2019-08-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Nej, det är inte off topic om Greta använder sådana tofflor, vilken hon bevisligen gör på en av bilderna. Om Greta verkligen är så miljömedveten, då borde hon välja material med omsorg. Uppenbarligen så är Greta en stor bluff, eller så har hon ingen aning om vad hon pysslar med.
Foppatofflor eller crocs som de också heter är förstås tillverkade av plast som kommer ifrån olja, och är därmed fossilt. Men det som är fossilt, dvs kol,olja och gas, har en gång i tiden varite tex träd, och alger som hamnat nere i berggrunden och under värme och högt tryck omvandlats till kol olja och gas.
Det vi släpper ut idag det kommer att hamna samma väg. Fast det tar lång tid för Jorden att omvandla tex skogar osv till kol, olja och gas, miljontals år kanhända

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det viktiga är, att vi hjälper varandra och tänder ett ljus för en bättre värld! Om det sker på ett ovanligt sätt spelar ingen större roll för mig. Det viktiga är att vi tar hand om varandra!

Vanliga stearinljus innehåller nästan alltid en del paraffin. Paraffin kommer ifrån olja och är fossilt. Så inte ens ljus kan man tända idag. Tyvärr. Det finns sk rena stearinljus, men även dem brukar innehålla några procent paraffin. Detta är en tillsats för att de inte ska spricka.

Stearin kan bland annnat utvinnas ifrån djurfetter, tex ister ifrån grisar, eller talg ifrån får.
Så, nej stearin är inte veganskt, i regel. Jo, det kan tillverkas tex ur palmkärnolja, men palmkärnolja är ju a big no-no i dessa kretsar
2019-08-22, 01:30
Medlem
Jofs avatar
Ser på bilder, foton av Greta. Ser en människa som är ren.
2019-08-22, 01:57
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Intressant om följebåten - HNLMS Snellius dök upp redan i början av seglatsen ja, och tyckte det också var så att ett brittiskt kustbevakningsfartyg följde efter Malizia 2 en bit utanför Plymouth ett tag.
Såg att HNLMS Snellius dök upp när jag letade runt på någon av ship tracking sajterna i början.
Det fartyget har inte heller angivit någon destinationshamn så att hon kan följa efter är fullt tänkbart.
Hon är dessutom snabb nog, hon anges visserligen enligt Marinetraffics databas logga drygt 13 knop eller vad det var, men det var väl bara på senaste utflykten. Kustbevakningsfartyg brukar klara 25 knop lätt som en plätt. Långsammare fartyg brukar man inte vilja ha alls, därför att långsamma fartyg är mest bara till hinder. Marinen behöver inte precis tänka på bränslekostnaden heller. Befälet ombord bestämmer bara hur mycket som ska tankas i hamnen, sen är det inte mer med det.

Jag upptäckte den där båten för precis en vecka sedan och har följt den sedan dess. Jag har för mig att jag postade ett inlägg om HNLMS Snellius som du sedan citerade.

Jag plottade HNLMS Snellius rutt på kartan tillsammans med Malizia II. Observera att Malizia II har haft sin AIS transponder avstängd till slutet där linjerna går ihop.

https://postimg.cc/kVZSHH1q
2019-08-22, 02:36
Medlem
Jofs avatar
Börjar alltmer se detta med Greta och hennes resa som ett metafysiskt experiment. Out of the blue.
2019-08-22, 02:43
Medlem
Avalanchekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag ser inte att det skulle finnas något sånt där.

Solna har en speciell webbsida med grundsärskolor i Solna, och där är inte Ingridskolan med:

https://www.solna.se/forskola-skola/...kola/sarskola/

Men det står ju specifikt särskola på massor av träffar? He he härlig du är.
https://minfil.com/l6ebA136n8/s_r_png är du nöjd nu?
Senast redigerad av Avalancheking 2019-08-22 kl. 02:46.
2019-08-22, 03:14
Medlem
Citat:
Jag upptäckte den där båten för precis en vecka sedan och har följt den sedan dess. Jag har för mig att jag postade ett inlägg om HNLMS Snellius som du sedan citerade.

Jag plottade HNLMS Snellius rutt på kartan tillsammans med Malizia II. Observera att Malizia II har haft sin AIS transponder avstängd till slutet där linjerna går ihop.

Nu står det ju att det är ett slags sjömätningsfartyg, men det vet e fan om det kan stämma. Viss sjömätning med tex släpsonar som man brukar leta vrak med kan man inte dra genom vattnet så fort. Man brukar inte hålla särskilt hög hastighet då. Och att dunka på i 20+ knop är kanske inte så lämpligt.

Nä det är möjligt att HNLMS Snellius enda upppgift är att vara följebåt åt Malizia 2. Inte vet jag men att de ligger på sådant avstånd ifrån varandra att de hela tiden kan ha kontakt över VHF radion ?
Och slipper använda satellit-tfnen ombord. Svårt att säga faktiskt

Jag kollade ju jag också att "följebåten" hade gjort samma kursändringar som Malizia 2 faktiskt.
Så det är mycket troligt att det är en följebåt.
Att militärt befäl bara "så där" skulle följa en världsberömd segelbåt bara för skojs skull, nä det finns inte på kartan, det blir disciplinstraff på sådant. Skala och hacka lök och potatis i en vecka eller ett halvår, typ...
Så fort detta upptäcks så kan ju hända att HNLMS Snellius faller av och något annat fartyg tar vid
Att det är ett militärt fartyg är ju praktiskt på ett sätt eftersom befälet ombord kan knipa käft även om medierna är på dem som bålgetingar med frågor. Och medierna kan inte kräva att militär måste uttala sig heller.
2019-08-22, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Skita i det blå skåpet eller i den blå hinken är frågan.
Haha Ja precis !
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
En militär följebåt utan beteckning hade ju varit att föredra. Gissar i så fall på en brittisk hydrofoil.

Jag tror att du har missuppfattat när man använder hydrofoils, dvs bärplansbåtar och när man inte gör det. Dessa används helst bara i kustnära vatten där den aktuella våghöjden är typ mindre än en meter. Annars om våghöjden är stor så blir gången mycket stötig och fartyget kastar av och an. Typ njurarna skakar loss på besättningen. Rena fosterfördrivningsmaskinerna alltså. Eller köra motorcykel utan fjädring på en tvättbräde-väg, typ. Tror inte britterna skulle skicka ut en hydrofoil så långt ut heller. Det vore bisarrt. De bränner mycket bränsle också. Nej ett vanligt fartyg, typ korvett och liknande kan utan vidare hålla jämna steg med Malizia 2, men dessa korvetter, jagare och liknande fartyg är sk deplacementsbåtar. Dvs de har hela skrovet i vattnet. Och går därmed mycket lugnare på havet, om vågorna inte är väldigt stora, förstås. Trots att tex en jagare kan hålla hög fart så märker man inte så mycket av farten eftersom ett sådant fartyg går mycket stadigt på havet. Torpedbåtar var dock i regel de snabbaste militära båtarna med farter uppåt 60 knop och däröver, och så kallat halvplanande en del av dem. Vid typ 60 knop så kan man inte stå uppe vid relingen och prata med någon intill. Nä fartvinden och oväsendet är så dramatiskt att man inte uppfattar tal alls.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det känns mer troligt än att hon tror att hennes dotter har biologiskt sett andra ögon än övriga människor på jorden. Som en mutant i X-Men.

Ögat är inte konstruerat för att fokusera och detektera infrarött ljus som det här är frågan om.
Koldioxid i luften kan mätas med tex en infraröd laser. Men förutsätter en detektor som kan mäta sådant ljus. Ifrarött ljus kallas också för IR-strålning, och är precis samma sak.
Ligger vi och solar oss, så den värme vi känner ifrån solskenet är just precis till rätt stor del infrarött ljus. Så huden i sig själv reagerar på denna värme. Likaså är hettan ifrån tex en braskamin till stor del infrarött ljus.

Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Problemet är att det inte är formulerat som en uppenbar metafor. Citerar från den artikel du tidigare citerade: "Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat".

Nyckeln i meningen är "ett litet fåtal", således gissar jag att familjen umgås i någon slags weirdo New Age-kretsar där det diskuteras tex nanopartiklar, chemtrails och koldioxider. För det kanske finns flera olika slags koldioxider tydligen, vegansk koldioxid, ovegansk, ekologisk och industriell sådan ?
Enligt uttrycket så finns det alltså fler än Greta som kan se koldioxider, visserligen ett fåtal men det finns alltså fler än Greta.
Således är det någon New-Age flummare som intalat familjen att det verkligen finns folk som "kan se koldioxid"
Således är uttrycket konstigt eftersom alla vi människor andas ut koldioxid vid varje andetag och denna utandning bör ju helt dränka och blockera dessa orakels förmåga att se koldioxid på längre håll, om uttrycket skulle vara sant
Eftersom utandningsluften innehåller cirka 4,6 - 5,9 % CO2 så är motsvarigheten i ppm istället 46000-59000 ppm, dvs atmosfärens halt på 400 ppm är 100 ggr lägre än utandningsluften.
Ett öga som kan se koldioxider på avstånd måste alltså klara av ett signalområde på 400-50000 ppm, Gretas öga är därför troligen bättre än flertalet laserinstrument om hon inte bär en sk Darth Vader-mask, en sk rebreather som militära dykare har, och fångar CO2 direkt i aggregatet ?

Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Förmodar att Isabella Lövin klimatkompenserade när hon för skattebetalarnas pengar flög till
Tonga för 84 000 SEK. Om klimatkompenseringen sedan sker med pengar ur egen ficka eller
med skattebetalarnas pengar är förstås sedan en helt annan sak.

Tonga är ju en sådan ö som ligger långt ute i Stilla Havet och de liksom många andra sådana små önationer vill ha betydligt billigare bränslen eftersom fraktkostnaderna till/från dessa länder blir så höga.
Dessa fraktkostnader är så stor del av deras budget att de ofta inte kan exportera varor med någon större vinst. Utvecklingen står alltså typ helt stilla på dessa öländer.
Ska de exportera frukter så är det ju ingen mening med att skicka frukten med segelfartyg eftersom frukten hinner ruttna innan den kommit fram, också pga att det är betydligt varmare och fuktigare på dessa öar.

Det gamla Sovjetunionen hade samma problem att avstånden var så stora, men de hade ett slags kompensationsprogram för fraktkostnaderna, så att det inte blev så betungande. Och tex de ryska samerna och tex inuiter kunde exportera renkött då i rätt så stor omfattning. Efter Sovjetunionens fall så blev dock frakterna betungande, och tillvaron blev svårare.
2019-08-22, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag hade skrivit fel i hastigheten, jag menade naturligtvis att man kan tänka sig en kombination. Att man använder seglen när det är bra vindar, och motorerna när vindarna inte är tillräckligt bra. Att inte använda segel vid bra vind, fast vindarna bara finns där och är gratis, är egentligen slöseri. Det här Clipper-rederiet håller ju tidtabellerna. Men sedan vet jag som sagt inte, hur mycket seglen verkligen används... de kanske är mest for show?

Personalkostnaderna går kanske att dra ner, genom att fixa gratis - eller rentav betalande - arbetskraft, om man kallar det för "skolskepp" eller liknande? Det finns nog många ungdomar som skulle tycka att det var ett äventyr, ett eller par år i livet.

Jodå seglena används faktiskt ganska mycket. Royal Clipper lär ju inte behöva sätta alla segel ändå, hon gör nog rätt god fart ändå skulle jag tro. Utanför Kroatien hade hon visst loggat straxt över 20 knop vilket man får säga är ypperligt bra. Tyvärr fanns det ingen notering om vindstyrkan som rådde då.

De snabba klipperskeppen som seglade tex på te-traden förr var det några som gjorde över 20 knop.
Klipperskeppet Thermopylae gjorde resan ifrån Gravesend, Kent, UK - Melbourne, Australien på 63 dygn 12186 NM = 8 knop i genomsnittsfart, det är svårt att segla fort på så långa distanser, eftersom man oundvikligt passerar en hel del stiltjebälten på vägen.

https://www.shippingwondersoftheworl...ermopylae.html
Cutty Sark var dess rival på dessa långa distanser, och Cutty Sark seglade något bättre om hon hade
hårdare vindar. Thermopylae var snarare byggd för att segla bra i svagare vind.

Cutty Sark ligger förresten upplagt som ett museifartyg i UK.
Ska tydligen vara sevärt.

Skolskepp ? Tänker du något i stil med de sk Rosa Bussarna fast på haven ?
Haha, ja jag vet inte om det skulle fungera. Förr så togs skeppsgossarna i i sjöfarten redan vid 12-14 års ålder. De togs först ut pga god syn, för det var en av de viktigaste egenskaperna, som en sjöman måste ha. Och de fick lära sig basics sjömanskunskap, innan de fick bli kadetter.
Mestadels så fick dock skeppsgossarna laga seglen nere i lastrummet.

Att de togs ut så tidigt hade att göra med att man hos de marina myndigheterna hade föreställningar om att sjösjukan kunde "tränas bort", om ungdomarna sattes på ett fartyg tidigt. Något som väl inte är riktigt sant, men säkert hade betydelse då.

Felet med skolskepp med undgomar som är under 18 år är ju att de inte kan ställas till ansvar ifall det händer något. Och problemet med "frivilliga" ombord är ju den att man måste kunna kommendera matroserna och matrosinnorna att göra saker som de annars inte vill, svabba däcket osv...

På ett fartyg kan det aldrig råda demokrati på det viset att alla ska bestämma om allting, det skulle aldrig fungera tyvärr. Någon måste ansvara för sjöfartsrätt, navigering och koll på sjökorten och väderkartorna. Det är något som NGOerna nu får erfara på Medelhavet.

Och om man har frivillig personal så kanske de vill "hoppa av" - Inte så enkelt precis ute på havet, eller hur ?

Det har också hänt olyckor ombord på skolskepp. Tex bränder eller segel och riggen rasat ner på matroserna. Och en bruten fot, brännskada osv, kan kosta rederiet miljoner i förluster ifall de måste ta en annan rutt och få assistans ifrån sjöräddningen. Varje fartyg kan ju inte ha med sig ett sjukhus också, och dessutom betala sjukvårdspersonal
Inget försäkringsbolag skulle försäkra sådan personal som inte lärt sig basics på sjön
2019-08-22, 05:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jodå seglena används faktiskt ganska mycket. Royal Clipper lär ju inte behöva sätta alla segel ändå, hon gör nog rätt god fart ändå skulle jag tro. Utanför Kroatien hade hon visst loggat straxt över 20 knop vilket man får säga är ypperligt bra. Tyvärr fanns det ingen notering om vindstyrkan som rådde då.

De snabba klipperskeppen som seglade tex på te-traden förr var det några som gjorde över 20 knop.
Klipperskeppet Thermopylae gjorde resan ifrån Gravesend, Kent, UK - Melbourne, Australien på 63 dygn 12186 NM = 8 knop i genomsnittsfart, det är svårt att segla fort på så långa distanser, eftersom man oundvikligt passerar en hel del stiltjebälten på vägen.

https://www.shippingwondersoftheworl...ermopylae.html
Cutty Sark var dess rival på dessa långa distanser, och Cutty Sark seglade något bättre om hon hade
hårdare vindar. Thermopylae var snarare byggd för att segla bra i svagare vind.

Cutty Sark ligger förresten upplagt som ett museifartyg i UK.
Ska tydligen vara sevärt.

Skolskepp ? Tänker du något i stil med de sk Rosa Bussarna fast på haven ?
Haha, ja jag vet inte om det skulle fungera. Förr så togs skeppsgossarna i i sjöfarten redan vid 12-14 års ålder. De togs först ut pga god syn, för det var en av de viktigaste egenskaperna, som en sjöman måste ha. Och de fick lära sig basics sjömanskunskap, innan de fick bli kadetter.
Mestadels så fick dock skeppsgossarna laga seglen nere i lastrummet.

Att de togs ut så tidigt hade att göra med att man hos de marina myndigheterna hade föreställningar om att sjösjukan kunde "tränas bort", om ungdomarna sattes på ett fartyg tidigt. Något som väl inte är riktigt sant, men säkert hade betydelse då.

Felet med skolskepp med undgomar som är under 18 år är ju att de inte kan ställas till ansvar ifall det händer något. Och problemet med "frivilliga" ombord är ju den att man måste kunna kommendera matroserna och matrosinnorna att göra saker som de annars inte vill, svabba däcket osv...

På ett fartyg kan det aldrig råda demokrati på det viset att alla ska bestämma om allting, det skulle aldrig fungera tyvärr. Någon måste ansvara för sjöfartsrätt, navigering och koll på sjökorten och väderkartorna. Det är något som NGOerna nu får erfara på Medelhavet.

Och om man har frivillig personal så kanske de vill "hoppa av" - Inte så enkelt precis ute på havet, eller hur ?

Det har också hänt olyckor ombord på skolskepp. Tex bränder eller segel och riggen rasat ner på matroserna. Och en bruten fot, brännskada osv, kan kosta rederiet miljoner i förluster ifall de måste ta en annan rutt och få assistans ifrån sjöräddningen. Varje fartyg kan ju inte ha med sig ett sjukhus också, och dessutom betala sjukvårdspersonal
Inget försäkringsbolag skulle försäkra sådan personal som inte lärt sig basics på sjön

Om det är sant att seglen används mycket, kanske man skulle kunna ta en kryssning med en Clipper - utan att få alltför dåligt miljösamvete..? Jag älskar gammeldags segelfartyg; seglade med en skonare för ett par veckor sedan... dock bara några timmar på Östersjön. (Vi kom dit på Warnow ifrån Rostock, men hela sträckan på Warnow t/r var motorn på...)

Ja, Cutty Sark vill jag också se...

Fast även om man inte är anställd, så kan man ju ha ett förfarande där alla som deltar skriver under ett papper på att de kommer att lyda kaptenen, och andra som är över dem i befälsordningen. Och det fattar nog alla, att man inte kan hoppa av mitt ute på havet... Jag tänkte mig nog att alla skulla vara myndiga, annars blir det ju ett orimligt stort ansvar för kaptenen och rederiet.

Det finns ju en hel del segelfartyg i världen, ändå, och på något sätt verkar de fungera... Var som sagt på Hanse-Sail och kollade in ett antal av dem för två veckor sedan. Finast var tre stycken stora, flermastade, högmastade (50 meter höga master hade visst Amerigo Vespucci!) militära skolskepp ifrån Sydamerika...

Verkar som om alla regulationer har gjort livet mer komplicerat...
2019-08-22, 06:43
Bannlyst
Greta ska ju inte hålla tal i New York förrän den 23 september, så snabbast och säkrast är väl att åka till St Johns eller Nova Scotia, så är dom framme i Amerika, alltså i Kanada?
Så slipper familj, vänner och fans oroa sig för att dom ska sjunka eller drunkna.
Sen kan dom väl åka längs kusten ner till New York, vilket väl är mycket säkrare än att åka på öppet hav som dom gör nu?
2019-08-22, 07:04
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Har du en variant där datumen är utsatta?
2019-08-22, 07:31
Medlem
Citat:
Nu står det ju att det är ett slags sjömätningsfartyg, men det vet e fan om det kan stämma. Viss sjömätning med tex släpsonar som man brukar leta vrak med kan man inte dra genom vattnet så fort. Man brukar inte hålla särskilt hög hastighet då. Och att dunka på i 20+ knop är kanske inte så lämpligt.

Nä det är möjligt att HNLMS Snellius enda upppgift är att vara följebåt åt Malizia 2. Inte vet jag men att de ligger på sådant avstånd ifrån varandra att de hela tiden kan ha kontakt över VHF radion ?
Och slipper använda satellit-tfnen ombord. Svårt att säga faktiskt

Jag kollade ju jag också att "följebåten" hade gjort samma kursändringar som Malizia 2 faktiskt.
Så det är mycket troligt att det är en följebåt.
Att militärt befäl bara "så där" skulle följa en världsberömd segelbåt bara för skojs skull, nä det finns inte på kartan, det blir disciplinstraff på sådant. Skala och hacka lök och potatis i en vecka eller ett halvår, typ...
Så fort detta upptäcks så kan ju hända att HNLMS Snellius faller av och något annat fartyg tar vid
Att det är ett militärt fartyg är ju praktiskt på ett sätt eftersom befälet ombord kan knipa käft även om medierna är på dem som bålgetingar med frågor. Och medierna kan inte kräva att militär måste uttala sig heller.

Inte bara sjömätingsfartyg:
.......surveying the sea, operating as guard ship, representing the Netherlands at home and abroad, assisting maritime scientific surveys by the Ministry of Defence and assisting rescue operations.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in