Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2022-12-17, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad skiljer huel gentemot andra mer än att den är veganskt? Känner man sig mätt?

Reklam. Därför du känner till Huel.
Du kan röra ihop eget som är betydligt mer mättande, Finns inget i Huel när man kollar innehållsförteckningen som sticker ut i positivt syfte.
Citera
2022-12-17, 10:35
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad skiljer huel gentemot andra mer än att den är veganskt? Känner man sig mätt?
Huel var sist jag kollade den bästa av dessa complete meal produkterna. De flesta complete meal produkter är veganska eftersom det är billigare och bättre när det är veganskt (bättre som i lägre miljöpåverkan och hälsosammare). Fördelen med Huel jämfört med till exempel Soylent är ingredienserna, till exempel använder Soylent maltodextrin, vilket är en dålig kolhydrat (lika snabba och ohälsosamma kolhydrater som raffinerat socker men utan sötman). Kolhydrater med 100+ i glykemiskt index bör man undvika så gott det går. Kolhydrater är bra när det är lågt glykemiskt index på dem, men Soylent använder maltodextrin eftersom det är en billig ingrediens, vilket är bra för attmassproduktion. Dessutom smakar Huelprodukterna helt okej, medan Soylent inte är särskilt god, finns inte bara som pulver utan även som pasta matprodukter och liknande vanliga måltider berikade med vitamineraler osv. Huel är också mycket billigare än Ambronite osv.

Men annars håller jag med föregående talare att man kan göra egna pulverdieter bättre och billigare. Det är bara att blanda sojaproteinisolat med havrepulver, slänga i hampafrön, chiafrön, rå kakao nibs, allt detta i en fruktmixer/blender och sedan kombinera med lite bra multivitaminer och probiotika och du får mycket godare och betydligt billigare complete meal. På 1500 kcal lägger jag bara 50 kr om dagen, istället för 200+ kr om dagen på Huel/Soylent och liknande complete meals. Soylent, Huel osv är gjorda för mainstreamfolk och liknande n00bs som inte har någon koll på näringslära.
Citera
2024-07-06, 13:50
Medlem
Får massvis av reklam för Huel på YouTube och sökte fram denna tråd även om den är gammal.

Min fråga är om det genuint än en vettig ersättning till ex frukost och lunch? Jobbar mycket hemma själv och middagen är ofta den enda egentliga måltiden eftersom hela familjen är samlad då.

Avskyr att laga mat till mig själv, blir ofta en ostmacka eller några glas nyponsoppa.

Jag fattar förstås att eftersom det finns så mycket reklam för Huel så måste de ha rejäl vinstmarginal. Så min fråga är inte om man kan göra det billigare själv, utan frågan är mer saklig. Vill bara köpa hem något som jag busenkelt kan använda till frukost / lunch kanske 3-4 dagar i veckan. Om det kostar 500 kr eller 2000 kr i månaden är sak samma.
Citera
2024-07-06, 15:59
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Får massvis av reklam för Huel på YouTube och sökte fram denna tråd även om den är gammal.

Min fråga är om det genuint än en vettig ersättning till ex frukost och lunch? Jobbar mycket hemma själv och middagen är ofta den enda egentliga måltiden eftersom hela familjen är samlad då.

Avskyr att laga mat till mig själv, blir ofta en ostmacka eller några glas nyponsoppa.

Jag fattar förstås att eftersom det finns så mycket reklam för Huel så måste de ha rejäl vinstmarginal. Så min fråga är inte om man kan göra det billigare själv, utan frågan är mer saklig. Vill bara köpa hem något som jag busenkelt kan använda till frukost / lunch kanske 3-4 dagar i veckan. Om det kostar 500 kr eller 2000 kr i månaden är sak samma.
Du kan ersätta all mat med Huel. Det bästa du kan göra är att dricka mellan 1500-3000 kcal Huel (beroende på om du deffar eller bygger muskler osv) direkt på morgonen, och sedan vatten resten av dagen. Alltså OMAD. Har du en Garmin så kommer du märka hur mycket bättre sömn och återställt kroppsbatteri du får när du sover av att köra en måltid om dagen. Det viktiga är att du äter allt så tidigt som möjligt på morgonen så att du sedan sover på så tom mage som möjligt, så att du maxar återhämtningen med minimal stress under sömnen. Gäller ju att ha bra HRV värden också liksom.

Annars är det både billigare och bättre att göra sin egen Huel, eftersom Huel, Soylent osv är för n00bs. Gäller ju att vara hardcore i den här frågan. Just nu har jag modifierat mitt tidigare recept, så här ser det ut nu:

210 g Body Science Vegan Måltidsersättning Apple Pie (det här är i stort sett som Huel, vill man så kan man bara köra med den)
50 g Body Science Soy Protein Isolate Apple Pie
3 g Seltin mineralsalt +10%
Två liter kallt vatten i en fin och mörk 2.5 liter Viking Mug
60 g Garant skalade hampafrön
25 g Superfruit rå kakao nibs
15 g Garant chiafrön

Sedan kör jag 2 stycken Thorne Research Basic 2/day, 4 stycken Elexir vegansk algolja, några olika probiotika kapslar (bland annat BioGaia Osfortis, alltså L. reuteri ATCC PTA 6475, bra skit), 4 stycken BioSalma K2/D3 kapslar, en Sano Kardio (lykopen), en gång i veckan 100 mg betakaroten (Healthwell), och till och från under veckan Inubio (inulin; prebiotika), sist men inte minst så kör jag också 3 Kyolic och 3 allicinmax tabletter dagligen, eftersom vitlök är förbannat jävla bra skit. Det är en stor tragedi att Kyolic har slutat sälja deras vitlök+växtsteroler tabletter, men annars hade jag kört med den istället, så nu försöker jag få tag på ett bra fytosteroler kosttillskott också (visst jag kan alltid köra med Becel Proactiv, men det innebär ju extra onödiga kalorier).

^^ Allt det här blir enligt Cronometer:

1571.8 kcal
160.63 g protein
63.32 g kolhydrater
- 3.9 g sockerarter
- 53.8 g fibrer (varav minst 16 g inulin)
67.28 g fett
- 20.3 g mättar fett
- 7.2 g omega-3
- 18.6 g omega-6
7.2 g salt

Omega-3/6 är egentligen mer, men står inte så detaljerat hur mycket det finns av den varan i den veganska måltidsersättningen. Och aminosyraprofilen är inte helt uppdaterad heller, ska maila mmsports för mer information. För sojaproteinisolatet har jag matat i typisk soja-aminosyraprofil, men deras veganska måltidsersättning innehåller protein från soja, ärta och havre, så det är svårare att räkna ut exakt.

Mitt tidigare recept var ganska snarlik, men då körde jag med Weider Gourmet Oat, hasselnötsmak, och den är svår att få tag på nuförtiden efter Coronahysterin (Gymgrossisten importerar den sporadiskt nuförtiden), plus att jag då körde med OmniVegan som jag har bytt ut nu mot Thorne, som är en mer högkvalitativ multivitamin (innehåller bland annat blandade tokoferoler och tokotrenioler, vilket är viktigt för heltäckande vitamin E spektrum). Jag blandade då Weider havrepulver med sojaproteinisolat chokladsmak, och det blev riktigt jävla gott. Men det här nya receptet fungerar bra det också, och smakar verkligen äppelpaj. Men det gäller att variera givetvis, eftersom det blir enformigt i längden med bara äppelpaj hela tiden.

Här kan du kolla in receptet lite mer detaljerat:

https://cronometer.com/food.html?foo...8&labelType=EU

Det enda som inte är veganskt är BioSalma K2/D3 och Sano Kardio gelatinkapslarna. Jag orkar inte byta ut dem just nu mot veganska motsvarigheter. Algoljan är dock veganska kapslar. Och för er som behöver lite mer energi så är det bara att slänga in 100-200 g palatinose, eftersom receptet är komplett i övrigt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2024-07-06 kl. 16:26.
Citera
2024-07-06, 20:25
Avstängd
Bra att ni mongon vänjer er vid den inom kort introducerade insektsmjölsdieten.

Kommer att vara såååå praktiskt!

Kommer även att smaka smaskens för er med salted caramel smak, cellstörande sötningsmedel och massvis med nyttigt protein från insekter. Ja och lite härlig crunch från deras skal!

Om några år kanske ni även har nöjet att få tillsätta lite premiumbrosk från döda corona-offer...
Citera
2024-11-24, 22:06
Medlem
why123s avatar
Hej, jag vill bara ställa en enkel fråga. Jag har några flaskor RTD Huel Choklad. Försvinner näringen om jag ställer den i micron och dricker den som varm choklad?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in