2019-08-23, 18:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Anorexia ger inte hjärnskador.

Jodå, svält kan ge hjärnskador - vilken orsaken till svälten är spelar ingen roll. Speciellt känslig är den ännu inte färdiga hjärnan, d.v.s. i högsta grad aktuellt för Greta. Hjärnan är ju inte färdig förrän runt 23.
2019-08-23, 18:36
Medlem
Joe Blows avatar
Givetvis skall Greta ha högt betyg i gymnastik. Få har visat sig vara så duktig på att hoppa över måltider som hon.
2019-08-23, 18:42
Medlem
Nu girar Malizia mot New Foundland efter att ha undvikit Chantal, och den båt som har seglat på ungefär samma kurs sedan England måste nu visa vad de går för och styra söderut mot Karibien där de ska utföra mätningar under några månader enligt egna uppgifter.

Spännande att höra vad PixelGuy får fram.
2019-08-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Forskarna kan (tyvärr) inte fatta besluten utan det måste politiker och makthavare göra. Gretas ålder spelar ingen roll, det är hur hon lyckas aktualisera klimatfrågorna som betyder något.
Greta gör ett bra jobb då hon får rubriker överallt, men verkligheten ser lite annorlunda ut. Hon snuddar ju bara på ytan av problemen.
Dom tunga orden kommer från forskarna, inte från en 16-åring. Hon upprepar bara gamla mantra som en papegoja och till slut tröttnar man.

Jag tror fler och fler börjar se igenom det här spektaklet nu.

Hade jag varit chef för Greta AB hade jag skickat tillbaka henne till skolbänken för mer studier och återkommit när hon är riktigt påläst. Då hade hon kanske kunnat förändra på riktigt med mera trovärdighet.
2019-08-23, 18:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL88
Ja för fan, annars får väl de som är engagerade i klimatfrågorna se till att fjutta eld på skogarna igen för att flytta fokus från våldtäkter, bomber, skjutningar och annat elände, men det bör nog skötas lite snyggare än nu senast i Brasilien. Greta vet säkert vad som bör göras.

Det är klimatförnekare eller outbildade bönder som tänt eld på regnskogarna i Brasilien. Sådana som antingen skiter i eller inte förstår hur viktiga Amazonas regnskogar är för hela mänskligheten.

Greta ska till Sydamerika senare i år. Man önskar att hon kunde tala klimatförnekarpresidenten Bolsonaro till rätta, men det är nog svårt. Fast nu talas det om en bojkott av Brasilien. Det spåret kanske han lyssnar på.
2019-08-23, 18:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Insändare som tycker att det är för farligt att Greta som helt oerfaren ger sig ut på havet!
https://www.hd.se/2019-08-23/omdomes...den-har-farden

Betalartikel. Du får citera eller sammanfatta litet.

Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Greta gör ett bra jobb då hon får rubriker överallt, men verkligheten ser lite annorlunda ut. Hon snuddar ju bara på ytan av problemen.
Dom tunga orden kommer från forskarna, inte från en 16-åring. Hon upprepar bara gamla mantra som en papegoja och till slut tröttnar man.

Jag tror fler och fler börjar se igenom det här spektaklet nu.

Hade jag varit chef för Greta AB hade jag skickat tillbaka henne till skolbänken för mer studier och återkommit när hon är riktigt påläst. Då hade hon kanske kunnat förändra på riktigt med mera trovärdighet.

Håller inte med. Det finns hur många människor som helst med naturvetenskaplig utbildning, men de får inte den här genomslagskraften ändå. Själva grejen med Greta är ju att hon är så ung, och ser ännu yngre ut. Redan om tre år - om hon skulle ha börjat då - när hon gått ut (eller skulle ha gått ut) gymnasiet, skulle fascinationen kring henne ha blivit mindre. För då skulle hon ha varit vuxen.
2019-08-23, 18:57
Medlem
Försöker hitta lite mer info om Gretas "guru" Kevin Anderson.

Tänker på att hon har så stor tilltro till Parisavtalet att hon t.o.m. tänker skolstrejka varje fredag tills det implementerats helt av den svenska regeringen (huruvida hennes framtida gymnasieskola kommer att godkänna hennes "anpassade skolgång" med ledighet en viss dag i veckan återstår att se. Mycket vatten hinner rinna under broarna till hösten 2020).

Men vad säger då hennes läromästare?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...oprovad-teknik

Citat:
Parisavtalets klimatmål bygger på oprövade tekniker för att suga ut koldioxid ur atmosfären och begrava den i marken. Men det är helt orealistiskt i så stor skala, säger Kevin Anderson, en av världens främsta klimatforskare. – Det är ofattbart farligt att vi litar på det, säger han.

Kevin Anderson påpekar att de här antagandena om koldioxidlagring är inbyggda i alla scenarier i Parisavtalet. (...)

– Regeringar utformar klimatpolitiken utifrån att den här tekniken kommer att fungera i den här skalan.

Förhoppningarna på koldioxidlagring har länge varit stora, men trots över två decennier av forskning och utveckling finns i dag ingen teknik som har rimliga kostnader eller fungerar i stor skala. Tvärtom har området kantats av besvikelser.

(...)
– Det här skulle vara större än något som människan har gjort någonsin i historien. Det är mycket större än hela fossilbränsleindustrin med olja, kol och gas tillsammans. Jag anser att det här är helt orealistiskt, och det är ofattbart farligt att vi förlitar oss på det, säger han.

*
Så det enda sättet enligt Kevin Andersson och hans kollegor att klara Parismålet är att snabbt minska utsläppen från kol, gas och olja. Beräkningar visar att världen behöver vara helt fossilfri inom 10 år (mellan 3 och 13 år) för att klara 1,5 gradersmålet.

Helt fossilfritt inom ca 10 år ... de där teorierna en global diktatur ligger kanske inte så långt borta ändå?

Passa på och kör med din dieselbil, Iehs, så länge du kan. Dagarna kan vara räknade.
2019-08-23, 19:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanten11
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller inte med. Det finns hur många människor som helst med naturvetenskaplig utbildning, men de får inte den här genomslagskraften ändå. Själva grejen med Greta är ju att hon är så ung, och ser ännu yngre ut. Redan om tre år - om hon skulle ha börjat då - när hon gått ut (eller skulle ha gått ut) gymnasiet, skulle fascinationen kring henne ha blivit mindre. För då skulle hon ha varit vuxen.

Merwinna har rätt.

Det faktum att Greta är en intelligent tjej i en barnkropp är en stor del av grejen här. Det gör henne unik. Det får folk att haja till och lyssna.

Man kan tycka vad man vill om detta, men i dagens mediebrus gäller det att ha något unikt. Då syns man.

Är man bara en i mängden. Ja, då är man inget annat än just en i mängden. Ett grönt grässtrå bland andra gröna grässtrån på gräsmattan.
2019-08-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är klimatförnekare eller outbildade bönder som tänt eld på regnskogarna i Brasilien. Sådana som antingen skiter i eller inte förstår hur viktiga Amazonas regnskogar är för hela mänskligheten.

Greta ska till Sydamerika senare i år. Man önskar att hon kunde tala klimatförnekarpresidenten Bolsonaro till rätta, men det är nog svårt. Fast nu talas det om en bojkott av Brasilien. Det spåret kanske han lyssnar på.

Och hur vet du vilka som har tuttat på?

Ditt tal om "outbildade bönder" utstrålar förakt. Erika Bjerström var faktiskt ovanligt balanserad på SVT igår.

Det handlar ofta om människor som vill och kanske måste odla upp mark för att försörja sig och sina familjer. Som tänker på sin egen överlevnad i första hand. Det är nog högst mänskligt, även om det förstår är "ädlare" att tänka på hela mänsklighetens överlevnad.

(Sen har förstås henvänstern inga problem med att köpa sojaprodukter därifrån, eller ladda elbilar med etanol. Då visar man ju bara att man är "god".)
2019-08-23, 19:08
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jodå, svält kan ge hjärnskador - vilken orsaken till svälten är spelar ingen roll. Speciellt känslig är den ännu inte färdiga hjärnan, d.v.s. i högsta grad aktuellt för Greta. Hjärnan är ju inte färdig förrän runt 23.

Så sant, man kan t o m utveckla demens av undernäring. Men det ska jag eg. inte skriva här för då tar säkert nån Gretahaters upp det en möjlighet att diagnostisera Greta.

Nu har dom kommit ett bra stycke på väg ser jag. Och fått lite vind också 9,2 knop. Efter lång tid av nästan stiltje.
2019-08-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Forskarna kan (tyvärr) inte fatta besluten utan det måste politiker och makthavare göra. Gretas ålder spelar ingen roll, det är hur hon lyckas aktualisera klimatfrågorna som betyder något.

Eehhh, utan hennes låga ålder och ännu lägre utseendeålder hade hon ALDRIG fått denna publicitet.
Hennes PR-apparat rider givetvis på att hon är ett baaarn.
2019-08-23, 19:09
Medlem
Citat:
Betalartikel. Du får citera eller sammanfatta litet.

Greta AB är redan ett känt varumärke och kommer vara så i många år framöver.
Jag tror pga hennes ålder att hon skulle tjäna på att ta ett steg tillbaka och läsa på, komma tillbaka full av kunskap kunna förändra på riktigt.

Idag är det mer av en fluga - men inget konkret kommer ut av det.

Flickan har drivet och viljan, och tror på det själv. Gör det bästa av det istället för att bränna ut henne i kommersiellt syfte. Idag är det väldigt mycket andras idéer hon följer. Kan hon skaffa sin egen agenda kommer jag supporta henne till 100%.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in