Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Det som skrämmer mig mest är var alla normalbegåvade människor bland makthavare och media tagit vägen; hur är det ens möjligt att denna hype av ett NPF-barn, som misshandlas öppet av sina föräldrar, kan fortgå? Misshandeln HYLLAS och psykiskt svaga människor dras in i ett sekt- och pöbelbeteende, ivrigt påhejade av media.
Ett ångestdrivet barn manipuleras och utnyttjas grovt, vem bryr sig om Gretas behov? Hennes ångest har transformerats in i storhetsvansinne, men vad händer sedan?
Så hur tycker du att föräldrarna borde agera istället för att "misshandla" henne? Förbjuda henne att engagera sig i miljörörelsen? Förbjuda henne att tala offentligt? Förbjuda henne att demonstrera, träffa påven, ta emot priser, åka segelbåt generellt eller bara över Atlanten med ett proffssegelteam och pappa bredvid sig? Borde hon få synas och höras överhuvudtaget, eller borde hon låsas in på institution "för sin egen skull"? All den här uppståndelsen är ju så fruktansvärt jobbigt för er - nä, för henne förstås.
Faktum är att folk lyssnar när Greta talar och det tycker jag att hon verkar fullt medveten om, och passar på att få ut sitt budskap så länge det är så. Jag tycker också att hon verkar fullt medveten om att det kan ta slut en dag eller att hon själv tröttnar och det tycks inte skrämma henne alls. Kanske för att hon nu vet att hon är fullt kapabel att hitta en mening med livet?
Någon gång måste föräldrar gå från att skydda sina barn till 100% till att låta dem pröva sina vingar, för att slutligen våga låta dem flyga fritt dit de själva vill. Jag tror att ni underskattar Greta grovt, och även hennes föräldrar. Föräldrarna verkar finnas där och vaka över henne samtidigt som hon får växa med sin uppgift, och hon testar sig själv och lär sig massor på vägen både om sig själv och om livet.
Men visst, hon kan krascha hon också, som vi alla - men än sen då? Då får hon väl lära sig att plocka ihop bitarna och fortsätta, som vi alla måste. Lite tillstukade av livet men inte sämre för det, tvärtom. Jag tror inte att hon skulle må bättre inlindad i bomull i resten av livet, om nu någon gör det överhuvudtaget. Det om något, skulle nog närma sig misshandel för den här tjejen tror jag.