• 1
  • 2
2019-01-25, 17:31
Bannlyst
Kära örebroare,

Man hör ju ständigt valsen om att kaffe och alkohol torkar ut kroppen - och så verkar sannerligen vara fallet. Åtminstone om jag ska tro min egen kropp och diverse empiriska studier.

Dock..

En kär vän till mig lever i princip på öl, och en del mat, men dricker mig veterligen aldrig ett glas vatten. Vi hänger ihop jämt och ständigt och jag känner honom utan och innan, så att jag skulle missat att han dricker massa vatten förefaller osannolikt.

Hur går denna ekvation ihop?

Skål på alla eder alla ute i de snöbeklädda stugorna!
Citera
2019-01-25, 17:38
Medlem
AX64s avatar
Käre korvman,
Alkoholhalten i öl är låg och vattenhalten hög. I sammanhanget är det närapå likställt med att dricka mjölk. Han får i sig massor med vatten alltså. Dricker man starksprit istället så kan man behöva skjuta till vatten för att kompensera.
Citera
2019-01-25, 17:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kära örebroare,

Man hör ju ständigt valsen om att kaffe och alkohol torkar ut kroppen - och så verkar sannerligen vara fallet. Åtminstone om jag ska tro min egen kropp och diverse empiriska studier.

Dock..

En kär vän till mig lever i princip på öl, och en del mat, men dricker mig veterligen aldrig ett glas vatten. Vi hänger ihop jämt och ständigt och jag känner honom utan och innan, så att jag skulle missat att han dricker massa vatten förefaller osannolikt.

Hur går denna ekvation ihop?

Skål på alla eder alla ute i de snöbeklädda stugorna!

Han dricker ju ändå typ 95% vatten så det går alldeles utmärkt ihop.
Citera
2019-01-25, 18:25
Medlem
megacoolmans avatar
På medeltiden drack man ju mest öl i städerna iaf, eftersom vattnet inte gick att dricka.
De överlevde ju. Folk levde ju inte lika länge som idag, men ändå.
Citera
2019-01-25, 19:17
Medlem
Din kompis dricker nog även han vatten då och då, men är ju även en hel del vatten i ölen som flera redan påpekat.

Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
På medeltiden drack man ju mest öl i städerna iaf, eftersom vattnet inte gick att dricka.
De överlevde ju. Folk levde ju inte lika länge som idag, men ändå.

Men ändå? Medellivslängden var runt 30 på medeltiden så ditt argument haltar rejält. Öl var nog i sammanhanget rena hälsodrycken med tanke på den stora svälten på medeltiden.
Citera
2019-01-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Din kompis dricker nog även han vatten då och då, men är ju även en hel del vatten i ölen som flera redan påpekat.

Men ändå? Medellivslängden var runt 30 på medeltiden så ditt argument haltar rejält. Öl var nog i sammanhanget rena hälsodrycken med tanke på den stora svälten på medeltiden.
Det hade mest med hög spädbarnsdödlighet att göra. Gemene man dog alltså inte vid 30, utan snarare runt 50-60.
Citera
2019-01-25, 21:14
Medlem
hrwdtjs avatar
Han dricker nog vatten när du inte ser på.
Citera
2019-01-25, 21:24
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja

Nej, för som påpekats i tråden så var medellivslängden kraftigt påverkad av hög barnadödlighet.
Att dö av vätskebrist går nog relativt fort, så om man klarar leva i 50 år på öl som enda dryck, så skulle jag säga att argumentet håller.
Citera
2019-01-25, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Det hade mest med hög spädbarnsdödlighet att göra. Gemene man dog alltså inte vid 30, utan snarare runt 50-60.

Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Nej, för som påpekats i tråden så var medellivslängden kraftigt påverkad av hög barnadödlighet.
Att dö av vätskebrist går nog relativt fort, så om man klarar leva i 50 år på öl som enda dryck, så skulle jag säga att argumentet håller.

https://www.svd.se/hur-lange-levde-man-pa-medeltiden

42-45 år.

Ja, men det jag menade var givetvis att hur länge man levde på medeltiden har 1000-tals andra faktorer än om man drack öl som vardagsdryck.
Citera
2019-01-25, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet

Lägg därtill fattigdom, svält, dålig hygien, sjukdomar utan bra behandling, utslitning, fysiskt jobb trots sjukdom osv. Minsta bekymret på den tiden var nog alkohol.
Citera
2019-01-25, 23:09
Medlem
Han dricker nog annat än öl också om det inte är folköl han dricker.
Citera
2019-01-26, 09:18
Bannlyst
Snarare mineral/vitaminbrist som orsakar problem. Är man uttorkad vid sjukhusvistelse, ja då är det koksaltlösning som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in