2019-08-22, 13:28
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hennes skolstrejk är en ren bluff.

Och så hetsar hon andra barn till att sumpa sin utbildning.Typiskt för dessa kaosspridare. De skyddar sig själva men vill att andra skall offra sig för att skapa den förvirring dessa kaospiloter eftersträvar.
Det mesta snorungen pysslar med verkar ju vara bluff, lögn och förbannad dikt. Dessutom ska börda och risken (här ungarnas skolgång) vältras över på andra. Själva ska di gode inte riskera eller offra något. Bizzniz as usual.
2019-08-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Så du tror mer på någon som lagt ett klipp på You Tube än på 270 svenska forskare varav 80 är professorer?

Hänvisar de 270 svenska forskarna till samma tipping points, tröskelvärden och kedjereaktioner som Greta?

Jag kan inte komma åt artikeln. Håller de med Greta i detalj eller bara lite generellt ”det är fint att ungdomarna engagerar sig”, typ.
2019-08-22, 13:30
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Jag upptäckte den där båten för precis en vecka sedan och har följt den sedan dess. Jag har för mig att jag postade ett inlägg om HNLMS Snellius som du sedan citerade.

Jag plottade HNLMS Snellius rutt på kartan tillsammans med Malizia II. Observera att Malizia II har haft sin AIS transponder avstängd till slutet där linjerna går ihop.

https://postimg.cc/kVZSHH1q

Går den under NATO eller vems militär går den under? Jag förmodar att den tillhör skalskyddet mot prinsen i första hand under resan?
2019-08-22, 13:33
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Går den under NATO eller vems militär går den under? Jag förmodar att den tillhör skalskyddet mot prinsen i första hand under resan?
Vad jag förstår tillhör skeppet den holländska kustbevakningen. Vad jag inte fattar är vad holländarna har för intresse av att skugga Greta™.
Har jag kanske missat nåt?
2019-08-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Jag tror mer på Judith Curry än dem där svenska forskarna, du verkar inte veta vem det är. Det visar ju hur mycket koll du har.
Okay, visserligen visste jag inte vem Judith Curry var
Judith Curry vittnade inför det*amerikanska kongressens*klimatutskott den 25 april*2013[6]. Vid presentationen underströk hon den betydande osäkerheten i klimatdata, främst före 1980, och i klimatmodellerna speciellt vad gäller hanteringen av moln och de omfattande vindsystemen som exempelvis*Nordatlantiska oscillationen[7].

Curry är en av grundarna av företaget*Climate Forecast Applications Network (CFAN)*som erbjuder rådgivning inom anpassning till förändringar i klimatet och prognostjänster.

Curry har sagt att hon besväras av grupptänkandet inom det klimatvetenskapliga samhället och vad hon ser som återhållsamhet vid publicering av data och analyser för fristående utvärdering. Hon har skrivit att klimatologer borde vara mer öppna i sin relation till allmänheten och samverka med dem som är skeptiska till vetenskaplig konsensus om klimatförändringar[8].
men jag trodde det var ytterligare ett klipp med Lars Bern och Elsa Widding.
2019-08-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Det måste ju ändå vara detta som är mest intressant just nu: Gretas resa.

Hur säkra är ni som är mer insatta på att det faktiskt finns en följebåt?
2019-08-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så du tror att CO2 låg strax över 200 ppm för 200 år sedan? Och du tror även att det finns vetenskapliga belägg för tipping points?
Nej, man börjar räkna från 1850 normalt och fördubblingstiden får vi ju via exponentialfunktionen.

Självklart finns det belägg för tipping points. Det finns alltid gränsvärden i kaotiska system. Fortsätter gärna diskussionen i klimattråden.

Kanske sitter Greta på däck och läser om exponentialfunktionen i solgasset nu? Hon är tydligen mycket intresserad av matematik.
2019-08-22, 13:41
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
På hemsidan MarineTraffic så är det flera stycken båtar som cirkulerar i närheten. Med tanke på att det rör sig om ca. 250 nautiska mil från övriga båtar så är det minst sagt suspekt. Då har jag filtrerat bort både tank och fraktfartyg.

På Marinetraffic heter hon malizia2 , eller hur ? ( inte maliziaII)

Senaste data jag får fram är från 15 aug ?
2019-08-22, 13:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonStahlhein
Vad jag förstår tillhör skeppet den holländska kustbevakningen. Vad jag inte fattar är vad holländarna har för intresse av att skugga Greta™.
Har jag kanske missat nåt?

Nä precis och det var därför jag undrade om den stod under NATO-befäl med order från Monaco att beskydda prinsen. Greta behöver inget skalskydd än åtminstone utan skalskyddet gäller i så fall prinsen.
Det var detta jag menade i en tidigare post i tråden att man skulle ha klargjort direkt till Greta och hennes anhang att prinsen måste ha följebåt med skalskydd istället för att mörka allt bara för att man ska få bra bilder och en bra story. Prinsen behöver givetvis beskydd och det ska inte några fåntrattar på PR-avdelningen bestämma över.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-08-22 kl. 13:50.
2019-08-22, 13:45
Medlem
Citat:
Judith Curry vittnade inför det*amerikanska kongressens*klimatutskott den 25 april*2013[6]. Vid presentationen underströk hon den betydande osäkerheten i klimatdata, främst före 1980, och i klimatmodellerna speciellt vad gäller hanteringen av moln och de omfattande vindsystemen som exempelvis*Nordatlantiska oscillationen[7].

Curry är en av grundarna av företaget*Climate Forecast Applications Network (CFAN)*som erbjuder rådgivning inom anpassning till förändringar i klimatet och prognostjänster.

Curry har sagt att hon besväras av grupptänkandet inom det klimatvetenskapliga samhället och vad hon ser som återhållsamhet vid publicering av data och analyser för fristående utvärdering. Hon har skrivit att klimatologer borde vara mer öppna i sin relation till allmänheten och samverka med dem som är skeptiska till vetenskaplig konsensus om klimatförändringar[8].

Då har du lärt dig något nytt

Såvitt jag kommer ihåg är Judith Curry tillsammans med John Christy två mycket framstående klimatforskare som tagit avstånd från IPCC efter att tidigare ha samarbetat.

Påståendet om ”konsensus” faller platt till marken när man börjar läsa lite. Att IPCC skulle vara en förtroendeingivande institution likaså.

Men det kan du läsa mer om i Widdings bok, med källhänvisningar och allt. Det där med att allt som ”förnekarna” påstår skulle vara ”fake news” är helt enkelt inte sant.

Det är det dags för en mogen man som dig att erkänna. Sen hoppas jag att Greta står på tur.
2019-08-22, 13:48
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:

Det hade varit intressant att höra Greta och alla andra klimatalarmister förklara hur det kommer sig att klimatförändrigarna var betydligt mycket omfattande under medeltiden än vad det har varit den senaste 100-200 åren, från när industriella revolutionen satte fart.

Det kunde från att vara ett relativt behagligt klimat på 1300-talet gå till vad man kallar för lilla-istiden på 1600-talet.
2019-08-22, 13:50
Medlem
Här tar man igen sig med revade segel på Malizia II. På avstånd kan de betrakta Chantal i söder:

https://www.windy.com/track-team-mal...24,5,m:eDPafmf

Solsken och perfekta förhållanden för lite avkoppling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in