fartyg och helikoptrar deltog också i sökarbetet. Dykningar genomfördes inte då strömförhållanden är mycket svåra i området (Ljungans utlopp) och det var vårflod samt för att man saknade uppgift om förlisningsplats.

* Fyra pojkar omkom: Lars Åke Westerlund (16 år), Anders Hasta (17), Lars Bergius (17) och Anders Broman (17).

Tack för informationen! Det skiljer ju sig en del från det jag fick berättat för mig/minns. Många år sedan som sagt. Känner väl till alla platser som nämns ovan. 28 maj behöver det inte vara varmare än några grader i vattnet i Ljungan (som Harabergsbron går över) och i Sundsvallsbukten

Att dom drunknade och spolades ut i Bottenhavet får antas vara i princip helt säkert. Jag tyckte bara det var anmärkningsvärt lite skrivet om det här fallet. Att fyra pojkar försvinner utan att hittas borde inte höra till vanligheterna i Sverige.
Senast redigerad av 1980s 2019-01-23 kl. 17:09.
Citera
2019-01-23, 17:18
Medlem
Briasccas avatar
Ja, det är märkligt att så litet är skrivet om den här hemska händelsen.
Citera
2019-01-23, 20:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Båten var inte sjövärdig samt hade för stark motor.

Citat:

Stort för denna fylliga och intressanta information tillika mycket tragiskt.

Att båten vare sig var sjövärdig samt att den hade för stark motor kom att bli deras död. Antar att ingen av dem bar flytvästar?
Citera
2019-01-24, 08:17
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Antar att ingen av dem bar flytvästar?

Troligen bar de fyra inte flytväst för då skulle åminstone någon av dem hittats. Ja, det här verkligen en sorglig händelse.
Citera
2019-01-24, 13:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingen hade troligtvis flytväst på sig.

Citat:
Troligen bar de fyra inte flytväst för då skulle åminstone någon av dem hittats. Ja, det här verkligen en sorglig händelse.

Hade de haft flytvästar på sig hade åtminstone en eller ett par av dem nog ha påträffats.

Nu hittades ingen av dem och de var ju ändå fyra stycken.

Ja, en verkligt mycket sorglig händelse.
Citera
2019-01-27, 22:33
Medlem
Venators avatar
Usch, det var en tragisk historia. Fy sjutton. Var pojkarna släkt? Klasskamrater? Olika efternamn så i alla fall inga bröder...

Men sedan kan man ju konstatera att om uppgiften om en utombordsmotor på 50 hkr på en flatbottnad träbåt stämmer går knappast den kombinationen att få sjövärdig hur den en ser ut.
Citera
2023-01-29, 19:09
Medlem
Ördögs avatar
Kan någon prenumerant på Sundsvalls Tidning återge mer av denna artikel, som publicerats den 4 januari 2022?

Båtresan slutade i djup tragedi – fyra unga pojkar miste sina liv utanför Fläsian

https://www.st.nu/2022-01-04/batresa...tanfor-flasian
Njurundabor som växte upp på 1970-talet och framåt minns när det tragiska hände.

Fyra pojkar sågs senast i närheten av Harabergsbron i Kvissleby den 26 maj 1979 när de gav sig ut med en båt.

Ett omfattande sökarbete inleddes när det stod klart att pojkarna saknades.

Lars-Åke Westerlund, 16, Anders Hast, 17, Lars Bergius, 17 och Anders Broman, 17, påträffades aldrig.
Citera
2023-01-29, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tragiska båtolyckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kan någon prenumerant på Sundsvalls Tidning återge mer av denna artikel, som publicerats den 4 januari 2022?

Båtresan slutade i djup tragedi – fyra unga pojkar miste sina liv utanför Fläsian

https://www.st.nu/2022-01-04/batresa...tanfor-flasian
Njurundabor som växte upp på 1970-talet och framåt minns när det tragiska hände.

Fyra pojkar sågs senast i närheten av Harabergsbron i Kvissleby den 26 maj 1979 när de gav sig ut med en båt.

Ett omfattande sökarbete inleddes när det stod klart att pojkarna saknades.

Lars-Åke Westerlund, 16, Anders Hast, 17, Lars Bergius, 17 och Anders Broman, 17, påträffades aldrig.

Tack för länken och det man kunde läsa.

En annan lika tragisk båtolycka med fyra pojkar inblandade i samma ålder som dessa ovan nämnda:

(FB) Försvunna till sjöss: Emnéus och Åström, Höganäs, 1964.

Precis som dessa som tråden handlar om begav sig också de fyra pojkarna 1964 ut väldigt sent.
Citera
2023-02-17, 15:07
Medlem
Det var ett liknande fall i Kanada (Pickering, Ontario) 1995 där sex killar i sena tonåren snodde nån båt och stack ut på Lake Ontario, och aldrig sågs mer.

Unga män i sena tonåren + alkohol + en liten höghastighetsbåt + i mars så kallt väder = ingen bra kombination.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in